META Quest 3 sladdlöst? Någon som provat?

Permalänk
Medlem

META Quest 3 sladdlöst? Någon som provat?

Hej.

Jag skall köpa ett VR under sommaren. Om jag förstår det rätt kan META Quest 3 kopplas trådat och trådlöst.
Trådlöst verkar vara i "Beta" stadie och inte garanterat ge exakt samma uplevelse.

Jag kill-gissar och antar helt ur luften att dom gör så för att alla måste ha styr på flera parametrar än dom orkar innan dom ringer och ord-mördar supporten.

Någon här som kör med Quest 3 trådlöst och är nöjd? Det räcker med att ha en mjukvara på en Win maskin så är man i hamn?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Hedersmedlem

Det är nog tämligen få som kör med kabel numera, inga konstigheter att köra Quest 3 trådlöst och det är väldigt beprövat.
Exakt samma upplevelse kanske det inte är tekniskt sett, men i princip. Dock bör du givetvis säkra att ha rätt förutsättningar för bra wifi-prestanda, t.ex. dedikerad accesspunkt med bra prestanda eller liknande.

Finns en del olika alternativ för själva överföringen, antingen kan man köra deras egna AirLink eller t.ex. Steams Link eller Virtual Desktop.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Och för att förtydliga, det är "PC VR" vi pratar om här, alla "native" appar/spel är ju per automatik trådlösa
Men ja, en bra wifi router och sen ska det inte vara några större problem.

Permalänk
Medlem

Jag har kört en Quest 2 trådlöst i flera år, så jag skulle nog säga att det inte är Beta på något realistiskt sätt.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Det är nog tämligen få som kör med kabel numera, inga konstigheter att köra Quest 3 trådlöst och det är väldigt beprövat.
Exakt samma upplevelse kanske det inte är tekniskt sett, men i princip. Dock bör du givetvis säkra att ha rätt förutsättningar för bra wifi-prestanda, t.ex. dedikerad accesspunkt med bra prestanda eller liknande.

Finns en del olika alternativ för själva överföringen, antingen kan man köra deras egna AirLink eller t.ex. Steams Link eller Virtual Desktop.

AirLink / Steams Link / Virtual Desktop. Är det olika mjukvaru lösning för att skicka datan till enheten då?
Har man ett behov att ha alla paralellt och byta beroende på vad/vilket spel man skall köra?

Jag kommer uteslutande använda det till spel på en Win11 maskin med nvidia RTX kort, 99% ifrån Steam / Epic Launcher.

Skrivet av Hulle:

Jag har kört en Quest 2 trådlöst i flera år, så jag skulle nog säga att det inte är Beta på något realistiskt sätt.

/hulle.

Som jag misstänkte. Dock om man läser det finstilta så skriver dom själva att det är kabel som gäller. Men jag förstår att det finns 1000 saker som kan gå fel vid trådlöst, som inte META kan påverka.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AkUs:

AirLink / Steams Link / Virtual Desktop. Är det olika mjukvaru lösning för att skicka datan till enheten då?
Har man ett behov att ha alla paralellt och byta beroende på vad/vilket spel man skall köra?

Jag kommer uteslutande använda det till spel på en Win11 maskin med nvidia RTX kort, 99% ifrån Steam / Epic Launcher.

Ja precis, tror att du bör klara dig med en, men jag har t.ex. inte testat köra "non-steam"/Epic-spel genom Steam Link så har ingen koll där, den kanske eventuellt är lite smalare medan de andra två lösningarna bör täcka allt.
AirLink ingår med Questen medan Virtual Desktop är tredjeparts och kostar en slant.

Jag har alla tre, köpte Virtual Desktop med "startbonusen" man fick genom referral, men kör i princip uteslutande Steam Link personligen.

Visa signatur

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Ja precis, tror att du bör klara dig med en, men jag har t.ex. inte testat köra "non-steam"/Epic-spel genom Steam Link så har ingen koll där, den kanske eventuellt är lite smalare medan de andra två lösningarna bör täcka allt.
AirLink ingår med Questen medan Virtual Desktop är tredjeparts och kostar en slant.

