Nvidia Geforce RTX 5060: Bäst, men otillräcklig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Så ett ompacketerat 3070 men gissar dyrare än när det släpptes. Känns lite småtrist!

Men du blir snart ändå tvingad att ”uppgradera” (sidgradera?) för att få AI-fluffet som krävs bär spelutvecklarna inte optimerar sina spel längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Vilket är en bra bit över $400 idag omräknat med inflationen sedan dess.

Skrivet av sweisdapro:

Ja, absolut, det svenska priset sätta ju dock i förhållande till dollarkursen just då, och ville mest besvara kommentaren om att det skulle ha varit $450

$350 år 2019 är $439 dollar idag omräknat med inflationen sedan dess i USA. Har vi redan glömt hur mycket inflation vi hade i sluttampen av pandemin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Roligt ändå vad modellbeteckningarna (eller våra krav?) glider.
När Sweclockers en gång i tiden recenserade RTX 2060 så var det ett kort för "övre mellanklassen". RTX 5060 är istället ett instegskort.

Det var också bra mycket roligare på den tiden. RTX 4060 placerade sig precis ovanför ett 1070 Ti i Sweclockers prestandaindex...

Dags att ta av de rosa tintade nostalgi-glasögonen.

Du glömmer att det på den tiden fanns 2 olika 60-kort.

Och att 2060 var avsevärt, ca 50%, dyrare (5060 $299 och 2060 landade på nästan $450).

1660 är en bättre matchning, kostade närmare $280 och det låg närmare 1060 än 1070...

På köpet var 1660 förmodligen ett än mindre framtidssäkert köp än vad 5060 är idag. Såhär bara lite mer än 6 år senare så kan det ju inte ens spela Doom. (minns hur många bakåtblickande här på Swec, finns rätt många sådana, hyllade att det släpptes kort utan RT och ML-kärnor och jösses vad det åldrades dåligt...).

Permalänk
Medlem

Sweclockers gör som vanligt riktigt bra recensioner, det är dock en aspekt jag själv funderat kring. Många säger att de och/eller deras vänner skaffar xx60-serie för exempelvis onlinespel.

Min erfarenhet är att ju lägre du går i gpu-serie desto mer "mainstream" är publiken. Folk som köper ett billigt grafikkort som "sägs" vara god prestanda för pengarna... eller bara att gemene familj/person köper företagsdatorer. Dvs färdigbyggda datorer från tillverkare som ex..HP.

Det är en generalisering, men utifrån min erfarenhet (sen jag sålde datorer) är det helt enkelt många oinsatta eller bara ointresserade personer. De vill hålla sig till en budget - vilket är rimligt- men en som många gånger är orimlig för vad de uttrycker de vill göra med datorn.

Det jag då skulle vilja få lyft i recensioner om jag fick välja är att ta med denna faktor. För en stor del av människorna dom köper färdiga datorer - eller även bärbara speldatorer hamnar på xx60-serien. Och många gånger är det samma människor som lämnar in datorer när de "inte funkar" (ofta gpus vars minne fyllts bara, me som tankar upplevelsen)...

Jag skulle vilja se en recension som lyfter om ett grafikkort av detta slag, är värt för denna typ av individ. Visst är det upp till folk att utbilda sig om vad de köper, men många tar bara en snabb googling. Kan en frågeställning lyftas; är detta grafikkort värt för denna typ av person? En person som tror att de ska kunna spela nya singelspel - de har ändå köpt ett "nytt" grafikkort. Personer som bara utgår från de inställningar som spelet startas i.

Gissningsvis är en stor del av ex detta forum personer som kan grafikkort och vet hur man ställer in spel och så, därför vore det intressant å se om grafikkortet är värt att köpa även för en sådan individ.

Bara en fundering så... men vore intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Tycker faktiskt 5060 inte är så tokig. Bara den kommer i 12GB superdräkt framöver så. För säg $329, max.

