Permalänk

Uppgradera äldre dator?

Hej ! Har en dator inköpt 2016 och DRÖMMER såklart om en ny burk men är upptagen med familjeliv just nu så här ändå inte så mycket tid just nu och UNDRAR därför om det kanske är värt att byta ut grafikkortet på denna burk? Lek med tanken att ni ska använda denna i 3 år till, finns det något grafikkort där ute man eventuellt skulle kunna uppgradera till som fungerar med komponenterna? Max 4000kr tänker jag isåfall med mål om att använda denna datorn i 3 år till Tack MVH !

ASUS Z170-A
Corsair Carbide 200R Svart
Toshiba 3TB 7200rpm 64MB
Samsung 850-Series EVO 500GB
Corsair RM750x 750W
Noctua NH-U9B SE2
Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB
Kingston HyperX 32GB (2x16GB) DDR4 2133MHz
MSI GeForce GTX 1070 8GB Gaming X

Permalänk
Medlem

Beror på vilka spel du vill ha mer prestanda (eller ögongodis) i. Ett problem med "budgetkort" är att de ofta har en begränsad mängd PCIe-banor, eller kräver Resizable Bar. Alternativt om du hittar något begagnat från t.ex RTX 2000/3000-serien, eller RX 6000/7000-serien.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

Sitter i samma sists.

"Problemet" är att windows 10 går i graven till hösten och man kan inte installera windows 11 utan att kringå TPM skyddet.
Det är inget större problem men om man som jag inte vill det så är det bara att bita i det sura äpplet och köpa nytt/begagnat.

Mitt problem är att jag har tre datorer jag behöver uppgradera (min burk och barnens).
Jag funderar exakt som du gör. Göra något som håller i ca 3 år till.
Jag kommer nog köpa en ny Ryzen 5700x3d och ett nytt moderkort till alla tre, för att sedan till vintern/våren köpa nya grafikkort.

Det borde hålla i 3 år till tycker jag.

Visa signatur

Intel I7-6700k | MSI Z170A GAMING PRO Carbon | Corsair Vengeance LPX Black 16GB@3000MHz | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1070 8GB GAMING | Samsung 950 Pro 256GB M.2

Permalänk
Medlem

Hade inte uppgraderat grafikkort med ett i7-6700K (och 2133Mhz minne..), spela äldre spel eller byt allt. Med så svag CPU kommer Nvidias(och Intels) driver-overheadskillnad bli ett potentiellt problem, så en "uppgradering" blir marginell i vissa fall, vilket pekar mot AMD men där har de billigare nya modellerna som nämndes ovan "Ett problem med "budgetkort" är att de ofta har en begränsad mängd PCIe-banor, eller kräver Resizable Bar."

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell