Geforce RTX 5080 Super på gång

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Har du någon källa som styrker det påståendet? Överklockning är i regel en individuell bonus snarare än något man bör räkna med i generella prestandabedömningar. Dessutom varierar resultatet kraftigt beroende på silikonkvalitet, kylning, och andra faktorer – och det medför potentiella nackdelar som ökad värmeutveckling, högre ljudnivå, samt möjligtvis reducerad livslängd.

Värt att notera är att moderna GPU:er, särskilt från Nvidia, redan boostar dynamiskt inom den givna strömbudgeten och temperaturgränsen. Utrymmet för manuell överklockning är därför betydligt mindre än förr. Att anta att ett kort systematiskt och stabilt kan pressas ytterligare 12–15 % över referensprestanda enbart genom OC är därför inte något man kan ta för givet, och det bör i så fall styrkas med tydliga och återkommande tester från oberoende källor.

Jag antar att du inte läst en enda recension av 5080? FInns obegränsat oberoende tester som styrker detta. Det är ju det som är grejen med hela 5000-serien att den överklockar så otroligt väl -för alla - utan ökad värmeutveckling eller ljudnivå. Det har inte släppts grafikkort från någon leverantör på väldigt många år som kunnat överklockas på detta sätt som du kan med 5000-serien.

Sök gärna på mitt namn i forumet, där ser du ett gäng överklockningsresultat för 5080 (samt 5070 Ti). Bland annat hur man når ett 4090 som kör i standarklock.

Gör en sökning på YouTube, finns massor av videos i ämnet likaså.

Summa summarum:

- GDDR7 är en stor anledning till de överklockar så otroligt bra eftersom du kan maxa minnet utan risk för artefakter eller värmeutveckling.
- ingen förstår varför Nvidia lämnat så mycket prestanda på bordet på just 5000-serien... om inte just för att göra ett Super-kort som inte bara kommer ha mer minne, utan vara betydligt snabbare också.

Visa signatur

14900K
5080
5070 Ti
9070 XT
3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Jag antar att du inte läst en enda recension av 5080? FInns obegränsat oberoende tester som styrker detta. Det är ju det som är grejen med hela 5000-serien att den överklockar så otroligt väl -för alla - utan ökad värmeutveckling eller ljudnivå. Det har inte släppts grafikkort från någon leverantör på väldigt många år som kunnat överklockas på detta sätt som du kan med 5000-serien.

Sök gärna på mitt namn i forumet, där ser du ett gäng överklockningsresultat för 5080 (samt 5070 Ti). Bland annat hur man når ett 4090 som kör i standarklock.

Summa summarum:

- GDDR7 är en stor anledning till de överklockar så otroligt bra eftersom du kan maxa minnet utan risk för artefakter eller värmeutveckling.
- ingen förstår varför Nvidia lämnat så mycket prestanda på bordet på just 5000-serien... om inte just för att göra ett Super-kort som inte bara kommer ha mer minne, utan vara betydligt snabbare också.

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

@SpaceAce

Tack för tips, ska testa detta när mitt 5080 Astral dyker upp.
Jag slog till på ett för 14500kr på komplett idag.

Tänkte vänta på 24GB versionen men tyckte detta pris va rätt ok.

Mvh

Permalänk
Medlem

5080 Ti hade varit mer intressant, ett kort som borde ligga mellan 4090 och 5090 i prestanda men till pris närmare 5080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxen123:

Om man skulle jämföra med release av föregående generationers 'super'kort, är det i slutet av året eller i början på 2026 som release sker?

Finns ingen logik i det. 2000-serien så kom det en Super som svar på AMDs Navi 10. 3000-serien fick ingen, men det kom nyare facelift-kort under andra namn (3070 Ti till exempel). 4000-serien var delvis ett svar på Navi 32 och delvis en prissänkning av 4080 eftersom det inte sålde. Det här är inget av detta - AMD har inget att konkurrera med här, och priset går inte ner. Sannolikt säljer väl inte 5080 och att ge det mer minne är ganska lätt, så då gör de det.

Skrivet av Megacrash:

Om det bara är mer minne så lär det väl inte va snabbare än vanliga 5080?