Jag har alla tre, köpte Virtual Desktop med "startbonusen" man fick genom referral, men kör i princip uteslutande Steam Link personligen.

Kan Airlink göra så datorn "tror" det är en extra skärm. Eller detta används Virtual Desktop till?

Jag kommer ha "skärm1" platt-tvn på vägen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Virtual desktop är enligt mig den bästa lösningen.
Sen kommer Steam Link och sist officiella airlink.
Virtual desktop känns som man har mest valmöjligheter. Utvecklarna är aktiva och trycker ut uppdateringar ofta och ör veteraner inom VR branschen.
Här är 2 Virtual desktop guider som är up to date men berör olika saker. Den andra om nått som adderades i senaste versionen av Vortual desktop.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AkUs:

Kan Airlink göra så datorn "tror" det är en extra skärm. Eller detta används Virtual Desktop till?

Jag kommer ha "skärm1" platt-tvn på vägen.

Har inte utforskat möjligheterna personligen, men i grundläget så speglar den vad som visas på ditt skrivbord.

Visa signatur

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Virtual desktop är enligt mig den bästa lösningen.
Sen kommer Steam Link och sist officiella airlink.
Virtual desktop känns som man har mest valmöjligheter. Utvecklarna är aktiva och trycker ut uppdateringar ofta och ör veteraner inom VR branschen.
Här är 2 Virtual desktop guider som är up to date men berör olika saker. Den andra om nått som adderades i senaste versionen av Vortual desktop.

https://youtu.be/F9bljg2NvkI?si=NgxtHH4RHMwAi5SN

https://youtu.be/xXv11fGr8EU?si=63Q8o-hIU9bl_GvA

Såg ett pris på 25 dollar. Känns som summan är trivial för inköp. Så kör väll på det då det är dags

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Har inte utforskat möjligheterna personligen, men i grundläget så speglar den vad som visas på ditt skrivbord.

Ok. Så om en unge kör ett spel kan resten av närvarande i rummet se exakt samma sak på TVn?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AkUs:

Ok. Så om en unge kör ett spel kan resten av närvarande i rummet se exakt samma sak på TVn?

Beror lite på vilken lösning men nej inte nödvändigtvis det brukar gå att konfigurera om det ska visas, menade mest i "skrivbordsläge".
Inte något jag pillat med så ska låta det vara osagt vad som går och med vilken lösning.

Visa signatur

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

Trådlöst funkar okej, men jag skulle inte rekommendera det till racing på höga inställningar. Kör dessa titlar med kabel vilket ökar både bildkvalitet och flyt.

I mitt tycke är VR Desktop ett must-have. Allt fungerar sjukt smidigt, och det är en ganska häftig känsla att kunna spela sina favoritspel från soffan eller sängen varpå miljön kan omvandlas till en fullskalig IMAX- salong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doedsmaskinen:

Trådlöst funkar okej, men jag skulle inte rekommendera det till racing på höga inställningar. Kör dessa titlar med kabel vilket ökar både bildkvalitet och flyt.

I mitt tycke är VR Desktop ett must-have. Allt fungerar sjukt smidigt, och det är en ganska häftig känsla att kunna spela sina favoritspel från soffan eller sängen varpå miljön kan omvandlas till en fullskalig IMAX- salong.

