ASUS NUC 13 i7 Pro - Ubuntu installation mm

Permalänk

ASUS NUC 13 i7 Pro - Ubuntu installation mm

Jag har skaffat mig en ASUS NUC 13 i7 Pro + 1TB intern SSD + 2TB SATA SSD och nu sitter jag och skall installera Ubuntu på den.
Men jag har några frågor eftersom de artiklar jag hittat på nätet säger olika saker om hur man skall göra....
1 Boot till installationsmedia
Här har jag en bootbar USB-sticka med Ventoy installerat och med ett antal olika ISO-filer att välja på. Problemet är att jag får olika uppgifter om hur man skall göra när man startar första gången:
- Tryck F2 när den visar någon aktivitet
- Tryck F10 när den visar någon aktivitet
Detta tycker jag verkar konstigt, man borde ju rimligtvis ha endera av dessa som man skall trycka för at tala om att man skall boota från USB.
Vad gäller?

2 Uppdatering av datorns BIOS-firmware
Man brukar ju för det mesta behöva uppdatera BIOS när man startar upp en nyinköpt enhet.
Hur går det till med denna NUC-enhet?

Jag har en Lenovo Ideacenter där min Ubuntu Server just nu kör och den kom med Windows förinstallerat, som då hade lagt rabarber på BIOS-kontakten samt uppdateringsmöjligheterna.
Det var ett rent elände eftersom jag måste lämna kvar Windows på den för att kunna nå BIOS över huvud taget. Detta vill jag absolut undvika nu när jag skall bygga en efterträdare.
Meningen är att jag skall installera en Ubuntu Desktop att ha vid speciella tillfällen där ett GUI behövs, men annars skall den här NUC köra den server som nu finns på Lenovo.
Efter att jag fått dit Desktop skall jag använda den för att kopiera in serverns partitioner till denna dators SSD och sedan starta upp den i den nya miljön.

Permalänk
Medlem

Du kan ju uppdatera BIOS från BIOS: https://www.asus.com/support/faq/1008859/

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk

Den där länken talar ju om BIOS i en laptop...
Min enhet är en NUC 13 i7 PRO
När man läser texten i din länk så blir man verkligen fundersam om det stämmer med en NUC.

Jag har ju en massa ASUS routrar och där kan man uppdatera f/w direkt inifrån deras admin-sida och det har jag gjort ett antal gånger.
De gånger det inte funkat för att routern inte hittar sin uppgradering har jag hämtat f/w-filen från ASUS website och applicerat den manuellt också från routerns admin-sida.

Glömde tillägget
Permalänk
Medlem

Applicable Products: Notebook, All-in-One PC, Gaming Handheld, MiniPC står det, så jag antog att NUC går in under MiniPC.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk

Rörande BIOS-uppdatering så kan denna ASUS-sida fungera.
Och de har en PDF som beskriver det också.

Lite trassligt eftersom BIOS beror på vilken modell av NUC och vilken CPU den använder, så man måste vara noggrann när man laddar hem BIOS-filen.
Min NUC byggdes i somras så BIOS är nog 9 mån gammal minst...

Permalänk

En annan fråga jag har rörande denna NUC:
Jag vill att den skall starta så snart ström appliceras, dvs om det är strömavbrott och strömmen kommer tillbaka skall det inte behövas att man trycker på power-knappen för att den skall starta - det skall göras genast.
Jag hittade denna beskrivning hos ASUS om hur man gör.
Men den har ett kryptiskt meddelande på slutet:

Citat:

With these settings, intentionally shutting down the system will result in the system staying powered down.

Mitt problem här är att min server körs på en UPS som räcker c:a en timme. Om batteriet håller på att ta slut så skickas det ut ett meddelande på LAN om att detta är på väg och då stänger servern ner sig.
Om nu medan den är nedstängd på detta vis och strömmen försvinner men kommer tillbaka senare, kommer den då att starta eller inte?
Ifall den inte startar om därför att det räknas som en "intentional shutdown" så kan man ju inte använda automatstarten i alla fall....
Eller i vart fall inte koppla strömmatningen via UPS:en.

Någon här som vet hur det fungerar???

Rättade en felsyftning angående strömmatningen
Permalänk
Skrivet av Bosse_470:

Någon här som vet hur det fungerar???

Det verkar som att man kan aktivera Wake-On-Lan på den här NUC13-datorn och i så fall kan jag ju alltid sätta upp en RaspberryPi till att regelbundet kolla ifall servern är igång (ping t.ex.) och om den inte svarar sända ett Wake-up meddelande till den.
Man kan också tänka sig att detta görs på en RPi några minuter efter att den startat upp, vilket den alltid gör när strömmen slås på efter att ha varit av.
Då skulle servern först få chansen att starta och ifall den inte gör det så får den en knuff att gå igång via WakdOnLan...

Permalänk

UPPFÖLJNING:
Nu är det 2024-05-17 och jag har äntligen lyckats lösa problemet med återstart efter strömavbrott. Fick hjälp på SNBforum

Lösningen var att starta om och trycka F2 för att komma till BIOS.
Väl där navigera till Power/Secondary Power Settings
Där finns de inställningar som behövs:

• Power Sense : Aktivera

• After Power Failure: Power ON

• Wake on LAN from S4/S5: Power On - Normal Boot

När det var gjort och jag lämnade BIOS med F10 (save/reboot) så fungerar numera omstart efter strömavbrott!

Förtydligande