Efterlängtade 3GB moduler i all ära men med tanke på hur pass måttligt prestandahopp 5060Ti ger så hade ett $349 5060 16G faktiskt inte varit så tokigt alls. Synd att inte det kom dag 1.

Permalänk
Medlem

Vi är i slutet av en konsollgeneration nu och om två-tre år finns en ny referens för vad grafikkort skall klara av. 5060 kommer knappast hänga med specielt bra om alls. Men mitt 5070Ti som kan maxa allt (med DLSS då) i 1440p kommer ju även där få en degraderad upplevelse. PS6 har väl minst 24GB t.ex. Jag tror lite hur man än gör för tillfället så får man räkna med att det kommer nya spel inom en inte alltför lång framtid där man behöver mer GPU, och vill man ha kvar sin nivå av spelande får man köpa nytt vilket som.

5060 tar dig genom denna konsollgeneration, sen blir det till att köpa nytt. Ett dyrare kort kommer man längre med men kommer ändå inte vara kanon tilll nästa konsollgen. Det är som vanligt, den som spenderar mest blir av med mest pengar.

Sen har vi den stora kakan PC spelare som spelar LOL, CS och DOTA. Dom klarar sig nog tio år på ett 5060.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

@Rosenvik

Varför överklockar ni inte nVidias 50serie i era tester?

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem

Jag köpte Asus Dual 5060ti 16gb för 5399:- , kör på 4k/165hz skärm med dlss4 och framegen har inget att klaga på än. Bäst av allt är att den är tyst i load med quiet bios läge på kortet.
Kortet räcker väl till en casual gamer pappa

Permalänk
Medlem

Det är trist att kortet redan nu lever lite på lånad tid. 8GB kommer ju dock inte bli oanvändbart närmaste tiden i majoriteten av spel. Problemet är att man lär få sänka inställningarna ordentligt bara för att minnet sätter stopp. Tror som @Lussarn att 5060 lär överleva denna generationen men sen är det tack o hej.

Ett bra grafikkort har VRAM som matchar dess prestanda och tyvärr har 5060 inte det. Missar målet stämmer faktiskt väldigt bra.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Elva watt idle för grafikkortet antar jag är när man sitter och läser passivt på skärmen. Går det att säga något om förbrukningen för lite mera aktivt kontors-"arbete" i 2D, som att titta på en Youtube t.ex. Skruvar den upp +50W för sådant, eller håller den sig lugn och sval, allt jämfört med de 145W som den drar i tungt 3D-arbete.

Techpowerup testar sånt men de har inte testat 5060 än.

https://www.techpowerup.com/review/gainward-geforce-rtx-5060-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

2060 kostade betydligt mer än 5060 omräknat för inflation, var även betydligt dyrare än 1060. Vi pratar ett kort som i USA MSRP hade kostat närmare 450 dollar än 400 i dagsläget ställt mot $299 för 5060. Sen att dollarkursen gör att 5060 inte är mycket billigare idag än 2060 2019 är ett helt annat problem. 2060 hade kostat en runt 5000 minst med dagens dollarkurs.

Skrivet av ipac:

Dags att ta av de rosa tintade nostalgi-glasögonen.

Du glömmer att det på den tiden fanns 2 olika 60-kort.

Och att 2060 var avsevärt, ca 50%, dyrare (5060 $299 och 2060 landade på nästan $450).

1660 är en bättre matchning, kostade närmare $280 och det låg närmare 1060 än 1070...

Spännande. Ägde själv ett 1060 och var inte så intresserad av 2060-serien, så jag följde nog inte med där så väl vad som hände. Då är ju svaret att det var modellbeteckningarna som började glida och att det gjorde det ordentligt redan mellan 10x0-serien och 20x0-serien.

