Solceller, solpaneler, egen elproduktion, styra elförbrukning

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Är det möjligt att inte sälja producerad el som inte används när det blir minuspriser? Vi har inget batteri. Vi säljer ofta mer än vad vi gör av med under dagtid men har ingen lust att betala för att sälja el.

Vi har en "Smart Meter" (DTSU666) som inte är installerad, är det något den kan ordna?

Det är inte helt lätt. De har släppt en smartare modul de kallar Huawei Emma. Den kanske har fått den funktionen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Nu har jag inte fått Effektariffer än (EON kund) men jag förstår verkligen inte hur dom tänkt med det här.
Om dom inte tar produktionen på nätet i beaktning så blir det så enormt snedvridet, och motarbetar sig själv.

Ta hur marknaden ser ut nu under vår/sommar/tidig höst.
Då kostar ofta elen bara några öre mitt på dagen (eller tom minuspris) pga stora Sol farmer i andra EU länder, samt många privatpersoner med solel.
Och istället kommer eltopparna på sena kvällar och nätter.
Men om jag då vill ha ett abonnemang där jag har timprissättning så ger det mig fördel att använda så mycket el som möjligt mitt under dagen när elen är billig, men eltariffen säger att det är bäst jag använder el under natten för att då får jag halverade toppar.

Elevio har dessutom flyttat hela avgiften i princip till effektavgiften.
Så du kan inte komma ifrån att betala typ 800-1000kr i månaden.
Sen tar dom bara 6,25öre per kWh istället, så om jag gör av med 1000kWh eller 100kWh på en månad så är avgiften till nätägaren nästan oförändrad (skiljer bara ca 60kr) så länge jag har samma eltoppar i båda exemplen.
(Skatt skiljer ju självklart dock, men jag pratar avgiften)

Hur är det här systemet bra för nätet och balanseringen?
Jag förstår verkligen inte hur det är tänkt alls!
Det måste ju vara betydligt bättre för nätet om jag gör av med 20kWh mitt på dagen när det är överproduktion, istället för att jag flyttar dom till natten för att kapa mina toppar, när det är "underproduktion" (förhållandevis)

Som det här systemet är uppbyggt försvinner incitamentet att ha timmpris nästan helt!
Självklart finns det undantag, men systemen jobbar verkligen stenhårt mot varandra!

Jag håller med att tarifferna är idiotiska men
Elpris och överföringskapacitet är två helt olika saker.

Hypotetiskt
Bara för att det finns 1000L så kan inte den elen föras över i din ledning till dig som klarar 100L. (Använder vatten som exempel)
Men ja den borde vara dynamisk,

Ledning har 15L nyttjandet -> halv tariff oavsett tid
Från 50L så är det vanliga tariff. Vid 100L så får du flaskhals

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Någon som provat V2X? Fungerar det som så att jag kan föra över elen från bilen till hem batteriet samtidigt som jag säljer det ut på nätet från batteriet? Jag blir inte klok på detta.

Kan jag nyttja grönt bidrag 100 000 december 2025 och ytterligare 100 000 januari 2026? Eller är det i samband med deklarationen?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag håller med att tarifferna är idiotiska men
Elpris och överföringskapacitet är två helt olika saker.

Hypotetiskt
Bara för att det finns 1000L så kan inte den elen föras över i din ledning till dig som klarar 100L. (Använder vatten som exempel)
Men ja den borde vara dynamisk,

Ledning har 15L nyttjandet -> halv tariff oavsett tid
Från 50L så är det vanliga tariff. Vid 100L så får du flaskhals

Fast problemet är väll inte överbelastning av elsystemet, utan över/under produktion vissa timmar?
Eller har jag missförstått varför dom inför systemet från första början?

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Medlem

Även med minus priser går du väl+ pga bas ersättningen

Skrivet av zOlid:

I år vill du sälja ändå, så länge det inte blir minuspriser på över 60öre så får du ut 60öre per såld kWh på skatten sen.
Det är den största behållningen av solel som marknaden ser ut just nu.
Annorlunda nästa år dock när dom tar bort det.

Har själv undrat om det finns någon smidig lösning, men har inte forskat i det.

Ja, ni har ju helt rätt, glömde helt bort 60-öringen! Så än så länge är det ju lugnt men om den försvinner så vill man ju helst undvika att sälja el om man får betala för det.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Ja, ni har ju helt rätt, glömde helt bort 60-öringen! Så än så länge är det ju lugnt men om den försvinner så vill man ju helst undvika att sälja el om man får betala för det.

Vilket är helt sinnessjukt, vi har en rejäl överproduktion när soler skiner (och än värre om det blåser samtidigt), trots det så har vi subvention på solceller.

Funderar lite på att köpa el-uppvärmare till barnens pool (är väl en 9000 l), bara för att ha möjligheten att bli av med lite el när det är som värst. Känns rätt galet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Fast problemet är väll inte överbelastning av elsystemet, utan över/under produktion vissa timmar?
Eller har jag missförstått varför dom inför systemet från första början?

Både och, finns massor av ställen där man får nej om vill ha lite kräm till sin anläggning speciellt Se3/4. Då det inte är fysiskt möjligt att kunna möjliggöra den effekten i systemet.

Men nuvarande lösning är fel då den borde vara dynamisk beroende på nuvarande belastning. Precis som Energimyndigheten kollar på

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Vilket är helt sinnessjukt, vi har en rejäl överproduktion när soler skiner (och än värre om det blåser samtidigt), trots det så har vi subvention på solceller.

Funderar lite på att köpa el-uppvärmare till barnens pool (är väl en 9000 l), bara för att ha möjligheten att bli av med lite el när det är som värst. Känns rätt galet.

Ja det blir väldigt snett.
Är synd att batterier fortfarande är en sådan kass affär, annars är ju det självklara lösningen.
Dock inte helt.
Jag producerar 60-70kWh en bra dag, men jag gör ju inte av med så mycket oavsett om jag hade haft ett batteri som jag kunde ladda upp.
Värmebatterilösningar är ju tyvärr inte det heller en fungerande lösning för ett privat hushåll.

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Helt idiotiskt att de fortfarande subventionerar installation av solceller nu när det istället är ett problem med överproduktion.

Det borde plockas bort helt och om något isåfall flyttas över till subventionen av lagringslösningar då dessa tyvärr även med den subvention som finns är svåra att räkna hem.

Lite off topic, men intressant även om det inte går att jämföra så här rakt av givetvis:

En MG5 kostar just nu 299 900kr (listpris) och har 50.3kWh batteri, det ger ca 5965kr/kWh.

Tibber Homevolt 13.3kWh utan subvention kostar 129 505kr, vilket ger ca 9749kr/kWh.

Med subventionen/bidraget så kostar det 66 695kr, vilket ger ca 5015kr/kWh.

Så nästan dubbla priset mot att köpa en bil räknat utan subvention och ungefär samma pris med subvention. (per kWh).

Jag har en kompis som säljer lite solceller som hobby ibland.
Av honom kan jag köpa Huawei 5kWh batterier för 10000-11000:- ink moms utan bidrag, med bidrag så blir det ju nästan halva priset.
Så du betalar ett väldigt överpris idag när du köper batterier.

Så med bidrag blir det runt 1000:- /kWh
Är småsugen på att köpa 2st till och ha 30kWh hemma istället för 20 som jag har idag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Någon här som vet om Eon tillåter att man kör offgrid? Jag tänker så att jag kan fortsätta driva mitt hus om Eon skulle få ett avbrott? Jag går i tankarna om att skaffa batterier, kör idag med 8kw SE inverter och har 12.5Kw paneler på taket, men vore ju skönt om man kunde använda detta även om det skulle bli ett avbrott.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Jag har en kompis som säljer lite solceller som hobby ibland.
Av honom kan jag köpa Huawei 5kWh batterier för 10000-11000:- ink moms utan bidrag, med bidrag så blir det ju nästan halva priset.
Så du betalar ett väldigt överpris idag när du köper batterier.

Så med bidrag blir det runt 1000:- /kWh
Är småsugen på att köpa 2st till och ha 30kWh hemma istället för 20 som jag har idag.

Ja det är ju helt klart ett bra pris, för den summan så är det ju en no-brainer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Är det möjligt att inte sälja producerad el som inte används när det blir minuspriser? Vi har inget batteri. Vi säljer ofta mer än vad vi gör av med under dagtid men har ingen lust att betala för att sälja el.

Vi har en "Smart Meter" (DTSU666) som inte är installerad, är det något den kan ordna?

Jag har undersökt detta nyligen då jag tror att det inom kort inte bara kommer bli en dålig affär att sälja till nätet, utan en ren förlustaffär. Slopad 60-öring, nätavgifter även på försäljning och utbredda minuspriser stora delar av året.

Bolaget som installerat min anläggning, Solis växelriktare, rekommenderade mig att avvakta mjukvarulösningar som troligtvis kommer erbjuda möjlighet till exportbegränsning. Annars behöver jag köpa till en smart-mätare som de inte hade i lager för tillfället. I värsta fall kommer jag tyvärr få stänga ner hela anläggningen. Jag har en förhållandevis stor anläggning och sålde ca 12 000 kWh till nätet förra året.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk

Skulle behöva lite klarhet här! Har läst på som en tok sedan senaste inlägget om solceller, batteri m.m. samt utifrån vårt behov idag så har jag motiverat att det är värt att köra vidare med den kombinationen. Givetvis tack vare "grönt bidrag".
Avkastning på modesta 8-9% grovt räknat. Man vet inte heller hur det ser ut i framtiden, kan bli mer eller mindre beroende på olika faktorer.

