Ny Lenovo TAB surfplatta, hittar inte trådlösa närverket, hjälp

Permalänk

Ny Lenovo TAB surfplatta, hittar inte trådlösa närverket, hjälp

Hej, en bekant har köpt en ny Lenovo Tab surfplatta för nån vecka sedan, allt gick bra med första installationen, den har android 15 eller 16. Splitter ny, funkade fint några dagar, sen plötsligt en dag gick de inte att surfa, deras wifi fanns inte med i listan, kan man kolla något, ge gärna tips på vad isf, ska dit om några timma o försöka få rätt på de hela.

De har en Netgear router i huset, den har alltid fungerat och alla andra enheter funkar fint på den även idag.
Det är bara Lenovo plattan som inte hittar deras wifi, den hittar andra wifi omkring men inte deras egen, tips?

De hon har provat att göra är återställning av wifi på plattan, total återställning av hela plattan så att den blev som ny när hon köpte den, omstart av deras router samt även dragit ut sladden från routern en längre tid. Inget av detta hjälpte.

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

Hej, en bekant har köpt en ny Lenovo Tab surfplatta för nån vecka sedan, allt gick bra med första installationen, den har android 15 eller 16. Splitter ny, funkade fint några dagar, sen plötsligt en dag gick de inte att surfa, deras wifi fanns inte med i listan, kan man kolla något, ge gärna tips på vad isf, ska dit om några timma o försöka få rätt på de hela.

De har en Netgear router i huset, den har alltid fungerat och alla andra enheter funkar fint på den även idag.
Det är bara Lenovo plattan som inte hittar deras wifi, den hittar andra wifi omkring men inte deras egen, tips?

De hon har provat att göra är återställning av wifi på plattan, total återställning av hela plattan så att den blev som ny när hon köpte den, omstart av deras router samt även dragit ut sladden från routern en längre tid. Inget av detta hjälpte.

Hittar den några andra nätverk? Typ mobilens hotspot annars är den nog defekt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk

Ja den hittar andra nätverk omkring, grannarnas, men inte deras eget

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk

sen har ju plattan funkat i flera dagar i rad, och plötsligt en dag fanns inte nätverket, känns ju inte som det är routern som felar

Visa signatur

Permalänk

varit där nu, inget jag får bukt på, provat allt från återställning, glöm nätverk, starta om, koppla bort ström från router osv osv, alla andra enheter i huset hittar närverket, men icke denna... de sista hon skulle kunna prova skulle väl vara att återställa hela routern, men de tror jag inte hon vill o vågar. o sen är de konstigt att allt annat funkar men bara inte denna platta... måste vara nåt kompbilitetsfel

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

varit där nu, inget jag får bukt på, provat allt från återställning, glöm nätverk, starta om, koppla bort ström från router osv osv, alla andra enheter i huset hittar närverket, men icke denna... de sista hon skulle kunna prova skulle väl vara att återställa hela routern, men de tror jag inte hon vill o vågar. o sen är de konstigt att allt annat funkar men bara inte denna platta... måste vara nåt kompbilitetsfel

Kör hon 2.4 eller 5ghz band?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Det är inte så att hon kör nån VPN på plattan? Varit ute för att det kan bli så om man gör det.

Permalänk
Medlem
Permalänk

tack alla, ingen VPN,

hej, hur ska hon få in nåt från google store om hon inte kan vara uppkopplad mot internet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

tack alla, ingen VPN,

hej, hur ska hon få in nåt från google store om hon inte kan vara uppkopplad mot internet?

Den kunde ju se andra nätverk, koppla upp den mot en telefon som agerar hotspot?

Permalänk

Hej alla, tack för hjälp, plattan är redan inlämnad till den lokala butiken och hon har redan köpt en ny annan platta.... vi orkade inte hålla på, tid är pengar, bättre lägga tiden på annat då

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag skulle gissa på att routern är inställd på att byta kanal automatiskt, gjort det vid till exempel en DFS-händelse och då hamnat på en kanal som plattan inte stödjer. Sånt som händer med Wi-Fi.

Permalänk
Skrivet av KAD:

Jag skulle gissa på att routern är inställd på att byta kanal automatiskt, gjort det vid till exempel en DFS-händelse och då hamnat på en kanal som plattan inte stödjer. Sånt som händer med Wi-Fi.

