Webhallen pressas av Konsumentverket för bluffpriser

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaptenCap:

Vilka andra företag är det?

https://www.konsumentverket.se/aktuellt/ko-agerar-mot-tio-kan... verkar vara en källa för detta.

Där framgår iaf:
"De tio företagen är Blomsterlandet, Bygghemma, Nakd, Nordic Nest, Power, Soffadirekt, Stadium, Webhallen, XXL och Åhlens."

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Även om jag i det här fallet måste säga att jag tycker att @Webhallen ger ett svar som jag tycker är rimligt, så uppskattar jag att redaktionen belyser konsumentverkets granskning. När den här typen av lagstiftning kommer till så är det av sakens natur att det kommer göras tolkningar som kan visa sig felaktiga utan att det för den sakens skull handlar om ett sätt att lura sina kunder. Den här lagen ställer ju också till med en hel del bekymmer för oss konsumenter, i och med att det ändå är exakt lika svårt att veta om något är på bra pris eller inte. Ibland så ser man produkter som inte är prissänkta alls, men som är i en kampanj, vilket såklart inte verkar särskilt lockande, men detta till följd av att man haft en lika bra eller bättre kampanj tidigare.

I min mening så har lagen därför inte gjort det lättare att veta om man kollar på ett bra erbjudanden, utan vi ser bara hur återförsäljare får vara mer taktiska med prissättningen och jag skulle till och med våga tro att vi ibland går miste om kampanjpriser, av den enkla anledningen att man inte ens kan sätta ner priset under inköpspris och kalla det kampanj, såvida man haft samma kampanj för produkten tidigare (som dessutom inte sällan är subventionerade av tillverkaren).

Med det sagt så konstaterar jag att @webhallen fortfarande inte svarat på kritiken som jag framför mer än en gång här på forumet de senaste åren om deras fullkomligt bedrägliga priser i deras fyndhörna. SweClockers verkar inte heller ha brytt sig nämnvärt om att ett företag som annonserar hos dom straight up blåser sina kunder. För kontext läs denna tråd: Återförsäljarnas skamlösa "fyndhörnor" och gamla produkter

Så bara för att jag inte tycker att det ser ut som att Webhallen har gjort något särskilt dåligt i det här fallet så står dom fortfarande på min shitlist

Visa signatur

Följ Teknikstrul på Youtube
Har jag vunnit en budgivning? Skicka swishförfrågan, nedan finns min adress:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Detta skedde med 3 st produkter av tusentals på kampanj under NOV-DEC 2024. Det är alltså det anmälan innefattar.

Hur kan vi som kunder lita på det enbart gäller tre produkter totalt?

Gjorde ett par stickprover själv vid den tiden och det var inte direkt svårt att hitta flera tveksamma fall.

Jämförde då mellan Wayback-machine och Prisjakt/Pricerunner vid olika tidpunkter samt vad jag själv köpt produkterna för via Webhallen. Känns som en slump om just min Belkin-laddare skulle varit under luppen av Konsumentverket.

Däremot väldigt svårt att se vilka priser som egentligen är korrekta, då det ibland känns som att även Prisjakt snappat upp de "dolda" medlemspriserna.

Kan även tycka att regeln kring hur lägsta/tidigare pris skall visas är förvirrande.

Skrivet av Konsumentverket:

Om marknadsföringen ger intryck av att priset på en produkt har sänkts ska även det tidigare priset anges. Det tidigare pris som ska anges är det lägsta pris som använts för produkten under de senaste 30 dagarna före prissänkningen. Ett försäljningspris för en produkt som anges som sänkt får inte vara detsamma som det tidigare lägsta priset eller högre än det priset. En prissänkning som anges med en procentsats eller ett belopp ska beräknas med utgångspunkt i det tidigare lägsta priset som tillämpats under de senaste 30 dagarna före prissänkningen (C-330/23).

https://www.konsumentverket.se/marknadsratt-foretag/prissankn...

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Sätt ett vite på 30-40% av årsomsättningen så bör det ske lite förbättringar så att de följer lagen.

Ja, sätt ett vite som tar 5-8års vinst att betala av, det kommer ju inte alls drabba anställda o kunder när de dödar företaget helt.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Ja, sätt ett vite som tar 5-8års vinst att betala av, det kommer ju inte alls drabba anställda o kunder när de dödar företaget helt.

