Gratis program för ljudredigering?

Permalänk
Medlem

Gratis program för ljudredigering?

Jag behöver gå in i en ljudfil (m4a) och kopiera ljud, det kopierade ljudet Ska bli en egen fil. Så det är en väldigt enkel liten operation. Finns det något smidigt gratis program jag kan använda till detta? Finns inget lämpligt till Windows, så är jag även intresserad av alternativ till Android..

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Audacity är väl det absolut enklaste att lösa det med. Gratis och finns till Windows.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

100% Audacity.

är mitt go to för enklare ljudjusteringar.

gratis öppen källkod och kan öppna de flesta format allt från videofiler och plocka ljudfilen i containern till ljudfiler utan några större problem.

och ganska säker på att .m4a inte ska vara något problem.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pe_Er_79:

Jag behöver gå in i en ljudfil (m4a) och kopiera ljud, det kopierade ljudet Ska bli en egen fil.

110% Ocenaudio (Win/Mac/Linux):
https://www.ocenaudio.com/

Betydligt trevligare att arbeta i än Audacity enligt mig, även om det inte är lika kraftfullt.

Audacity känns lite som VLC och WinRAR. Gamla appar som gamla gubbar/gummor aldrig ger upp med

Permalänk
Medlem

Som flera har sagt tidigare - använd Audacity. Gratis, och dessutom fri mjukvara.

Permalänk
Medlem

Davinci Resolve är annars väldigt kompentent program för både video och ljud. Finns gratisversion. Dock sjukt overkill för det du ska göra antar jag

Permalänk
Medlem

Var det inte snack om att Audacity innehöll massa spyware?

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Stämmer bra! Kanske inte just spyware, men telemetri vad jag vet. Köptes upp av Muse Group.

Tenacity är ett bättre val om man nu ogillar Ocenaudio av någon anledning:

https://tenacityaudio.org/

Permalänk
Medlem

Har du Itunes går det bra att göra med det också slipper du extra program.

Permalänk
Medlem

Som andra redan skrivit, Audacity.
Sonen använde det när han och en kompis till honom hade ett band.
Sonen på trummor, kompisen på gitar, en PS2-mic komplad till PCn.
De spelade in flera ljudslinger, tex sång, och la på.
Klippte, klistrade etc.

Allt i ett intuitivt program, som var alldeles gratis!

Permalänk
Medlem

Jag har under åren vant mig vid Goldwave. Vädigt enkelt om man bara ska klippa i filer.

Permalänk
Medlem

Jag hade gjort operationen i Matlab helt klart. Kostar dock och har kanske lite hög instegströskel :/

Permalänk
Medlem

Va hände med CoolEdit? Strålande mjukvara för sin tid.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

https://www.adobe.com/special/products/audition/syntrillium.h...

"Cool Edit Pro is now Adobe Audition

Adobe Systems Incorporated acquired the technology assets of Syntrillium Software in May 2003 and introduced Adobe® Audition® software (a rebranded release of Cool Edit Pro) in August 2003.

Thanks to all who supported Syntrillium and Cool Edit. We look forward to your support of Adobe Audition."

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Jag saknar gamla Sound Forge. Känns som att många program vuxit mer än nödvändigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Jag har under åren vant mig vid Goldwave. Vädigt enkelt om man bara ska klippa i filer.

Oj, det var en blast from the past! Hade ingen aning om att det fortfarande utvecklades. Rörde det nog senast 2002 eller så...

De har en webb-baserad editor också: https://goldwave.com/editor/

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jag saknar gamla Sound Forge. Känns som att många program vuxit mer än nödvändigt.

Kör fortfarande med SoundForge 20 år senare. Finns ingen anledning att byta

Visa signatur

ASRock X870E Nova WIFI / Ryzen 9800X3D (CO: -45 AC) / Corsair Vengance 64GB DDR5 6000MHz CL30 / Crucial T705 1TB Gen5 + 5.5TB sekundära / ASUS TUF 4080 Gaming OC / Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / FD Torrent Compact / Thermalright Phantom Spirit 120 SE / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

110% Ocenaudio (Win/Mac/Linux):
https://www.ocenaudio.com/

https://www.synthtalk.net/articles/ocenaudio-is-a-fast-and-powerful-audio-editor/ocenaudio-overview-jupiter-1500x-guetzli.jpg

Betydligt trevligare att arbeta i än Audacity enligt mig, även om det inte är lika kraftfullt.

Audacity känns lite som VLC och WinRAR. Gamla appar som gamla gubbar/gummor aldrig ger upp med

Om det nu är kraftfullare, varför skulle man då ge upp det bara för att man är en gammal människa?

Visa signatur

MB: Z790-F (ASUS ROG Strix)
CPU: i7 13700k, 3,4GHz (4,9GHz OC) (Intel Core)
GPU: RTX 3080, 10gb (ASUS Geforce TUF)
RAM: 64GB, DDR5 5200MHz (4x 16gb, Corsair)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPlow:

Om det nu är kraftfullare, varför skulle man då ge upp det bara för att man är en gammal människa?

Tycker bara det är värt att testa alternativen emellanåt. Föredrar även Notepad ibland framför både Notepad++ och Word av samma anledning.

TS ville bara klippa en ljudfil och spara som m4a.

Sen är jag själv 50+ här

Edit: Kan tillägga att jag också körde Audacity för 20 år sedan, men tycker bara att programmet numera känns smått föråldrat.

