SweGolfers - tråden om allt golfrelaterat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

De är dock UK så så blir det väl tull/moms också?
Inte jätte taggad på FB market place men kanske får ta en titt

Det är säkert UK om du säger det! När jag var senast på golfbidder var inte brexit på tal ännu.

Edit: Trodde du halvt frågade om det var UK - men det var ju om tull/moms du frågade om. Ja, om det är UK så lär du överstiga priset för tull dessvärre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

De är dock UK så så blir det väl tull/moms också?

Enligt deras FAQ tillkommer inga avgifter så det ska vara lugnt att beställa därifrån.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om butiker som säljer impact screens? Vet om Nordic självklart, men hade ju varit fint med flera leverantörer.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Någon som vet om butiker som säljer impact screens? Vet om Nordic självklart, men hade ju varit fint med flera leverantörer.

Om du vill ha en duk för att slå bollar i som även kan fungera som projektorduk för en simulator kan du kolla på dukar för bågskytte.

Nu tog jag bara första bästa googling så inte undersökt mer än så: https://www.scancord.net/product/bagskyttenat-med-krokar

Dessa håller grymt bra och ska du ha den hemma lär en duk hålla en livstid om den är av någorlunda kvalitet.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Försöker komma igång efter att ha fixat grönkort nu i år. Men jag skulle behöva byta ut en del av de klubborna jag har fått ärva.
Finns det någon specifik sida för köp av beggade klubbor i sverige/eu?

Tradera funkar

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Om du vill ha en duk för att slå bollar i som även kan fungera som projektorduk för en simulator kan du kolla på dukar för bågskytte.

Nu tog jag bara första bästa googling så inte undersökt mer än så: https://www.scancord.net/product/bagskyttenat-med-krokar

Dessa håller grymt bra och ska du ha den hemma lär en duk hålla en livstid om den är av någorlunda kvalitet.

Tack! Vilken bra ide!
Har du sett hur bilden blir på de dukarna jämfört med de som finns till golf?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Tack! Vilken bra ide!
Har du sett hur bilden blir på de dukarna jämfört med de som finns till golf?

Det funkar utmärkt. Det är vad som används på alla Dormy varuhus t.ex. jag jobbade med Custom Fitting där i många år.

Det var dock 7 år sen sedan nu, men då körde dom bara det i alla fall och sist jag var i ett av deras varuhus såg dukarna ut att vara av samma kvalitet och märke.
Bilden är god nog, det finns små små hål i duken så blir inte lika bra som en riktig projektorduk men för golfspel helt klart gott nog.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Det funkar utmärkt. Det är vad som används på alla Dormy varuhus t.ex. jag jobbade med Custom Fitting där i många år.

Det var dock 7 år sen sedan nu, men då körde dom bara det i alla fall och sist jag var i ett av deras varuhus såg dukarna ut att vara av samma kvalitet och märke.
Bilden är god nog, det finns små små hål i duken så blir inte lika bra som en riktig projektorduk men för golfspel helt klart gott nog.

https://www.bagaropilar.com/se/art/pilfang-vitt.php

Hittade den, och det verkar som om det är perfekt till ett pris som inte gör ont. Skulle det visa sig att bilden blir för dålig kan man använda den som backdrop för minskat ljud och rekyl. Tack igen!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

https://www.bagaropilar.com/se/art/pilfang-vitt.php

Hittade den, och det verkar som om det är perfekt till ett pris som inte gör ont. Skulle det visa sig att bilden blir för dålig kan man använda den som backdrop för minskat ljud och rekyl. Tack igen!

Posta resultat sen!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Var till Golfverkstan idag. Dom hade utförsäljning på Vokey SM9 wedgar. Så blev att köpa 2 st.

En 50/08F som jag böjde till 53/11F och en 58/12D. Båda 2 grader flat.

i videon slår jag min 58 gradare.

Permalänk
Medlem

Grand opening idag på Araslöv GK idag.
Fantastiskt väder med sol och 10-ish plusgrader. Banan var i väldigt fint skick efter vintern. Greenerna var otroliga 10,5 på stimpen och rullade exemplariskt.
Greenkeepern är nästan förlåten för att vi har fått vänta så här länge på att spela.

Resultatet ska vi inte skriva om. Min styrka vanligtvis med wedgarna omkring green var som bortblåst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asssor:

Jag brukar köra på cloudgolf.se. 345 kr för medlemskap och sedan betala greenfee den eller de få rundor jag spelar varje år.