Poängen är att företaget ska gå under. Det är ett effektivt sätt att skrämma dem till att inte bryta mot reglerna.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Oftast har du fått köpa in ett visst antal produkter till ett lägre pris för kampanjssyftet. Låt säga att det är 500 stycken.
När de 500 är slut så finns bara de inköpta för ordinarie pris kvar och skulle dessa säljas till reducerat pris skulle det leda till brakförlust.

Men ändå har Webhallen gjort detta tidigare, vilket de nu tar bort för de inte fick höja priset emellan saldot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Håller med om det du skriver. Det SKA vara avskräckande. Men 40% av omsättningen, som var det jag började argumentera kring är bara löjligt.

Men jag skulle kunna tänka mig att regelverket görs om så att det går att utförda en sanktionsavgift / bot snabbare än idag exempelvis. Gärna att varje enskild avvikelse ger en bot. Inte så att bolaget går i konkurs men att det absolut inte lönar sig att fortsätta fuska. Kanske även att det finns en tydlig skala där upprepat fusk ger högre och högre sanktioner. Så hårdare tag, verkligen, gärna det, men att försätta bolag i konkurs tror jag inte på för denna typ av fusk.

Men exempelvis dom här scambolagen som kör dropshipping på fejkade SSD-diskar och sånt. Dom skulle man gärna få klämma dit ännu lite hårdare, där handlar det ju om renodlade bedrägerier.

Är inte 10 år och några tusen artiklar med fejkade rabatter också bedrägeri? Ska vi sätta gränsen vid 20 år eller 10.000 artiklar, eller mer? Det här med fejkade rabatter är ju inte något litet problem, och omfattar mer än teknikbranschen.

Scambolag nyttjar ett regelverk som hänger långt efter och att polisväsendet än idag inte klarar samarbeta över gränserna. Där tror jag verkligen inte riktigt på att någon myndighet klarar att lagföra dem. Fritt fram.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Ett till exempel: https://www.webhallen.com/se/product/370596-LG-77-OLED77G45LW...
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13470117#statistics => Här ska ju lägsta pris anges som 32990 och inte 44990 (plus att produkten kostade 29990 i april också).

Också ett bra exempel på hur man ska och inte skall göra.

Webbhallen höjer priset till 44990 den 10:e Maj och rabatterar sen till 29990 den 12:e Maj vilket är fel gjort.

Elgiganten höjer priset till 44990 den 7:e April och rabatterar sen till 29990 den 12:e Maj vilket är korrekt gjort.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Poängen är att företaget ska gå under. Det är ett effektivt sätt att skrämma dem till att inte bryta mot reglerna.

Det känns inte som en rimlig väg framåt om vi vill ha kvar företag som vänder sig till konsumenter. Med det sagt så behöver det bli mer kännbara straff för de som fuskar medvetet än vad det är idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Ja eller varför inte 100%. Eller 700%!!
GDPR har ett extremt strängt vite på 4% av omsättningen. Att kräva någon på 40% av omsättningen är detsamma som att bara sätta dem i konkurs direkt.

Företag som lurar sina kunder förtjänar att gå i konkurs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det känns inte som en rimlig väg framåt om vi vill ha kvar företag som vänder sig till konsumenter.

Men poängen är ju att vi inte vill ha kvar företag som fuskar.

Förstår verkligen inte hur du kan tycka att det är en orimlig tanke

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
Samsung 990 Pro 4 TB | WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Det tycker jag inte heller. Däremot att bötfälla så gott som samtliga företag med en bot på 40% av omsättningen känns inte som en väg framåt. Det räcker att läsa i konsumenträtt-delen på detta forumet så får man fort uppfattningen att så gott som alla företag gör fel emellanåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Hur kan vi som kunder lita på det enbart gäller tre produkter totalt?

Gjorde ett par stickprover själv vid den tiden och det var inte direkt svårt att hitta flera tveksamma fall.

Jämförde då mellan Wayback-machine och Prisjakt/Pricerunner vid olika tidpunkter samt vad jag själv köpt produkterna för via Webhallen. Känns som en slump om just min Belkin-laddare skulle varit under luppen av Konsumentverket.

Däremot väldigt svårt att se vilka priser som egentligen är korrekta, då det ibland känns som att även Prisjakt snappat upp de "dolda" medlemspriserna.