Ocenaudio är för mig en perfekt komplement till DaVinci Resolve samt Studio One/Logic Pro.

Permalänk
Medlem

Vill man ha gratis och enkelt är Audacity ett bra val. Själv kör jag Adobe Audition men det kostar ju en slant. Det märkliga är dock att när jag rippar vinyler med Audition så får jag korta avbrott då och då, det får jag inte med Audacity. Samtidigt är Audition trevligare att arbeta med, man slipper hålla på med att skapa projekt som ska sparas under eget namn osv.
De andra alternativen som tipsats om här ska kollas upp, de verkar vara intressanta alternativ.

/ B

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Stämmer bra! Kanske inte just spyware, men telemetri vad jag vet. Köptes upp av Muse Group.

Usch! Det var tråkigt. Vet du vad det är dom samlar upp? Gubbe här som helst vill klamra sig kvar (men klarar sig rätt bra utan winrar )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Usch! Det var tråkigt. Vet du vad det är dom samlar upp? Gubbe här som helst vill klamra sig kvar (men klarar sig rätt bra utan winrar )

Haha! Tror faktiskt att Muse lugnat sig lite, då de fick väldigt mycket kritik först. Finns massor med trådar på Reddit m.m. om det.

Själv hade jag kollat in Tenacity istället:
https://tenacityaudio.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Som andra redan skrivit, Audacity.
Sonen använde det när han och en kompis till honom hade ett band.
Sonen på trummor, kompisen på gitar, en PS2-mic komplad till PCn.
De spelade in flera ljudslinger, tex sång, och la på.
Klippte, klistrade etc.

Allt i ett intuitivt program, som var alldeles gratis!

Så jävla punkrock! Älskar det.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem

Dessa två finns till Windows och är helt gratis

MKVToolnix, jag har använd det själv för att
synka ihop ljud med bild. Den kan extrahera ljudet med lätthet

Handbrake tror jag kan separera ljud / bild,

Lycka till med editteramdet av ljudfilen 👍

Visa signatur

Asus X570-E Gaming, Ryzen 5800x, Corsair Vengeance RGB PRO SL 64GB@3600, Asrock 7900 XTX PGOC, Noctua D15S.c.b, EVGA 750W G2, Sandisk 256 GB SSD, Samsung 980 PRO 512GB / 2TB, Cheifetc ca01b, Innocn 27M2V

Permalänk
Medlem

Reaper! Gratis! Alternativt gammal version av Audacity, utan spyware.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify Skärm: LG C2 oled GPU: 6950XT CPU: 5800X3D SSD: 480GB, M2 3TB PSU: Dark Power Pro 1,5KW Mobo: TUF GAMING X570-PLUS RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy Tbord: Logitech MX Mech Mini Lurar: DT1990 Pro OS: Win10Pro AI: Tascam 20x20 Monitorer: Yamaha HS7 Router: Wyse 5070 @ opnsense WIFI: Ubiquiti U7 Pro Switch: Zyxel 2.5Gbit. Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Skrivet av Wh1spY:

Reaper! Gratis! Alternativt gammal version av Audacity, utan spyware.

Notera: Reaper är *inte* gratis. Dock är det obegränsad nagware, så klarar ditt samvete av att vänta några sekunder extra varje gång du startar programmet, så kan du använda det så länge du vill utan att betala. 🙂 (Men köp det om du använder det ofta, det är värt att stödja!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av janosbananos:

Notera: Reaper är *inte* gratis. Dock är det obegränsad nagware, så klarar ditt samvete av att vänta några sekunder extra varje gång du startar programmet, så kan du använda det så länge du vill utan att betala. 🙂 (Men köp det om du använder det ofta, det är värt att stödja!)

Ofän, jag köpte en licens direkt, var så billigt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify Skärm: LG C2 oled GPU: 6950XT CPU: 5800X3D SSD: 480GB, M2 3TB PSU: Dark Power Pro 1,5KW Mobo: TUF GAMING X570-PLUS RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy Tbord: Logitech MX Mech Mini Lurar: DT1990 Pro OS: Win10Pro AI: Tascam 20x20 Monitorer: Yamaha HS7 Router: Wyse 5070 @ opnsense WIFI: Ubiquiti U7 Pro Switch: Zyxel 2.5Gbit. Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Använder själv en äldre version av programmet (audacity-win-2.4.2) från innan Muse Group köpte upp det, men annars går det väl att blocka utgående trafik om man känner för det.

Ljudredigeringsprogrammet Audacity börjar samla in användardata
https://www.sweclockers.com/nyhet/32295-ljudredigeringsprogra...

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Har testat Reaper lite grann.
Verkar kunna det mesta men precis som med Audacity så ska det skapas "project". Audition är så mycket enklare, man öppnar en ljudfil (eller skapar den) och sedan jobbar man vidare. Själv ägnar jag mig inte åt musikskapande utan filar bara på vad som redan finns. Tex att redigera bort kommentatorer på liveinspelningar och mixa skarvarna med applåder så de blir sömlösa.
Vid något tillfälle har jag gett mig på frekvenskorrigeringar av rippade vinylalbum som varit gravt felmixade.
I Audition är det väldigt enkelt att ta bort ett markerat stycke, något som kan göras ganska komplicerat i andra program. Videoredigerare är tex oftast helt hopplösa på så enkla åtgärder som att klippa bort en bit eller att tona upp/ner.

Men jag ska kolla vidare på Reaper och övriga rekommenderade program, kanske jag hittar något bättre än Audition?

/ B