OK, men hur händer det, av sig själv, och hur ska man undvika det i framtiden, de verkar inte som de rört något på routern alls, utan de bara slutade funka en dag.

Hon ska nämligen hämta en ny platta imorgon igen, så de inte är samma problem då, inte samma modell dock, men ändå.

När jag kollade på inställningarna på plattan när jag var där då kunde jag inte hitta någonstans i plattan att man kunde välja mellan 2.4ghz och 5 ghz.

Visa signatur

Permalänk

Plattan hade: Trådlös anslutning 802.11a/b/g/n/ac, Bluetooth 5.3

Klarar den inte 5 ghz?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

Plattan hade: Trådlös anslutning 802.11a/b/g/n/ac, Bluetooth 5.3

Klarar den inte 5 ghz?

Det borde den absolut göra

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

När jag kollade på inställningarna på plattan när jag var där då kunde jag inte hitta någonstans i plattan att man kunde välja mellan 2.4ghz och 5 ghz.

Den inställningen finns inte längre i Android, däremot brukar det finns i inställningarna för routern om man vill ha olika namn för 2.4GHz och 5GHz näten. Det har jag gjort. Kolla i inställningarna för din router

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

ok, men de jag menade var: om nu plattan fixar både och, så ska väl den hitta oavsett vad routern skickar ut?
Om nu routern switcha till 5ghz, då borde väl nätverket dyka upp då plattan klarar 5ghz, eller de funkar inte så?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

ok, men de jag menade var: om nu plattan fixar både och, så ska väl den hitta oavsett vad routern skickar ut?
Om nu routern switcha till 5ghz, då borde väl nätverket dyka upp då plattan klarar 5ghz, eller de funkar inte så?

Om du inte separerat 2.4GHz och 5GHz näten med olika namn, kommer bara 1 Wi-Fi nät att visas.

Visa signatur

Permalänk

ok, då vet vi det, första gången jag har varit med om detta, men då ber jag dom gå in i routern om de skulle hända igen.

Men jag hänger inte med riktigt, måste man gå in i routern och skapa ett nytt namn för både 2.5 och 5 ghz, lite jobbigt att växla mellan båda ju, ska inte routern själv switcha mellan båda och man kan behålla samma namn på nätverket

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av musse pigg:

Kanalval och kanalbredd kan påverka kompatibiliteten.
Det var tex ganska vanligt för ca 15 år sedan att folk angav fel land i konfen för att man ville ha högre effekt på radiosändarna men samtidigt hade de inte koll på att olika kanalplaner användes på olika platser vilket kunde göra att apparaterna ibland inte kunde nå varandra.
Idag är det lite liknade problem med att välja större kanalbredder för att försöka öka hastigheten, det minskar samtidigt kompatibiliteten.
Att tex välja "bara wifi 7 konf" kan ju göra det omöjligt att nå äldre prylar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

de jag mena: när man konfigurerar plattan från början väljer men sitt nätverk, skriver lösen, sen ska väl de funka bara oavsett 2.4 eller 5

Visa signatur

Permalänk

jag har ju en 2.4/5 ghz router hemma, minst 20 enheter av alla slag, aldrig varit med om att jag behövt välja något. de bara funkar, hade hon otur bara?

Det är denna routern: Netgear router nighthawk r7000

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

jag har ju en 2.4/5 ghz router hemma, minst 20 enheter av alla slag, aldrig varit med om att jag behövt välja något. de bara funkar, hade hon otur bara?

Ja, så är det.
Det som nämndes gäller vilken kanal som 2.4 och 5GHz skickas på, hade mitt 5GHz ställt på kanal 100 här hemma ett tag, och det fungerade felfritt fram tills jag skulle installera en Audio Pro högtalare som inte kopplade mot 5GHz.
Bytte till en lägre kanal och då kunde den koppla upp

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk

jo men plattan klarar ju både 2.4 och 5 ghz, borde den inte hålla kvar kopplingen hon fick från början som varade i 1 vecka, sen bara sluta allt funka

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

jo men plattan klarar ju både 2.4 och 5 ghz, borde den inte hålla kvar kopplingen hon fick från början som varade i 1 vecka, sen bara sluta allt funka

både ja och nä; om allting är inställt som det var innan så bör den ha kvar kopplingen.
Det som föreslogs tidigare i tråden var att routern eventuellt kanske bytt vilken kanal den sänder de olika banden om den har mätt upp för mycket störning eller liknande på den dåvarande kanalen.
Jag tror inte att det är detta som hänt, då den skulle behöva byta kanalen för både 2.4GHz och 5GHz till supporterade varianter samtidigt, vilket känns otroligt, ville bara förklara varför det inte bara är "frekvenserna" som spelar roll för uppkopplingen.

