Permalänk
Medlem

Vet faktiskt inte...
Mina "main" möss har vart från Logitec.
Har öppnad några från förr för att ta bort den där "idiotiska" vikten i dem för att de skulle "kännas PREMIUM".

Dold text

Tror jag är en fanboy..
Jag var med när de droppade Logitech Mouseman Dual Optical (2001) med två sensorer, första gången en laser/optisk mus blev bättre än en "kul"mus.. imho.. [Bilden ovan är med vikten i mina bilder]
Kan vara det som gör att jag fortfarande efter 20? år sedan väljer Logitec?

La båda mina Logitech Mouseman Dual Optical på hyllan för att gummit vid tummen gick sönder först.

När mössen mina rasat har jag letat information vilken som är den bästa Logitec'en just när jag BRHÖVDE köpa en ny mus..

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Att det är en Logitech. "Inte fanboy, men ..." jag har kört Logitech-möss sedan min Dual Optical tidigt 00-tal med ett enda undantag - en MadCatz R.A.T av någon utgåva - och har väl bara blivit besviken en gång (då på kvaliteten). De senaste ~10 åren är det MX Master-serien som gått varma. Två MX Master, en MX Master 3 och nu senast för någon månad sedan blev det en ny 3s.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Ubuntu 24.04)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

För mig är det storlek. Har dasslock till händer och nästan alla möss jag testat har varit för små och gett mig kramp efter en timme eller så. Testade en ASUS ROG Spatha X hos en bekant och den var riktigt stor så blev ett köp direkt.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärmar: 3x MSI G2712F. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak, Dynavoice Challenger 15" CSB-V15 subwoofer. Hörlurar: Audio Technica ATH-M50x och Sennheiser Accentum.

Permalänk
Medlem

Ambidex med 2 tumknappar på varje sida. Fullt linuxstöd för alla funktioner.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem

Passformen är det absolut viktigaste, därefter sensorn.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Gigabyte X870 AORUS ELITE ICE | Gigabyte RTX 4070S | Kingston 32GB DDR5 6000MHz CL30

Permalänk
Medlem

För mig är det första passform och storlek, inget är mer irriterande än en liten rund konstig hundskit på bordet.
Vikten har en mindre betydelse, musen skall bara flyttas i ett plan. Alltså ingen träningshantel.

Stabila och fungerande glid plattor.

En bra sensor, tre knappar och ett hjul... Samt trådad, då det med batterier bara skapar irritation i längden.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk

1. Så hög precision som möjligt så jag kan ha så hög känslighet som möjligt och därmed röra handen så lite som möjligt.
2. tillräckligt stor för att vara bekväm
3. Inte bloatware
4. generell estetik
5. Pris spelar mindre roll egentligen

Permalänk
Medlem

Passformen är nog det enda som betyder något.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Att den passar i handen, dvs är tillräckligt stor.
Har tre riktiga knappar. HATAR eller får kramp i handen av att klicka med scrollhjulet som mittknapp.
Går att stänga av, så man inte klickar i blindo när man går omkring med datorn och musen.

Permalänk
Medlem

Att den gamla är pajj

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

Hade en Mionix Naos 7000 som tyvärr började ge upp efter tio år.
Köpte en Logitech G502, den verkade ju bra.
Jag har ganska små händer men det känns som att jag kan få plats med fem stycken G502 i min hand!
Har folk verkligen så små händer idag eller är det bara tillverkarna som skiter i vilket och vill spara in på material?
Jag har beställt en vertikal mus nu istället, får se hur det känns när den anländer på tisdag.
Så för mig är komfort och storlek ALLT, jag vill att hela handen ska kunna vila på musen likt den gjorde på Naos 7000.
Allt annat är sekundärt.

Permalänk
Medlem

En jämn pris/bra kurva.

Permalänk
Medlem

1, Trådad!
För jag kommer aldrig ihåg att ladda skit och varje gång det behövs så sitter man mitt i nåt viktigt.

2, Blir man tvingad att använda nån extremt osäker/skit dålig/resurskrävande spion program för att ställa in/slå på /av saker som
LED/DPI/LOD/Makro osv?

3, Passform!

4, Vilken typ av brytare!
Menar då dels märke men även modell och hur många klick den är speccad för, men även typ, finns ju idag magnetiska/optiska.
Brytare (dom vanliga elektroniska) med tex 50M klick i möss idag är sämre och håller kortare tid än tex 20M brytare.
Detta är för att 50M brytarna körs miltals utanför sina specifikationer i extremt mycket lägre volt/mAh 20M brytarna körs även dom långt utanför spec men inte alls lika långt utanför och håller därmed bättre.
För mer info och en informativ video om detta se #18812067

5, Sensor!
Men idag så är ju dom flesta sensorer extremt bra.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

Passform sen vikt. Måste ha så lätt som möjligt. Trött på astunga möss av ingen anledning och det är min handled också.

