Maskeradparty med 90-talsklädsel, vad tar jag på mig?

Permalänk
Medlem

Maskeradparty med 90-talsklädsel, vad tar jag på mig?

Kära Örebroare, önskar er hjälp här.

Har blivit inbjuden till familjefest den 7e juni.
Klädsel skall vara det årtionde man vart född. Är född 1993 och jag har försökt letat info, dock verkar det vara spridda skurar när jag försöker hitta trender och klädsel som folk hade under 90 talet. Tror att det kan ha varit lite spritt mellan olika länder, därför jag hittar blandat.

Så önskar er input.
Hur såg folk "typiskt" ut på 90 talet?

Just nu lutar det mot full Adidas utstyrsel eller så baggy kläder jag bara kan hitta.

Tack o bagge i förhand.

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om. - MOD
Permalänk
Medlem

Hockeyfrillan är given!

"I svensk media dök begreppet hockeyfrisyr och hockeyfrilla upp 1993"
https://sv.wikipedia.org/wiki/Hockeyfrilla

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Något sånt här?

Eller såhär?

Permalänk
Medlem

Enkelt! Slitna sneakers eller Doc Martens, slitna jeans, band t-shirt och uppknäppt rutig flanellskjorta = Grunge

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Grunge stilen.

Flanellskjorta, nirvana tshirt och nå jeans.

Funkar även idag om man skulle vilja.

Visa signatur

Platinum PS5 / 100% Steam achievements:
Demon's Souls Remake // Bloodborne // Elden Ring // Elden Ring Nightreign // Dark Souls 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Enkelt! Slitna sneakers eller Doc Martens, slitna jeans, band t-shirt och uppknäppt rutig flanellskjorta = Grunge

vi tänker lika!

Visa signatur

Platinum PS5 / 100% Steam achievements:
Demon's Souls Remake // Bloodborne // Elden Ring // Elden Ring Nightreign // Dark Souls 3

Permalänk
Medlem

Att klä sig som Ash Ketchum är aldrig fel!

90-talet är lite tråkigt, för det är samma mode idag som på 90-talet. Collegetröjor, raka vida jeans, pott-frisyr och mittbena. Vi har så klart vissa roliga varianter så som hockeyfrilla som nämnts.

T-shirt med band och slitna jeans är bra breskrivning också. Det ska inte vara för mycket. Om du har jeans och t-shirt har du kanske en kedja till din plånbok som detalj, eller tunna fingerlösa vantar, beroende vilken grupp du tillhörde.

Men tror den här bilden på Back Street Boys är väldigt talande för årtiondet

Permalänk
Medlem

Hypercolor-t-shirt om det går att få tag på i idag. Riktigt vida jeans, sk. kickersjeans. Tunn huvtröja under jeansskjorta.

Vill du vara lite mer uppklädd, kostym med tre eller fyra knappar orange eller grön skjorta alternativt fil-à-fil (https://sv.wikipedia.org/wiki/Fil-%C3%A0-fil) och ett par adidasskor.

Permalänk
Medlem

Tänker Kris Kross, brallorna bakåfram?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Värt att köra en vända på erikshjälpen eller loppmarknad eller liknande, brukar kunna dra ihop hela utstyrseln för en hundralapp då

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Att utgå från kändisar är ganska poänglöst, om man inte vill se ut som en stereotyp.
Ingen såg ut så där på 90-talet precis som att få gick klädda i neon på 80-talet.
Du kan lika gärna köpa en sån Kenny Starfighter.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att Matrix kom 1999 så kan du utan tvekan komma klädd såhär:

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Hockeyfrillan är given!

"I svensk media dök begreppet hockeyfrisyr och hockeyfrilla upp 1993"
https://sv.wikipedia.org/wiki/Hockeyfrilla

Hockeyfrillan var väl helt ute -93?
Getskägg och flanellskjorta (uppknäppt) är mina bestående minnen (född 76).

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomas1976:

Hockeyfrillan var väl helt ute -93?

Tänkte det också först (oxå sjuttiotalist), men på wikipedia står det "Namnet härstammar från att många kända professionella hockeyspelare bar frisyren under 1980-talet och första hälften av 1990-talet. I svensk media dök begreppet hockeyfrisyr och hockeyfrilla upp 1993"

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Dök upp i media bara för att De Lyckliga Kompisarna släppte låten "Ishockeyfrisyr" 1993. Som modeföreteelse så var den populär bland mellanstadiekids i slutet av 80-talet. Källa: Jag var med på den tiden.

