Tyskt domslut kan leda till mindre störiga kakdialoger

Permalänk
Melding Plague

Tyskt domslut kan leda till mindre störiga kakdialoger

Att tacka nej ska vara lika enkelt som att tacka ja, annars är det GDPR-brott.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Äntligen!!!

Permalänk
Medlem

Låter riktigt bra.

Permalänk
Medlem

Enklast vore att totalförbjuda cookies annat än för strikt tekniska saker, dvs spara användarinställningar. Det andra klarar vi oss finfint utan. Då behöver man inte ställa frågan.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Tycker GDPR behöver rivas helt och göras om. Tanken bakom är god, men lagen har fragmenterat nätet något förfärligt.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Önskar det gick att göra ett browsertillägg som automatiskt väljer "nej" på alla tusentals dialogrutor om kakor som dyker upp, typ som en popup stopper.
Eller att förvalet skall vara nej på allt och att man får fylla i om man vill ha riktad reklam.
Skönt ändå att det kommer komma en "Nej" ruta så man slipper "bock av" alla valen,

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Önskar det gick att göra ett browsertillägg som automatiskt väljer "nej" på alla tusentals dialogrutor om kakor som dyker upp.
Eller att förvalet skall vara nej på allt och att man får fylla i om man vill ha riktad reklam.
Skönt ändå att det kommer komma en "Nej" ruta så man slipper "bock av" alla valen,

Det finns.
Cookieblock eller I don’t care about cookies för att ge några exempel

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Önskar det gick att göra ett browsertillägg som automatiskt väljer "nej" på alla tusentals dialogrutor om kakor som dyker upp.

Jag har ett tillägg som iallafall fungerar på 90% av ställena jag varit på att automatiskt välja de inställningar jag valt i tillägget. Jag använder https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/addon/super-agent/

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Du menar som "Consent-O-Matic" då... (löjligt att de ska behövas).. funkar bra till ~80%. (de som missas kan man iaff anmäla).

Permalänk
Hedersmedlem

Vi behöver inga kakdialoger alls, det hade kunnat vara en inställning i webbläsaren sen hade det varit klart.

Idiotskrået som tvångsmässigt ska lagstifta om saker de inte begriper ett skvatt av kan bara lägga ner.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

Kakor är det värsta som hänt internet så allt som gör det möket mindre irriterande är win-win för mänskligheten.

Permalänk
Medlem

Det tragiska är att detta har gällt sedan GDPR kom, men ”alla” har ändå valt att bryta mot lagen. Det har inte funnits några egentliga tvetydigheter, det har bara inte funnits någon som orkat driva frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Vi behöver inga kakdialoger alls, det hade kunnat vara en inställning i webbläsaren sen hade det varit klart.

Idiotskrået som tvångsmässigt ska lagstifta om saker de inte begriper ett skvatt av.

Do not track finns redan. Ingen följer det. Man skickar hellre upp en dialog och hoppas på godkännande än att titta på headern och nekar allt automatiskt.

Om ditt förslag om inställningar ska funka så är det just precis lagstiftning som behövs.

Permalänk
Medlem

Kör också Consent-O-Matic i FF:

https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/addon/consent-o-mati...

Funkar för det mesta om än inte till 100%.

Permalänk
Medlem

När folk sitter och gör dom här lagarna, är det ingen som spenderar en minut åt att fundera på hur man kan kringgå lagen.

Det var så uppenbart att dom skulle göra det svårare att tacka nej.

Permalänk
Medlem

Ett tips är att använda uBlock Origin för att blockera cookiebanners. Har du inte klickat på godkän-knappen så är det detsamma som neka allt.

Bättre än att använda separata tillägg för att göra i praktiken detsamma.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tauri85:

Kakor är det värsta som hänt internet så allt som gör det möket mindre irriterande är win-win för mänskligheten.

Du kan ställa in att din webbläsare inte ska lagra kakor alls, att den ska rensa dem vid avslut eller efter x antal dagar. Jag använder det senare.

Det finns noll och inget behov av att pesta användaren varje gång man besöker en webbsida. Det är ett påhitt av människor som inte förstår mer avancerad teknik än duplo.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Skrivet av jehuty:

När folk sitter och gör dom här lagarna, är det ingen som spenderar en minut åt att fundera på hur man kan kringgå lagen.

Det var så uppenbart att dom skulle göra det svårare att tacka nej.

Sant men det är ju också pga dessa låga krav EU-parlamentarikerna får nöja sig med ca 220k skattefritt i måndaden inklusive benefits.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Du kan ställa in att din webbläsare inte ska lagra kakor alls, att den ska rensa dem vid avslut eller efter x antal dagar. Jag använder det senare.

Det representerar ju dock inte samma val och ger inte riktigt samma resultat.
Poängen med dialogen för att fråga om lov är ju att man bara behöver fråga angående spårning i princip, funktioner på sajten (som inloggning, sparade inställningar, osv) behöver man inte fråga om.

