Dags att uppdatera reglerna för "Dagens fynd"-tipstråden? (utbruten ur fynddiskussionstråden)

Permalänk
Medlem

Dags att uppdatera reglerna för "Dagens fynd"-tipstråden? (utbruten ur fynddiskussionstråden)

Jag tycker det börjar bli ganska många "fynd" som innebär att man uppfyller allt fler kriterier för att kunna ta del av fynden, somliga där ett betalt medlemskap krävs.

I många fall är det också även betalning av icke-monetär natur, till exempel att man skaffat visst antal poäng genom att göra saker för ett företag, köpt produkter tidigare av företaget men även personuppgifter som sträcker sig längre än vad som krävs för ett köp.

Någonstans behöver en gräns dras för vad som ska få räknas som ett fynd, jag känner att reglerna inte är uppdaterade för dagens marknad, där saker som Amazon Prime & Kreditkort med kickback ger bättre pris, men inte är hela kostnaden.

Gråzonen mellan:
1. Köp endast idag för 599Kr
och
2. Köp för 1Kr om du skaffar ett abonnemang i 4 år för 99Kr i månaden.

Börjar bli allt grumligare och det vore kanske rimligt med en måttstock på hur stor del av totalpriset fyndvaran måste ha som ska betalas direkt.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag tycker det börjar bli ganska många "fynd" som innebär att man uppfyller allt fler kriterier för att kunna ta del av fynden, somliga där ett betalt medlemskap krävs.

I många fall är det också även betalning av icke-monetär natur, till exempel att man skaffat visst antal poäng genom att göra saker för ett företag, köpt produkter tidigare av företaget men även personuppgifter som sträcker sig längre än vad som krävs för ett köp.

Någonstans behöver en gräns dras för vad som ska få räknas som ett fynd, jag känner att reglerna inte är uppdaterade för dagens marknad, där saker som Amazon Prime & Kreditkort med kickback ger bättre pris, men inte är hela kostnaden.

Gråzonen mellan:
1. Köp endast idag för 599Kr
och
2. Köp för 1Kr om du skaffar ett abonnemang i 4 år för 99Kr i månaden.

Börjar bli allt grumligare och det vore kanske rimligt med en måttstock på hur stor del av totalpriset fyndvaran måste ha som ska betalas direkt.

Jag ser inte riktigt problemet. Jag tycker det är jättebra att folk postar här utan direkta restriktioner på vad som får postas bara det är klargjort i fyndet vad som måste uppfyllas för att få igenom affären.

Vill man inte gå igenom stegen för att ta del av fyndet så är väl det upp till var och en. Bara för att någon inte är villig att uppfylla kraven så finns det andra som kanske vill och tycker att det är en bra deal. Jag tycker inte det finns anledning att hindra folk från detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blub:

Jag ser inte riktigt problemet. Jag tycker det är jättebra att folk postar här utan direkta restriktioner på vad som får postas bara det är klargjort i fyndet vad som måste uppfyllas för att få igenom affären.

Vill man inte gå igenom stegen för att ta del av fyndet så är väl det upp till var och en. Bara för att någon inte är villig att uppfylla kraven så finns det andra som kanske vill och tycker att det är en bra deal. Jag tycker inte det finns anledning att hindra folk från detta.

Problemet är att många gånger så går kravet inte ens att uppnå även om man skulle acceptera som ålders eller studentrabatt.

Sedan om medlemskap kostar pengar så bör ju den kostnaden läggas på fyndvarans pris.
Ordinarie pris för ett re:member kort är exempelvis 195Kr för ett år medans amazon prime kostar 59Kr/Mån.
Jag ser ingen teknisk skillnad på detta och; köp en telefon för 1Kr om du tecknar ett abonnemang för 99Kr/mån i 4 år.
Att då lista telefonen för 1 krona som fyndvara är inte seriöst.