Apropå nostalgi-glasögonen så är väl elefanten i rummet det faktum att "Moore's law is dead". Har för mig att 28nm är den nod som har lägst kostnad per transistor? Det var kul förr i tiden när man hade rejäla lyft mellan generationerna, men det är mest bara att konstatera att det var roligt att få vara med om det. Att vara sur över det och längta tillbaka får lätt karaktären av att skrika på vädret. 🙂

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av anCOOL:

@Rosenvik

Varför överklockar ni inte nVidias 50serie i era tester?

Det har berott primärt på tidsbrist, och att jag fortfarande är lite grön - så momenten tar lite längre tid än för min rutinerade kollega. Min önskan är att vi sätter upp en specifik metodik kring detta, så det är något jag tänker diskutera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Vi är i slutet av en konsollgeneration nu och om två-tre år finns en ny referens för vad grafikkort skall klara av. 5060 kommer knappast hänga med specielt bra om alls. Men mitt 5070Ti som kan maxa allt (med DLSS då) i 1440p kommer ju även där få en degraderad upplevelse. PS6 har väl minst 24GB t.ex. Jag tror lite hur man än gör för tillfället så får man räkna med att det kommer nya spel inom en inte alltför lång framtid där man behöver mer GPU, och vill man ha kvar sin nivå av spelande får man köpa nytt vilket som.

5060 tar dig genom denna konsollgeneration, sen blir det till att köpa nytt. Ett dyrare kort kommer man längre med men kommer ändå inte vara kanon tilll nästa konsollgen. Det är som vanligt, den som spenderar mest blir av med mest pengar.

Sen har vi den stora kakan PC spelare som spelar LOL, CS och DOTA. Dom klarar sig nog tio år på ett 5060.

PS4 har 8GB minne och PS5 har 16GB minne.
Vet inte hur mycket minne PS6 kommer få.
Men kan ju hoppas på att det blir en dubblering igen, till 32GB minne i PS6.
Men då att dessa 32GB är delat minne, så både för grafik och annat. Inte bara grafik.

Då kanske en ~ 8-12GB används för spellogik och annat än grafik och ~ 20-24GB används till grafik.

Då när det kommer till multiplattforms spel och vi är i PS6 generationen,
I början kommer nog 16GB grafikkort räcka till hyfsat bra.
Men senare i PS6 generationen så kan 16GB grafikkort bli ungefär motsvarande vad 8GB grafikkort är idag.
Mera ett minimum för att någorlunda hänga med i PS6 generationen än något som är fortsatt bra.

Att grafikkort med mindre än 20-24GB VRAM nog kan få svårt att hänga med i PS6 generationen.

Vilket kanske kan kännas tufft om man köper ett nytt 12GB eller 16GB grafikkort 2025-2026.
Men konsolgenerationerna brukar ju vara ett tag och vi vill väl att utvecklingen ska gå framåt.

2-3 år efter PS6 är släppt så är det nog lika 'häftigt' att ha ett 16GB grafikkort då, som det är att ha ett 8GB grafikkort idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Spännande. Ägde själv ett 1060 och var inte så intresserad av 2060-serien, så jag följde nog inte med där så väl vad som hände. Då är ju svaret att det var modellbeteckningarna som började glida och att det gjorde det ordentligt redan mellan 10x0-serien och 20x0-serien.

Apropå nostalgi-glasögonen så är väl elefanten i rummet det faktum att "Moore's law is dead". Har för mig att 28nm är den nod som har lägst kostnad per transistor? Det var kul förr i tiden när man hade rejäla lyft mellan generationerna, men det är mest bara att konstatera att det var roligt att få vara med om det. Att vara sur över det och längta tillbaka får lätt karaktären av att skrika på vädret. 🙂

Vill påstå att 20-serien var lite special. Korten hade onormalt stora (dvs dyra) chip för resp klass. 2060s 445 mm2 är normalt inget som hör hemma i 60-klassen. Därav behovet av en 16-serie som var mer normal.