Det klockar upp det också, enligt de rykten jag har sett. Lite svårt att positionera 5080 - AMD har inget att jämföra med, och det är inte "det snabbaste" eftersom 5090 finns. De rykten jag har sett är att Nvidia siktar in sig på att slå 4090.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

5080 Ti hade varit mer intressant, ett kort som borde ligga mellan 4090 och 5090 i prestanda men till pris närmare 5080.

Det är väl vad detta blir?

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Summa summarum:

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Jag har inte grävt ner mig i 5080 ännu, så jag ska vara ödmjuk där – men jag reagerar ändå på vissa saker i ditt svar. Att säga att man kan få 12–15 % extra prestanda utan ökad värmeutveckling eller ljudnivå låter… minst sagt optimistiskt. Överklockning innebär högre frekvenser, ibland högre spänning – och det i sin tur innebär mer effekt = mer värme. Det är grundläggande fysik.

Att GDDR7 tillåter högre minnesfrekvenser med bibehållen stabilitet kan säkert stämma, men minnesbandbredd är inte flaskhalsen i alla scenarion – och påverkar inte alltid spelprestanda linjärt.

Sen är det fullt möjligt att 5000-serien har ovanligt god överklockningsmarginal, det säger jag inget om – men att den för alla ger 12–15 % extra prestanda utan någon ökad värme eller ljud, det kräver mer än YouTube-videor och foruminlägg. Om du har någon konkret länk till ett större test med mätdata på just det vore det intressant.

PS. Om Nvidia medvetet lämnat 'prestanda på bordet' kanske det har att göra med yields, livslängd eller ett kommande Super-kort – men det är förstås spekulationer, precis som att säga att 'ingen förstår varför'.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Skrivet av rwkk:

Det skulle jag, det är uppenbart medveten taktik att ha mycket emellan xx90 och xx80 korten som troligen gynnar dem mer. Det såg vi också med 40 serien. Det är därför jag hade hoppats på lite fler kärnor med 5080 super. Men men, vem vet, kanske det lanseras med samma msrp som 5080 istället?

Det kan ändå bli 1-5% snabbare överlag pga. högre clockning (& bättre bins) men det är ju knappt värt att nämna. (Moores Law rapporterade att någon från Nvidia tänker att de kan uppnå 7-15% snabbare än icke-super varianterna men det tvivlar jag otroligt starkt på. Förutom i situtioner som drar nytta av extra vram alltså.)

Vad menar du med 7-15% snabbare? Överklockning? Du är lite otydlig där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vad menar du med 7-15% snabbare? Överklockning? Du är lite otydlig där.

Prestanda. Alltså basprestanda. Högre clockning men kallas ju inte "överclockning" när det är tillverkaren som gör det, utan standardclockning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

...för att de inte har någon konkurrens. Vilket lär vara huvudskälet.

Men visst, ger Super mer av denna på-bordet-prestanda så är det en fin bonus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

...för att de inte har någon konkurrens. Vilket lär vara huvudskälet.

Men visst, ger Super mer av denna på-bordet-prestanda så är det en fin bonus.

Det mest troliga är väll att exakt alla kort inte når denna "gratisprestanda", eller att det finns en anledning till varför de valt de gränserna, som @elajt_1 nämnde att kretsarna kanske går rätt hårt och riskerar kortare livslängd.

Att säga att alla når dessa frekvenser är väll också lite missvisande, som någon nämnde, jag gissar att majoriteten inte postar om sina kort på nätet, eller ännu mindre överklockar.

Det är ändå Nvidia vi pratar om

Permalänk
Medlem

24GB är vad 5080 kortet skulle haft för att vara det minsta intressant i mina ögon.
Nu ska vi se vart priset landar bara och om det kanske kan leda till en prissänkning.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det är väl vad detta blir?

Kanske det, men åtminstone tidigare har Ti-korten varit mer intressanta än Super.

Permalänk
Medlem

Smacka på lite mer minne gör inte kortet ”super” men kanske lite bättre, men du får nog betala mer för en medioker produkt vars nummerserie borde börjat med 5070. När/Om dom släpper något baserat på en lätt nerbantad 5090 har vi den egentliga 5080.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Jag spar er på diverse raketforskning och konspirationsteorier.

