Kan jag spela Ghost of Tsushima DIRECTOR'S CUT på denna Asus Vivobook?

Permalänk
Medlem

Kan jag spela Ghost of Tsushima DIRECTOR'S CUT på denna Asus Vivobook?

Kan jag spela det spelet på den här datorn?

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/laptop/laptop-15...

Systemkravet är följande:

Minimum:
Kräver en 64-bitars processor samt operativsystem
Processor: Intel Core i3-7100 or AMD Ryzen 3 1200
Minne: 8 GB RAM
Grafik: NVIDIA GeForce GTX 960 or AMD Radeon RX 5500 XT
Lagring: 75 GB ledigt utrymme
Ytterligare anmärkningar: SSD Recommended

Jag har ju en Intel N-series N100 processor. Kan man jämföra den med en i3-processor?

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om. - MOD
Permalänk
Moderator
Moderator

Nej det kommer du inte kunna göra. Minimikravet för spelet är ett grafikkort som presterar ungefär tio gånger bättre än vad den i din dator integrerade grafikkretsen klarar av.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Nej det kommer du inte kunna göra. Minimikravet för spelet är ett grafikkort som presterar ungefär tio gånger bättre än vad den i din dator integrerade grafikkretsen klarar av.

Ok, tack så mycket. Det var nära att jag spontanköpte spelet. Tur att jag frågade här först.

Jag är inte så insatt i hårdvara som processor och grafikkort.

Jag får spela Grand Theft Auto The Trilogy The Definitive Edition istället. Det fungerar bra på min dator iallafall.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Grand_Theft_Auto:_The_Trilogy...

Permalänk
Medlem

Grand Theft Auto The Trilogy The Definitive Edition borde väl inte heller fungera på min dator? Men det flyter på bra. Laggar ingenting.

Systemkrav:

Windows 10 64-bitars, Intel Core i5-6600K eller AMD FX-6300, 8 GB RAM, Nvidia Geforce GTX 760 eller AMD Radeon R9 280, DirectX kompatibelt ljudkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pruttmuff:

Grand Theft Auto The Trilogy The Definitive Edition borde väl inte heller fungera på min dator? Men det flyter på bra. Laggar ingenting.

Systemkrav:

Windows 10 64-bitars, Intel Core i5-6600K eller AMD FX-6300, 8 GB RAM, Nvidia Geforce GTX 760 eller AMD Radeon R9 280, DirectX kompatibelt ljudkort

Du får vara glad att det fungerar bra helt enkelt. N100 är en rätt slö CPU med rätt slö GPU så moderna titlar kommer inte vara roligt att spela på den.
Minimikraven för GTA triologin rätt mycket lägre än ghost of tsushima också vilke är din cpu/gpu till fördel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Du får vara glad att det fungerar bra helt enkelt. N100 är en rätt slö CPU med rätt slö GPU så moderna titlar kommer inte vara roligt att spela på den.
Minimikraven för GTA triologin rätt mycket lägre än ghost of tsushima också vilke är din cpu/gpu till fördel.

Nej, jag är glad att GTA trilogin fungerar bra iallafall. Jag trodde att det var gamla GTA San Andreas jag köpte. Jag såg i efterhand att det var en nyutgåva med högre systemkrav.

Annars så spelar jag äldre spel som Quake III Arena, Commandos: Behind Enemy Lines och Worms Armageddon.

The Sims 4 fungerar bra också.

Jag köpte datorn för surf, youtube och streaming. Men har börjat intressera mig för spel i efterhand. När jag köper en ny dator i framtiden så får det bli en bättre som klarar nyare spel.

Permalänk
Medlem

När det är dags för ny dator så gör en ny tråd där du beskriver vilka spel du kan tänkas spela och hur mycket pengar datorn får kosta 😊

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

När det är dags för ny dator så gör en ny tråd där du beskriver vilka spel du kan tänkas spela och hur mycket pengar datorn får kosta 😊

Ja, jag ska spara till en ny dator som är lite bättre. Vet du ungefär hur mycket en laptop kostar som klarar av moderna spel? Jag ska spara undan 2000 kr i månaden.

Tänkte att den ska klara av GTA 5 och GTA 6 när det släpps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pruttmuff:

Ja, jag ska spara till en ny dator som är lite bättre. Vet du ungefär hur mycket en laptop kostar som klarar av moderna spel? Jag ska spara undan 2000 kr i månaden.

