Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

<Uppladdad bildlänk>

Denna print tog jag för 2 veckor sedan ca.

Gävle Stadsnät.

Såg också det priset men är rätt övertygad om att det där priset inte var rätt, genom globalconnects portal så var det andra priser (de jag nämnde i förra posten)

Sen är väl frågan om de skulle accepterat det priset om man la en beställning för det, min gissning är att om du hade skickat en beställning med det så hade du fått svar att det var fel pris och de hade gett dig rätta priset (de pratade tidigare i tråden om att de hade problem med deras webbsidas address system)

Och ja det är Gävle stadsnät jag sitter på med så vi pratar inte om olika saker, du kan se mig prata om det här: #20793647

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Sapphire RX 9070 XT Pure | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Representant

Från och med 2025-05-01 inför GC en ny prisstruktur med fem så kallade prisområden: Nat2, Nat3, Nat4, Nat5 och Nat6. (Nat1 finns inte) För exempelvis en 1000/1000 Mbit-tjänst ser priserna ut enligt följande:

• Nat2: 569,00 kr

• Nat3: 619,00 kr

• Nat4: 549,00 kr

• Nat5: 549,00 kr

• Nat6: 539,00 kr

Våran hemsida är tyvärr inte tydlig ännu vilken prislista man hamnar i men vi har för avsikt att skriva om denna så att vi kan visa så mycket information som möjligt.

Visa signatur

Obenet Support
https://obe.net

Permalänk
Skrivet av Obenet:

Från och med 2025-05-01 inför GC en ny prisstruktur med fem så kallade prisområden: Nat2, Nat3, Nat4, Nat5 och Nat6. (Nat1 finns inte) För exempelvis en 1000/1000 Mbit-tjänst ser priserna ut enligt följande:

• Nat2: 569,00 kr

• Nat3: 619,00 kr

• Nat4: 549,00 kr

• Nat5: 549,00 kr

• Nat6: 539,00 kr

Våran hemsida är tyvärr inte tydlig ännu vilken prislista man hamnar i men vi har för avsikt att skriva om denna så att vi kan visa så mycket information som möjligt.

Förstod ni varför det är olika prislistor? Är det geografiskt eller om man bor i ett nät de äger själva eller driftar åt annan nätägare tex?

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Representant
Skrivet av dalledalle:

Förstod ni varför det är olika prislistor? Är det geografiskt eller om man bor i ett nät de äger själva eller driftar åt annan nätägare tex?

Det handlar om en kombination av flera faktorer: dels särskilda avtal med specifika fastighetsägare, dels om det är en villa eller en lägenhet, men även geografiska skillnader spelar in.

Det är ganska komplicerat men jag förstår också att det blir lite invecklat då det finns över 800.000 adresser hos Globalconnect.

Visa signatur

Obenet Support

Permalänk
Medlem

Lite sent nu, men synd att den här nya prisstrukturen inte var synlig via GlobalConnects portal lite tidigare. Tecknade nyss Obenet då priset såg likvärdigt ut med närmaste konkurrenter, men fick en prischock när första fakturan kom då ju priset blev helt annat än vad jag tecknade för.

Kundtjänsten via telefon gick snabbt att nå och jag blev informerad att jag kunde häva köpet om jag ville men blir tvungen att betala startavgiften samt kostnaden för perioden jag använt tjänsten. Det i sig kan jag förstå då jag ju använt tjänsten, men att jag blir tvungen att betala en högre summa än vad jag tecknade för (och fick bekräftat på min mail) känns lite som falsk marknadsföring..

Permalänk
Medlem
Skrivet av n4ight:

Lite sent nu, men synd att den här nya prisstrukturen inte var synlig via GlobalConnects portal lite tidigare. Tecknade nyss Obenet då priset såg likvärdigt ut med närmaste konkurrenter, men fick en prischock när första fakturan kom då ju priset blev helt annat än vad jag tecknade för.

Kundtjänsten via telefon gick snabbt att nå och jag blev informerad att jag kunde häva köpet om jag ville men blir tvungen att betala startavgiften samt kostnaden för perioden jag använt tjänsten. Det i sig kan jag förstå då jag ju använt tjänsten, men att jag blir tvungen att betala en högre summa än vad jag tecknade för (och fick bekräftat på min mail) känns lite som falsk marknadsföring..

Inte helt säker på att det ens är lagligt såvida de inte tydligt har informerat dig i god tid (torde vara minst en månad) om prishöjning, annars är det det skriftliga avtalet (priset) som gäller.

