Ha på GPU fläktar konstant Asus Tuf 9070 XT(ingen 0-RPM)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Ursäkta men.. varför envisas med fler program än Adrenalin?

Nä jag håller med dig. Har inte radeon, funkar det lika bra som MSI AB så kör det, givetvis.

Konstig tråd dock: Från zerorpm fråga till byt alla fläktar.

Permalänk

Liten uppföljning:
Ska testa att köra original fläktarna utan 0-RPM aktiverat och se om det blir bättre.
Funkar inte detta köper jag följande:
Adapter
Fläktx2
PCI slot
Och gör en egen lösning

Visa signatur

Asus tuf 9070xt deshrouded, 7800x3d, 32gb Kingston fury, 650b asus tuf gaming wifi+, peerless assasin, phanteks xt black, noctua x6, arctic x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangemcfly:

Liten uppföljning:
Ska testa att köra original fläktarna utan 0-RPM aktiverat och se om det blir bättre.
Funkar inte detta köper jag följande:
Adapter
Fläktx2
PCI slot
Och gör en egen lösning

Den där fläktmonteringshyllan var ofantligt simpel och fin. Beställer du den så ta gärna en bild i klart ljus när den är monterad i datorn

När du ställer in fläktkurvan nu utan 0-rpm så börja högt och gå sen nedåt till du inte hör dom längre.
Det är väldigt simpelt i Adrenalin. Du kan sätta fläktkurva individuellt för vart spel om du vill. Skönt i spel där grafikkortets hotspot inte blir hög.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Jag har monterat den akasa 2x120 hållare på ca 20+ maskiner. Aldrig slått fel. Även med orginal fläktar kvar.

Nyligen har jag satt 2x120 Noctua på fast varvtal på GTX 1070ti, RTX3060, RTX2060 Super.
Alla 3 gick ner 10 grader i temp i Furmark och är knäpptysta. Jag körde alla på fast varvtal t.om.
Detta trotts att 3060 och 1070ti hade en kylfläns som stack ut kanske 4-6cm efter 120mm fläktarna.
Spelade ingen roll.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangemcfly:

Snyggt, hittade denna som verkar vara "the one" fan adapter
Dock blev jag lite oroad över "however please ensure the total max fan wattage does not exceed the recommended 12 Watts."
Är detta 12w per fläkt eller 6w per fläkt? Eller bör man ens oroa sig?
Skulle tex två Noctua vara bra eller underdimensionerat?

Ps
Det är ju två fläktar kopplat till ett uttag, samt en fläkt till ett uttag, är de 12w utspritt på de tre eller hur funkar de?

För referens: Noctua specar max in-effekt på deras fläktar till 1.68W. Du kan således koppla in 7 st på ett uttag om du vill. Kan du ordna så att de inte startar samtidigt kan du få in ännu mer.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk

Liten uppdatering:
Missljudet från fläktarna fortsätter även vid avstängd "0-rpm" kan i princip konstatera att ljudet uppstår när fläktarna går ner i varv. Lekt runt lite med fläktkurvor men inte fått bukt på de, alternativt att jag kör fläktarna konstant på en fast rpm dock något högre varvtal än vad jag egentligen vill.

Bett en kollega att 3d printa en dual 120mm fancase snarlik den från amazon, hon ska ta med den på måndag. Lagt bud på några Noctua nf f12orna + en fan hub som jag förhoppningsvis kan få hem till helgen. Så nästa vecka lutar det åt att bygga å skruva lite

Visa signatur

Asus tuf 9070xt deshrouded, 7800x3d, 32gb Kingston fury, 650b asus tuf gaming wifi+, peerless assasin, phanteks xt black, noctua x6, arctic x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangemcfly:

Liten uppdatering:
Missljudet från fläktarna fortsätter även vid avstängd "0-rpm" kan i princip konstatera att ljudet uppstår när fläktarna går ner i varv. Lekt runt lite med fläktkurvor men inte fått bukt på de, alternativt att jag kör fläktarna konstant på en fast rpm dock något högre varvtal än vad jag egentligen vill.

Bett en kollega att 3d printa en dual 120mm fancase snarlik den från amazon, hon ska ta med den på måndag. Lagt bud på några Noctua nf f12orna + en fan hub som jag förhoppningsvis kan få hem till helgen. Så nästa vecka lutar det åt att bygga å skruva lite

Du skrivern "dock något högre varvtal än vad jag egentligen vill."
Får man fråga var det är ? Är det över 40% ?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Skrivet av AkUs:

Du skrivern "dock något högre varvtal än vad jag egentligen vill."
Får man fråga var det är ? Är det över 40% ?

Nja, snarare uppåt 50%, å då kommer det ljudnivå därefter.

Visa signatur