Tänkte att den ska klara av GTA 5 och GTA 6 när det släpps.

12-16k hade jag rekommenderat. GTA 6 vet ingen vad som kommer krävas vid släpp.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Zotac rtx3070 8gb, 11900K, TR Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 180Hz MSI 1080p 24", 3060ti 8gb, Ryzen 5700X3D,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3600 corsair, 1tb P9a1 + mer lagring, Corsair vengeance 750w, phantek p400a
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

12-16k hade jag rekommenderat. GTA 6 vet ingen vad som kommer krävas vid släpp.

Jag ska spara ihop till en gaminglaptop. Så länge så får jag spela GTA III, Vice City och San Andreas.

Permalänk
Medlem

Duger den här datorn som gaminglaptop, eller ska man satsa på mer ram?

https://www.power.se/datorer-och-surfplattor/datorer/barbar-d...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pruttmuff:

Duger den här datorn som gaminglaptop, eller ska man satsa på mer ram?

Vill du ha en laptop för gaming så behöver du kolla så att de har en diskret gpu. Helst en laptop med nvidia 4060 eller bättre.
Den du länkade har precis som din nuvarande bara en cpu med integrerad gpu.
Gällande ram så är ofta prisskillnaden mellan 16 och 32 rätt marginell så börja med att kika efter de med 32GB först och gå ner till 16 om det betyder att du får bättre GPU inom samma budget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Vill du ha en laptop för gaming så behöver du kolla så att de har en diskret gpu. Helst en laptop med nvidia 4060 eller bättre.
Den du länkade har precis som din nuvarande bara en cpu med integrerad gpu.
Gällande ram så är ofta prisskillnaden mellan 16 och 32 rätt marginell så börja med att kika efter de med 32GB först och gå ner till 16 om det betyder att du får bättre GPU inom samma budget.

Jag hittade en laptop med 24 GB ram med Nvidia 4070 8 GB för 13999 kr. Kampanjerbjudande, så prissänkt 5000 kr den här månaden. Vad tror du om den?

Permalänk
Medlem

Undrar om datorn jag länkade till kommer att klara av GTA 6? Klarar man sig på 24 GB ram eller ska man gå upp några tusen för 32 GB ram?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pruttmuff:

nyutgåva med högre systemkrav.

Tyvärr är den ganska buggig också för man har yxat bort stora delar av soundtrack men glömt att patcha en del uppdrag och cutscenes.

För mig som haft de tre spelen sedan SA släpptes är "definitive edition" falsk marknadsföring. Smeknamnet "Defective Edition" är så mycket mer ärligt. Hatar att det inte går att ställa tillbaka till rätt upplaga på Steam.

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Tyvärr är den ganska buggig också för man har yxat bort stora delar av soundtrack men glömt att patcha en del uppdrag och cutscenes.

För mig som haft de tre spelen sedan SA släpptes är "definitive edition" falsk marknadsföring. Smeknamnet "Defective Edition" är så mycket mer ärligt. Hatar att det inte går att ställa tillbaka till rätt upplaga på Steam.

Ok, jag har inte märkt av någon buggighet än, men just nu så spelar jag GTA III av dessa tre spel. Jag köpte The Definitive Edition med 60% rabatt på Steam. Nu så kostar det 59,99€. Så mycket hade jag nog inte betalat tror jag. Kanske.

Jag vill ju egentligen ha en bättre dator. GTA IV är det mest krävande jag kan spela på denna dator. Nästa dator få bli en gaminglaptop, men det får bli när dom släpper GTA VI till PC.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Misstänker att Black Mesa blir för krävande, men Project Warlock bör fungera då systemkraven har nästan 15 år gamla komponenter, och att spelet använder sprites istället för polygoner/3D.

När Half-Life-serien går på rea kan du istället spela Half-Life och Half-Life 2 dock.

Half-Life
Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

Misstänker att Black Mesa blir för krävande, men Project Warlock bör fungera då systemkraven har nästan 15 år gamla komponenter, och att spelet använder sprites istället för polygoner/3D.

När Half-Life-serien går på rea kan du istället spela Half-Life och Half-Life 2 dock.

Ok jag skippar Black Mesa och köper Project Warlock istället. Det var ju inte så dyrt.

Edit: Half-Life-serien verkar intressant. Det klarar min dator av. Tack för tipset. Inte så fasligt dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

Är det rekommenderat att man spelar Half-Life först och sen Half-life 2 eller räcker det om jag köper 2:an? Man kanske ska spela båda i ordningsföljd?