Skrivet av Aphex:

Det finns noll och inget behov av att pesta användaren varje gång man besöker en webbsida. Det är ett påhitt av människor som inte förstår mer avancerad teknik än duplo.

Jag skulle mer säga att det var en felbedömning, alternativt att man införde det sådär 10 år för sent.

Dvs, jag upplever att det uppenbart var menat att den typiska sajtägaren inte skulle vara superinvesterad i att spåra användarna utan att det mer var "Big Tech" som hade det intresset. Och då att idén var att sajtägare skulle välja bort spårningen, men reaktionen var istället att alla kände att spårningen numera var hela sajtägarens affärsidé och att alla lade till de här hemska dialogrutorna istället.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

GDPR - Bästa som hänt Europa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Önskar det gick att göra ett browsertillägg som automatiskt väljer "nej" på alla tusentals dialogrutor om kakor som dyker upp, typ som en popup stopper.

Consent-O-Matic?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Ghostery använder jag och den har en sådan funktion som jag upplever fungerar bra.

Visa signatur

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda" -- Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Ett tips är att använda uBlock Origin för att blockera cookiebanners. Har du inte klickat på godkän-knappen så är det detsamma som neka allt.

Bättre än att använda separata tillägg för att göra i praktiken detsamma.

Ah, trist bara att det även blockerar all reklam på Youtube..

Permalänk
Medlem
Skrivet av willienelpson:

Ah, trist bara att det även blockerar all reklam på Youtube..

Smällar man får ta.

Du kan givetvis tillåta reklam på Youtube genom att stänga av UO på siten. Som här.

tillägg
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av evil penguin:

Det representerar ju dock inte samma val och ger inte riktigt samma resultat.
Poängen med dialogen för att fråga om lov är ju att man bara behöver fråga angående spårning i princip, funktioner på sajten (som inloggning, sparade inställningar, osv) behöver man inte fråga om.

Jag skulle mer säga att det var en felbedömning, alternativt att man införde det sådär 10 år för sent.

Dvs, jag upplever att det uppenbart var menat att den typiska sajtägaren inte skulle vara superinvesterad i att spåra användarna utan att det mer var "Big Tech" som hade det intresset. Och då att idén var att sajtägare skulle välja bort spårningen, men reaktionen var istället att alla kände att spårningen numera var hela sajtägarens affärsidé och att alla lade till de här hemska dialogrutorna istället.

[ ] Tillåter du att webbplatsen använder din kamera?
[ ] Tillåter du att webbplatsen spårar dig?
[X] Tillåter du att Bryssel saboterar hela webben?

Ja tack ge mig mer popups, de första valen var för enkla.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Aphex:

[ ] Tillåter du att webbplatsen använder din kamera?
[ ] Tillåter du att webbplatsen spårar dig?
[X] Tillåter du att Bryssel saboterar hela webben?

Ja tack ge mig mer popups, de första valen var för enkla.

[] Tillåter du att vi står utanför din bostad och gapar om nätterna?
Jag håller med det är för många frågor överallt där svaret på alla dessa är nej. Man bör inte behöva välja nej konstant hela tiden.
Jag minns på SVT där man får en varning om att detta program är olämpligt för barn och man måste bekräfta för att se filmen. Skitskoj första gången, men nej, jag vill ej göra bekräfta detta varenda gång.

Permalänk
Medlem

Ännu bättre låt kakor helt vara opt-in, alltså kräva att användaren väljer att aktivera detta, så skipper man skiten och popups by default

Självklart finns ju tillägg som i princip gör detta, men att alla världens hemsidor alltid visar dessa popups är vedervärdigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

GDPR - Bästa som hänt Europa!

Jag hoppas att du är ironisk! De enda som tycker om GDPR är konsulterna som var med och införde det. Vi andra får lida av de mindre genomtänkta besluten dagligen.

Mest intressant är hur Ratsit, Hitta, Mr. Koll m.fl. får lagra "allt", medans en bank knappt kan lagra information om sina egna kunder utan medgivande.

Detta vansinne med att inget som kan härledas till en fysisk person får lagras utan dennes medgivande kostar enorma summor pengar som gärna lagts på annat.

Informationsklassning var enklare förr! Nu blir allt snabbt sekretesskyddat.

Permalänk
Medlem

Det var på tiden. Irriterande med dom där fulvarianterna där man måste klicka nej på massor av ställen för att slippa spåras av sidans 1637 partners.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 XL | Gigabyte X870E Aorus Elite WIFI7 | Ryzen 9950X3D | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL28 Vengeance | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Red Devil | Crucial T700 2TB M.2 NVMe PCIe Gen 5 | Seasonic Focus GX 1000W ATX 3.1

Permalänk
Medlem

Tjänar sidorna pengar på dessa kakor?

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850