(minns att folk hade svårt att greppa detta, de såg prislappen och "60" och gastade ut, "ohh va dyrt, greedy nvidia" - ungerfär som att det är siffran i sig som sätter prislappen )

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

PS4 har 8GB minne och PS5 har 16GB minne.
Vet inte hur mycket minne PS6 kommer få.
Men kan ju hoppas på att det blir en dubblering igen, till 32GB minne i PS6.
Men då att dessa 32GB är delat minne, så både för grafik och annat. Inte bara grafik.

Med tanke på hur långsamt kapaciteten ökar på GDDR så är det troliga att det är 3GB-moduler som gäller för PS6. Så den lär stanna på 24GB (ev. kompleterat med en liten mängd DDR, ala Pro).

Annat var det på PS4 tiden. 8GB GDDR var helt otänkbart så när PS4 väl utannonserades var det en smärre chock. Den aggressiviteten lär vi inte få se igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drenmi:

Men du blir snart ändå tvingad att ”uppgradera” (sidgradera?) för att få AI-fluffet som krävs bär spelutvecklarna inte optimerar sina spel längre.

Skulle hellre köra på 3070 då det har physx för borderlands2 som jag gillar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Det har berott primärt på tidsbrist, och att jag fortfarande är lite grön - så momenten tar lite längre tid än för min rutinerade kollega. Min önskan är att vi sätter upp en specifik metodik kring detta, så det är något jag tänker diskutera.

Tack för svaret.

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Med tanke på hur långsamt kapaciteten ökar på GDDR så är det troliga att det är 3GB-moduler som gäller för PS6. Så den lär stanna på 24GB (ev. kompleterat med en liten mängd DDR, ala Pro).

Annat var det på PS4 tiden. 8GB GDDR var helt otänkbart så när PS4 väl utannonserades var det en smärre chock. Den aggressiviteten lär vi inte få se igen.

Verkar rimligt att de kommer att köra med 24GB GDDR7 och en måttligt dimensionerad SoC om de siktar på en prislapp som inte sticker iväg så mycket att de förlorar en väsentlig andel försäljning.

PS6 behöver vara ett tillräckligt stort steg för att folk skall migrera vidare. I och med att de släpper sina spel på PC också så är de inte lika beroende av sin egen konsolförsäljning, men de tjänar betydligt mer på att plocka in plattformsroyalties själva, och att kunna suga pengar på internetaccess från sina användare. Det kommer inte att vara så himla enkelt att ordna ett prestandasteg med litografitekniken, så gissningsvis kommer de att satsa på uppskalning/RT/”AI”. Eftersom de måste sälja på PC också, kommer de å andra sidan förmodligen inte att avlägsna sig för mycket från PC mainstream.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Jag har inte följt saker och ting så noga men 1000-serien känns verkligen som sista serien som faktiskt var imponerande och spännande.

På CPU-sidan har bristen på spänning och imponeringar varat ännu längre, AMDs 3D cache och Threadripper som ett monster i "pro-sumer" segmentet har dock livat upp lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Inget kort, oavsett instegsmodell borde år 2025 släppas med 8GB minne, punkt slut!

Att det presterar sämre än ett 3070 är ett rent hån från Nvidia!

8GB räcker gott och väl 2025, fortnite och andra liknande spel använder runt 2-3GB. Målet med nya xx60 kort är inte att utprestera äldre generationer utan det är att sälja kort för folk som vill bygga datorer för spelen som spelar utan att måsta köpa beggat så dom får garanti osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Jo PS4 var ett väldigt bra steg sett till minne för konsoler

Som PS3, den hade inte delat minne, men istället 256MB RAM + 256MB VRAM.
Om man räknar samman det blir det 512MB och 1/16 av de 8GB PS4 har.
Förr har konsoler typ varit svältfödda på minne jämfört med PC,
men steget upp till PS4 och 8GB gjorde att PS4 faktiskt hade hyfsad mängd minne mot vad PC hade.

