Veckans fråga: Hur ofta stänger du av datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Stänger av vid åska eller om jag vet om att jag inte ska vara hemma en längre tid.

Samma här datorn är PÅ så länge det är fint väder och jag är hemma, blir det åska eller jag ska åka bort, då stänger jag av den.

Också...
"Kan du inte sova utan fläktarnas brus"...

Faktiskt på sätt och viss, datorns "fläktljud" är nog att dölja bort ljud utifrån som är 100% mer irriterande när man försöker sova.

Visa signatur

| R7 5700x3D | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Kingston 2x16GB @ 3200mhz cl16 |
| Asus ProArt RTX 4070 Ti Super | Kingston NVMe 512GB + 1TB + 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Snusfri

Aldrig, mina datorer (5st) är alltid på.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Använder enbart hibernate (vila?). Så smidigt att komma tillbaka där jag var senast. Stänger enbart av om det finns uppdateringar att installera.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Sätter den oftast bara i viloläge vid läggdags och väcker den när jag kommer hem från jobbet. Jobbdatorn stänger jag av över helgen. Hemmaservern/NAS är online 24/7.

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D - ASUS Radeon RX6900XT - ASUS ROG Strix B650E-I - G.Skill 64GB DDR5 6000MHz CL30 Flare X - 2x Samsung 980 PRO 1TB - Corsair SF850 - FormD T1 v2.5 - Alpenföhn Black Ridge rev.D + NF-A9x14 - 2x Phanteks T30-120

Permalänk
Medlem

Det är bara dåligt att ha datorn på hela tiden, bör alltid stängas av när man sover om man inte behöver ha den igång.
Dagens dator startar på ungefär 20 sek så du tjänar ingen tid på att ha den igång.
Att vissa har en uptime på 30-40 dagar åt gången kommer väl ifrån den tiden då det påstods vara dåligt för CPU/komponenter att stängas av och sättas på vilket säkert stämde då, men inte idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Det är bara dåligt att ha datorn på hela tiden, bör alltid stängas av när man sover om man inte behöver ha den igång.
Dagens dator startar på ungefär 20 sek så du tjänar ingen tid på att ha den igång.
Att vissa har en uptime på 30-40 dagar åt gången kommer väl ifrån den tiden då det påstods vara dåligt för CPU/komponenter att stängas av och sättas på vilket säkert stämde då, men inte idag.

Just när man stänger av och på datorn innebär en extra stress för komponenterna men jag skulle tro att den är mycket mindre jämfört med att vara igång tio timmar extra per dag.

Permalänk
Medlem

Lämnar inte mina (windows) datorer påslagna om dom inte måste vara det av någon anledning.
Törs inte lämna Windows "ensamt" längre sedan dom bestämde att forcerade omstarter och påtvingad mjukvara var framtiden.

Inte så att jag skippar viktiga uppdateringar, men jag vill gärna dubbel och trippelkolla så att man inte installerar nånting som tar bort en viktig funktion eller skapar en massa andra problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Just när man stänger av och på datorn innebär en extra stress för komponenterna men jag skulle tro att den är mycket mindre jämfört med att vara igång tio timmar extra per dag.

det var så förr ja, alla källor, all information jag hittar om det idag säger att det inte längre är så och att komponenterna tar mer "skada" av att vara på i endast 30 min

Permalänk
Medlem

Fåtal ggr senaste 20 åren. Vid nya komponenter, flytt, ommöblering osv.

Ofrivilliga omstarter givetvis avstängda.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Stänger av den varje natt. Vissa undantag kan förekomma t.ex om jag encodar en video som kommer ta ett tag. Då får den köra under natten.

Permalänk
Medlem

Stänger aldrig av datorn.
Startar om kanske en gång i veckan för få en restart (utan fast boot såklart då).

Sover typ 1.5m från datorn men hör den inte, inget led trams, tysta fläktar med lägsta rpm, semi passivt gpu o nätdel är ett måste.

Funkar bra för mig.

Permalänk
Medlem

Servern är på 24/7 men datorn stänger jag av när jag lägger mig. Om inte den gör något dvs.

Permalänk
Medlem

Min dator står på konstant. Dels kör jag torrent-klient på den och dels sätter jag mig ofta kortare och längre perioder vid datorn.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Datorn startar på 20 sek men sen ska man ha igång appar och Plex och webläsaren med alla flikar.
Sen tar det tid att stänga ned datorn med när en del saker man kör inte avslutas direkt.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem

Jag är väl lite "oldschool" och stänger faktist aldrig av datorn. Förr var det ju lite kul att flexa med sin uptime på datorn. Idag bryr jag mig väl inte så mycket om det men stänger ändå aldrig av datorn mer än om jag reser bort en längre tid.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | CPU: Intel Core i7 8700K | Minne: Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 16GB | GPU: Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB Jetstream | OS Disk: Samsung 960 EVO 500GB | PSU: Corsair RM750x 750W | Skärm: BENQ XL2720T@120hz
Kylning: Corsair H150 RGB (Vattenkylning)

Permalänk
Medlem

Stänger oftast av den när jag sover, men gällandes driftstid (uptime)...