Kan även tycka att regeln kring hur lägsta/tidigare pris skall visas är förvirrande.

https://www.konsumentverket.se/marknadsratt-foretag/prissankn...

Tycker inte reglerna är otydliga - du får helt enkelt inte märka en produkt som "rea" eller "prissänkt" om nuvarande pris matchar lägsta pris under föregående 30 dagarna. Att skylla på feltolkning känns väldigt oseriöst.

Vet ej heller om 30-dagars regeln gör någon större skillnad då man tydligt också kan se att de flesta ÅF höjer priset i 30 dagar för att sedan igen återgå till "standardpris" som sedan visas som reapris trots att det inte är det.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || 2x Asus PG32UCDM 32" || Lian Li A4-H2O, Asus ROG STRIX B850-I GAMING WIFI, Asus ROG Loki SFX-L 850W, AMD 9950x3D, 64GB DDR5 6000 CL30, 4TB SN850X, NVIDIA RTX 5090 FE ||  Macbook Pro 14" M4 Pro 1TB 48GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det tycker jag inte heller. Däremot att bötfälla så gott som samtliga företag med en bot på 40% av omsättningen känns inte som en väg framåt. Det räcker att läsa i konsumenträtt-delen på detta forumet så får man fort uppfattningen att så gott som alla företag gör fel emellanåt.

Alla kan göra fel, men i det här fallet handlar det inte om raketforskning för vare sig tolkning av lagen eller implementering av funktioner, och regelverket har funnits i ett par år.

På företaget där jag jobbar har jag utvecklat en webbshopsplattform som våra kunder använder och jag lyckades både tolka lagen och implementera funktioner på ett par dagar, veckan innan lagen trädde i kraft. Att jag var så sent ute berodde på att jag aldrig hört talas om lagen utan fick frågan av en kund.

Flera av dessa företag omsätter, bokstavligen, mer per timme än vad vi gör per år, så jag tycket det är fullt rimligt att begära att dom ska klara av det här precis som vi. Det är som sagt inte raketforskning vi pratar om. Och klarar dom inte av det, så kanske dom ska pyssla med något annat

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
Samsung 990 Pro 4 TB | WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Även om jag i det här fallet måste säga att jag tycker att @Webhallen ger ett svar som jag tycker är rimligt, så uppskattar jag att redaktionen belyser konsumentverkets granskning. När den här typen av lagstiftning kommer till så är det av sakens natur att det kommer göras tolkningar som kan visa sig felaktiga utan att det för den sakens skull handlar om ett sätt att lura sina kunder. Den här lagen ställer ju också till med en hel del bekymmer för oss konsumenter, i och med att det ändå är exakt lika svårt att veta om något är på bra pris eller inte. Ibland så ser man produkter som inte är prissänkta alls, men som är i en kampanj, vilket såklart inte verkar särskilt lockande, men detta till följd av att man haft en lika bra eller bättre kampanj tidigare.

I min mening så har lagen därför inte gjort det lättare att veta om man kollar på ett bra erbjudanden, utan vi ser bara hur återförsäljare får vara mer taktiska med prissättningen och jag skulle till och med våga tro att vi ibland går miste om kampanjpriser, av den enkla anledningen att man inte ens kan sätta ner priset under inköpspris och kalla det kampanj, såvida man haft samma kampanj för produkten tidigare (som dessutom inte sällan är subventionerade av tillverkaren).

Med det sagt så konstaterar jag att @webhallen fortfarande inte svarat på kritiken som jag framför mer än en gång här på forumet de senaste åren om deras fullkomligt bedrägliga priser i deras fyndhörna. SweClockers verkar inte heller ha brytt sig nämnvärt om att ett företag som annonserar hos dom straight up blåser sina kunder. För kontext läs denna tråd: Återförsäljarnas skamlösa "fyndhörnor" och gamla produkter

Så bara för att jag inte tycker att det ser ut som att Webhallen har gjort något särskilt dåligt i det här fallet så står dom fortfarande på min shitlist

Jag tycker inte alls att dom har gett ett rimligt svar utan endast en bortförklaring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Företag som lurar sina kunder förtjänar att gå i konkurs.

Skrivet av Superfrog:

Men poängen är ju att vi inte vill ha kvar företag som fuskar.