Visa signatur

🖥️ • Ryzen7 5800X + NH-D15 • STRIX B550-F • 32GB 3200MHz • 970 Evo+ M2 1TB • Corsair RM1000X • Define 7 Compact • MSI 5080 Vanguard SOC • Samsung Odyssey G7 32" 240hz 1440p
⌨️ • Logitech MX Mechanical Mini 🖱️ • Logitech G Pro X Superlight
🔈 • RØDE AI-1 • Edifier R1600 TIII 🎧 • Sony MDR7506

Permalänk
Medlem

Passform i all ära men på senaste tiden har jag prioriterat vikt. Kör nån "Mini" variant just nu och det tog ett tag att vänja sig men gillar verkligen att den är så lätt. Nyfiken på att testa en "Fingertip" nästa gång.

Vikt: ~29 g

Permalänk

Passform, material (svettglidningar), vikt, bra tråd/trådlös

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Att den kommer från SteelSeries och att den har sladd. Gärna lite tung, solid och utan rgb. I övrigt spelar det ingen större roll.

Finns säkert bra (eller bättre möss) från andra märken, men rent subjektivt har SteelSeries alltid fungerat bäst. De har legat skönt i handen och aldrig gått sönder.

(Passformen är egentligen ganska viktig, man jag är för lat för att åka till butik och testa - så jag köper bara den som ser mest ut som min föregående. Hittills har det gått vägen.)

SteelSeries, Razer och Logitech är på min "never buy" lista. Jag hade 5st SteelSeries Sensei som gick sönder och sen dess har jag aldrig köpt deras skräp, alla gick sönder inom garantitiden.

Med Razer så var det DeathAdder som gick sönder hela tiden, många olika varianter tills jag gav upp. Mest scrollen som slutade fungera och började scrolla åt fel håll.

Logitech så var det G Pro X Superlight som bara började dubbelklicka hela tiden, räckte att 3st gick sönder sen fick det vara nog.

Permalänk
Medlem
  1. Helst trådad, eftersom jag slarvar bort allt som inte är sladdanslutet.

2. Minst 2 tangenter och ett scrollhjul.

3. Pris.

Dvs det mesta, även från loppis eller lågprislada. Finns allt från en tia till en hundring. Håller inte så länge, men är det billigt så har man råd att köpa nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

SteelSeries, Razer och Logitech är på min "never buy" lista. Jag hade 5st SteelSeries Sensei som gick sönder och sen dess har jag aldrig köpt deras skräp, alla gick sönder inom garantitiden.

Med Razer så var det DeathAdder som gick sönder hela tiden, många olika varianter tills jag gav upp. Mest scrollen som slutade fungera och började scrolla åt fel håll.

Logitech så var det G Pro X Superlight som bara började dubbelklicka hela tiden, räckte att 3st gick sönder sen fick det vara nog.

Lustigt att man kan ha så olika erfarenheter! Jag har två Sensei, den ena från 2013. Båda fungerar fortfarande finfint trots att de misshandlats av dottern. Visar väl om något att egen erfarenhet är aningen för litet underlag för att dra några vidare slutsatser.

Angående Razer har jag däremot samma erfarenhet som du. Har haft två och båda började strula inom 6-12 månader.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Scrollhjul, scrollhjul och scrollhjul. Knappar känns alltid likadant i princip. Kvaliten på scroll däremot skiljer sig enormt. Infinite scroll är ett måste. Passform går att tumma på (pun very much intended), man vänjer sig. Trådlöst då det är nice att slippa sladd och latensen är inte mycket att himla om längre. Sist kommer vikt, skulle va nice att ha lättare än min nuvarande.

Permalänk

Passform och vikt

Visa signatur

XFX Speedster Merc 310 7900 XTX
Ryzen 7 5800X3D
Corsair Vengeance LPX DDR4 3600MHz 32GB
LG 27GS85Q 27" 1440p
MSI G244F 25" 1080p

Permalänk
Medlem

1. Passform helst vertikal annars så lik Intellimouse 1.1 Optical
2. Trådlös, helst utbyttbart batteri men inget krav.
3. Känsla i knapptryck, scroll ska helst ha "infinite scroll" eller liknade.

Kör med Logitech Lift Vertikal idag. Tidigare kört mest med Microsoft Intellimouse 1.1 Optical och Zowie EC-1 (2st sådana gick jag igenom). Men efter jag testade en mer vertikal mus så är jag såld på det.

Visa signatur

WS: 4770K, 16GB, 2x 960GB SSD, 1x 2TB SSD, RTX3070(deshrouded), CachyOS.
Behringer UM2, Sennheiser HD598, Antlion Modmic + XLR adapter.
SRV: 2600, 32GB, 500GB SSD, 2x 16TB HDD, Intel QUAD NIC, TrueNAS Scale.
SRV2: Raspberry Pi 4 4GB, 32GB SD, RPi-OS.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Passform helt klart. Allt annat är sekundärt.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Passform - men det är svårt att tackla före köp...
DPI-knappar - de får inte vara för enkla att trycka fel på
Tyngd - jag vill att det skall vara lite vikt
Extraknappar - inte lönt, jag har aldrig lärt mig använda dem, har try nu de är oanvända
Slät - alltså de där med hål i numera måste ju samla damm och skräp?

Kör trådat .

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!