Säg om PS6 skulle köra två olika minnespooler. En 24GB som har hög bandbredd, liknande grafikkorts VRAM och en 8GB pool som har minnesbandbredd mer i linje av vanligt RAM.
Att i första hand använda den snabba poolen som grafikminne och i första hand använda den mindre poolen som RAM.

Gällande minnesmängder som behövs för multiplattformsspel så skulle det ändå kunna få liknande effekt som om det fanns en stor snabb 32GB minnespool, men att den istället får användas till allt. Både som motsvarande VRAM och vanligt RAM.

Kanske t.o.m. 24GB + 16GB hade varit möjligt om den mindre minnespoolen är vanligt DDR5 som inte är så dyrt.

Sen är det väl inte HELT omöjligt med en ensam 32GB pool heller.
GeForce RTX 5090 släpptes Januari 2025 och har, hör och häpna, 32GB VRAM.
Från Januari 2025 till slutet av 2025 är det nästan ett år.
Sen ytterliggare 2-3 år till på det så är vi uppe i 3-4 år.
Om det är omöjligt att släppa någon form av grafisk mackapär med 32GB minne 3-4 år efter RTX 5090 så hade det inneburit att utvecklingen inte bara hade stått still, utan t.o.m. gått bakåt.

Men kanske 24GB + 8-16GB är mer sannolikt för PS6 om de vill hålla en prisnivå som tilltalar en större del av konsumenter.
Det hade fortfarande varit ett stort steg upp från PS5 och troligtvis ändå bidragit till att göra att grafikkort med 16GB VRAM hade blivit mera av en miniminivå för framtida multiplattformsspel, snarare än att vara "Guldstandard".

Något behöver de göra åtminstone.
För att ta en PS5 Pro, överklocka den 10% och kalla den för PlayStation 6 hade varit väldigt underväldigande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pippisfarfar:

8GB räcker gott och väl 2025, fortnite och andra liknande spel använder runt 2-3GB. Målet med nya xx60 kort är inte att utprestera äldre generationer utan det är att sälja kort för folk som vill bygga datorer för spelen som spelar utan att måsta köpa beggat så dom får garanti osv.

Döp kortet till 5050 då och "lura" inte icke-medvetna konsumenter som kanske vill spela något tyngre i framtiden och slå på lite DLSS etc som i sin tur kräver mycket VRAM.

Nej, 8GB VRAM är inte OK 2025.

Permalänk
Medlem

Det bästa jag kan säga om detta kortet är att om kombons 7 år gamla RTX 2080 Ti pajjar, kan vi ersätta det med detta utan att det upplevs någon större skillnad.

Ett helt OK spelkort för 1080p, dvs inte jättespännande 2025 direkt. Mer minimjölk än mellanmjölk skulle vissa hävda.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Techpowerup testar sånt men de har inte testat 5060 än.

https://www.techpowerup.com/review/gainward-geforce-rtx-5060-...

Toppen, tack! För videouppspelning listar de RTX 5060 Ti på ca 15-16 W enligt den sidan. Låter ju ganska ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jo PS4 var ett väldigt bra steg sett till minne för konsoler

Som PS3, den hade inte delat minne, men istället 256MB RAM + 256MB VRAM.
Om man räknar samman det blir det 512MB och 1/16 av de 8GB PS4 har.
Förr har konsoler typ varit svältfödda på minne jämfört med PC,
men steget upp till PS4 och 8GB gjorde att PS4 faktiskt hade hyfsad mängd minne mot vad PC hade.

Säg om PS6 skulle köra två olika minnespooler. En 24GB som har hög bandbredd, liknande grafikkorts VRAM och en 8GB pool som har minnesbandbredd mer i linje av vanligt RAM.
Att i första hand använda den snabba poolen som grafikminne och i första hand använda den mindre poolen som RAM.

