Microsoft säger upp 6 000 anställda

Permalänk
Medlem
Skrivet av AllMessedUp:

Dom flesta hittar nog nytt jobb och går upp i lön.

En liten grov uppskattning av hur många anställda Microsoft har runt om i världen enligt ChatGPT (2023):

1. United States ~100,000

2. India ~40,000

3. China ~20,000

4. United Kingdom ~15,000

5. Canada ~10,000

Dvs det lär slå hårdast mot Microsoft i Seattle, tätt följt av Indien och Kina.

I UK & Kanada lär det vara relativt lätt att hitta nytt jobb, men själv har jag dålig koll på vilka stora mjukvarujättar som finns i Seattle bortsett från Microsoft och Amazon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Känns toppen att sitta som arbetslös Microsoft Power Platform Utvecklare just nu 😂

Ooof. Någon som kanske har ett sådant där jobb att erbjuda?

Hur lyckas du vara arbetslös power platform-utvecklare? Kolla med företag som Fellowmind, tietoevry tech services, beterna, cgi osv. Dom har ofta intresseanmälan även tjänsterna inte är ute och kompetensen saknas hos de flesta d365-partners.

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Vet inte var du bor men det är övervägande bilar som passerar på gatorna där jag bor. Dåligt exempel kanske?

Tror man att AI kommer användas lyckat och mycket framöver är det väl ett bra exempel?

Permalänk

Man hör när företag varslar, men inte så mycket att de anställer. Detta leder till att man med konfirmeringsbias kan förstärka sin bild att det går utför.

Samtidigt känner jag flera som har varslas lite överallt, när dessa får mer tid så trodde man de skulle besöka gymmet oftare och annat men det är inte vad jag ser.

Nå man får hoppa det blir bättre. Trenden är annars att vissa jobbar som galningar och ej hinner med att ha så mycket nöje, andra letar som galningar efter arbete och inte har råd att ha så mycket nöje. Den ekonomiska otryggheten kan även göra att de svårare kan koppla av.

Pratet om AI så hör jag mycket att AI är fullkomligt odugligt och kan ej göra något vettigt, i andra meningen så tar AI våra jobb. Arbetsmarknadshotet med AI jag ser är främst att andra länder kan använda AI för att bli mer produktiva och göra saker billigare än oss, då får vi ett problem.

Jag ser AI argumentet år 2025 lite som argumentet år 1920 att traktorer tar våra jobb. Där just traktorer tog mycket arbete, men det är inte så lätt att förbjuda traktorer i hela världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Man hör när företag varslar, men inte så mycket att de anställer. Detta leder till att man med konfirmeringsbias kan förstärka sin bild att det går utför.

Dels det och dels så tänker vi ofta här i sverige-skala vilket blir helt skevt där ute i stora världen.

MSFT har 228.000 så 6.000 är en piss i mississippi.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Hur lyckas du vara arbetslös power platform-utvecklare? Kolla med företag som Fellowmind, tietoevry tech services, beterna, cgi osv. Dom har ofta intresseanmälan även tjänsterna inte är ute och kompetensen saknas hos de flesta d365-partners.

Fråga inte mig! Men just nu finns det inga annonser ute för roller under expert nivå. Skakig världsekonomi har väl gjort att alla bolag har dragit tillbaka sina satsningar lite, vilket i sin tur gör att konsultbolagen inte har lika mycket uppdrag och inte vågar nyanställa. Men ja, funnits 0 junior roller, och 3 medior roller officiellt annonserade sedan februari. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Fråga inte mig! Men just nu finns det inga annonser ute för roller under expert nivå. Skakig världsekonomi har väl gjort att alla bolag har dragit tillbaka sina satsningar lite, vilket i sin tur gör att konsultbolagen inte har lika mycket uppdrag och inte vågar nyanställa. Men ja, funnits 0 junior roller, och 3 medior roller officiellt annonserade sedan februari. :/

Gå in och gör öppna anmälningar på bolagens hemsidor. Dom behöver aldrig söka för dom har folk i sina listor.
Sedan linkedin och sätt öppen för anställning och ha med cert och kunskaper i din profil och meriter.

Man kan inte vänta på annonser här i livet.

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."