Chieftec satsar på prisvärdhet

Permalänk
Melding Plague

Chieftec satsar på prisvärdhet

Företagets nya chassin har medföljande fläktar och lågt pris.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Rätt sjukt att under tusen kronor är prisvärt…

Jag gav 399kr för ett Antec Three hundred typ 2009 vilket borde ge ~550kr idag.
Det är prisvärt

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Utgår från att varje chassi väger 3 ton som de gjorde på den gamla goda tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Det är prisvärt

Finns ju Chieftec AS-01B-OP för 629kr ordinarie pris, lägsta på prisjakt just nu är 486kr och lägsta någonsin är 426kr.

Så finns ju helt klart budgetchassin om man inte behöver något fancy.

Permalänk
Medlem

Måste i princip alla nya datorlådor som visas på Computex se ut som ett akvarium för RGB-fläktar? Är det vad folk vill ha? 🤔

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Måste i princip alla nya datorlådor som visas på Computex se ut som ett akvarium för RGB-fläktar? Är det vad folk vill ha? 🤔

Det handlar kanske mer att det är roligare att ställa ut sådana chassin på en mässa.

Det görs vanliga chassin också för oss som föredrar det 👍

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

En tusenlapp med 4xfläktar klappad och klar, det är ju perfekt om man skiter i designen...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Det är prisvärt

Tänkte på det chassit häromdagen och önskade att de släppt en ny, något uppdaterad version. Ångrar att jag gav bort burken som jag byggde med det, just för att kunna behålla chassit

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Tänkte på det chassit häromdagen och önskade att de släppt en ny, något uppdaterad version. Ångrar att jag gav bort burken som jag byggde med det, just för att kunna behålla chassit

Kollat in Zalman T6? Om det nu inte är 6x 3,5" platserna man saknar från Three hundred

Permalänk
Medlem
Skrivet av airhead:

Utgår från att varje chassi väger 3 ton som de gjorde på den gamla goda tiden.

Kan fortfarande sakna mitt Chieftec Dragon Fulltower som vägde in på typ 19kg med enbart nätagg i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetbland:

Kan fortfarande sakna mitt Chieftec Dragon Fulltower som vägde in på typ 19kg med enbart nätagg i.

Eller hur! Lite otympliga var de att lana med men det byggde karaktär. Man kan aldrig ha för många 5,25"-platser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Kollat in Zalman T6? Om det nu inte är 6x 3,5" platserna man saknar från Three hundred

Tack för tipset, men tyvärr tycker jag sidopanelerna såg för gräsliga ut :-/

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Själv hade jag hemskt gärna sett en uppdaterad version av Antec P180, fast med mer modern inredning. De tre lagren på sidopanelerna var ett genidrag och ett väldigt effektivt sätt att dämpa ljud. Byggkvalitet på de lite mer påkostade chassina på den tiden var ju något helt annat än de chassin vi hittar på marknaden numera.

Rörande Chieftec visste jag faktiskt inte att de fortfarande fanns kvar. Är kul att se att de överlevt dock.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

BW såg inte helt dum ut som hemmaserverchassi, mysigt retro.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Och allt ska ha skärmar allt från chassi aio och luftkylare , varför så onödigt 🤣

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ 2x Asus 27GP850P/Fractel Design North

Soffdator: Macbook Air M3 16GB/256GB

Ljud : Qacoustics 3030i / AMP Emotiva TA1 / Sub SVS SB2000 Pro

Permalänk
Medlem

Ja BW verkar klart intressant, jag har ju fortfarande optiska enheter i form av en blu-ray brännare och det är lögn i hecklefjäll att försöka hitta något modernt chassi med plats för sådana enheter samt har en del lagringsdiskar så det där chassit verkar lämpligt.

Behöver definitivt inte ha en massa rgb och glassidor heller. Mitt fractal Design R5 har fått en hel del repor i plexiglaset så nej tack, Är mer intresserad av funktion än bling bling.