Permalänk
Medlem

Detta säger internet

Förklaring:
Din tjänstefördelare (fiberdosa) tilldelar en publik IP-adress för varje enhet du kopplar in där. Bredband2 tillåter troligen max 1–4 sådana IP-adresser – överskrider du detta, blockeras anslutningen.

När din Deco står i routerläge, försöker den själv hämta en egen publik IP-adress. Om du har kopplat in tv, lås eller fler Deco-enheter direkt i fiberdosan så gör även de det – vilket snabbt passerar gränsen.

Så här löser du det:
1. Ändra Deco till Access Point-läge
Detta gör att Deco inte längre försöker vara en egen router utan låter tjänstefördelaren hantera nätet.

Gör så här i Deco-appen:

Öppna appen och gå till More (Mer) nere till höger.

Välj Advanced > Operation Mode (Driftsläge).

Byt från Router till Access Point.

Starta om Deco-systemet.

2. Koppla endast EN enhet till fiberdosan
Endast huvud-Decon ska kopplas till fiberdosan (LAN1), inget annat direkt.
TV, Yale-lås och andra enheter ska istället kopplas till Deco-nätverket – antingen via WiFi eller via en switch som kopplas till en Deco-enhet.

Exempel på switch: TP-Link LS1005G (billig och fungerar bra).

Slutsats:
Sätt Deco i Access Point-läge

Koppla ENDAST huvud-Decon till fiberdosan

Anslut alla andra enheter bakom Deco-nätet, inte direkt i fiberdosan

Då ska du bara ta upp 1 publik IP-adress, och Bredband2 bör inte längre blockera dig.

Permalänk
Medlem

Tack för tips. Har dock provat koppla ethernetkabeln från tvdosan till lan uttaget på routern….funkar ej

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Tycker det verkar lite rörigt i tråden.

Hur ser allt ut nu? Vad är det för tjänstefördelare? Beskriv tillverkare/modell och hur allt är kopplat.

Har du bara DECO'n eller ZenWifi som router ska den absolut inte vara i nåt bryggat/AP-läge, har du en annan router går det bra (vilket du inte ska ha iofs)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kingen72:

Tack för tips. Har dock provat koppla ethernetkabeln från tvdosan till lan uttaget på routern….funkar ej

1. Kan du inte ta lite bilder/rita något på hur allt är kopplat? Och vad varje ingång/utgång heter exakt på varje produkt.

Jag håller med föregående inlägg, det är väldigt rörigt och oklart hur allt är kopplat.

2. Och frågan känns fortfarande osvarad, har du din router i bryggat läge (bridege mode) eller som Router i routerläge?

Permalänk
Medlem

Fotar av när jag kommer hem. Är i routerläge

Permalänk
Medlem

Fiber kommer in till dosan i källaren till fiberdosan. Uppifrån kommer Ethernetkabel från tv box till lan2. Provat koppla till Ethernet på primär router men då funkar det ej. Lan 1 på fiberdosan är kopplad till ethernetkabel till primär ASUS router som i sin tur är trådlöst kopplade till två noder.

Permalänk
Medlem

I nod nr två sitter yale låset

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Är det en XG6846? Det verkar sitta rätt och den har inga DHCP-möjligheter.

Inteno/LAN1-port -> Router/WAN-port ska det kopplas.

Vad funkar, vad funkar inte?
Vad har routern för IP (ska ej börja 192, 170 eller 10)

Permalänk
Medlem

Ip adressen är 192…..men den kommer ju automatiskt

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Är det ditt WAN IP i huvudnoden så vettefan om allt är rätt. Vi pratar inte om IP för enheterna på "insidan" i nätverket (där inkl. routerns LANIP som du använder för att logga in på den)

Permalänk
Medlem

Nu pratar du grekiska…..jag verkar ha 192 på både router o noder

Permalänk
Medlem

Wan ip 46.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

192 för noder och allt annat är bra, WAN IP verkar OK också.

Då börjar vi om: Vad funkar inte?

Extra steg:
På en dator öppna kommandotolken och skriv "ping <ip>"
(Byt ut <ip> mot faktiskt ipadress för exempelvis routern, en nod eller en annan enhet)
Gör sedan samma sak mot google.se eller 8.8.8.8

Redigera hellre inlägget istället för dubbelpost, det ser bättre ut.

Permalänk
Medlem

Låg hastighet i meshsystemet. Betalar för 250 mbit och får kanske ut 70-100 mbit när jag testar via bredbandskollen

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Kingen72:

Låg hastighet i meshsystemet. Betalar för 250 mbit och får kanske ut 70-100 mbit när jag testar via bredbandskollen

Är det på alla enheter?
Du måste testa via kabel.

Om det är så på alla enheter, börja med kolla länkhastighet mellan dator och router/nod och även länkhastighet i routern, vad/om den visar på WAN-sidan.

