Jo PS4 var ett väldigt bra steg sett till minne för konsoler
Som PS3, den hade inte delat minne, men istället 256MB RAM + 256MB VRAM.
Om man räknar samman det blir det 512MB och 1/16 av de 8GB PS4 har.
Förr har konsoler typ varit svältfödda på minne jämfört med PC,
men steget upp till PS4 och 8GB gjorde att PS4 faktiskt hade hyfsad mängd minne mot vad PC hade.
Säg om PS6 skulle köra två olika minnespooler. En 24GB som har hög bandbredd, liknande grafikkorts VRAM och en 8GB pool som har minnesbandbredd mer i linje av vanligt RAM.
Att i första hand använda den snabba poolen som grafikminne och i första hand använda den mindre poolen som RAM.
Gällande minnesmängder som behövs för multiplattformsspel så skulle det ändå kunna få liknande effekt som om det fanns en stor snabb 32GB minnespool, men att den istället får användas till allt. Både som motsvarande VRAM och vanligt RAM.
Kanske t.o.m. 24GB + 16GB hade varit möjligt om den mindre minnespoolen är vanligt DDR5 som inte är så dyrt.
Sen är det väl inte HELT omöjligt med en ensam 32GB pool heller.
GeForce RTX 5090 släpptes Januari 2025 och har, hör och häpna, 32GB VRAM.
Från Januari 2025 till slutet av 2025 är det nästan ett år.
Sen ytterliggare 2-3 år till på det så är vi uppe i 3-4 år.
Om det är omöjligt att släppa någon form av grafisk mackapär med 32GB minne 3-4 år efter RTX 5090 så hade det inneburit att utvecklingen inte bara hade stått still, utan t.o.m. gått bakåt.
Men kanske 24GB + 8-16GB är mer sannolikt för PS6 om de vill hålla en prisnivå som tilltalar en större del av konsumenter.
Det hade fortfarande varit ett stort steg upp från PS5 och troligtvis ändå bidragit till att göra att grafikkort med 16GB VRAM hade blivit mera av en miniminivå för framtida multiplattformsspel, snarare än att vara "Guldstandard".
Något behöver de göra åtminstone.
För att ta en PS5 Pro, överklocka den 10% och kalla den för PlayStation 6 hade varit väldigt underväldigande.