Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

SweGolfers - tråden om allt golfrelaterat

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Spännande.
Hittar en speedback på Dormy till ett pris som inte skrämmer mig. Ska försöka åka och testslå den i helgen! Skillnaden på den och speedzone får jag googla lite på.

https://www.dormy.com/sv/varumarken/cobra/king-f9s-black-yell...

F9S skulle jag hålla mig borta från. Rick Shiels släppte en video häromveckan om F9S drivern som är en aningens försämrad version av F9 och att döma av beskrivningen hos dormy är det samma sak med denna,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

F9S skulle jag hålla mig borta från. Rick Shiels släppte en video häromveckan om F9S drivern som är en aningens försämrad version av F9 och att döma av beskrivningen hos dormy är det samma sak med denna,

Ah, typiskt. Man får vad man betalar för.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

F9S skulle jag hålla mig borta från. Rick Shiels släppte en video häromveckan om F9S drivern som är en aningens försämrad version av F9 och att döma av beskrivningen hos dormy är det samma sak med denna,

Apropå det. Har inte Rick Shiels tappat det lite på sin kanal? Förr gjorde han ju tester på nästan allt nytt som kom. Nu är det mest "små simpla tips DU måste veta"-videos. Visst är det bra, men jag saknar utrustningsklippen.
Nu tittar man nästan mer på Peter Finch, som har lite roligare videor. Och för att nörda utrustning så är det TXG som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Apropå det. Har inte Rick Shiels tappat det lite på sin kanal? Förr gjorde han ju tester på nästan allt nytt som kom. Nu är det mest "små simpla tips DU måste veta"-videos. Visst är det bra, men jag saknar utrustningsklippen.
Nu tittar man nästan mer på Peter Finch, som har lite roligare videor. Och för att nörda utrustning så är det TXG som gäller.

TXG tappade ju dock en hel del när Matt lämnade, deras samspel var ju hela framgångsreceptet kan jag tycka.

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Sol! Mars månad! Börjar närma sig lite nu, tror jag? I år ska jag inte vänta mer, det ska shoppas en ny träfemma. Någon rekommendation? Stiffskaft, ~10hcp.

Rekommendationen är väl i så falla att testa lite olika både huvud och skaft, lås inte heller fast dig vid att det skall stå stiff på skaftet.
Finns ingen norm för vad som är stiff, regular mm utan olika tillverkare har olika värderingar, det innebär att ett regular av ett märke kan vara styvare än ett stiff av ett annat.
Glöm sen inte heller vikten på skaften som ofta gör mer skillnad än stiff vs regular.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Sol! Mars månad! Börjar närma sig lite nu, tror jag? I år ska jag inte vänta mer, det ska shoppas en ny träfemma. Någon rekommendation? Stiffskaft, ~10hcp.

Skrivet av MacAllan:

Rekommendationen är väl i så falla att testa lite olika både huvud och skaft, lås inte heller fast dig vid att det skall stå stiff på skaftet.
Finns ingen norm för vad som är stiff, regular mm utan olika tillverkare har olika värderingar, det innebär att ett regular av ett märke kan vara styvare än ett stiff av ett annat.
Glöm sen inte heller vikten på skaften som ofta gör mer skillnad än stiff vs regular.

Det enda jag kan rekommendera med min egen form av OCD är att alltid hålla sig till samma märke

Annars håll jag helt med gällande stiff/regular och vikt. Vikten i sig är mer viktig för att få en skön känsla igenom hela svingen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI | Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | DeepCool PX1000G 1000W ATX 3.0 | be quiet! Dark Base 900 Orange | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Flare X | Logitech G502 X LIGHTSPEED | ASUS ROG Strix Scope II 96% Wireless | HyperX Cloud III Wireless

Permalänk
Medlem

I år blir det väldigt mycket golf tänkte jag.
Köpt hus 200 meter från första hålet, så lär bli att man drar dit med grabbarna med någon öl i bagen och avslutar hemma med lite grillning.
Funderar till och med på att köpa en golfbil så man kan köra 18 hål på 2.5 timme, perfekt på morgonen innan resten av familjen vaknar