Permalänk
Medlem

Lite OT, men att ha tema året man är född är ju inte så genomtänkt, man har ju själv noll koppling till stilarna som var populära då. 15år efter man var född är ju mer intressant

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maceor:

Klädsel skall vara det årtionde man vart född. Är född 1993 och jag har försökt letat info, dock verkar det vara spridda skurar när jag försöker hitta trender och klädsel som folk hade under 90 talet. Tror att det kan ha varit lite spritt mellan olika länder, därför jag hittar blandat.

Så önskar er input.

Just nu lutar det mot full Adidas utstyrsel eller så baggy kläder jag bara kan hitta.

Tack o bagge i förhand.

Kommunarkivet bör ha gamla skolkataloger m.m. sparade från alla tider, där bör det vara enkelt att få inspiration.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Tänkte det också först (oxå sjuttiotalist), men på wikipedia står det "Namnet härstammar från att många kända professionella hockeyspelare bar frisyren under 1980-talet och första hälften av 1990-talet. I svensk media dök begreppet hockeyfrisyr och hockeyfrilla upp 1993"

Det var som fanken.
När jag var i ålder på tidigt nittiotal skulle jag inte velat bli sedd död i en hockeyfrilla.
Som någon nämnde så kom dlk med låten Hockeyfrilla vid den tiden så det indikerar att den var ute då men vad vet jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Lite OT, men att ha tema året man är född är ju inte så genomtänkt, man har ju själv noll koppling till stilarna som var populära då. 15år efter man var född är ju mer intressant

Jo håller med, men blev som sagt inbjuden så försöker göra det bästa av uppgiften.

fan nitlott att vara född på 90 talet. Nu när man sitter och jämför så har pärona det jävligt lätt med 70 talet och kusinerna som är 00 har lite mer roligt att välja mellan.

+tack mod för att ha redigerat titeln till mer korrekt.

Permalänk
Medlem

Kakifärgade cargobrallor, slitna vita sneakers (på den tiden kallade "gympadojjor") av tennisskosmodell, T-shirt med valfritt bandtryck och en löst hängande skjorta.
Sommarmode 1991-92 här i Örebro, som jag själv råkade ha visst ansvar för, Vita jeans med vit skjorta och en enkel ljusbrun moccaväst.

Men sedan hängde mycket också på vilka kretsar man hängde i, modet var i mångt och mycket friare då än vad det är i dag.

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Medlem

Allå Allihopa, Tack för alla inläggen det hjälpte en hel del.

Tänkte göra en snabb uppdatering med vad det blev inför festen imorgon.
Jag insåg att jag nästan hade allt för en enklare "grunge/rock" utstyrsel så körde vidare med det.

Hittade en väldigt för stor "Flanellskjorta" på Erikhjälpen för 70kr så stort tack för den rekommendationen.
Hade ett par trasiga jeans redan så de fick smaka kniven lite. Skorna är ett par gamla vinterkängor jag fått ärva så trevligt att de fick komma till användning.

Försökte hitta en bandtröja med tyvvär fanns inget sådant tillgängligt. Kom dock på att jag hade en spoof Maiden T-shirt så fick gräva i lite lådor. Bara bonus att det är en star wars / Iron maiden crossover

glömde nästan cat tax, så här kommer den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomas1976:

Det var som fanken.
När jag var i ålder på tidigt nittiotal skulle jag inte velat bli sedd död i en hockeyfrilla.
Som någon nämnde så kom dlk med låten Hockeyfrilla vid den tiden så det indikerar att den var ute då men vad vet jag.

Det var ju bara östeuropeerna (läs Tjeckien och Slovakien) som hade det på 90-talet.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maceor:

Så önskar er input.

Tack o bagge i förhand.

Hur seriöst vill du få det rätt för tiden?

Här är en dokumentär från 1992, där det mellan intervjuerna är många sekvenser med folkmassor på perronger och stationer. Där får du en bra bild av hur folk såg ut i vardagen i början av 90-talet under den kallare delen av året.
https://www.svtplay.se/video/jnAmp9e/varje-morgon-likadant

Här är en film om sommaren 1994 när bronslaget från fotbolls-VM kommer hem och firas. Massa bilder av vanliga människor i vanliga kläder, från årets varmare månader.
https://www.svtplay.se/video/emG4rbK/hjaltarnas-hemkomst

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S