Fractal Design lanserar Meshify 3 & Meshify 3 XL

Permalänk
Melding Plague

Fractal Design lanserar Meshify 3 & Meshify 3 XL

Senaste iterationen i den luftflödesfokuserade chassiserien lanseras i en mängd olika utföranden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är inte Fractal ett svenskt företag, konstigt att SweC inte blev "samplade" några recensions exemplar - saknar ett SweC test av denna.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U4025QW 40" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 11 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Det spelar liten roll hur bra fläktarna är om man inte kan få plats med en 140mm där bak och inte kan täppa igen toppen.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Gustav-P:

Är inte Fractal ett svenskt företag, konstigt att SweC inte blev "samplade" några recensions exemplar - saknar ett SweC test av denna.

Vi blev samplade ett chassi. Tyvärr hann jag inte göra någon recension till idag, har en ganska fet backlog med chassin som ska jobbas av men det kommer.
Tyvärr inte nu-nu då jag åker till Taiwan i helgen för Computex men som sagt, fler chassin kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Detta var min första tanke också. Trist!

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Artisan Raiden Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Tyvärr inte nu-nu då jag åker till Taiwan i helgen för Computex men som sagt, fler chassin kommer.

Gör det "on the road"? Lite kan du väl anstränga dig? ;P Ser fram mot denna en aning!

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Medlem

Ser väldigt byggvänligt ut...pluspoäng för fläktar med gummibussningar och seriekoppling!

Har ett Meshify 2 just nu och hade kunnat tänka mig ett Meshify 3, om jag inte hade beställt ett North XL förra veckan

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Edd1e:

Gör det "on the road"? Lite kan du väl anstränga dig? ;P Ser fram mot denna en aning!

Orkar faktiskt inte checka in en Peli-Case även om det hade varit en upplevelse att bygga på hotellrummet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Orkar faktiskt inte checka in en Peli-Case även om det hade varit en upplevelse att bygga på hotellrummet.

Du har väl en ledig axel? Fäst ett spännband i kraniet samt runt chassit. Ez.
https://www.biltema.se/bil---mc/lasta-och-dra/lastsakring/spa...

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Edd1e:

Du har väl en ledig axel? Fäst ett spännband i kraniet samt runt chassit. Ez.
https://www.biltema.se/bil---mc/lasta-och-dra/lastsakring/spa...

Nästan så dumt att det är en bra idé.

Permalänk
Medlem

Credit till fractal att de släpper varianter med solid sidoplåt!
Önskar de kunde släppa en version av meshify utan den buckliga fronten dock - jag tycker inte om den

Undrar vad max gpu längd är för båda varianterna? Framgick inte i nyheten.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Roger W:

Önskar de kunde släppa en version av meshify utan den buckliga fronten dock - jag tycker inte om den

Sorry, 349mm för den vanliga 512 för XL.
Uppdaterar artikeln.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Mesh
Max längd grafikkort (standardutförande)
349 mm

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Checkade reviews i en annan site. Verkar ju riktigt lovande.

Förstog dock inte det där fläkthubben och hur den fungerar. Säga att jag skaffar BeQuite fläktar, kan jag koppla dessa upp i hubben och vad är det hubben mäter för att bestämma hastigheten i fläktarna? Intern temperaturmätare?

Skrivet av Swedishchef_90:

Mesh
Max längd grafikkort (standardutförande)
349 mm

För liten om man vill satsa för framtiden. Kommer att skaffa XL varianten istället, har redan problem i min meshify compact med GPUs idag.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: AMD Radeon™ RX 9070 XT Taichi 16GB OC Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Meshify 2 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Är alla förinstallerade fläktar i fronten eller är det även en installerad där bak?

Permalänk
Skrivet av Yasko:

Förstog dock inte det där fläkthubben och hur den fungerar. Säga att jag skaffar BeQuite fläktar, kan jag koppla dessa upp i hubben och vad är det hubben mäter för att bestämma hastigheten i fläktarna? Intern temperaturmätare?