Permalänk
Medlem
Skrivet av mihon:

I år blir det väldigt mycket golf tänkte jag.
Köpt hus 200 meter från första hålet, så lär bli att man drar dit med grabbarna med någon öl i bagen och avslutar hemma med lite grillning.
Funderar till och med på att köpa en golfbil så man kan köra 18 hål på 2.5 timme, perfekt på morgonen innan resten av familjen vaknar

Man går väl 18 hål själv på 2 timmar och 50 minuter? Låter dyrt med en golfbil för att spara 20 minuter

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Finns ju ingen mirakelmedicin men senast jag hade problem med att jag började fada lite så bättrades det på genom att fokusera på att trycka fram högeraxeln rejält in under hakan i genomsvingen. Svårt att komma utifrån och in om man fokuserar på det, för då hamnar den ju nästan mer framför än under.

Men nu fattar jag nog inte riktigt vad du menar. Att du trycker in hakan i genomsvingen, du har du ju redan slagit iväg bollen sen länge? Inget man gör efter bollkontakt spelar någon roll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Man går väl 18 hål själv på 2 timmar och 50 minuter? Låter dyrt med en golfbil för att spara 20 minuter

Hehe ja, men brukar inte golfa själv och när jag väl gör det så typ joggar jag mellan slagen.
Korthålsbanorna jag spelar på brukar ta mellan 20-30 minuter ifall slagen blir som jag tänkt mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av mihon:

I år blir det väldigt mycket golf tänkte jag.
Köpt hus 200 meter från första hålet, så lär bli att man drar dit med grabbarna med någon öl i bagen och avslutar hemma med lite grillning.
Funderar till och med på att köpa en golfbil så man kan köra 18 hål på 2.5 timme, perfekt på morgonen innan resten av familjen vaknar

Helt underbart! Jag är uppväxt med typ 500 meter från vår golfbana så kan relatera! Nu bor jag ca 10 minuter ifrån så det är väl inte så farligt men krypavstånd är något helt annat!

Lycka till i sommar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Men nu fattar jag nog inte riktigt vad du menar. Att du trycker in hakan i genomsvingen, du har du ju redan slagit iväg bollen sen länge? Inget man gör efter bollkontakt spelar någon roll?

Du tvingar kroppen att ta en bättre väg. Säg att du sitter upp och roterar kroppen som backswing och genom. När du gått igenom, så kan du inte få in axeln under hakan - det är en felaktig rörelse. Det är ofta så man vrider kroppen när man kommer utifrån och in. Jag förklarar nog inget vidare men det handlar om att tvinga kroppen ta en bättre väg för att nå slutmålet, som i mitt fall var axeln in UNDER hakan.. Lycka till oavsett. Du hittar nog ett bättre sätt.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Desk Master

Hej allihopa

Bor själv lite långt norrut och tänkte golfa 4-5 dagar någonstans i sverige (bor själv på åland). Var är det öppet och vilka banor kan ni rekomendera? Fullt medveten att det blir att köra söderut en bra bit. Tänkte fara 1-5 april. Greenfeen får gärna vara någorlunda resonlig säg 300-600kr. Spelar från 11 hcp om någon har en bra hemmabana så spelar jag gärna med vem som

Tack på förhand

mvh

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Khezan:

jag vill spela golf

Hej! Spännande, jag som bor i Göteborgstrakten vet inte om jag hamnar på rätt sida för din del, men hittade nyligen denna kanske lite intressanta sida;

https://www.svenskgolf.se/artiklar/nyheter/20220304/oppna-ban...

De listar klubbar som rapporterat in att de öppnat sommargreenerna. Hur aktuell den är vet jag inte, men den listar ju åtminstone de banorna som rapporterat in att sommargreenerna är öppna. Det kanske är steg 1 på vägen!