Jag har lyckats hitta en solid lokal aktör som totalt nördat ner sig i SigEnergy prylar, till den grad att jag själv finner dem som väldigt intressanta. När det kommer till växelriktare så rekommenderar han 15kW. Då dyker det upp lite frågor. Se längre ner.

Anläggningen:

18st 500w paneler ~9kWp
2x8 kW batterier
22kW laddare för elbil
15kW växelriktare

Frågor:

1. Varför 22kW laddare? Räcker det inte med 11kW? (Modest prisskillnad). Vi kommer förmodligen köra elbil om 1-2 år.
2. 15kW växelriktare, varför inte 10kW? (förstår ej)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snatchthis:

Frågor:

1. Varför 22kW laddare? Räcker det inte med 11kW? (Modest prisskillnad). Vi kommer förmodligen köra elbil om 1-2 år.

Du laddar bilen dubbelt så snabbt. Om ex.vis 11kW laddaren tar 12 timmar att ladda 0-100% så tar det hälften av tiden med 22kW laddaren (slarvigt uttryckt).

Så om du glömmer sätta i laddkabeln och måste ha i så mycket juice som möjligt i batteriet så är 22kW laddaren snabbare

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U4025QW 40" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 11 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snatchthis:

Skulle behöva lite klarhet här! Har läst på som en tok sedan senaste inlägget om solceller, batteri m.m. samt utifrån vårt behov idag så har jag motiverat att det är värt att köra vidare med den kombinationen. Givetvis tack vare "grönt bidrag".
Avkastning på modesta 8-9% grovt räknat. Man vet inte heller hur det ser ut i framtiden, kan bli mer eller mindre beroende på olika faktorer.

Jag har lyckats hitta en solid lokal aktör som totalt nördat ner sig i SigEnergy prylar, till den grad att jag själv finner dem som väldigt intressanta. När det kommer till växelriktare så rekommenderar han 15kW. Då dyker det upp lite frågor. Se längre ner.

Anläggningen:

18st 500w paneler ~9kWp
2x8 kW batterier
22kW laddare för elbil
15kW växelriktare

Frågor:

1, Många laddare är på 22kw. Troligen för att det inte blir så speciellt mycket dyrare än 11kw. Du kommer ändå begränsas av huvudsäkring och annat. Så 11 hade troligen räckt. Många bilar laddar också bara i 11kw på AC.

2, Man brukar ofta överboka tvärt om. Mer effekt i panelerna än växelriktaren. Då de bara ger fullt mitt på dagen och då kan man vaska lite effekt och få lite bättre övriga timmar på dagen. Kanske inte finns en mindre modell av den tillverkaren? eller om det har med lagerhållning eller funktioner?

Skrivet av Gustav-P:

Du laddar bilen dubbelt så snabbt. Om ex.vis 11kW laddaren tar 12 timmar att ladda 0-100% så tar det hälften av tiden med 22kW laddaren (slarvigt uttryckt).

Så om du glömmer sätta i laddkabeln och måste ha i så mycket juice som möjligt i batteriet så är 22kW laddaren snabbare

Nej, oftast begränsas du av huvudsäkring och annat som drar ström. 11kw är 16A vilket är standard säkring i villa och ibland har man 20A.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snatchthis:

Anläggningen:

18st 500w paneler ~9kWp
2x8 kW batterier
22kW laddare för elbil
15kW växelriktare

Frågor:

Det är alltid bättre att överdimensionera växelriktaren.
Det kostar inte så mycket extra men om du i framtiden vill köpa flera paneler så behöver du inte en ny växelriktare.
Sedan så kan det vara så att solen skiner och du får in nära 9kW av dina paneler samtidigt som di vill ladda bilen och dina batterier i huset är fulla då kan du ju ladda bilen med 15kW egenproducerad el direkt från växelriktaren.