"Kunden måste bli informerad så pass lång tid i förväg att kunden har möjlighet att säga upp sitt avtal innan prishöjningen har verkställts."

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Inte helt säker på att det ens är lagligt såvida de inte tydligt har informerat dig i god tid (torde vara minst en månad) om prishöjning, annars är det det skriftliga avtalet (priset) som gäller.

"Kunden måste bli informerad så pass lång tid i förväg att kunden har möjlighet att säga upp sitt avtal innan prishöjningen har verkställts."

Jag fick ett mail efter jag hade tecknat avtalet och fått en bekräftelse från GlobalConnect där de informerade om att prishöjningar "skett" för 250 Mbit/s (jag har inte 250 Mbit/s ska jag tillägga). Obenets support tyckte att det räckte, men jag fick ju en bekräftelse från GlobalConnect där det stod ett helt annat pris - vilket var det lägre priset som jag tecknade för.

Rätt sätt att hantera det här från deras håll hade i mina tankar varit att informera mig om att nästa faktura skulle ha en högre kostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n4ight:

Jag fick ett mail efter jag hade tecknat avtalet och fått en bekräftelse från GlobalConnect där de informerade om att prishöjningar "skett" för 250 Mbit/s (jag har inte 250 Mbit/s ska jag tillägga). Obenets support tyckte att det räckte, men jag fick ju en bekräftelse från GlobalConnect där det stod ett helt annat pris - vilket var det lägre priset som jag tecknade för.

Rätt sätt att hantera det här från deras håll hade i mina tankar varit att informera mig om att nästa faktura skulle ha en högre kostnad.

Kan bara saxa in det som står på Konsomentverkets sida:
"I ett tillsvidareavtal får företaget ändra villkor och pris, om de informerar dig minst en månad innan ändringen görs. De ska då även informera dig om din rätt att avsluta avtalet utan kostnad."

Om inte det gjorts spelar det ingen roll vad Obenets support tycker.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Representant
Skrivet av n4ight:

Tack för att du delar med dig av din upplevelse.

Skicka gärna ett PM med dina uppgifter så att jag kan titta närmare på just ditt ärende. Vi har lovat att vara schyssta i vår kommunikation och vårt agerande, och jag vill försäkra mig om att vi inte har missat något i ditt fall.

GlobalConnects prisändringar har dessvärre varit en utmaning för oss också – flera strukturer har ändrats, vilket har skapat en del förvirring. Men det är såklart vårt ansvar att hantera det tydligt gentemot dig som kund.

Visa signatur

Obenet Support

Permalänk
Medlem

Kom ihåg att efter ni har beställt så skicka till supporten ett mejl med dina uppgifter och skriv iwantipv6 så bjuder obenet på startavgiften.

Stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av Obenet:

Vi väntar på att få avtalet med Mittnät signerat. Återkommer så snart det är klart!
Vi borde ha ett datum att delge om cirka 3v.

Har ni fått någon mer info?
har inte sett att ni hoppat upp på mittnät portalen än?

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial

Permalänk
Representant
Skrivet av basn:

Har ni fått någon mer info?
har inte sett att ni hoppat upp på mittnät portalen än?

Vi ville bara göra en grand entrance! 🎉
Men nu är det officiellt: Obenet har intagit Mittnät-portalen! 🚀
Ser fram emot att välkomna kunder från Arvika, Forshaga, Hammarö, Karlstad, Munkfors, Vansbro, Åmål, Kil och Årjäng!

Vilket stadsnät ska vi köra näst?

Visa signatur

Obenet Support

Permalänk
Skrivet av Obenet:

Stadsnätet i lilla Karlskrona 🫣

Där har ni en kund day 1 i alla fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obenet:

Ser fram emot att välkomna kunder från Arvika, Forshaga, Hammarö, Karlstad, Munkfors, Vansbro, Åmål, Kil och Årjäng!

Karlskoga (Energi) stadsnät vore kul, de har nyligen återtagit allt till sig, ifrån Zitius/Telia, men priserna inte ändrats så mycket. Så dålig konkurrens på 100 Mbit, 500 Mbit hos de flesta dyrare än Starlinks nya villapaket. och försökt få Bahnhof o få 10Gbit, men de verkar inte intresserade.

Så någon som ger lite mer konkurrens vore kewl, tror t o m Karlskoga Energi stadsnät ser fram emot sådana leverantörer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obenet:

Hur vore det om ni tog över som nätägare och drev ner priserna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obenet:

Weee!!! skönt att höra!
Så har man beställt då, hoppas det går smidigt med mittnät...

Visa signatur

Permalänk
Representant
Skrivet av Jagers:

Hur vore det om ni tog över som nätägare och drev ner priserna?

Hyresrätter
Vi försöker prata med fastighetsägare så ofta vi kan om att sänka näthyrorna, men tyvärr har vi inte träffat någon som vill det. De är mest intresserade av hur mycket näthyra de kan ta ut av operatörerna – inte hur priset blir för dig som hyresgäst.

BRF
Många bostadsrättsföreningar är riktigt duktiga på att förhandla – framför allt när man går ihop och förhandlar kollektivt. Då kan priserna bli riktigt bra. Representerar du en BRF? Skicka ett PM så berättar vi mer!

Småhus utan samfällighet
Om ni bor i villor/radhus utan samfällighet och t.ex. har "de stora nätägarna eller kommunala stadsnät" som ständigt höjer priserna, så kan det faktiskt vara värt att bygga ett helt nytt nät tillsammans. Är ni minst 20 hushåll i närheten så går det ofta att lösa.
Visst, det kräver nya grävningar – men det behöver inte bli dyrare än vad många redan betalar idag. Och ni får full kontroll över nätet och kostnaderna framåt. Vi hjälper gärna till om ni vill kika på det!

Småhus med samfällighet
Har ni en samfällighet så är det oftast ännu enklare att ta kontrollen och bli er egen nätägare. Hör av er så hjälper vi till från start till mål.

Visa signatur

Obenet Support

Permalänk
Medlem

Stor eloge för er transparens, det är nog något unikt. Sen är ju tjänsten (peeringen <3) inte helt fel heller!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obenet:

Hyresrätter
Vi försöker prata med fastighetsägare så ofta vi kan om att sänka näthyrorna, men tyvärr har vi inte träffat någon som vill det. De är mest intresserade av hur mycket näthyra de kan ta ut av operatörerna – inte hur priset blir för dig som hyresgäst.

Jo jag förstår det har ni något långsiktigt mål om att bli nätägare så att ni kan driva ner priserna för alla?

Permalänk
Representant
Skrivet av Jagers:

Jo jag förstår det har ni något långsiktigt mål om att bli nätägare så att ni kan driva ner priserna för alla?

Obenet är faktiskt nätägare till 427 hushåll (villor, radhus). Vi arbetar rätt mycket med nyproduktion där vi blir nätägare och erbjuder ett rimligt pris till hushållen. I år kommer vi bli nätägare till ytterligare 100 hushåll ungefär.

Varierar mellan 199-349/mån beroende på området för 1000/1000.
Ett rimligt pris enligt oss - vad tycker ni?

Alla har även möjlighet att få 10gbit/s om de önskar.

Visa signatur

Obenet Support

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obenet:

Obenet är faktiskt nätägare till 427 hushåll (villor, radhus). Vi arbetar rätt mycket med nyproduktion där vi blir nätägare och erbjuder ett rimligt pris till hushållen. I år kommer vi bli nätägare till ytterligare 100 hushåll ungefär.

ah

Är det nätavgiften som går på 199-349kr/mån eller nätavgift + bredbandskostnad?

Har ni nät i nått hyreshus? är priserna lika bra där?

Permalänk
Representant
Skrivet av Jagers:

ah

Är det nätavgiften som går på 199-349kr/mån eller nätavgift + bredbandskostnad?

Har ni nät i nått hyreshus? är priserna lika bra där?

Där vi är nätägare är det bara vi som säljer i dagsläget, vi har inte lagt om det till öppen nät.
Det är totalkostnaden för hushållen som tecknar. Du får även tänka på att detta är nybyggnationer också där vi har subventionerat installationen och ändå kan hålla rimliga priser.

Vi har en del hyresrätter som vi fick in för några år sedan där fastighetsägaren inte tar ut en avgift från oss.
Där är priset 250kr/mån.

Visa signatur

Obenet Support

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obenet:

Där vi är nätägare är det bara vi som säljer i dagsläget, vi har inte lagt om det till öppen nät.
Det är totalkostnaden för hushållen som tecknar. Du får även tänka på att detta är nybyggnationer också där vi har subventionerat installationen och ändå kan hålla rimliga priser.

Vi har en del hyresrätter som vi fick in för några år sedan där fastighetsägaren inte tar ut en avgift från oss.
Där är priset 250kr/mån.