Gällande minnesmängder som behövs för multiplattformsspel så skulle det ändå kunna få liknande effekt som om det fanns en stor snabb 32GB minnespool, men att den istället får användas till allt. Både som motsvarande VRAM och vanligt RAM.

Kanske t.o.m. 24GB + 16GB hade varit möjligt om den mindre minnespoolen är vanligt DDR5 som inte är så dyrt.

Sen är det väl inte HELT omöjligt med en ensam 32GB pool heller.
GeForce RTX 5090 släpptes Januari 2025 och har, hör och häpna, 32GB VRAM.
Från Januari 2025 till slutet av 2025 är det nästan ett år.
Sen ytterliggare 2-3 år till på det så är vi uppe i 3-4 år.
Om det är omöjligt att släppa någon form av grafisk mackapär med 32GB minne 3-4 år efter RTX 5090 så hade det inneburit att utvecklingen inte bara hade stått still, utan t.o.m. gått bakåt.

Men kanske 24GB + 8-16GB är mer sannolikt för PS6 om de vill hålla en prisnivå som tilltalar en större del av konsumenter.
Det hade fortfarande varit ett stort steg upp från PS5 och troligtvis ändå bidragit till att göra att grafikkort med 16GB VRAM hade blivit mera av en miniminivå för framtida multiplattformsspel, snarare än att vara "Guldstandard".

Något behöver de göra åtminstone.
För att ta en PS5 Pro, överklocka den 10% och kalla den för PlayStation 6 hade varit väldigt underväldigande.

PS4 var ett jättekliv sett till GDDR. I allmänhet, inte bara konsoler.

8GB i PS4 utannonserades innan 0.5GB moduler ens var utannonserade (0.25 var max vid tidpunkten, tom ps4 dev-kit var då begränsad till 4GB totalt). Likaså var det oväntat att de skulle köra clam-shell (för totalt 16 moduler, lika många som 5090 förövrigt). Idag skulle detta kliv motsvaras av att 256 bit kort, som tex 5080, lanserades med 64GB minne! (för $399 dessutom, vilket vore än galnare, haha!)

Men nej, om PS6 har mindre minne än 5090 så har inte utvecklingen gått bakåt. Du dribblar med päron och äpplen här, konsoler och kort som 5090 är inte jämförbara eftersom det är produkter som designas efter helt olika BOM (och för den delen även effekt) förutsättningar.

Det är inte frågan om att det skulle vara omöjligt. PS6 kan ha 96 GB GDDR7 - men det är extremt osannolikt. Inte med senaste 5-10 årens rusningar i tillverkningskostnader.

Att de skulle gå över till delat minne ala pc är oxå osannolikt (om än ej lika extremt). Det extra minnet i Pro kan inte acessas av spel utan används för avlastning av system/operativ relaterat data. Kör PS6 nått liknande så lär det av BOM skäl begränsas till 1 modul och 2027-2028 lär väl de använda 4GB max (Pro kör med 2GB, så..).

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Verkar rimligt att de kommer att köra med 24GB GDDR7 och en måttligt dimensionerad SoC om de siktar på en prislapp som inte sticker iväg så mycket att de förlorar en väsentlig andel försäljning.

PS6 behöver vara ett tillräckligt stort steg för att folk skall migrera vidare. I och med att de släpper sina spel på PC också så är de inte lika beroende av sin egen konsolförsäljning, men de tjänar betydligt mer på att plocka in plattformsroyalties själva, och att kunna suga pengar på internetaccess från sina användare. Det kommer inte att vara så himla enkelt att ordna ett prestandasteg med litografitekniken, så gissningsvis kommer de att satsa på uppskalning/RT/”AI”. Eftersom de måste sälja på PC också, kommer de å andra sidan förmodligen inte att avlägsna sig för mycket från PC mainstream.

Precis. PS6 måste vara relevant och hänga med samtida PC hyfsat. Samtidigt brottas de med allt högre BOM.