Har inte de flesta som använder sin dator dagligen flera dagars/veckors driftstid under fliken CPU i aktivitetshanteraren?
(Missade att lägga till att detta gäller även om man stänger av datorn när man inte använder den.)
Vill minnas att detta räkneverk endast nollställs vid fullständiga omstarter (starta om datorn och uppdateringar som kräver omstart), inte när man stänger av och sedan startar upp datorn igen såvida man inte stängt av "Fast Startup"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dool:

Datorn startar på 20 sek men sen ska man ha igång appar och Plex och webläsaren med alla flikar.
Sen tar det tid att stänga ned datorn med när en del saker man kör inte avslutas direkt.

kör man 100 program så blir det viss extra tid men bara plex och webläsare tar typ 5-10 extra sekunder om ens det.
har man inte tålamod för att vänta nån minut för datorn att starta då har man stora problem i livet.
att stänga av datorn spelar juh ingen roll, det tar lika lång tid oavsett hur mycket man har öppet då datorn stänger av sig självt efter ett knapptryck, finns ingen anledning att stirra på skärmen medans windows stänger 100 program?

Permalänk
Medlem

Jag sätter min stationära dator/server/nas i standby direkt jag är klar och startar oftast via wol.
Dessutom har jag ett script som sätter den i standby klockan 23 varje kväll om den inte används*

Laptops stänger jag bara ner då uppdateringar kräver det.

*används räknar jag som wine, aktiva ssh/samba-sessioner och några fler kriterier

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Datorn?
När man är klar? Med den?

Jag förstår inte heller.

😂

Permalänk
Medlem

Strömsparläge på natten och slår på den
igen när jag kommer hem från jobbet.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

Aldrig. Mina datorer är bara av vid strömavbrott, och nån sekund vid omstarter.

Aldrig i viloläge eller liknande heller. Alltid program som ballar ur av sånt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av walkir:

Kör Standby (S3) på min laptop, så den stängs sällan av. Detsamma gäller min MacBook Pro.

Jobbdatorn har styggelsen Modern Standby (S0), så den stängs av fortare än fort!

… så vad är skillnaden ?
S3 har man ju hört talas om, men vet inte vad det egentligen är och hur det skiljer sig mot annan typ av stand-by ? 🤔

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

… så vad är skillnaden ?
S3 har man ju hört talas om, men vet inte vad det egentligen är och hur det skiljer sig mot annan typ av stand-by ? 🤔

https://superuser.com/questions/71835/what-is-the-difference-...

Enkelt förklarat så är datorn fortfarande igång under S0, medan S3 är är så nära hibernate du kan komma utan att dumpa allt RAM till disken.

Permalänk
Medlem

Förrut, så fort jag var klar för stunden. Om jag skulle vara AFK mer än någon timme, typ.

Numera när jag bor med direktverkande el, och elen är inbakad i hyran, så får den stå på jämt och kör Folding@Home på processorn så länge det är svalare ute än inne.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Inget alt passade. Suspend i en till fyra dar (på morronen och på kvällen), gillar att ha en session tillgänglig och då drar AM5-maskinen ca som när avstängd (trickle power) medan NUC12pro drar lite mer än så när suspendad. Därefter brukar RAM vara en del upptaget och jag stänger av maskinerna för natten.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Jag stänger aldrig av datorn och har inaktiverat strömsparläget. Det är en laptop.

Permalänk
Medlem

Har ibland datorn på nattetid men är ibland lite nojig över att nätagget ska börja brinna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av k4rst3n:

Hemma? Aldrig.
På jobbet? Varje dag.

Gör precis tvärtom

Permalänk
Medlem

Avstår röst, då inget av alternativen riktigt stämde in på mig. Jag slår på den när jag kommit upp på morgonen, sen slår jag av den när jag vet att jag ska vara borta ifrån den en längre stund, och på kvällen innan jag lägger mig. Så den slås på och av flera gånger per dag. Så nånstans mellan alternativ 1 och 2.

Permalänk
Medlem

När man bodde i lägenhet fick datorn stå på för jämnan men nu när man bor i hus och derssutom elpriserna är sämst stänger jag av den jämt när jag är klar.