Vinningen med kabel på Quest 3 är inte så stor om du har bra konfigurerat nätverk med dedikerad router mm.
Mest pga Link (med kabel) använder samma teknik som AirLink dvs streaming och du måste använda den i jämförelsevis sugiga "Rift miljön".
Jag har inte kört mycket racing men en del Dirt rally och tycker det fungerar bra. Nu är jag inte nått proffs så ska inte yttra mig mer än att bara påpeka detta.
Sen å andra sidan är kabel inget bekymmer när man sitter still och spelar racingspel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Ja det fungerar i dom flesta fall. Kör du PCVR spel så fungerar det med alla spel, se bara tillbatt få datorns skärm speglad till tvn.
Det går även att spegla Quest native till både dator och enheter med en valmöjlighet på Questen att casta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Vinningen med kabel på Quest 3 är inte så stor om du har bra konfigurerat nätverk med dedikerad router mm.
Mest pga Link (med kabel) använder samma teknik som AirLink dvs streaming och du måste använda den i jämförelsevis sugiga "Rift miljön".
Jag har inte kört mycket racing men en del Dirt rally och tycker det fungerar bra. Nu är jag inte nått proffs så ska inte yttra mig mer än att bara påpeka detta.
Sen å andra sidan är kabel inget bekymmer när man sitter still och spelar racingspel.

Har dedikerad AP nära hemmabion med eget SSID så tror det är på det torra med Wifi hastighet.

Visa signatur

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av AkUs:

Hej.

Jag skall köpa ett VR under sommaren. Om jag förstår det rätt kan META Quest 3 kopplas trådat och trådlöst.
Trådlöst verkar vara i "Beta" stadie och inte garanterat ge exakt samma uplevelse.

Jag kill-gissar och antar helt ur luften att dom gör så för att alla måste ha styr på flera parametrar än dom orkar innan dom ringer och ord-mördar supporten.

Någon här som kör med Quest 3 trådlöst och är nöjd? Det räcker med att ha en mjukvara på en Win maskin så är man i hamn?

1. Ta en referal länk av någon o få lite cash (skicka PM till mig så kan du få min)
2. Köp virtual desktop som är bättre än metas airlink bshit
3. Köp en bra router
4. Vill du köra kabel så köp en POE adapter till type-C
5. Lev life har du frågor kan du PM:a

Även med kabel så är det en "stream" till headsetet och virtual desktop har helt enkelt lyckats bättre än Meta´s kodare.

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

1. Ta en referal länk av någon o få lite cash (skicka PM till mig så kan du få min)
2. Köp virtual desktop som är bättre än metas airlink bshit
3. Köp en bra router
4. Vill du köra kabel så köp en POE adapter till type-C
5. Lev life har du frågor kan du PM:a

Även med kabel så är det en "stream" till headsetet och virtual desktop har helt enkelt lyckats bättre än Meta´s kodare.

1. Jag ska göra det när det blir dags
2. Yes
3. Har en Asus AX router som AP för bara hemmabio. Antar det räcker.
4. Kabel = Mina barn = Big no no
5. Hänger inte med

Visa signatur

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av AkUs:

1. Jag ska göra det när det blir dags
2. Yes
3. Har en Asus AX router som AP för bara hemmabio. Antar det räcker.
4. Kabel = Mina barn = Big no no
5. Hänger inte med

5. Meddelande på forumet Brevikonen i högra hörnet

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

5. Meddelande på forumet Brevikonen i högra hörnet

Jo jo PM fattar jag. Lev life ?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Molotov:

Jag har inte konfigurerat något särskilt med nätverket, utan kör 500/500 fiber med router 1m ovanför datorn. Trots detta är det knappt spelbart (pga nedskalad kvalitet) när jag spelar exempelvis F1 i vissa snabba frekvenser. Typ lång raksträcka -> skarpa kurvor osv. Men om en bättre nätconfig löser det problemet vore ju det kanon även för min del. Får spana på det.

Jag köpte för övrigt ingen referenskabel från meta, utan en längre (8m) billigare’ duplicate från amazon med 5 gbps. Tror jag gav 300-350 spänn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doedsmaskinen:

Jag har inte konfigurerat något särskilt med nätverket, utan kör 500/500 fiber med router 1m ovanför datorn. Trots detta är det knappt spelbart (pga nedskalad kvalitet) när jag spelar exempelvis F1 i vissa snabba frekvenser. Typ lång raksträcka -> skarpa kurvor osv. Men om en bättre nätconfig löser det problemet vore ju det kanon även för min del. Får spana på det.

Jag köpte för övrigt ingen referenskabel från meta, utan en längre (8m) billigare’ duplicate från amazon med 5 gbps. Tror jag gav 300-350 spänn.

Din uppkoppling mot internet 500/500 fiber har inget med ditt interna nätverk att göra

Kolla guiden jag postade tidigare, följer man den blir det bra för dom flesta.
Jag vet inte bitraten på link men du kan köra 500Mbps med H.264+ på virtual desktop vilket jag tycker är riktigt bra plus att man slipper sladden.
Men som sagt för racing är inte sladd ett problem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Har dedikerad AP nära hemmabion med eget SSID så tror det är på det torra med Wifi hastighet.

Då bör det inte vara några problem.
Har du discord så joina VRsverige servern (står i min signatur)

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Molotov:

Din uppkoppling mot internet 500/500 fiber har inget med ditt interna nätverk att göra

Kolla guiden jag postade tidigare, följer man den blir det bra för dom flesta.
Jag vet inte bitraten på link men du kan köra 500Mbps med H.264+ på virtual desktop vilket jag tycker är riktigt bra plus att man slipper sladden.
Men som sagt för racing är inte sladd ett problem.

Nej, jag syftade på att jag inte hade gjort något med mitt nätverk.. Kanske därför jag upplever trådlöst avsevärt mycket sämre än vad det borde vara Får spana in guiden. Vore skönt att slippa dra kabeln genom hallen de gångerna jag vill spela från soffan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Då bör det inte vara några problem.
Har du discord så joina VRsverige servern (står i min signatur)

Så seriös VR-are kommer jag nog inte vara
Mest för att tramsa sig med barnen. Reta dom efter dom fått åkna ner i sån hajbur och bli rädda på riktigt...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Så seriös VR-are kommer jag nog inte vara
Mest för att tramsa sig med barnen. Reta dom efter dom fått åkna ner i sån hajbur och bli rädda på riktigt...

Det blir snabbt gammlat att bara tramsa och skrämmas. Att utsätta för att skrämma kan ta hårdare eller vad man ska säga än att sätta nån att spela ett läskigt vanligt flatscreen spel. Skräck i VR blir så mycket större
Gorilla Tag är annars nått som går hem hos den yngre publiken, det är också gratis om man "köper" Quest versionen.

Gillar du pingis eller minigolf så skaffa Eleven table tennis och Walkabout minigolf. Sen är du också fast

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bumpar min egen tråd.
Det kommer bli META Quest 3 och det skall köras trådlöst Detta verkar fungera bra till PC.

MEN om vi säger att det inte blir en PC utan PS5 Pro. Fungar det lika bra med trådlöst eller bygger hela det roliga med trådlöst att man kan installera bra (eftermarknads) mjukvara på en x86 maskin med Windows?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AkUs:

Bumpar min egen tråd.
Det kommer bli META Quest 3 och det skall köras trådlöst Detta verkar fungera bra till PC.

MEN om vi säger att det inte blir en PC utan PS5 Pro. Fungar det lika bra med trådlöst eller bygger hela det roliga med trådlöst att man kan installera bra (eftermarknads) mjukvara på en x86 maskin med Windows?

Finns ingen trådlös VR-lösning för PS5 mig veterligen.
Behövs en dator.

Visa signatur

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Bumpar min egen tråd.

Skrivet av Daemon:

Finns ingen trådlös VR-lösning för PS5 mig veterligen.
Behövs en dator.

Det stämmer.
Till PS5 fungerar bara PSVR2 som kopplas med en kabel till PS5.
PSVR2 fungerar också till PC med en "PC Adapter".
Fock Ej trådlös på PC heller.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Det stämmer.
Till PS5 fungerar bara PSVR2 som kopplas med en kabel till PS5.
PSVR2 fungerar också till PC med en "PC Adapter".
Fock Ej trådlös på PC heller.

Ok. Jag var så säker att år 2025 skulle META Quest 3 fungera till PS5
My bad. Nä PSVR2 är inte aktuellt.

Då blir det PC trotts allt.

Visa signatur