Har du länkhastighet på 100Mbps är en kabel "trasig" Har du 1Gbps, ring ISP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kingen72:

Vad testar du med? Dator kopplad med kabel? Eller wifi bakom stenväggar?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kingen72:

Uppifrån kommer Ethernetkabel från tv box till lan2. Provat koppla till Ethernet på primär router men då funkar det ej.

Det kan finnas inställningar i routern för IPTV så man kan koppla även dessa till den. Även om just din TV-box eller leverantör finns med som förval i listan så kan det då funka med en annan. Det öppnar upp avsedda portar och sånt. Det går såklart även att göra manuellt om funktionen inte finns, men då dår man kolla upp supporten för inställningar.

Hursomhelst så undrar jag om det inte är några mojänger i dit nätverk (behöver alltså inte vara några av routrarna) som är felinställda och efterfrågar egna externa adresser då de inte vill vara en del av det interna nätverket.

Vissa kameror tex insisterat ofta på helt andra adresserier än de traditionellt använda i hemnätverk. Kan även finnas prylar som man inte tänkt på om de längre funkar eller ej. Sensorer, lampor?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Funderar på att byta meshsystemet till en Mercusys MR47BE Tri-Band Wifi 7-router…..frågan om en sådan funkar bättre än mesh

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Gör som vi skriver istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kingen72:

Funderar på att byta meshsystemet till en Mercusys MR47BE Tri-Band Wifi 7-router…..frågan om en sådan funkar bättre än mesh

Mesh-systemet är antagligen inte i sig problemet. (förutsatt att inte dessa fått en konstig inställning enligt vad jag sa om andra prylar av någon anledning) Men du kan alltid pröva att helt enkelt låta repeater-routrarna vara avstängda vid nästa återställning och se om samma problem uppstår ändå. Det blir ju typ samma som att skaffa en singel-router.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Inte det lättaste när ni skriver så olika…..en skrev för ett antal inlägg tillbaka att man alltid bör välja wifi router ist för mesh….sedan är vissa grejer som som du skriver inte så lätt att förstå sig på om man inte har goda kunskaper kring nätverk och inställningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kingen72:

Det är inte systemet det är fel på. Det är dina inställningar eller hur du kopplat.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Där hjälper vi gärna till att förklara mer ingående eller länka till guider.
Huvudsaken är att internet fungerar.

Du måste främst testa hastighet med en kabelansluten enhet, luft är fritt medium och allt i omgivningen stör.
Att du når max 100Mbps beror till 99% trådlöst eller delvis trasig kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kingen72:

Inte det lättaste när ni skriver så olika…..en skrev för ett antal inlägg tillbaka att man alltid bör välja wifi router ist för mesh….

Det var nog mest av anledningen att inkoppling trådat med dina grejer var begränsat av den routerns antal fysiska anslutningar, och därmed behovet av en switch. ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har kopplat in yale låset på nod 2 och försökte koppla upp tv dosan på huvudroutern….men det gick inte….ska försöka komma in på routern o se om det finns någon inställning att göra

Permalänk

Alltid intressant hur alla trådar med krånglande internet har dessa inteno omvandlare....

Hur som om man läser manualen så är på inteno
1 för internet
2 för ip tv
3 för telefon

Dessa brukar vara bryggade och relativt dumma...men hur du får 5 ip adresser vete tusan om hur du kopplat stämmer

Enklast är att enbart jobba med en deco tills allt du fungerar

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk

Måste ju vara en inställning fråga!
Vad har du för fiberdosa? (missade bilder på fiberdosa) Jag kör med ett Tp-Link Deco mesh system model m5
Och Jag har kopplat följande rakt in i fiberdosa(raycore) :
Lan 1 Telia tv box
Lan 2 deco mesh systemet(3st puckar i systemet)
Lan 3 en router från Telia som jag hade en stationär dator inkopplad förut men inte nu
Sen har jag via ena pucken i vardagsrummet : förstärkare och en nvidia Shielden kopplad med nätverks kabel funkar hur bra som helst..har inte gjort några inställningar eller konstigheter i mesh appen bara koppla in och köra

Har fungerat klockrent

Ska inte behöva köpa nytt mesh system eller switchar mm

Har du installerar Tp-Link Deco mesh riktigt då?
Fabriks återställ det och försök igen?!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av hollowman71:

Måste ju vara en inställning fråga!
Vad har du för fiberdosa? (missade bilder på fiberdosa)
Har du installerar Tp-Link Deco mesh riktigt då?
Fabriks återställ det och försök igen?!

Hur kan du missa det? Det är ett par inlägg upp.

Återställning av allt är bra men samtidigt är det helt nytt system. Det har gått från att inte fungera till att vara begränsat till 100Mbps.

Skrivet av Kingen72:

Jag har kopplat in yale låset på nod 2 och försökte koppla upp tv dosan på huvudroutern….men det gick inte….ska försöka komma in på routern o se om det finns någon inställning att göra

Du behöver göra ett supersimpelt hsatighetstest med en kabelansluten enhet, telefon eller dator.