Tack valet och kvalet här återigen. 3 veckor ledig tid att spela golf då blir det en jäkla stress hinna med tillräckligt antal rundor för att rättfärdiga en förlust på 7000 kronor... Förtar lite av det roliga. 269 ville de ha till december så det blir golf i sommar också.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Började spela förra sommaren, och är helt fast i denna sport. Har i min ungdom hållit på med mycket, hockey, innebandy osv, och alltid trott att jag varit intresserad och verkligen levt för grenen, men när jag föll för golfen så insåg jag att jag nog aldrig haft ett så starkt intresse för något förut.

Minns speciellt från hockey-tiden, ifall en träning eller en match gick dåligt så tog det sjukt länge att hitta motivationen att försöka göra/bli bättre, men med golf är det helt annorlunda. Spelar jag en dålig runda så ger det mig varje gång bara mer motivationen att spendera timtal på rangen och finslipa någon del av swingen, eller att gå ut och spela 9 hål i halvmörker bara för att helt enkelt bli bättre.

Tog det till och med så långt så jag skaffade bostad under 100meter från min hemklubb, så att jag kan spela än mer.

Tror den exakta tidpunkten jag började med golf var augusti 23, är nu nere på HCP 23, bästa 9 håls runda jag spelat är 44 slag, från vita tees. Trodde jag spelade gula men visade sig efteråt att det var vita. Är själv rätt nöjd med att komma till detta stadie på lite drygt ett år, med tanke på att säsongen egentligen inte är längre än mitten på maj-början på oktober här i Finland var jag bor.

En massa onödigt svammel i detta inlägg, men kände att jag ville skriva ut min kärlek till denna magnifika sport.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan321:

XXL har "köp 3, få 30% på nästan allt".
Spelar man golf kostar Pro V1 350kr/dussin vid köp av tre eller fler.
https://www.xxl.se/titleist-pro-v1-2-023-golfboll-vit/p/12177...

Postar denna här ifall någon behöver fler bollar att slå bort.

Permalänk
Medlem

Testar slänga ut frågan här

Någon som möjligen vet var man kan se "The Showdown"?

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | MSI RTX 4070 SUPER | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asssor:

Testar slänga ut frågan här

Någon som möjligen vet var man kan se "The Showdown"?

Visas bara i US, så du får köra MAX via VPN.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Min syster fyller år och önskar sig en golfklocka, inte någon värsting men hon är intresserad av avståndet kvar till green. Jag har kollat runt lite och har sett att Garmin Approach S12 rekommenderas ofta som budgetalternativ.
Den har varit nere på 1500:- (ligger på ca 2000:-) och det känns som en rimlig prisklass.
Är det någon som har erfarenhet av den eller någon annan liknande golfklocka?

Själv har jag en apple watch som jag tänkte använda de få gånger per år jag spelar, är det någon som kan rekommendera någon bra golfapp till den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Tack valet och kvalet här återigen. 3 veckor ledig tid att spela golf då blir det en jäkla stress hinna med tillräckligt antal rundor för att rättfärdiga en förlust på 7000 kronor... Förtar lite av det roliga. 269 ville de ha till december så det blir golf i sommar också.

Du blir medlem i en klubb för 875:- och får golfamore på köpet där du får halva priset på greenfee
https://www.skogabygk.se/klubben/golfhaftet/

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murtin:

...

Själv har jag en apple watch som jag tänkte använda de få gånger per år jag spelar, är det någon som kan rekommendera någon bra golfapp till den?

Har ingen erfarenheter från regelrätta golfklockor. Men jag vet att man kan använda Arccos-appen tillsammans med Apple watch som detekterar slagen. Men det krävs ju sensorer från Arccos som skruvas fast i toppen av klubban. Dom är dyra, men det är många som får gratis sensorer vid köpa av klubbor och säljer dessa vidare på begagnatmarknaden. Ta en titt där.
Det är en prenumerationstjänst, men första året är gratis har jag för mig. Det beror också på vilken generation man har på sensorerna. Jag som har första generationen betalar inget. Har kört med sensorerna i snart fem år.