Keep up the good work !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obenet:

VIlken stad? Stockholm?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av basn:

Weee!!! skönt att höra!
Så har man beställt då, hoppas det går smidigt med mittnät...

Sådär, då va man tydligen överflyttad? tidigare än de skulle men jag märkte helt plötsligt bara att jag hade annan ip så det är väl bra!

Enda negativa som märkts hittils är ju att all ms har gått upp till allt, har ett hopp där allt går från 0.7 till 25?
Antar att det är till Stockholm eftersom jag är i karlstad men det är ändå extremt högt hopp?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av basn:

Sådär, då va man tydligen överflyttad? tidigare än de skulle men jag märkte helt plötsligt bara att jag hade annan ip så det är väl bra!

Enda negativa som märkts hittils är ju att all ms har gått upp till allt, har ett hopp där allt går från 0.7 till 25?
Antar att det är till Stockholm eftersom jag är i karlstad men det är ändå extremt högt hopp?

Utan en traceroute kan vi bara spekulera.

Det skulle absolut kunna handla om att trafiken behöver lämnas över till någon ISP eller transit provider som det för tillfället enbart finns en koppling till i Stockholm eller en annan ort en bit bort. Samtidigt är det ju inte omöjligt att det är suboptimal routing som eventuellt kan justeras om du postar fler detaljer.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Utan en traceroute kan vi bara spekulera.

Det skulle absolut kunna handla om att trafiken behöver lämnas över till någon ISP eller transit provider som det för tillfället enbart finns en koppling till i Stockholm eller en annan ort en bit bort. Samtidigt är det ju inte omöjligt att det är suboptimal routing som eventuellt kan justeras om du postar fler detaljer.

Givetvis vet jag hur routing fungerar, nu är det ju i deras eget nät efter det lämnar stadsnätet så tänker att obe kan titta själva men du kan få spekulera.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av basn:

Givetvis vet jag hur routing fungerar, nu är det ju i deras eget nät efter det lämnar stadsnätet så tänker att obe kan titta själva men du kan få spekulera.
<Uppladdad bildlänk>

Anledningen till frågan var för att vi tidigare i tråden löst några sådana problem. I ena fallet visade det sig vara en liten lustig route i ena riktningen som de enkelt justerade. I det andra fallet så började de peera direkt med Nordunet istället.

Ja, givetvis kan de titta själva också. Det var dock inte så tydligt ifall du rapporterat det till dem eller ens vad du testade emot.

Det stämmer att KN7 är i Stockholm, Stokab KN7 på Östermalm mer specifikt. Sedan KN5 på Södermalm.

Kollar jag lite snabbt på var man kan sammankoppla sig med Google (AS15169) så verkar det bara vara Stockholm när det gäller Sverige, åtminstone enligt PeeringDB. Därmed borde ju skillnaden inte behöva bli så stor som du beskriver/visar, så det kan nog finnas något för @Obenet att undersöka där. Även hopp 3 borde ju vara i Stockholm (KN7) om namnet stämmer.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Anledningen till frågan var för att vi tidigare i tråden löst några sådana problem. I ena fallet visade det sig vara en liten lustig route i ena riktningen som de enkelt justerade. I det andra fallet så började de peera direkt med Nordunet istället.

Ja, givetvis kan de titta själva också. Det var dock inte så tydligt ifall du rapporterat det till dem eller ens vad du testade emot.

Det stämmer att KN7 är i Stockholm, Stokab KN7 på Östermalm mer specifikt. Sedan KN5 på Södermalm.

Kollar jag lite snabbt på var man kan sammankoppla sig med Google (AS15169) så verkar det bara vara Stockholm när det gäller Sverige, åtminstone enligt PeeringDB. Därmed borde ju skillnaden inte behöva bli så stor som du beskriver/visar, så det kan nog finnas något för @Obenet att undersöka där. Även hopp 3 borde ju vara i Stockholm (KN7) om namnet stämmer.

Jag tror dock inte PTRen är rätt, jag borde inte ha 0.7ms till stockholm hence varför obe borde felsöka mot mittnät

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av basn:

Jag tror dock inte PTRen är rätt, jag borde inte ha 0.7ms till stockholm hence varför obe borde felsöka mot mittnät

Ja, PTR:en är gissningsvis inte uppdaterad. 0,7 ms till Stockholm låter onekligen lite väl bra.

Ja, jag håller med.

Visa signatur