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk

jag fattar vad ni säger, de är inte det, men att förklarar för henne att de kan vara invecklat o komplicerat medn nätverk finns tyvärr inte, jag tror att alla förväntar sig att om man har en ny router som funkat perfekt i 2 år, o köper en ny platta, startar den, väljer sitt nätverk, så ska de funka utan problem sen, som de gjort för mig i +20 år.

Oavsett, vad ska jag göra om nätverket plötsligt inte finns hos henne igen, Netgear router nighthawk r7000, logga in på routern, o göra vad? Nu är ju chansen liten att hennes nya platta gör likadant, men ifall den gör det kan de ju vara bra o veta hur man ska göra

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av musse pigg:

de jag mena: när man konfigurerar plattan från början väljer men sitt nätverk, skriver lösen, sen ska väl de funka bara oavsett 2.4 eller 5

Klienten (surfplattan) bestämmer inget om kanalval och kanalbredd (eller andra wifiparametrar) utan det är accesspunkten (routern) som bestämmer parametrarna som används för wifi.

Skrivet av musse pigg:

jag fattar vad ni säger, de är inte det, men att förklarar för henne att de kan vara invecklat o komplicerat medn nätverk finns tyvärr inte, jag tror att alla förväntar sig att om man har en ny router som funkat perfekt i 2 år, o köper en ny platta, startar den, väljer sitt nätverk, så ska de funka utan problem sen, som de gjort för mig i +20 år.

Oavsett, vad ska jag göra om nätverket plötsligt inte finns hos henne igen, Netgear router nighthawk r7000, logga in på routern, o göra vad? Nu är ju chansen liten att hennes nya platta gör likadant, men ifall den gör det kan de ju vara bra o veta hur man ska göra

Man låter inte routern autokonfa sig utan ger den manuellt inställningar som ger hög kompatibilitet på bekostnad av högsta prestanda, högsta prestanda ger lägst kompatibilitet och är man osäker på om alla klienter kan hantera "det nyaste heta" så låter man helt enkelt bli att aktivera sånt för det är nästan bara splitter nya flaggskeppsmobiler som klarar de senaste standarderna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Klienten (surfplattan) bestämmer inget om kanalval och kanalbredd (eller andra wifiparametrar) utan det är accesspunkten (routern) som bestämmer parametrarna som används för wifi.
Man låter inte routern autokonfa sig utan ger den manuellt inställningar som ger hög kompatibilitet på bekostnad av högsta prestanda, högsta prestanda ger lägst kompatibilitet och är man osäker på om alla klienter kan hantera "det nyaste heta" så låter man helt enkelt bli att aktivera sånt för det är nästan bara splitter nya flaggskeppsmobiler som klarar de senaste standarderna.

Men något lite ovanligt måste de vara med just den plattan ändå, som jag sa, de har inte haft något sådant problem med den routern med någon annan enhet under flera års tid, och som jag sa, har aldrig stött på detta problem i +20 år med säkert 10 routers och minst 100 enheter genom tiderna. Har bara kopplat upp mig, skrivit lösen sen surfat..

Visa signatur

Permalänk

Plattan hade: Trådlös anslutning 802.11a/b/g/n/ac, är de verkligen de allra senaste?

Routern har:
802.11 b/g/n 2.4GHz
802.11 a/n/ac 5GHz

Jag tycker de verkar ha samma spec, de borde väl flyta på, inget supernytt special här inte.
Nätverket borde väl dyka upp också, speciellt när man återställer hela plattan och börjar om.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

Plattan hade: Trådlös anslutning 802.11a/b/g/n/ac, är de verkligen de allra senaste?

Nej, det är det inte. Finns Wi-Fi 6 (AX), 6E och Wi-Fi 7

Visa signatur