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khezan:

Hej allihopa

Bor själv lite långt norrut och tänkte golfa 4-5 dagar någonstans i sverige (bor själv på åland). Var är det öppet och vilka banor kan ni rekomendera? Fullt medveten att det blir att köra söderut en bra bit. Tänkte fara 1-5 april. Greenfeen får gärna vara någorlunda resonlig säg 300-600kr. Spelar från 11 hcp om någon har en bra hemmabana så spelar jag gärna med vem som

Tack på förhand

mvh

Jag skulle nog väntat lite med den turen, nästa vecka faller temperaturerna även här nere i söder och det är t.o.m. risk för snö.

Permalänk
Medlem

Körde lite driver i simulator igår, efter uppvärmning låg jag på lite drygt 110mph i klubbhastighet. Nu blir det att gnugga kvalitet i bollträff till hemmabanan öppnar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khezan:

Hej allihopa

Bor själv lite långt norrut och tänkte golfa 4-5 dagar någonstans i sverige (bor själv på åland). Var är det öppet och vilka banor kan ni rekomendera? Fullt medveten att det blir att köra söderut en bra bit. Tänkte fara 1-5 april. Greenfeen får gärna vara någorlunda resonlig säg 300-600kr. Spelar från 11 hcp om någon har en bra hemmabana så spelar jag gärna med vem som

Tack på förhand

mvh

Skulle säga att du får åka söder om hallandsåsen om du vill hitta en öppen bana tills dess, vi hade planer på att öppna 1a, men kommer dröja 1-2 vecka in i april, här i halland är det risk för snö nästa vecka och växer inget, men finns några banor som kommer öppna helgen 1a april och även helgen efter.
Du ska inte förvänta dig jättabra banor då det varit frostnätter i 2 veckor, men tar du dig mot västra skåne finns det öppna banor, har ingen koll hur det ser ut på östra sidan, men kan inte tänka mig att de har haft bättre växtklimat

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Skulle säga att du får åka söder om hallandsåsen om du vill hitta en öppen bana tills dess, vi hade planer på att öppna 1a, men kommer dröja 1-2 vecka in i april, här i halland är det risk för snö nästa vecka och växer inget, men finns några banor som kommer öppna helgen 1a april och även helgen efter.
Du ska inte förvänta dig jättabra banor då det varit frostnätter i 2 veckor, men tar du dig mot västra skåne finns det öppna banor, har ingen koll hur det ser ut på östra sidan, men kan inte tänka mig att de har haft bättre växtklimat

Här är en del banor öppna men även vi har haft frostnätter. Någonstans mellan 1-5 minusgrader om nätterna och 12-14 plusgrader på dagarna.
Det blir premiär på hemmabanan på söndag. 10.30 slår vi ut så eventuell frost bör ha släppt. Men dom påstår än så länge att det ska vara över tre plusgrader natten mellan lördag och söndag.
Och nästa vecka varnar dom för snö. Vet ej hur mycket dock.

Permalänk
Medlem

Golf är inte detsamma utan Tiger på Augusta National. Gott att se han tilbaka.

Gjorde ett storinköp. Blev en Stealth Plus 8 grader med ett Tour AD DI 6X denna gång. Tyvärr har vi fått så förbannat med snö sista veckan att uppstarten blev flyttad rätt så rejält.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Det växer så det knakar här nere. Nyetablering av gräs har inte tagit sig ännu men befintliga områden börjar bli täta redan.
Ett stort arbete har lagts på greenerna av nye banchefen och det märks. Vältrade greener i slutet på förra veckan och det rullar på som bara den. 10 på stimpen.
Var tävling förra helgen och jag kom trea i min hcp-grupp trots 8 treputtar. Känns som jag vet var jag ska lägga fokus den här säsongen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Golf är inte detsamma utan Tiger på Augusta National. Gott att se han tilbaka.