Skillnaden i pris är ändå bara 1-2000:- eller något liknande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snatchthis:

Anläggningen:

18st 500w paneler ~9kWp
2x8 kW batterier
22kW laddare för elbil
15kW växelriktare

Frågor:

1. Den kostar typ lika mycket som en 11kw laddare. effekten kommer bromsas av vad du har för säkring på huset.
Har med en laddare som går at konfigurera så att den ger 22kw men nu har jag bara 20A säkring så jag kan få ut max 14kw med det men den är begränsad på 11kw

2. Att du vill ha 15kw laddare är för att kunna ta ut en högre effekt från batterierna har du 10kw som jag har av synergi så kan du max ta ut 10kw resten kommer plockas från nätet annars så är det overkill.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Skaffa en (lagom gammal) fet server, kan fås billigt då man vill ha en som drar mycket ström, sen kör mining av nåt coin som fortfarande går mina på cpu och styr sen hur många trådar som får köra beroende på om du exporterar el eller ej.

Edit: Eller kör en mining-rigg. Ett gtx 1070 drar nånstans mellan 10 och >=150 W beroende på last o effektinställning. Går förstås åt rätt många kort om man behöver bränna en 10kW.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

I Sverige är det nästan aldrig dåligt att sälja el även om det står -5 öre.
När 60-öringen försvinner är det ju en annan sak men just nu så kan det stå -59 öre och du går fortfarande + på affären.

Vi har tur för i Danmark kan det står -7:- när det är storm och soligt
Bättre att ladda batterier när det är billig el, men ska poolen ändå värmas upp så kör.
Men det vore kanske inte dumt med en kompressor som värmer poolen istället.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av jocke92:

1, Många laddare är på 22kw. Troligen för att det inte blir så speciellt mycket dyrare än 11kw. Du kommer ändå begränsas av huvudsäkring och annat. Så 11 hade troligen räckt. Många bilar laddar också bara i 11kw på AC.

2, Man brukar ofta överboka tvärt om. Mer effekt i panelerna än växelriktaren. Då de bara ger fullt mitt på dagen och då kan man vaska lite effekt och få lite bättre övriga timmar på dagen. Kanske inte finns en mindre modell av den tillverkaren? eller om det har med lagerhållning eller funktioner?

Nej, oftast begränsas du av huvudsäkring och annat som drar ström. 11kw är 16A vilket är standard säkring i villa och ibland har man 20A.

Jag har 20A, mao OK med 22kW?

Permalänk
Skrivet av vinylens:

1. Den kostar typ lika mycket som en 11kw laddare. effekten kommer bromsas av vad du har för säkring på huset.
Har med en laddare som går at konfigurera så att den ger 22kw men nu har jag bara 20A säkring så jag kan få ut max 14kw med det men den är begränsad på 11kw

2. Att du vill ha 15kw laddare är för att kunna ta ut en högre effekt från batterierna har du 10kw som jag har av synergi så kan du max ta ut 10kw resten kommer plockas från nätet annars så är det overkill.

Jag har säkrat upp 20A, menar du då att jag kan klämma ut 14kW på laddningen till bilen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snatchthis:

Jag har 20A, mao OK med 22kW?

Kan med 99% säkerhet säga att bilen maxar vid 11kw vid AC-laddning.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Medlem

Någon här som kör en anläggning fast mot Brf?
Tänker att där måste lönsamheten vara ännu större.

Vi har typ årsförbrukning ca 300kwh förbrukning per år och enligt perific 30ish kW dagtid konstant med average peak runt 55kw (sällan peak runt 70kw)

Tldr
Går det att få lönsamhet med solceller i en brf med hygglig förbrukning (400A huvudsäkring)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weuffelhjaern:

Kan med 99% säkerhet säga att bilen maxar vid 11kw vid AC-laddning.

Inte nyare modeller.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Inte nyare modeller.

Tar gärna en liten lista, dom vanligaste modellerna klarar det inte i alla fall. Intressant att se vilka som satt in större VR.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tar gärna en liten lista, dom vanligaste modellerna klarar det inte i alla fall. Intressant att se vilka som satt in större VR.

https://ev-database.org/#group=vehicle-group&av-1=1&rs-pr=100...

149 modeller

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tyvärr stämmer inte den listan. Klickar du på första bilen (Volvo EX30) och scrollar ner till Charging så ser du detta:

Den listar alltså allt som kan kopplas in i en laddare med 22kw kapacitet, inte att den har en 22kw VR.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tyvärr stämmer inte den listan. Klickar du på första bilen (Volvo EX30) och scrollar ner till Charging så ser du detta:
<Uppladdad bildlänk>

Den listar alltså allt som kan kopplas in i en laddare med 22kw kapacitet, inte att den har en 22kw VR.

Alla Renault Zoe och Tesla kan iaf utan att kontrollera resten sen kommer VW till hösten

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Alla Renault Zoe och Tesla kan iaf utan att kontrollera resten sen kommer VW till hösten

Intressant att Renault har det. Bra info, tack.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Intressant att Renault har det. Bra info, tack.

Ja fast komiskt med sådan räckvidd och laddning ihop..

Visa signatur