Skrivet av Kamouflage:

För att beloppet inte har någon förankring i verkligheten. Om straffet de facto gör att företaget går i graven så ska straffet så klart vara i stil med "Om du bryter mot detta försätts du i konkurs", inte någon påhittad blahajsiffra som betyder samma sak. Tycker ni att företag som slarvar med rabatter ska upphöra att existera så är det helt okej, men säg då det istället.

Och hur sur man än kan vara på butikernas dryga beteende så måste straffet motsvara skadan. Säg att du är snickare med enskild firma och har en webbshop där du säljer gunghästar för 500kr. Du omsätter 1Mkr varav majoriteten är din lön. Du missar den här regeln. Kanske rentav två gånger, för du är snickare och är inte jättehaj på hur din webshop fungerar och ville ha en nyårsrea efter din julrea. Pang, du har nu ett inbetalningskort på 400'000kr för att du sålde 5st gunghästar. Rakt in i privatekonomin.

Jag citerar mig själv här som svar. Det blir helt enkelt livsfarligt att göra affärer om ett (upprepat) slarvfel av någon sommarvikarie kan döda hela företaget. Eller som i mitt exempel, privatekonomisk katastrof. Ni får komma ihåg att summan ni föreslår berör alla, inte bara "stora hemska nätbutikerna".
Vore det dödsstraff för fortkörning skulle jag inte våga köra bil även om jag brukar hålla hastigheten.

Skrivet av Toss3:

Tycker inte reglerna är otydliga - du får helt enkelt inte märka en produkt som "rea" eller "prissänkt" om nuvarande pris matchar lägsta pris under föregående 30 dagarna. Att skylla på feltolkning känns väldigt oseriöst.

Men det webhallen gjorde i det här fallet var att de hade en rea och sålde slut på alla varor de hade till det reapriset och slog av rabatten. Sedan fick de in en till batch varor till samma pris, och slog då på rean igen. Men eftersom de hade haft ett glapp på några dagar så anser vissa att de ska upphöra att existera och göra 250 personer arbetslösa.
Det är i alla fall det de hävdar att de gjorde. Men det hela känns som en väldigt 'mänsklig' tolkning av reglerna.

Kräva dem på ersättning? Ja. Ganska mycket? Ja. En fantasisumma som är garanterad konkurs? Nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyre:

Kanske dags att Konsumentverket sätter ner foten på allvar. Sånt här daltande med långsamma granskningar, bara 10 som får ett föreläggande och viten som motsvarar chefens bil är uppenbarligen rätt tandlöst eftersom ingen rättade sig senaste gången.

Höj vitesbeloppet, gör det enklare att anmäla, vi kan hjälpa till om vi tror på att det har effekt och fäll dem tills lagen och myndigheten tas på allvar.

Precis, tiodubbla vitebeloppet!

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
+ Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24GB + NVLink, 191GB ECC RAM
+ HP Zbook Fury 16 G11 Workstation, i9-14900HX, RTX 5000 16GB Ada-Gen, 128GB RAM

Permalänk
Medlem

Tror "soff-experterna" här inne behöver en dos verklighetsförankring. Om vi tar ex Elgiganten, NoN eller liknande aktör av samma storlek avseende utbud så pratar vi någonstans mellan 50 000 - 125 000 individuella artiklar. I REA-perioder som BF så aktiveras rabatter av varierande slag på åtminstone 25% av dessa artiklar; 20 000 rabatterade artiklar på ett utbud av 80 000 artiklar. Dessa länkas generellt mot vad vi kan kalla en "prisrobot" för att hålla sig relevanta och dra åt sig kundernas uppmärksamhet/vara relevant på marknaden. Görs så mycket som ett misstag av roboten, fel utskriftsmall med felaktigt pris pga IT eller enskilda mänskliga misstag (vilket givetvis kan ske) så hamnar vi i situationen som artikeln tar upp. Den antydan av "medveten illvilja" hos återförsäljarna finns det NOLL belägg för, utöver mänskliga/tekniska fel eller misstag. Detta är även något som följs upp mer eller mindre på daglig basis av respektive butik, kategori, IT, head of sales etc. och tas på fullaste allvar, inga avsteg eller undantag accepteras av bl.a. skälen som artikeln tar upp utöver att det kan skada varumärket och dess trovärdighet. Som referens har jag över 15 års erfarenhet av primärt elektronikbranschen på en rad olika nivåer; om något så vågar jag påstå att utvecklingen har varit positiv för såväl konsumenten som företagen som verkar inom sektor då nolltolerans gynnar samtliga; ni bör generellt vara skeptiska mot hur aktörer utanför Sverige agerar (ex rundar kemikalieskatter/skatt/miljökrav i ren allmänhet--> bättre marginalstruktur). Avslutningsvis tycker jag konsumentverket fortsatt ska vara stenhårda och grundliga i sitt arbete, men kanske nyansera bilden en aning vilket även Sweclockers ev borde ta i beaktande framgent?