Gjorde ett storinköp. Blev en Stealth Plus 8 grader med ett Tour AD DI 6X denna gång. Tyvärr har vi fått så förbannat med snö sista veckan att uppstarten blev flyttad rätt så rejält.

Ooo, vad spännande. Det är ju något med ny driver alltså.. Min Cobra F7+ får leva vidare ett tag till, känns inte som att det hänt tillräckligt på sistone och den största variationen ligger ändå i mitt egna driverspel..

Det var kul att se Tiger, men jag tyckte lite synd om honom sista rundan. Höll med de svenska kommentatorerna, syntes att han var trött. Det var nån green där han chippade och puttade som.. mig.

Skrivet av napahlm:

Det växer så det knakar här nere. Nyetablering av gräs har inte tagit sig ännu men befintliga områden börjar bli täta redan.
Ett stort arbete har lagts på greenerna av nye banchefen och det märks. Vältrade greener i slutet på förra veckan och det rullar på som bara den. 10 på stimpen.
Var tävling förra helgen och jag kom trea i min hcp-grupp trots 8 treputtar. Känns som jag vet var jag ska lägga fokus den här säsongen.

Snyggt! Lite samma fenomen här. Har haft min premiär, på sommargreener. Skulle placera mig ner mot en stabil 5hcp-lirare med trä och järn.
Runt greenerna? Kan få stryk av Mona i kansliet 7 dar i veckan. Bunkern är jag bra i men där ska jag väl inte lägga mig med flit, tror jag..

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Ooo, vad spännande. Det är ju något med ny driver alltså.. Min Cobra F7+ får leva vidare ett tag till, känns inte som att det hänt tillräckligt på sistone och den största variationen ligger ändå i mitt egna driverspel..

Bytte från F8 till Radspeed förra säsongen. Kan inte påstå att det är någon större skillnad, den är varken uppenbart mer förlåtande eller går längre. Det som gjorde att jag bytte är att jag kände att det var dags att gå från stiff till extrastiff skaft då jag ligger strax över 110mph med drivern nuförtiden.

Permalänk
Medlem

Nästa helg är det dags för World tour of Skåne (som för övrigt är en riktigt kul show med Johan Glans)
Mer exakt: Landskrona, Vasatorp TC och Elisefarm samt möjligen Viken.
Ska bli riktigt kul då jag inte har spelat någon av dessa banor tidigare och de ligger högt på min lista.

Någon här som har aktuell info om skicket på dessa banor och kanske t.o.m. tankar om hur det kan se ut där nästa helg? (6-8/5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

...
Snyggt! Lite samma fenomen här. Har haft min premiär, på sommargreener. Skulle placera mig ner mot en stabil 5hcp-lirare med trä och järn.
Runt greenerna? Kan få stryk av Mona i kansliet 7 dar i veckan. Bunkern är jag bra i men där ska jag väl inte lägga mig med flit, tror jag..

Statistiskt sett så tjänar jag på att chippa in mot flagg. På GIR tappar jag slag mot när jag missat green. Oftast är det för att jag inte har den precisionen utifrån som kring green. Landar jag på green på rätt antal slag så har oftast jag en 15+ metersputt framför mig. Och med den respekten/rädslan (svårt att avgöra vilket) för rullet så puttar man alldeles för kort, eller fööööör långt. Sen är aldrig en 1,5 meters putt given på vår bana.

Permalänk
Medlem

Premiär för säsongen blev i Spanien i helgen vilket var skoj! Dessvärre kommer man tillbaka till Umeå där rangen öppnar nu till helgen. Så inget spel ännu. 😢

Men premiären blev klart godkänd! Ny bana, första rundan för säsongen slutade på 76 (+4). Det var närspelet jag tappade slag på. Två 3-puttar och 2 st. chipp 2-putt. Men det är sånt jag räknar lite med när man inte spelat sedan september. 🙂

Om vi åker lite längre neråt i landet - hur ser banorna ut där för er?