Det blir därför ett sluttande plan och då behöver en gräns dras.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Problemet är att många gånger så går kravet inte ens att uppnå även om man skulle acceptera som ålders eller studentrabatt.

Sedan om medlemskap kostar pengar så bör ju den kostnaden läggas på fyndvarans pris.
Ordinarie pris för ett re:member kort är exempelvis 195Kr för ett år medans amazon prime kostar 59Kr/Mån.
Jag ser ingen teknisk skillnad på detta och; köp en telefon för 1Kr om du tecknar ett abonnemang för 99Kr/mån i 4 år.

Det blir därför ett sluttande plan och då behöver en gräns dras.

Remember kort har ingen avgift, om vi pratar om den som man får när man skriver upp sig. Givetvis kan du få betala 195kr om du väljer toppkorten hos remember, men de är helt upp till behov vad du ska använda det till. För mig räcker det med det minsta, Flex för att få tillgång till Power rabatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag förstår att din poäng är att det finns olika grader och att en gräns måste dras, men att det inte finns en teknisk skillnad stämmer ju inte i ditt exempel.
Minsta totalkostnaden på 4 års bindningstid kan inte likställas med ett kostnadsfritt första år hos swedbank eller 1 månad gratis provperiod hos amazon, båda utan bindningstid. Erbjudanden som mobilen för 1kr är i regel inte heller tillgängliga för befintliga kunder, det är alltså inget som hundratals personer här inne redan har tillgång till för 1 kr baserat på deras existerande medlemskap eller prenumerationer.

Om jag någon dag får möjligheten att köpa en mobil för 1kr baserat på operatören jag redan har bindningstid hos hoppas jag verkligen att det flaggas i dagens fynd!

Edit: Finns säkert en metadiskussion om detta i feedbackforumet som kan återupplivas istället för att bryta ut ytterligare en tråd eller fortsätta här inne. Annars är det bara att starta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gawgizz:

Jag förstår att din poäng är att det finns olika grader och att en gräns måste dras, men att det inte finns en teknisk skillnad stämmer ju inte i ditt exempel.
Minsta totalkostnaden på 4 års bindningstid kan inte likställas med ett kostnadsfritt första år hos swedbank eller 1 månad gratis provperiod hos amazon, båda utan bindningstid. Erbjudanden som mobilen för 1kr är i regel inte heller tillgängliga för befintliga kunder, det är alltså inget som hundratals personer här inne redan har tillgång till för 1 kr baserat på deras existerande medlemskap eller prenumerationer.

Om jag någon dag får möjligheten att köpa en mobil för 1kr baserat på operatören jag redan har bindningstid hos hoppas jag verkligen att det flaggas i dagens fynd!

Edit: Finns säkert en metadiskussion om detta i feedbackforumet som kan återupplivas istället för att bryta ut ytterligare en tråd eller fortsätta här inne. Annars är det bara att starta!

Nu gör du en fruktsallad av äpplen och päron, min poäng är att dessa medlemskap är ett mindre steg mot att allt större del av kostnaden betalas inte rakt av och därför tog jag ett exempel på andra sidan av ytterligheterna, inte att båda skulle gälla på varandra samtidigt även om det såklart vore ännu värre.

Har man gjort en bra deal, med ett tidigare avtal med medlemskap eller prenumerationer så kan ju det omöjligt räknas som normen. Utgångspunkten bör ju vara att att inte ha något tidigare avtal.

Sedan kan man såklart lösa situationen på olika sätt, avtalsfynd skulle ju kunna vara en egen kategori än fyndvaror, precis som köp av digitala spel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Nu gör du en fruktsallad av äpplen och päron, min poäng är att dessa medlemskap är ett mindre steg mot att allt större del av kostnaden betalas inte rakt av och därför tog jag ett exempel på andra sidan av ytterligheterna, inte att båda skulle gälla på varandra samtidigt även om det såklart vore ännu värre.