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danmyr:

Tror "soff-experterna" här inne behöver en dos verklighetsförankring. Om vi tar ex Elgiganten, NoN eller liknande aktör av samma storlek avseende utbud så pratar vi någonstans mellan 50 000 - 125 000 individuella artiklar. I REA-perioder som BF så aktiveras rabatter av varierande slag på åtminstone 25% av dessa artiklar; 20 000 rabatterade artiklar på ett utbud av 80 000 artiklar. Dessa länkas generellt mot vad vi kan kalla en "prisrobot" för att hålla sig relevanta och dra åt sig kundernas uppmärksamhet/vara relevant på marknaden. Görs så mycket som ett misstag av roboten, fel utskriftsmall med felaktigt pris pga IT eller enskilda mänskliga misstag (vilket givetvis kan ske) så hamnar vi i situationen som artikeln tar upp. Den antydan av "medveten illvilja" hos återförsäljarna finns det NOLL belägg för, utöver mänskliga/tekniska fel eller misstag. Detta är även något som följs upp mer eller mindre på daglig basis av respektive butik, kategori, IT, head of sales etc. och tas på fullaste allvar, inga avsteg eller undantag accepteras av bl.a. skälen som artikeln tar upp utöver att det kan skada varumärket och dess trovärdighet. Som referens har jag över 15 års erfarenhet av primärt elektronikbranschen på en rad olika nivåer; om något så vågar jag påstå att utvecklingen har varit positiv för såväl konsumenten som företagen som verkar inom sektor då nolltolerans gynnar samtliga; ni bör generellt vara skeptiska mot hur aktörer utanför Sverige agerar (ex rundar kemikalieskatter/skatt/miljökrav i ren allmänhet--> bättre marginalstruktur). Avslutningsvis tycker jag konsumentverket fortsatt ska vara stenhårda och grundliga i sitt arbete, men kanske nyansera bilden en aning vilket även Sweclockers ev borde ta i beaktande framgent?

Förlåt, men du verkar inte någonsin ha jobbat med detta. Kan garantera dig att de alla känner till reglerna och medvetet bryter mot dem.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || 2x Asus PG32UCDM 32" || Lian Li A4-H2O, Asus ROG STRIX B850-I GAMING WIFI, Asus ROG Loki SFX-L 850W, AMD 9950x3D, 64GB DDR5 6000 CL30, 4TB SN850X, NVIDIA RTX 5090 FE ||  Macbook Pro 14" M4 Pro 1TB 48GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

Personligen så har jag tröttnat ur på allt vad mellanhänder heter och köper numera direkt ifrån tillverkaren oavsett vad. Det får kosta vad det vill, vara längre leveranstid och så vidare. Mellanhänderna ska inte ha mina pengar.

Detta är då så långt i den mån det är möjligt, det är lite annorlunda när det kommer till mat. Men det är den röda tråden i mitt tänkande och skannande av saker.

Visa signatur

En god och ädel man bör avhålla sig från varje som helst kontakt med arbetslivet.

Permalänk
Medlem

Tycker det är dåligt att få inser att bördan borde vara delad.

Missköter man sig ska både företaget och de ansvariga straffas.

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Tycker det är dåligt att få inser att bördan borde vara delad.

Missköter man sig ska både företaget och de ansvariga straffas.

Dock inte i den meningen att att man splittrar två år på kåken på två personer så att dom får ett år vardera.

Visa signatur

En god och ädel man bör avhålla sig från varje som helst kontakt med arbetslivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berduf:

Dock inte i den meningen att att man splittrar två år på kåken på två personer så att dom får ett år vardera.

Näe, det blir ju fel då med. Sedan hur mycket den ena parten ska straffas kan skilja från fall till fall.