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Statistiskt sett så tjänar jag på att chippa in mot flagg. På GIR tappar jag slag mot när jag missat green. Oftast är det för att jag inte har den precisionen utifrån som kring green. Landar jag på green på rätt antal slag så har oftast jag en 15+ metersputt framför mig. Och med den respekten/rädslan (svårt att avgöra vilket) för rullet så puttar man alldeles för kort, eller fööööör långt. Sen är aldrig en 1,5 meters putt given på vår bana.

Igenkänningsfaktor på puttningen, samt tyvärr saknar jag då dina chip-skills. Därmed vet jag själv vad jag gör på rangen imorrn kväll.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Fortfarande snö ett par hundra meter upp i bergen, men golfbanan är bättre än på flera år. Nu går det mot midnattsol i tillägg så vissa kvällar blir rätt fina.

https://www.facebook.com/100001678050034/videos/726212951912809/

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Kan man spela för snabbt?

Gick 9 hål idag, ensam. Hamnade snart efter 2 glada pensionärer som jag gick om på hål #3. Sen var jag ikapp nästa dubbel på hål 5, och fick passera dem på #6. När jag satte fart för att ge dem plats bakom så var jag snart ikapp en solospelare på hål #7. Han spelade dock på 2 bollar och ville att jag skulle passera. (föreslog att vi skulle spela ihop) - så satte lite fart där med och vips var jag ikapp damerna i promenaden mellan 8'an och 9'an. Personligt rekord på under 1h 15min utan att för den delen sprungit någonstans.

Frågan: Är jag ett besvärande moment när jag går för fort? Notera att jag försökte hålla mitt avstånd men tja, folk spelade lite långsamt vad jag kunde märka, och det var ingen köbildning nånstans. Till saken kanske hör att jag inte behövde slå speciellt många slag.. #brakväll

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Kan man spela för snabbt?

Gick 9 hål idag, ensam. Hamnade snart efter 2 glada pensionärer som jag gick om på hål #3. Sen var jag ikapp nästa dubbel på hål 5, och fick passera dem på #6. När jag satte fart för att ge dem plats bakom så var jag snart ikapp en solospelare på hål #7. Han spelade dock på 2 bollar och ville att jag skulle passera. (föreslog att vi skulle spela ihop) - så satte lite fart där med och vips var jag ikapp damerna i promenaden mellan 8'an och 9'an. Personligt rekord på under 1h 15min utan att för den delen sprungit någonstans.

Frågan: Är jag ett besvärande moment när jag går för fort? Notera att jag försökte hålla mitt avstånd men tja, folk spelade lite långsamt vad jag kunde märka, och det var ingen köbildning nånstans. Till saken kanske hör att jag inte behövde slå speciellt många slag.. #brakväll

Tror inte att du upplevs som ett störande moment? Du påverkar ju bara en boll i taget. När du går igenom en boll så vet ju inte dom om att du precis sprungit igenom förgående.

Om vi vänder på det. Tycker ni att jobbigt och irriterande när det går långsamt framför och ni inte blir släppta förbi?
När jag spelar med mina föräldrar till exempel (50 och 52 i hcp) går det vääääldigt långsamt. Dom har fortfarande mycket att lära om readygolf och var man placerar sin bag mellan slagen och på väg till nästa slag.

Sist vi var ute fick vi släppa igenom sju bollar på nio hål (ja, jag vet...). Väldigt märkligt egentligen för det var inte mer än två bollar bokade bakom oss med en halvtimme mellan var boll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Tror inte att du upplevs som ett störande moment? Du påverkar ju bara en boll i taget. När du går igenom en boll så vet ju inte dom om att du precis sprungit igenom förgående.

Nä, men jag känner lite att det är en sak att släppa igenom när man går långsamt. Men jag spättade ju på lite väl snabbt kanske, vilket på ett vis tvingade fram lite genomsläpp. Men alla var såklart trevliga och glada, bara jag som kände mig lite dum.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8