5080 fast med 24GB, beroende på silicon och lite medvind i strålen skiljer det nån ynka % där båda kan prestera om varandra. Nvidias största misstag här är nog mer 5080 kapacitet i OC/UV med rätt silicon och PL. Överlag bra kort för dom som verkligen behöver mer vram men ett dåligt köp för resterande som inte har behovet och redan ligger inne på ett bra presterande 5080. Längtar tills GN och Jays sågning, längesedan man hörde något positivt om Ngreedia 🥳

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Det mest troliga är väll att exakt alla kort inte når denna "gratisprestanda", eller att det finns en anledning till varför de valt de gränserna, som @elajt_1 nämnde att kretsarna kanske går rätt hårt och riskerar kortare livslängd.

Att säga att alla når dessa frekvenser är väll också lite missvisande, som någon nämnde, jag gissar att majoriteten inte postar om sina kort på nätet, eller ännu mindre överklockar.

Det är ändå Nvidia vi pratar om

Good point.

Permalänk
Medlem

Mer VRAM vore trevligt, gärna följt av lägre pris som på föregående generation. Sen tycker jag det är dags för snabba 32GB-moduler av DDR5 också. Min dator skulle behöva dessa uppgraderingar (min plånbok håller dock inte med).

Permalänk
Medlem

Det blir också lite intressant vad/om man gör något med 5070Ti.
Behåller som det är eller ger det också mer minne..?
Skruvar upp klockhastigheten med högre power budget..?
Har svårt att tro att man låter 5080 gå över till GB202 (5090 chippet) då tillverkningskostnaden borde vara dubbelt eller till o med ännu högre.
GB203 (5080/5070Ti) är väl maxad i 5080.
Kanske ger man 5070Ti några fler SM(cores) men behåller 16GB.
5070 lär ju få 18GB.

Permalänk
Medlem

Denna nyhet visar än en gång att Nvidia kan göra vilka misstag som helst (senast 5060-kraven för recension) och folk blir arga och säger att Nvidia bör straffas, bojkottas etc men så fort ett "Super" eller "TI" ryktas/presenteras så kommer fanboysen springande med pengarna i skyn och plötsligt är dem där klagonmålen, den där bojkotten ett minne glömt.

Permalänk
Medlem

Det är lite förvånande att ingen pratar om den största farhågan med denna generationen; strömkontakten.

Vette fasiken personligen om man skulle vara bekväm med att droppa i närheten av 10K för ett grafikkort med en strömkontakt som har bevisat sig vara en riktigt urusel design.

Särskilt för priset... 4000 samt 5000 serien har visat sig att Nvidia uppenbarligen tog bort per pin kännedom, dvs att kortet kan inte känna av hur mycket ström som går igenom varje enskild pin i kontakten och därmed skjuter strömmen samt värmen iväg på enbart 2 tunna kablar.

Mycket dålig implementeringen faktiskt, oavsett prestanda lyft osv. Detta för att inte ens börja tala om allt annat som varit katastrofalt med denna generation; felaktiga ROPS, drivrutiner som inte är stabila etc...

Permalänk
Medlem

Det är först 2026 som det kan bli ett grafikkortskrig baserat på mängden minne, Intels celestial serie kommer troligen att ha ett prosumerkort med 48 gb minne, givet att intel nyligen lanserade en B580 med 24 gb minne. GDDR7 specifikationen går hela vägen till 8 Gbyte minneschips, så det finns gott om utrymme att växa i framtiden. I Kina så finns det företag som köper ett 5090-kort, löder loss gpun och stoppar in den i ett hemkört kretskort med 96 GB ram (16 minneskanaler, 2 chips, 3 GByte per chip) och laddar det med ett hackat bios. De här muterade 5090-korten kostar mindre än en RTX PRO med samma mängd minne och används för AI.

Nvidia och AMD har låst ner sin grafikkortsmarknad i konsumentkort och företagskort, företagskorten är bestyckade med maximal minnesmängd (2 chips per 32 bit minneskanal) och har ECC. De säljs för 5-6 gånger mer än ett konsumentkort och har en vinstmarginal som är 10 gånger högre eller mer. Intel verkar inte vilja följa den här konstgjorda indelningen så troligen så planerar Intel att bli #1 på AI och rendreringar för hobbyister och mindre företag. Det är deras chans att ta sig in på grafikkortsmarknaden där de, bortsett från integrerad grafik, har en obefintlig närvaro. Allt hänger på att Intels 1.8 nm tillverkningsprocess kommer ut i tid.