Webhallen pressas av Konsumentverket för bluffpriser

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Det är skillnad på att "göra fel" och "fuska/mygla för att kringå lagar och regler"

Nu förstår jag inte riktigt din poäng, tycker du inte att det är fel att "fuska/mygla för att kringå lagar och regler"?

Skrivet av Superfrog:

Vem har sagt något om eliminering?

Går fuskande företag i konkurs, för att dom fuskat och åkt dit, så överlever med hög sannolikhet alla anställda, även chefer och ägare. Och har förhoppningsvis lärt sig något, och att det är; att det inte längre lönar sig att fuska

När ett företag går i konkurs så kommer det oftast inte tillbaka, alltså elimineras det från marknaden. Vad som händer med personerna som var där är en separat fråga, men antagligen kommer cheferna att bli bättre på att starta upp nya företag och lämna konsekvenserna åt andra istället för att bli bättre på att följa reglerna.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk

Enklast är väl bara att sluta med rabatter, betala vad produkter kostar ist för att bara vara rabattkåta och köpa dom billigaste skitprodukterna för att det ser bra ut med rabatt.

Sen har jag aldrig förstått mig på lagen, ser inte hur den hjälper någon. Tycker du att ett pris är bra för vad du får så är det bara att köpa den, är skitsamma vad den kostade för några veckor sen, högre eller lägre spelar ingen roll. Som sagt, tycker man att priset är rimligt så köp, om inte skit i det, vad spelar det för roll om strykpriset är "fel".

Permalänk
Medlem
Skrivet av JunkyVirus:

Enklast är väl bara att sluta med rabatter, betala vad produkter kostar ist för att bara vara rabattkåta och köpa dom billigaste skitprodukterna för att det ser bra ut med rabatt.

Sen har jag aldrig förstått mig på lagen, ser inte hur den hjälper någon. Tycker du att ett pris är bra för vad du får så är det bara att köpa den, är skitsamma vad den kostade för några veckor sen, högre eller lägre spelar ingen roll. Som sagt, tycker man att priset är rimligt så köp, om inte skit i det, vad spelar det för roll om strykpriset är "fel".

Jag håller med. Det är Ytterst Sällan som "Rabatten på 5% varken gör till eller från. Speciellt inte när man tar i beräkning att man har (förmodligen?) haft utgifter för mat, bilresor, bussbiljetter.

Hur ska jag investera de 5%-10% rabatt jag fick för varan? Mer mat?

DÄREMOT finns indexering för att Det Riktiga priset ska bli rätt och visa på transparens. Så att det inte blir som med de fasta bredbandsnäten där hyresvärden gör en shady deal med nätägare och operatörer (oavsett vilken klädsel operatören ikläder sig som operatör) för att kunna höja hyran bakvägen...

Jag hoppar inte på Soocer mom priser på en söndag, de lämnar mig Kalla (fakta)... Dessa priser är till för att Soocer mom ska kunna vifta med solfjädern och titta ut med tom blick och säga med (överklass) upphöjd pipig röst: "Ohhh vad ska vi hitta på nu på en söndag, kanske åka ut till köpstaden"... Nahhh antingen köper man eller så NEJ helt enkelt. ^^

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Medlem
Skrivet av JunkyVirus:

Poängen med lagen är att många lockas av, och tror på, påståenden om rea, sänkt pris och liknande formuleringar. Tycker man att alla ska göra prisjämförelser lägger man ett orimligt ansvar på kunder som kollektiv. Alla är inte på samma kognitiva eller kunskapsmässiga nivå som den vakna, medvetna kunden många här verkar tro är den enda kundtypen. Lagarna som reglerar hur företag får marknadsföra sig är till för att skydda svagare i samhället.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Sitt lugnt i båten

Om det är något jag lärt mig genom åren utav köp av konsumentprodukter så är det att lära känna marknaden.

Som exempel så köpte jag en elevatorsäng för 30K medan ordinarie pris var 60K.

Så lär känna marknaden och om du inte vet fråga för det kan spara dig pengar som du behöver senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Förlåt, men du verkar inte någonsin ha jobbat med detta. Kan garantera dig att de alla känner till reglerna och medvetet bryter mot dem.

Du får tro vad du vill, men exemplifiera gärna hur DU vet så mycket och vilken position som ger dig denna unika insyn i branschen? Inväntar svar med spänning!

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |