Krönika: Playstation är min Xbox

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Tror absolut det ligger något i det. Somliga chefer högre upp har nog skakat på huvudet åt att utveckla exklusiv mjukvara till den minsta plattformen på marknaden.

Vi får väl se om det är en bra ide att tappa pengarna de drar in via sina 30% på spel och game pass om de fasar ut sin egen platform. Eller så blir det något helt annat av det. Än så länge verkar de ju inte vilja ge upp Xbox men expandera till fler marknader också, sen om det går får framtiden utvisa.

Sony har ju ändå också börjat släppa allt mer och mer till PC. Så även där går de ifrån helt exklusiva titlar.

Permalänk
Medlem

Och PC är min Playstation/Xbox/Switch

Tre flugor i en smäll... Släpp konsollen och ta kontrollen!

Visa signatur

🖥️:Phanteks Enthoo Evolv X | Ryzen 7 7800X3D | Arctic Freezer II 420 | 6x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Asus B650 ProArt Creator | 32Gb Corsair Vengeance 6000Mhz CL30| Samsung 990 Pro 2+1TB | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av appel1:

Vi får väl se om det är en bra ide att tappa pengarna de drar in via sina 30% på spel och game pass om de fasar ut sin egen platform. Eller så blir det något helt annat av det. Än så länge verkar de ju inte vilja ge upp Xbox men expandera till fler marknader också, sen om det går får framtiden utvisa.

Sony har ju ändå också börjat släppa allt mer och mer till PC. Så även där går de ifrån helt exklusiva titlar.

Men det tycker jag ändå är en skillnad. Alla titlar kommer inte. Bloodborne, GT, Demons souls eller Astro bot finns inte på PC. Sedan är det 1,5 till 2 år fördröjning för övriga spel. Minst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Men det tycker jag ändå är en skillnad. Alla titlar kommer inte. Bloodborne, GT, Demons souls eller Astro bot finns inte på PC. Sedan är det 1,5 till 2 år fördröjning för övriga spel. Minst.

Om man är intresserad av de spelen. Inget som får mig att köpa en konsol. Är nog bara Ratchet & Clank som lockat lite de senaste åren och nu finns det på pc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Dom kommer tids nog och tiden från konsolrelease till PC release flr sonys titlar kommer minska. De behöver sälja på PC för att överleva.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av appel1:

Om man är intresserad av de spelen. Inget som får mig att köpa en konsol. Är nog bara Ratchet & Clank som lockat lite de senaste åren och nu finns det på pc.

Det är på grund av Bloodborne/fromsoft, God of War och the last of us, jag har PS. Tycker PS har bästa exklusiva spelen av alla plattformar, pc inkluderad. De exklusiva spelen till pc tycker jag inte kan konkurrera alls. Hur många svinbra pc-spel kommer först till pc och sedan 1-2 år senare till PS/konsol? Som kan konkurrera med the last of us? God of War? Och GTA?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Det är på grund av Bloodborne/fromsoft, God of War och the last of us, jag har PS. Tycker PS har bästa exklusiva spelen av alla plattformar, pc inkluderad. De exklusiva spelen till pc tycker jag inte kan konkurrera alls. Hur många svinbra pc-spel kommer först till pc och sedan 1-2 år senare till PS/konsol? Som kan konkurrera med the last of us? God of War? Och GTA?

Nu är det ju en väldigt subjektiv fråga med vilken plattform som har "bäst" exklusiva spel, men;
Hur många år har PS/Xbox väntat spel som World of warcraft, League, [alla RTS någonsin], etc?

som en sidopoäng så tror jag inte att du, även om du skulle få en vecka, ens kan HITTA alla spel som är exklusiva för PC

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

De behöver sälja på PC för att överleva.

Skaplig övertro på Sonys PC-försäljning...
De säljer på PC för att tjäna mer. Överleva hade de gjort ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av appel1:

Så vad du säger är att förstaparts-spel bara är intressanta om man är intresserad av dem. No shit.

Vad EdvinR sa var att det är skillnad på Sonys och MS förstaparts-spel strategi. Vilket är helt korrekt oavsett hur lite, eller hur mkt, intresse enskilda individer har av spelen ifråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Så vad du säger är att förstaparts-spel bara är intressanta om man är intresserad av dem. No shit.

Vad EdvinR sa var att det är skillnad på Sonys och MS förstaparts-spel strategi. Vilket är helt korrekt oavsett hur lite, eller hur mkt, intresse enskilda individer har av spelen ifråga.

Det pratas ofta så mycket om att Sony har bättre spel. Men det är ju väldigt subjektivt. EdvinR tycker PS spel är bättre, jag håller inte med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av appel1:

Det pratas ofta så mycket om att Sony har bättre spel. Men det är ju väldigt subjektivt. EdvinR tycker PS spel är bättre, jag håller inte med.

Va bra för dig, slipper du vänta (i vissa fall förgäves).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Skaplig övertro på Sonys PC-försäljning...
De säljer på PC för att tjäna mer. Överleva hade de gjort ändå.

Konsolmarknaden minskar, yngre generationer spelar mer på telefoner/laptops.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Nu är det ju en väldigt subjektiv fråga med vilken plattform som har "bäst" exklusiva spel, men;
Hur många år har PS/Xbox väntat spel som World of warcraft, League, [alla RTS någonsin], etc?

som en sidopoäng så tror jag inte att du, även om du skulle få en vecka, ens kan HITTA alla spel som är exklusiva för PC

Jag tar Bloodborne och God of War hellre än alla dessa pc-spel tillsammans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Jag tar Bloodborne och God of War hellre än alla dessa pc-spel tillsammans.

Ja, det förstod vi, det var inte poängen eftersom det är en subjektiv fråga som inte har något "rätt" svar.
Däremot besvarar min kommentar din fråga:

Citat:

Hur många svinbra pc-spel kommer först till pc och sedan 1-2 år senare till PS/konsol?

PC har många "svinbra" exklusiva spel som ALDRIG kommer till konsol (även om konsoler numera stödjer mus och tbg)

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Konsolmarknaden minskar, yngre generationer spelar mer på telefoner/laptops.

Det stämmer men det betyder inte att konsolmarknaden är död (iaf inte för Sony) idag. Så "överleva" är en grov överdrift.

Permalänk
Medlem

PC är våra familjs, Allt.

Vi hade tidigare PS2, 3 och 4. Tidigare kunde man spela ett köpt spel. Senare blev det mer att man måste vara medlem, som kostar, för att spela ett spel du du köpt. Så billigt är inte ett spel. Grabbarna mina spelar mer och mer PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Ja, det förstod vi, det var inte poängen eftersom det är en subjektiv fråga som inte har något "rätt" svar.
Däremot besvarar min kommentar din fråga:
PC har många "svinbra" exklusiva spel som ALDRIG kommer till konsol (även om konsoler numera stödjer mus och tbg)

Det sista du skriver är ju också en subjektiv fråga.

Permalänk
Medlem

Handhållen, spela via molnet, och mer "mobilspel" är den vägen vi verkar vandra nu. Fram till nyligen vill man ha minst 120 fps i ultra super duper settings men nu verkar samma människor vara nöjda med 30-40 fps med steam deck. Jag personligen föredrar konsol, börjar närmar mig 40 och är ganska trött på att sitta vid datorn, felsöka osv, blivit bekväm med att bara kunna trycka på ett par knappar så är spelet igång

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Det stämmer men det betyder inte att konsolmarknaden är död (iaf inte för Sony) idag. Så "överleva" är en grov överdrift.

Inte idag, men imorgon (typ om 3, 5, 10 år) gäller att flytta dit konsumenterna finns.

Visa signatur

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Det sista du skriver är ju också en subjektiv fråga.

I så fall invaliderars den sista poängen i ditt inlägg med "Hur många svinbra pc-spel kommer först till pc och sedan 1-2 år senare till PS/konsol?"
Men oavsett om du menar subjektivt "skitbra spel" eller mer objektivt "populära spel" så kommer pc har många fler titlar som aldrig släppts på konsol än tvärt om, det är ren fakta

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Inte idag, men imorgon (typ om 3, 5, 10 år) gäller att flytta dit konsumenterna finns.

Framtiden ja. Kan vara så att de kanske behöver gå över till mobila OS för att överleva. Vem vet. Eller så händer nått annat. Inget är garanterat. Inte ens portar till PC.

Idag handlar iaf PC portarna om att inte lämna pengarna på bordet. Inget annat.

Permalänk
Medlem

Xbox är min Xbox.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Hade ingen aning om Microsofts Xbox kampanj.
Antyder de på gamepass som rullar på allt fler maskiner eller att Xbox är en multimedia maskin?

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Hade ingen aning om Microsofts Xbox kampanj.
Antyder de på gamepass som rullar på allt fler maskiner eller att Xbox är en multimedia maskin?

Xbox som en multimedia-maskin var vad de försökte marknadsföra Xbox One som.

Nu är det Xbox Cloud Gaming som gäller överallt istället, där klienten fungerar mer eller mindre i valfri webbläsare.

Microsoft vill att alla ska köpa Game Pass numera. Sen streamas spelen på TV:n, datorn, plattan, telefonen, kylskålet m.m.

Har man redan en Xbox, så fungerar även in-house streaming fint tillsammans med deras xCloud-lösning.

Själv kör jag Better xCloud för detta som ökar kvaliteten och förbättrar upplevelsen.

Permalänk
Medlem

Det är ju inte bara game pass. De satsar på att man ska kunna spela sina spel på den eller de plattformar man använder. Xbox, PC (MS Store, Steam mfl), Switch, PS, Cloud streaming till allt möjligt osv. Play Anywhere fortsätter de ju också satsa på där spel som stödjer det har cross entitlement, cross play och cross saves mellan Xbox och deras PC butik.

Så vill man betala för spelen så kan man det på valfri platform och eller prenumera på game pass.

Om det är en strategi som betalar sig får vi väl se.

Synd bara att de inte fått till family sharing annat än på sin hemma Xbox. Där vinner Steam tycker jag.