Vad får man ut av Arccos undrar du? Statistik. Massor med statistik. Efter varje runda får man översikt över hur man presterat mot sitt uppsatta hcp-mål. Mest intressant, tycker jag, är puttstatistiken. Man kan se %-chans att sätta puttar på vissa angivna avstånd. Hur stor risk det är för 3-puttar, dvs vilka avstånd man behöver träna på. 3-5 meter är min akilleshäl, sänker förre puttar därifrån än jämnbördiga golfare och sen 15+ meter långa puttar där jag har störst andel treputtar från det avståndet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murtin:

Min syster fyller år och önskar sig en golfklocka, inte någon värsting men hon är intresserad av avståndet kvar till green. Jag har kollat runt lite och har sett att Garmin Approach S12 rekommenderas ofta som budgetalternativ.
Den har varit nere på 1500:- (ligger på ca 2000:-) och det känns som en rimlig prisklass.
Är det någon som har erfarenhet av den eller någon annan liknande golfklocka?

Testa Tag Heuers golfapp till Apple Watch, rätt trevlig

Permalänk
Medlem

Hade en Garmin S2 för hundra år sedan. Funkade helt ok men batteriet tog slut efter ca 27 hål vilket var lite störande.
Fick också bara avstånd till mitten av green.
Tänker mig att klockarna har blivit bättre sedan S2'an så funktionsmässigt är det nog bra.

JAg har gått över till kikare sedan många år tillbaka. Man ska ta fram den vid varje mätning men kan mäta på vad man vill.

Visa signatur

7800X3D - 7900XT - 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Javis:

Hade en Garmin S2 för hundra år sedan. Funkade helt ok men batteriet tog slut efter ca 27 hål vilket var lite störande.
Fick också bara avstånd till mitten av green.
Tänker mig att klockarna har blivit bättre sedan S2'an så funktionsmässigt är det nog bra.

JAg har gått över till kikare sedan många år tillbaka. Man ska ta fram den vid varje mätning men kan mäta på vad man vill.

Men du kunde väl ladda klockan, för inte spelade du 27 hål på en gång (?)

Sen är väl en kikare så mycket dyrare. . .

Och jag förstår att man vill ha exakt mm till flaggan! Det är ju lite nörderi.

Men själv tycker jag det är löjligt när en golfare tar fram kikaren, mindre 100 meter.

Känslan mina damer O Herrar... välj rätt klubba och tro på kännslan.

(japp, jag jobbar på en golfbana, och stör mig på kikargolfare)

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Men du kunde väl ladda klockan, för inte spelade du 27 hål på en gång (?)

Sen är väl en kikare så mycket dyrare. . .

Och jag förstår att man vill ha exakt mm till flaggan! Det är ju lite nörderi.

Men själv tycker jag det är löjligt när en golfare tar fram kikaren, mindre 100 meter.

Känslan mina damer O Herrar... välj rätt klubba och tro på kännslan.

(japp, jag jobbar på en golfbana, och stör mig på kikargolfare)

Hmm, om du jobbar på en golfbana borde du veta att många med mig har olika wedgar även under 100 meter, själv har jag en för 90 - 70 meter, annan för 70 - 40 meter och många gånger vill man se avståndet för att få in känslan hur hårt man skall slå sin valda wedge.

Sen att exakt mått skulle vara nörderi beror väl lite på vilken nivå man spelar, själv ser jag det som ytterst viktigt att få ett mått på iaf 5 meter när, 5 meter i skillnad kan innebära olika klubbor beroende på vind och lång eller kort flagga.

Så själv skulle jag aldrig vilja vara utan kikare på banan även om jag GPS i vagnen.

Använder man kikaren på rätt sätt snabbar det upp speltempot jämfört med att stå och kika i en banguide och sen börja räkna + och - meter från markerade objekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Hmm, om du jobbar på en golfbana borde du veta att många med mig har olika wedgar även under 100 meter, själv har jag en för 90 - 70 meter, annan för 70 - 40 meter och många gånger vill man se avståndet för att få in känslan hur hårt man skall slå sin valda wedge.

Sen att exakt mått skulle vara nörderi beror väl lite på vilken nivå man spelar, själv ser jag det som ytterst viktigt att få ett mått på iaf 5 meter när, 5 meter i skillnad kan innebära olika klubbor beroende på vind och lång eller kort flagga.

Så själv skulle jag aldrig vilja vara utan kikare på banan även om jag GPS i vagnen.

Använder man kikaren på rätt sätt snabbar det upp speltempot jämfört med att stå och kika i en banguide och sen börja räkna + och - meter från markerade objekt.

Det går fortare använda banmarkeringar och stega än dra upp kikare och få en mätning att lira på. Men det är kanske ingen större tidsdifferens. Klocka är ju lite smidigare men mindre exakt naturligtvis.

