Skrivartillverkare delade skadeprogram

Permalänk
Melding Plague

Skrivartillverkare delade skadeprogram

En påminnelse om att inte ignorera varningar från antivirusprogram.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det skriker ju verkligen 'proffsig tillverkare' när deras programvara ligger på Mega.

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Det skriker ju verkligen 'proffsig tillverkare' när deras programvara ligger på Mega.

är inte Mega Mega-bra ?

Permalänk
Medlem

Ett hett tips är ju att inte köpa kinesiskt.

Visa signatur

GeForce 3 > 9800 Pro > X800 > 7800 GTX > 8800 GT > 4870 CF > 6870 CF > 280X > 390 > Vega 56 > 6700 XT

Permalänk
Medlem

"officiella nedladdningslänkar på mega.nz"

HAHAHAHAHAHA ... det kan fan inte gärna bli mer röd flagg än så (eller ok då, ännu värre hade varit på Piratblajjen). Det var det mest oseriösa jag sett på länge.

Ett företag med så ruttet omdöme skulle jag aldrig lita på.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Lian-Li kör inte med egna servrar exempelvis. Deras mjukvaror tankas ner från amazon servrar.
Ofta vill man ladda ner direkt från tillverkare och så ser man amazonlänk...

Visa signatur

Ryzen 5900X, HyperX 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16, ASUS PRIME Radeon RX 9070 XT, ASUS ROG STRIX B550-F GAMING, Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1, WD Black SSD SN770 2TB

Permalänk

Det behövs ett omtag, internet och datasäkerhet borde ingå mer i grundskolan. Jag gillar inte ens hur postutdelningen går till.
Det kom t.ex. ett paket till mig från ett företag, jag hade inte beställt något. Paketleverantören tyckte jag var en idiot som inte ville direkt skriva på utan att först ta reda på vad det är för något jag tar emot. -Nu var det var ej en felleverans..

Iallafall exakt samma är det inom IT. Att säga det är brist på IT kundskaper så är det snarare folk som är för naiva/godtrogna, lite misstänksamhet ska man ha. Man bör såklart inte gå för långt åt det håller heller.

I detta fall så undvik att installera en massa saker på ens dator. Jag har en macmini som jag kan labba med, på den finns det inget speciellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cavveman:

Lian-Li kör inte med egna servrar exempelvis. Deras mjukvaror tankas ner från amazon servrar.
Ofta vill man ladda ner direkt från tillverkare och så ser man amazonlänk...

Det var ovanligt. Har nog aldrig stött på det under alla år faktiskt. Oavsett så ser det rysligt amatörmässigt ut i mina ögon.
Amazon är väl dock i en annan liga än Mega i det här sammanhanget.

Permalänk

Borde ju tekniskt sett kunna stämma företaget om man råkat ut för någon skada.

Det är ju ett lurendrejeri, sen om dem gjort det medvetet eller inte skiter väl kunden i. Skadan har skett.

Är det ett kinesiskt bolag så har man ingen chans men är det ett internationellt bolag borde man kunna stämma dem.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av holo:

Skrivet av Boomerino:

Det är inte helt ovanligt att startups använder Mega eller motsvarande tjänster för att distribuera firmware och liknande filer. Många 3D-skrivar­företag har gjort det (och gör det fortfarande), och samma sak gäller för en hel del nya aktörer inom exempelvis custom-tangentbord och mer exotiska datormöss.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boomerino:

Du kan ju börja med att länka en skrivare som är producerad i Sverige av svenska delar då, eller i Europa med 100% europeiskt innehåll?

För sist jag kollade så har de i princip alla hårdvara från Kina, kodningen sker i Kina/Indien med bakdörrar i mängder. Sen slutputs i USA där de lägger till sina egna bakdörrar av "säkerhetsskäl".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

För sist jag kollade så har de i princip alla hårdvara från Kina, kodningen sker i Kina/Indien med bakdörrar i mängder. Sen slutputs i USA där de lägger till sina egna bakdörrar av "säkerhetsskäl".

Är dessa påståenden baserade på magkänsla eller finns det bekräftat att det är så? (alltså att standarden är så inte enskilda fall)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Min åsikt om Kina är att det finns många som lägger ner mycket tid på att prata skit om dem.
Var skeptisk emot alla är min åsikt. I kina finns det olika produkter, där Lenevo och Volvo personvagnar ej jämföras emot andra kinaprodukter.

När det gäller skrivare så Bambulabs är kinesisk och Bambulabbs går emot Applehållet med inlåsningar. Det finns problem, men samtidigt så anser många att de ändå tillhör de bästa.
Oavsett vad, man bör ha flera olika datorer. Det är inte fel att ha en dator för installation av dem ena och andra drivern man behöver till sin hårdvara.

Permalänk
Medlem

Verkar som om alla vägar till att tjäna pengar nu är tillåtet, som att försöka sno kryptovaluta ifrån användare.
Finns ju andra i samma land som tror man snor pengar ifrån utlandet med tullar, så inte blir man särskilt förvånad....

Skrivet av Boomerino:

Ja!

Verkar som att USA är det nya Kina

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Skrivare och dom som tillverkar dom är roten till allt ont.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 5700X3D / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Spire och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 4x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Corsair Harpoon TGB Pro / TB: Logitech G610 / Ljud: Audio Pro A28 med Focal Cub Gen1/ Skärm: Lenovo Legion Y34WZ-30