Permalänk
Medlem

Nätverket fungerar ej, vad gör man?

Hej!
Har en fiberdosa kopplad på väggen inne i mitt hus. Har en Tp-Link Deco X60 (tre noder) kopplad till den och ett lås samt tv. Betalar Bredband2 för 250 Mbps. Nu är överföringshastigheten 0 kbps och nätverket fungerar ej. De har felsökt och säger att jag har 5 ip adresser inkopplat och att hastigheten därför ställs ner och det slutar fungera. De säger att X60 systemet verkar ta 3 ipadresser, men jag hittar inte nåt om att det ska gå att ändra så att alla kör på samma. Vad gör jag för fel? Får ingen annan hjälp än att de säger att de ska nollställa ip adresserna....Sedan blir det samma problem igen.

Permalänk
Medlem

Hur har du kopplat in allt? Ta gärna bild där internet kommer in.

Låter som att du kanske har kopplat dina Deco i olika portar i tjänstedelaren.

Permalänk
Medlem

Det är ett meshsystem så endast en router är kopplad till lan1. Övriga kopplar upp sig automatiskt mot den första....Ser att de verkar ha olika ip adresser dock...och det vet jag inte om det går att ändra manuellt...

Permalänk

Felet verkar på den korta beskrivningen du ger helt enkelt ligga i din teknik.

Endast en (1st) kabel ska sitta i fiberdosa från din huvudpuck (X60).

Resterande ska bara vara accesspunkter dvs endast din huvudpuck (Som du ställer in) ska dela ut IP-adress (DHCP host).

Fråga: Har dina "slavpuckar" en 192.168.x.x adress? endast din huvudpuck bör ha en extern ip-adress om jag förstår din setup rätt.

Permalänk
Medlem

Den inkopplade har IP 192.168.68.1

de två noderna: 192.168.68.52 och 192.168.68.53

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kingen72:

Det är ett meshsystem så endast en router är kopplad till lan1. Övriga kopplar upp sig automatiskt mot den första....Ser att de verkar ha olika ip adresser dock...och det vet jag inte om det går att ändra manuellt...

Och vilken port är det kopplat till i din deco?

Permalänk
Medlem

Enda jag hittar i appen är DHCP server....Där står det start ip och slut ip...och default gateway som inte kan ändras

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Och vilken port är det kopplat till i din deco?

Port 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kingen72:

Och inget annat är anslutet i din tjänstefördelare eller hur det ser ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Och inget annat är anslutet i din tjänstefördelare eller hur det ser ut?

I vanliga fall koppling av tv till Lan2 och Yale lås till Lan3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kingen72:

Ah, där är nog problemet. Du får köpa en switch och sätta dem bakom en av dina deco.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kingen72:

Din TV och din Yale Doorman plockar ju en varsin IP. Se till att de hamnar bakom routern istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Engann:

Din TV och din Yale Doorman plockar ju en varsin IP. Se till att de hamnar bakom routern istället.

Nu pratar ni grekiska....Vad köper jag för switch och hur kopplar jag in den? Kan jag inte ändra X60 så att den inte tar upp tre ip adresser utan endast en till huvud Decon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kingen72:

Nu pratar ni grekiska....Vad köper jag för switch och hur kopplar jag in den? Kan jag inte ändra X60 så att den inte tar upp tre ip adresser utan endast en till huvud Decon?

Tex https://www.inet.se/produkt/5411542/tp-link-ls1005g-1g-5p och koppla den bakom en av dina Deco. Där kopplat du in resten av dina saker. Så som yale etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Tex https://www.inet.se/produkt/5411542/tp-link-ls1005g-1g-5p och koppla den bakom en av dina Deco. Där kopplat du in resten av dina saker. Så som yale etc

Du menar att jag kopplar in switchen på port 2 på en av de övriga deco eller ska man koppla in den i port 2 på någon av slavnoderna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kingen72:

Du menar att jag kopplar in switchen på port 2 på en av de övriga deco eller ska man koppla in den i port 2 på någon av slavnoderna

Du får bäst prestanda om du väljer huvudnoden men det kommer även funka på de andra. Om det bara är en enhet per nod så behöver du såklart ingen switch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kingen72:

Dina Deco har varsin privat IP som är inom ditt lokala nätverk hemma. Det du kopplar till tjänstefördelaren får en publik IP och det är när det kommer till publik IP som det oftast finns en spärr på 2-4 adresser.

Privata IP näten har vanligtvis möjlighet till 254 adresser vid fabriksinställningar och är inget som påverkar din anslutning till internet. Enheter kopplade bakom din router har alltså en privat IP.

Permalänk
Medlem

Tack för blixtsnabb hjälp!

Permalänk
Medlem

Funkar ändå inte….wifin går fort ner till noll och Bredband 2 säger att mina ip adresser fort blir 5. De säger att det är nåt med min Deco x60 som gör att de slänger ut ip adresser till grejer som kopplar upp sig och därför går den ner hela tiden. Har kopplat in grejerna i övrigt som ni tipsat om ovan…Är detta ett vanligt fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kingen72:

Funkar ändå inte….wifin går fort ner till noll och Bredband 2 säger att mina ip adresser fort blir 5. De säger att det är nåt med min Deco x60 som gör att de slänger ut ip adresser till grejer som kopplar upp sig och därför går den ner hela tiden. Har kopplat in grejerna i övrigt som ni tipsat om ovan…Är detta ett vanligt fel?

Sä har skall du koppla

Omvandlaren -> deco på WAN -> switch för din tv+ Yale -> dina två noder som Mesh (kör du WiFi eller kabel så ansluter du dessa därefter.

Har du deco appen? Där borde du se hur allt syncar.
Hur många utgångar har din omvandlare? För får du dem ip adresser så låter det som du har kopplat in första i Lan istället för wan

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Låter snarare om första enheten spontant hamnar i bryggat läge.

Något jag har ett 50-tal fall på i jobbet med TP-link Deco-serie.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Och vad gör man då? Står ej wan på baksidan av noderna….men enligt handboken så verkar det vara nummer 1 som ska väljas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kingen72:

Och vad gör man då? Står ej wan på baksidan av noderna….men enligt handboken så verkar det vara nummer 1 som ska väljas

Auto WAN Port is enabled by default on your Deco. When enabled, it automatically divides and switches the WAN port according to the Ethernet cable connection of your Deco.

Sometimes it is recommended to keep it disabled and set up a fixed WAN port to ensure that wired clients can connect to the internet (for example when using the backup network).

Follow the steps below to set a fixed WAN port in the Deco app (iOS or Android).

https://www.tp-link.com/nordic/support/faq/4252/

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Fiberdosan? Visst ska jag koppla in lan 1 där och inte wan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kingen72:

Fiberdosan? Visst ska jag koppla in lan 1 där och inte wan?

Ja LAN1 ska användas.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | Gigabyte RTX 2070 | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Seagate FireCuda 520 1TB | Fractal Design Newton R3 600W | Windows 11 |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
Google Pixel 8a

Permalänk
Medlem

Vad har du för inställning i Deco appen? Router mode eller AP mode? Du ska ha router mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Engann:

Vad har du för inställning i Deco appen? Router mode eller AP mode? Du ska ha router mode.

Jag har routermode.

Men, idag blev jag less och köpte ett nytt mesh system ASUS ZenWifi XD5. Kopplade in det och det funkade utmärkt. Kollar dock bredbandskollen och jag kommer inte alls upp mot 250 Mbps i hastighet. Varierar alltifrån 90 Mbps el mindre till över 200 Mbps på någon apparat. Varför varierar detta så mycket? Kopplar jag datorn direkt till LAN 1 på fiberdosan så går den i full fart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kingen72:

Jag har routermode.

Men, idag blev jag less och köpte ett nytt mesh system ASUS ZenWifi XD5. Kopplade in det och det funkade utmärkt. Kollar dock bredbandskollen och jag kommer inte alls upp mot 250 Mbps i hastighet. Varierar alltifrån 90 Mbps el mindre till över 200 Mbps på någon apparat. Varför varierar detta så mycket? Kopplar jag datorn direkt till LAN 1 på fiberdosan så går den i full fart.

WiFi är radio med begränsad effekt enligt lag. Prestanda kommer att variera med avstånd och övriga radioförutsättningar. Det tillverkarna kallar ”mesh” har ofta två radiolänkar, en mellan noderna och en mellan nod och klient/STA.

Läser man på lite och har utrustning som producerar vettiga mätvärden så är det inte jättesvårt att förstå varför det blir som det blir.

Jag brukar länka till den här sidan, den ger en rätt grundlig genomgång utan att bli superteknisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kingen72:

Jag har routermode.

Vad är det som gör att du inte valde en Wifirouter. Har du inte nått bra svar på den frågan så vill jag säga att man kör med Wifirouter i första hand.

Om man bor på väldigt stora ytor där wifiroutern inte når ut i hörnan , då kan man börja bygga ett meshystem. Därför att mesh har bättre täckning men långsammare hastighet om du inte kör trådat.

Mitt råd!undvik mesh om du kan. mesh är bra på ett kontor där man vill kunna vara uppkopplad och röra sig runt men inte är lika beroende av snabb uppkoppling. i ett hem skulle man kunna täcka upp en stor villa med En wifirouter och en enda Accesspunkt förmodligen. Hur sort bor du?
Läs här https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/internet/loka...

r

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Vad är det som gör att du inte valde en Wifirouter. Har du inte nått bra svar på den frågan så vill jag säga att man kör med Wifirouter i första hand.

Om man bor på väldigt stora ytor där wifiroutern inte når ut i hörnan , då kan man börja bygga ett meshystem. Därför att mesh har bättre täckning men långsammare hastighet om du inte kör trådat.

Mitt råd!undvik mesh om du kan. mesh är bra på ett kontor där man vill kunna vara uppkopplad och röra sig runt men inte är lika beroende av snabb uppkoppling. i ett hem skulle man kunna täcka upp en stor villa med En wifirouter och en enda Accesspunkt förmodligen. Hur sort bor du?
Läs här https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/internet/loka...

r

Har en del stenväggar och måste ha routern i fjärrvärmerummet på nedervåningen där fiberboxem finns bakom dörr och kan inte ha router centralt i huset som rekommenderas.