Ambitionen finns där dock, helt klart. Sammarbetet med AMD, Project Amethyst, visar att de vill "vara med".

För att återknyta till topic så är det nog så att både AMD och Sony lär fortsätta spela andrafiolen efter Nvidia men är man 2 är det iaf lättre att inte bli fullständigt akterseglad... (och det är tur för AMD att Nvidia "glömde" göra en 16GB version av 5060).

Permalänk
Medlem
Skrivet av bopp:

Precis, det är en av dimensionerna jag saknar; de flesta spelar längre än en minut, den tid en testrunda körs. Vad händer efter kanske 10 minuter? Många spel lär storkna. Ghostwire: Tokyo med max RT börjar runt 7-8 GB VRAM, sen ökar det sakta. Det hade säkert funkat bra på 8 GB, men hur många minuter? Många spel som i korta testsekvenser ser ut att fungera bra på 8 GB kommer inte att göra det vid verkligt spelande.

Det finns fler dimensioner att tänka på; målgruppen för det här kortet har inte toppsystem med 9800X3D utan är betydligt långsammare. Det är helt ok att testa för att få bästa möjliga prestanda, men hur skalar kortet då? Dessutom har målgruppen kanske PCIe 4 eller tom PCIe 3 på äldre Intelsystem. 5060 har bara PCIe 5.0 x8, dvs halva bredden, vilket jag faktiskt inte tror står i recensionen? Det är ju en stor begränsning, och hur påverkar det prestandan? Några sampelpunkter i olika spel vore intressanta att se på sämre system som mer motsvarar målgruppens.

Fattar fortfarande inte varför det händer. Bara HD texturer som ställer till det iu det fallet. Stängde man av det innan så försvann problemet men även gick även att stänga av när den damp ner till 5 fps. Borde inte vram tömmas undere spelets gång.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3390mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem

Ja, det hade varit intressant med en betydligt äldre plattform för att få lite perspektiv.
T.ex en Ryzen i 3 eller 5000 serien och även jämförbar Intel plattform för att se vad kortet hade gjort för dessa.
Man kanske där sitter på ett i 10xx serien och funderar på att uppa för att få lite längre liv. Men även för att se skillnaden mellan att köra ett 5060 på en "äldre" dator samt även då med det mest moderna som finns (som testas idag).

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Fattar fortfarande inte varför det händer. Bara HD texturer som ställer till det iu det fallet. Stängde man av det innan så försvann problemet men även gick även att stänga av när den damp ner till 5 fps. Borde inte vram tömmas undere spelets gång.

Beror väl på spelmotorn, kan jag tänka.

Att en spel blir långsammare och kräver mer minne kan ju bero på en minnesläcka, men det är väl inte helt säkert. Om jag jämför Ghostwire: Tokyo och Star Wars Jedi Survivor, båda med max inställningar och RT i 1080p, så låg båda över 11 GB ibland, fast Ghostwire började runt 7-8 GB, men ökade långsamt efterhand, Survivor låg mer konstant.

I Ghostwire är du hela tiden i samma karta, och du kan gå eller använda fast travel inom kartan. Kanske de har gjort ett designval att "vi laddar in mer och mer i minnet allteftersom det blir aktuellt, så du när som helst kan hoppa eller gå till vilken del av kartan som helst utan längre laddtider". Kartan hänger ju ihop. Designen blir kanske därför att inte tömma minnet, utan använda mer om det finns?

I Survivor byter du däremot helt planet mellan olika kartor, och då kan spelet passa på att tömma minnet eftersom det kommer att vara mestadels helt olika objekt på olika planeter, och laddar in allt på en gång för varje planet. Sen kan du använda fast travel inom respektive planet.

Att mer och mer minne krävs drabbar även Cyberpunk, som sägs vara väldigt optimerat både för Nvidia och 8 GB-kort. Är det verkligen en minnesläcka? Känns snarare som design i spelmotorn.