Jag såg att det fanns "Half-Life Complete" med sex spel med -40% rabatt för 25,58€. Kanske köper den.

innehåller Team Fortress Classic, Half-Life: Opposing Force, Half-Life, Half-Life: Blue Shift,
Half-Life 2 och Half-Life 1: Source.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pruttmuff:

Jag såg att det fanns "Half-Life Complete" med sex spel med -40% rabatt för 25,58€. Kanske köper den.

innehåller Team Fortress Classic, Half-Life: Opposing Force, Half-Life, Half-Life: Blue Shift,
Half-Life 2 och Half-Life 1: Source.

Om du kan vänta >en månad till sommarrean så borde det bli ännu billigare. HL brukar vara på -90% rea.

Jag rekommenderar att spela ettan före tvåan för att få lite mer kontext. Expansionerna till det första spelet är dock inte nödvändiga (Opposing Force och Blue Shift) och HL1: Source är en dålig remake vad jag har hört.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

Om du kan vänta >en månad till sommarrean så borde det bli ännu billigare. HL brukar vara på -90% rea.

Jag rekommenderar att spela ettan före tvåan för att få lite mer kontext. Expansionerna till det första spelet är dock inte nödvändiga (Opposing Force och Blue Shift) och HL1: Source är en dålig remake vad jag har hört.

Jag köper ettan och tvåan när det blir sommarrea. Jag spelar Quake III Arena och GTA just nu, så jag kan vänta på Half-Life.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pruttmuff:

Ok jag skippar Black Mesa och köper Project Warlock istället. Det var ju inte så dyrt.

Edit: Half-Life-serien verkar intressant. Det klarar min dator av. Tack för tipset. Inte så fasligt dyrt.

Black Mesa är en remake av Half-Life 1, om du inte redan hade koll på det. Det är en remake gjord av fans som Valve gillade så mycket att de gav dem tillåtelse att sälja spelet. Storyn är i stort sett samma som i HL1, förutom de sista kapitlen som är rejält utökade jämfört med originalet. Så om du gillar HL1 så kan Black Mesa vara värt att komma ihåg i framtiden om du skaffar en bättre dator.

Och när vi pratar om Half-Life så bör även Portal-serien nämnas, som använder samma spelmotor. Portal anses av många som ett av de bästa spelen som någonsin gjorts, och Portal 2 är mycket bättre Likt Half-Life är de ofta på rea, även om de inte är särskilt dyra som det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Black Mesa är en remake av Half-Life 1, om du inte redan hade koll på det. Det är en remake gjord av fans som Valve gillade så mycket att de gav dem tillåtelse att sälja spelet. Storyn är i stort sett samma som i HL1, förutom de sista kapitlen som är rejält utökade jämfört med originalet. Så om du gillar HL1 så kan Black Mesa vara värt att komma ihåg i framtiden om du skaffar en bättre dator.

Och när vi pratar om Half-Life så bör även Portal-serien nämnas, som använder samma spelmotor. Portal anses av många som ett av de bästa spelen som någonsin gjorts, och Portal 2 är mycket bättre Likt Half-Life är de ofta på rea, även om de inte är särskilt dyra som det är.

Är portal roligare än Half-Life? Jag såg att det gick att köpa Portal och Portal 2 i paketpris för 14,62€. Jag såg att det hade stöd för handkontroll med.

Tror du min dator klarar av Portal?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pruttmuff:

Är portal roligare än Half-Life? Jag såg att det gick att köpa Portal och Portal 2 i paketpris för 14,62€. Jag såg att det hade stöd för handkontroll med.

Portal har ett demo (Portal: First Slice) som består av den första delen av spelet, så du kan prova det innan du köper det.

Skrivet av Pruttmuff:

Tror du min dator klarar av Portal?

Det borde inte vara något problem, Portal 2 är nästan 15 år gammalt och var relativt lättdrivet även på den tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Portal har ett demo (Portal: First Slice) som består av den första delen av spelet, så du kan prova det innan du köper det.
Det borde inte vara något problem, Portal 2 är nästan 15 år gammalt och var relativt lättdrivet även på den tiden.

Jag laddade hem demon och tyckte det var kul, så jag köpte Portal och Portal 2 i paketpris. Nu har jag något att göra imorgon.

Spelet fungerade bra på min dator.