Har också de där arccosgrejerna. Kul och totalt meningslös statistik

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Det går fortare använda banmarkeringar och stega än dra upp kikare och få en mätning att lira på. Men det är kanske ingen större tidsdifferens. Klocka är ju lite smidigare men mindre exakt naturligtvis.

Har också de där arccosgrejerna. Kul och totalt meningslös statistik

Det går absolut inte fortare att stega från markeringar så länge du använder kikaren på rätt sätt, har du markeringen inom 5 meter från bollen så kanske det tar samma tid men annars tar det längre.
Sen är stegning också mindre exakt, långt i från alla markeringar är rätt utmärkta på en bana, det ser man om man tar en kikare och skjuter ett mått från den platsen
Stegningen ger ju även bara måttet till antingen greens mitt eller framkant.

Så länge du inte har nytta av ett mer exakt mått än framkant, mitt och bakkant så absolut funkar en klocka eller annan gps utmärkt, men kan man kontrollera sina längder någorlunda är ett exakt mått betydligt hjälpsammare.

Arccos funkar säkert bra om man vill mäta in sina klubbor, men i det dagliga spelet ger dom inget enligt mig.

Permalänk
Medlem

Jo det går snabbare. Du stegar ju fram till bollen bara. Kikare bär man inte på sig man har den i bagen och helst i skyddfodral. Sen ska det siktas du kan inte ställa upp samtidigt som du tjollrar med kikaren utan det blir ett gång extra moment.

Men du får ju bäst mätvärden med laser absolut men det tjuvar tid

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Jo det går snabbare. Du stegar ju fram till bollen bara. Kikare bär man inte på sig man har den i bagen och helst i skyddfodral. Sen ska det siktas du kan inte ställa upp samtidigt som du tjollrar med kikaren utan det blir ett gång extra moment.

Men du får ju bäst mätvärden med laser absolut men det tjuvar tid

Håller som sagt inte med dig, har spelat golf i 40 år och merparten av dessa stegade jag också avståndet från märken, men sen jag skaffade kikare har jag märkt att man kommer till skott betydligt snabbare och har ett precisare avstånd.

Det är ju inte sällan man först måste leta upp ett märke man kan stega från vilket gör att man ibland måste gå lite "omvägar", med kikare går man direkt till bollen och inom 10 sekunder har jag fått ett exakt mått till flaggan.

Förstår att du är tveksam om dina upplevelser kommer från de som gärna packar ner kikaren i baggen varje gång den använts, min hänger på utsidan i fodralet och låst endast med en gummisnodd, så det tar mig ca 10 sekunder att få upp den, skjuta och lägga tillbaka den.

Finns ju avarter av båda sätten som gör att det extra tid, men min upplevelse är att det generellt tar längre tid för dom som stegar än dom som använder kikare.
Kan hålla med om att klocka är nog snabbast om man nöjer sig med de mått man ut av den.

Sen är det som du säger inga stora avvikelser om man gör på rätt sätt oavsett vilken metod man väljer.

Permalänk
Medlem

Har också spelat några år. Varje gång kikaren åker upp tar det extra tid. Det går ju inte trolla bort extramomentena vi har bara två händer.

Ibland kan man passa på när det är andras tur men gäller ju då de inte använder kikare och du kunde ju använda den tiden till att förbereda slaget istället. Har aldrig sett någon använda kikare på ett sätt som spar tid

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Om det är så omständligt att använda kikaren för er så har ni ju inte hittat rätt sätt att förvara den mellan slagen.
Min ligger i ett sidofack på bagen. Om jag bär så kan jag ta fram den medans jag går mot bollen och har exakt avstånd på någon sekund. Använder jag vagn tar det ändå någon extra sekund att parkera vagnen och ta fram kikaren, men jag har aldrig känt att det sinkar mig...
Sen har jag klocka som jag använder mest, men kikaren är smidig för att få uppfattning om flaggan står lång eller kort när greenen är uppför, eller avstånd till hinder och över vatten etc.

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem

Jag känner att flaskhalsen är verkligen inte en kikare när jag spelar golf. Det är alla andra på golfbanan 😄

Om jag är själv så går jag runt på strax under 3 timmar (med kikare). Om jag ska leta upp och stega från närmaste märke hade det blivit betydligt mer tid.

Nu har vi däremot tagit bort typ alla märken förutom 50,100,150,200.

Men en runda tar ju typ 5 timmar nu för tiden där man får vänta varje slag på framförvarande boll. Jag hade nog kunnat använda kikaren åt alla mina medspelare och ändå hinna kika och förbereda mitt slag de senaste åren 😂