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Men det webhallen gjorde i det här fallet var att de hade en rea och sålde slut på alla varor de hade till det reapriset och slog av rabatten. Sedan fick de in en till batch varor till samma pris, och slog då på rean igen.

Gick de ut med att det gällde ett starkt begränsat antal? Missade själv ett medlemserbjudande som blev slutsålt på mindre ett par timmar.

Småsurt med Switch-spel som kostar 249:- enligt mailet, men sedan 699:- när man väl har tid att lägga beställningen. Minns inte de exakta priserna, men det gick snabbt från att vara en bra deal till löjligt överpris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Sedan fick de in en till batch varor till samma pris, och slog då på rean igen. Men eftersom de hade haft ett glapp på några dagar så anser vissa att de ska upphöra att existera och göra 250 personer arbetslösa.

Jag tvivlar på att webhallen fick en överrasknings-leverans med fler varor de har på kampanj, utan de visste om det att den leveransen var på väg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Gick de ut med att det gällde ett starkt begränsat antal? Missade själv ett medlemserbjudande som blev slutsålt på mindre ett par timmar.

Skrivet av VinterSolen:

Jag tvivlar på att webhallen fick en överrasknings-leverans med fler varor de har på kampanj, utan de visste om det att den leveransen var på väg.

Ingen aning om detaljerna. Men de skrev att de sålde slut, och sedan fick in en till leverans och började sälja med rabatten igen. Jag har själv jobbat med ett ganska begränsat antal leverantörer (100'000 av enhet x från två leverantörer snarare än många leveranser från många leverantörer) men det var inte jätteovanligt att leveranser kom med plus minus flera veckor från planerat datum när det skickades via båt från Kina. Ofta som en överraskning både för oss och leverantören.

De kunde så klart skrivit "0% rabatt!" och ändå haft lägst pris av alla butiker men det är ju inte det här som lagen är till för att stävja.

Permalänk
Medlem

Bryr mig inte, fortsätter handla.

Bakgrund: har jobbat med lager och prissättning, visserligen för länge sedan, men att det nån gång blir fel, då skedde det analogt, idag sker det digitalt, är oundvikligt. Leveranser, prissättningar, ändringar av tillverkarens rekade priser osv... en hel del faktorer.

Konsumentverket må vara bra på sitt sätt, men att sätta dit en handlare för tre produktfel av tusentals... knäppt. Hade det varit 3% av produkterna eller en "stor andel" så kan de använda mina skattepengar till det, men inte för så få.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem

Köpte en säng på MIO för inte allt för länge sedan. De har ju satt i system att sälja sängar för halva priset. När jag frågade personalen hur det kommer sig att jag aldrig har sett dem sälja sängen för ordinariepris så fick jag det oväntade svaret, -Vi tar bara in produkten när vi har kampanjer.

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av Kamouflage:

Men att tycka 40% av omsättningen är lagom är lite som att förespråka dödsstraff för fortkörning. Det är ju knappast något man gör av misstag, det man sår får man skörda.

Kostanden både för det här och för fortkörning är för låga men som sagt, det lär ju vara proportionerligt.

Heh. 40% av omsättningen. Ja, det är dödsstraff för fortkörning inklusive utrotning av hela släktträdet. Tar man Inet som exempel skulle det motsvara ett decenniums vinst.

Hos nordiska återförsäljare jobbar det tusentals personer. De säljer tiotusentals produkter, hanterar hundratusentals kundkontakter och tar emot miljoner varor. De skall beakta svensk lagstiftning, nordisk, och europeisk. Självklart kommer det att bli fel någonstans, illvilja eller ej. Det är så många faktorer, och så många rörliga delar. Det är klart att övertramp skall straffa sig, men i praktiken känner jag att vissa resonerar på tok för hårt i den här tråden. Det skulle inte finnas många företag kvar om man agerade på den här världssynen. Speciellt i vår bransch, med dess rakbladstunna marginaler. Proportion, kom igen. Gå och kolla allabolag.se och se hur 10-40% av omsättningen slår mot vinsten hos er favoritåterförsäljare, för de gör garanterat fel också.

Permalänk
Medlem

Alla dyrare inköp kollar jag alltid upp via prisjakt och prishistoriken där. Inte bara på Black Friday...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]