För liten om man vill satsa för framtiden. Kommer att skaffa XL varianten istället, har redan problem i min meshify compact med GPUs idag.

Ja gillar man över xx70 kan det bli tajt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Är alla förinstallerade fläktar i fronten eller är det även en installerad där bak?

Fronten, bak rymmer bara 120mm.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Vore bra om man kunde få solid topp-plåt också, så att luften från toppfläkten inte läcker ut där direkt.

Visa signatur

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Yasko:

Med hubben får du fractal connect - pwm kablar. Så du kan koppla andra fläktar via dom. Hubben kopplas via USB till moderkortet samt en PWM-kabel för varvtals-mätning.

Permalänk
Medlem

Meshify 2 compact djup: 424 mm
Meshify 3 djup: 507 mm

Meshify 3 har 8mm mer plats till GPU i längd... hur går detta ihop när chassit är 83mm djupare?

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 5070Ti | 9800X3D
6000 CL28 | 990 PRO | B650E-F | 1250W | Meshify 2C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Fronten, bak rymmer bara 120mm.

XL versionen tar 140mm bak.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Tråkigt dom gav upp på Storage builden, 2XL tog 18 diskar, så bara 2 nu är tråkigt.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChaosClocker:

Meshify 2 compact djup: 424 mm
Meshify 3 djup: 507 mm

Meshify 3 har 8mm mer plats till GPU i längd... hur går detta ihop när chassit är 83mm djupare?

Längd o höjd är ihopblandade i specen. Meshify är 507mm hög

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Ser trevligt ut men trist med price creep. Visserligen ingår det en fläkt till men 1799 för basvarianten är ju samma som för North (som rimligtvis kostar mer att tillverka). 1000 spänn extra för Ambience-varianten är ju också svårsmält. En variant utan fläktar hade inte suttit fel heller.

Tumme upp för shroud:en i alla fall, noise normalized-siffrorna för GPU var riktigt bra i GN:s test. Tagit inspiration av de 3D-printande till North månne? Någon som har erfarenhet av hur bra mesh:en fungerar som dammfilter i långa loppet?

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Medlem

Har spanat på denna länge för min hemmaserver, men dom har ju tagit bort alla disk-platser... Någon som tänker uppgradera och vill sälja sitt Meshify2 för en rimlig peng? Inte Compact eller XL, vanliga, och helst utan RGB och glas! Helst i Stockholmsområdet!

Permalänk
Medlem

Alltså hur går man tillväga för att förhindra GPU sagg i ett chassi som detta? Det är ju ett hålrum under GPUn för att förbättra luftflödet...

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Tråkigt dom gav upp på Storage builden, 2XL tog 18 diskar, så bara 2 nu är tråkigt.

Det känns som det nästan måste gå att bygga in hårddiskburar på något sätt, framförallt i XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av alteam:

Alltså hur går man tillväga för att förhindra GPU sagg i ett chassi som detta? Det är ju ett hålrum under GPUn för att förbättra luftflödet...

Kanske något i den här stilen: https://www.amazon.com/upHere-Addressable-Graphics-Adjustable...

Permalänk
Medlem

Det känns som om Meshify 3 XL är väldigt stort och att Meshify 3 är på gränsen för litet.

Hade önskat att Meshify 3 hade haft stöd för 360 mm AIO i toppen, montering i fronten går inte p.g.a att det äter upp för mycket av grafikkortets längd men XL känns på tok för stort bara för att få plats med en 360 mm AIO i toppen.

Dock väldigt snygga chassin, något sugen på XL ändå..

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS Rog Strix B650E-I - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - WD Black SN850X 1TB - ASUS 5080 16GB ROG Astral OC - Corsair SF750 - Corsair Nautilus 360 RS - Lian Li A3

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt. Föredrar Norths design lite mer men Meshify 3 presterar ju bättre när det gäller temps.

Håller med ovanstående talare också, känns lite trångt vilket är trist då XL är onödigt stor för en vanlig ATX setup.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT