ASUS NUC 13 i7 Pro - Ubuntu installation mm
Jag har skaffat mig en ASUS NUC 13 i7 Pro + 1TB intern SSD + 2TB SATA SSD och nu sitter jag och skall installera Ubuntu på den.
Men jag har några frågor eftersom de artiklar jag hittat på nätet säger olika saker om hur man skall göra....
1 Boot till installationsmedia
Här har jag en bootbar USB-sticka med Ventoy installerat och med ett antal olika ISO-filer att välja på. Problemet är att jag får olika uppgifter om hur man skall göra när man startar första gången:
- Tryck F2 när den visar någon aktivitet
- Tryck F10 när den visar någon aktivitet
Detta tycker jag verkar konstigt, man borde ju rimligtvis ha endera av dessa som man skall trycka för at tala om att man skall boota från USB.
Vad gäller?
2 Uppdatering av datorns BIOS-firmware
Man brukar ju för det mesta behöva uppdatera BIOS när man startar upp en nyinköpt enhet.
Hur går det till med denna NUC-enhet?
Jag har en Lenovo Ideacenter där min Ubuntu Server just nu kör och den kom med Windows förinstallerat, som då hade lagt rabarber på BIOS-kontakten samt uppdateringsmöjligheterna.
Det var ett rent elände eftersom jag måste lämna kvar Windows på den för att kunna nå BIOS över huvud taget. Detta vill jag absolut undvika nu när jag skall bygga en efterträdare.
Meningen är att jag skall installera en Ubuntu Desktop att ha vid speciella tillfällen där ett GUI behövs, men annars skall den här NUC köra den server som nu finns på Lenovo.
Efter att jag fått dit Desktop skall jag använda den för att kopiera in serverns partitioner till denna dators SSD och sedan starta upp den i den nya miljön.