Har man gjort en bra deal, med ett tidigare avtal med medlemskap eller prenumerationer så kan ju det omöjligt räknas som normen. Utgångspunkten bör ju vara att att inte ha något tidigare avtal.

Sedan kan man såklart lösa situationen på olika sätt, avtalsfynd skulle ju kunna vara en egen kategori än fyndvaror, precis som köp av digitala spel.

Det blir lätt rörigt med en till tråd, men det kan framgå mha en extra textrad (ofta specificeras det redan nu). Det bästa vore om man sedan kunde automatiskt filtrera kategorin på dagens fynd.

t.ex.
Produkt: ...
Länk: https://....
Kategori: ...
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=....
Pris: ....
Krav: Nej/Ja eventuell förklaring vid ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det finns ju oftast massa krav på saker.
- Amazon Prime
- Inbytestelefon
- Begränsat parti
- Operativsystem man inte vill ha
- En viss butikskedja som man kanske bojkottar
- Ett visst varuhus i en viss stad
- Måste göra köpet online (kräver att man köper en dator/telefon för att ta del av erbjudandet, och betalar för en bostad med adress så man kan få prylen hemskickad)
- osv osv

Blir ju nästan inga fynd kvar i den här tråden då.

Lösningen på sikt är kanske att alla har sin egen AI-agent som sållar bort fynd som troligtvis är ointressanta. Just nu funkar det hyfsat som det är tycker jag. Skulle det bli 10 ggr värre än idag får man väl fundera en vända till på det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det blir lätt rörigt med en till tråd, men det kan framgå mha en extra textrad (ofta specificeras det redan nu). Det bästa vore om man sedan kunde automatiskt filtrera kategorin på dagens fynd.

t.ex.
Produkt: ...
Länk: https://....
Kategori: ...
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=....
Pris: ....
Krav: Nej/Ja eventuell förklaring vid ja.

Ja, en textrad och kanske en asterisk (*) vid priset vore bra.

§ 11 - MOD
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tycker det är bra som det är. Ibland kan det finnas vissa hinder, som t.e.x Benify eller som tidigare i veckan Remember-kort. Men jag tycker att det är väldigt små hinder om jag ska vara ärlig. Benify kostar vadå, 20kr? och gäller livet ut. Remember-kortet kan man ansöka om digitalt och få både svar & kort på direkten. Kostar ingenting heller förövrigt.

Ser hellre att det tipsas lite för mycket än att man ska strama åt så att man missar saker. Men det är bara jag.

Permalänk
Rekordmedlem

Personligen så ogillar jag alla tips om saker som det finns ett exemplar av typ returnerade datordelar, de är inget som borde postas.
Fynd bör vara vanliga kampanjer/reor och inte enstycksarticklar. (tänker särskilt på grafikkort (och kanske även cpuer) som det spammas om)

Har inget emot rabatter med krav på "medlemsskap" som inte kostar en massa att uppnå typ Benify då är jag mycket mer tveksam till de som kräver en viss nivå i en kundklubb för då kan det ha kostat tusentals kronor för att kunna ta del av rean och produkten är inte tillgänglig att köpa på rea för allmänheten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kungjaevel:

Benify kostar vadå, 20kr?

149 nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Jaha där ser man. Har för mig att jag inte betalade många kronor alls back in the day. Kan ha fel.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av twit:

När det gäller bredare kampanjer skall tips i tråden även inkludera exempel på varor, helst då något som i sammanhanget utgör ett fint fynd. Två inlägg har därför raderats.

- MOD

Kan inlägg som dessa kanske flyttas till rabattkodstråden istället för att raderas? Och kanske länka till den tråden där denna regeln finns?

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blub:

Som Fenrisulvfan skrev bör hela priset i alla fall skrivas ut, inte något hittepå. Eg. som med Pixel 9 skriver någon att det 'blir bara 4500kr' när det i själva verket blir 11,000kr. Helt och hållet missvisande, exakt det försäljaren vill, att lura konsumenterna.