Permalänk
Medlem

9800x3d vs 9950x3d

Jag kör på ett 12900k idag, har ett 5090 nu, och märker att processorn blir en flaskhals ibland om man spelar i 4K som jag gör med DLSS .

Det jag är väldigt kluven om är vilken av AMDs processor som blir mest "rätt", priset spelar ingen roll för mig.

Det som jag gör är att spela, men jobbar väldigt mycket på min dator med.

Det är ofta jag har många flikar uppe, flera rutor från web-skrivbord osv. (har en 48 tums 4k skärm)

Det jag märker ibland idag är att det laggar till samt man hör hur fläkten varvar upp med 12900k, det stör jag mig på. När jag har mycket igång samtidigt.

----

Jag ser på tester osv att 9950x3d är bättre på allt som har med flera kärnor att göra, men i vardagligt bruk som jag förklarat att allt ska flyta på bra utan lagg när man jobbar. när man öppnar stora sidor, samt har mycket rutor uppe. samt streamar genom Steam till Tvn i vardagsrummet ibland med.

Kommer 9950x3d vara en stor skillnad där mot 9800x3d?

Samt har riktigt snabba minnen idag Corsair Titanium som har XMP, vad jag förstått det som där det bäst att byta dom till AMD EXPO , då mina Corsair Titanium jag har inte står med på stödet för ram på det nya moderkortet jag beställt. ASUS HERO

Permalänk
Medlem

Ser man till hur Sweclockers testar de två processorerna är det en ganska stor skillnad på 9800x3d och 9950x3d vid jobb med film/video, ljud och liknande jobb. I vissa fall är renderingstiden nästan hälften för 9950x3d mot 9800x3d.

Jobbar du mycket med film/video, ljud och liknande jobb är 9950x3d att föredra om pengarna inte spelar dig någon roll.
Här är Sweclockers tester av de två och skillnaden för just de jobb du nämner är stor och kommer att märkas:

https://www.sweclockers.com/test/40808-amd-ryzen-9-9950x3d-am...

Permalänk
Medlem

Fler kärnor är oftast bara till fördel vid jobb där man sitter och väntar på datorn en bra stund. T ex om man renderar någon video, kompilerar något stort projekt, konverterar en stor mängd filer etc etc. Då kan väntetiden sjunka till hälften om man dubblar antalet kärnor om man har tur. När man sitter vid datorn och klickar på en knapp, sedan klickar på nästa knapp osv (programmet kanske är upptaget en sekund eller två) är det vanligtvis single-core-prestanda eller I/O (dvs lagring, nätverk) som begränsar om det känns långsamt.

Permalänk
Medlem

Av det du skrivit i inlägget så finns det väl ingen anledning att inte skaffa storebror 9950X3d

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 9800X3D, AORUS 5090 Master ICE, 64GB RAM DDR5 6000MHz CL30 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor: PG32UCDMZ/
"Konsol"-Dator: AMD 7950X,GPU: RTX 5080, 32GB DDR 5
Laptop: Macbook 16 M4 Max /48GB/40GPU/16CPU
ISP:1000/1000 Telenor

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Fler kärnor är oftast bara till fördel vid jobb där man sitter och väntar på datorn en bra stund. T ex om man renderar någon video, kompilerar något stort projekt, konverterar en stor mängd filer etc etc. Då kan väntetiden sjunka till hälften om man dubblar antalet kärnor om man har tur. När man sitter vid datorn och klickar på en knapp, sedan klickar på nästa knapp osv (programmet kanske är upptaget en sekund eller två) är det vanligtvis single-core-prestanda eller I/O (dvs lagring, nätverk) som begränsar om det känns långsamt.

ja det är mycket klickande runt precis som du säger, öppna flera rutor, flera portaler, excel ark , rapporter osv osv.

Det är inte att jag ska rendera en video, eller öppna stora zip-filer.

Som det sker idag märker jag ibland att det trögar till sig så hör man hur fläkten på processorn vevar upp i några sekunder och går ner igen. Det jag gärna vill skippa helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The man swe 90:

Av det du skrivit i inlägget så finns det väl ingen anledning att inte skaffa storebror 9950X3d

Räcker 9800x3d för det jag skriver så köper jag hellre den, men är det så att 9950x3d gör stor skillnad på sakerna jag skrev ovan, då köper jag hellre den.

På alla tester osv så testar man stora tunga saker att göra, när det gäller produktivitet, för mg handlar det om den hjälper när man har massa rutor uppe samtidigt samt har mycket aktivt samtidigt.

Är det som någon skrev att allt sånt använder en core, bara då gör det inte så stor skillnad mellan dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av esafesa:

Det jag märker ibland idag är att det laggar till samt man hör hur fläkten varvar upp med 12900k, det stör jag mig på. När jag har mycket igång samtidigt.

Om priset inte spelar någon roll ser jag inte att 9950x3d skulle ha någon nackdel jämfört med 9800x3d (möjligtvis tillgänglighet). Tyvärr kommer CPU-byte göra liten skillnad för lagg i windows, det är oftast OSet och webbrowsern som är problemet när det laggar, nästan alltid kopplad till I/O operationer eller andra resurser (drivrutiner) som är dåligt parallelliserade och väntar på varandra. I och med spelandet är väl inte linux ett alternativ för dig, annars skulle det kunna funka bättre. Om du har något CPU-intensivt som sätter igång och låser systemet kan du kolla i task manager vilken process det är som bråkar.

Du kan prova hur bra minnet funkar innan du köper nytt. EXPO vs XMP har mer med certifiering att göra och att det finns inbyggda profiler, du bör kunna sätta dem manuellt.

Permalänk
Medlem

tacksam för alla svar! Det hjälper!

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan 12900K och 9800X3D blir nog väldigt liten i många spel i 4K. I spelen som TechPowerUp testade var skillnaden mellan 12900K och 9800X3D ca 3 % i snitt med ett 4090. Sen finns det vissa spel som t.ex. Baldur's Gate 3 där man kommer få en bra prestandaökning.

https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-7-9800x3d/20.htm...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Skillnaden mellan 12900K och 9800X3D blir nog väldigt liten i många spel i 4K. I spelen som TechPowerUp testade var skillnaden mellan 12900K och 9800X3D ca 3 % i snitt med ett 4090. Sen finns det vissa spel som t.ex. Baldur's Gate 3 där man kommer få en bra prestandaökning.

https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-7-9800x3d/20.htm...

Tänker om man kör med DLSS med raytracing osv på krävande spel, då är väl den egentliga upplösningen 1080p samt 1440p sen skalas det upp till 4k? eller tänker jag fel då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av esafesa:

Tänker om man kör med DLSS med raytracing osv på krävande spel, då är väl den egentliga upplösningen 1080p samt 1440p sen skalas det upp till 4k? eller tänker jag fel då?

Osäker på hur man räknar exakt med DLSS. Tror dock att du skulle gynnas klart mer av ett nytt grafikkort i den upplösningen om du inte redan har ett väldigt bra.

Permalänk
Medlem

Osäker på hur man räknar exakt med DLSS. Tror dock att du skulle gynnas klart mer av ett nytt grafikkort i den upplösningen om du inte redan har ett väldigt bra.

jag har precis installerat ett 5090, så den biten är check

Samt målet jag har är att ha 60-120 i FPS ska man maxa även med 5090 framåt så kommer DLSS behövas.

Men är det så att processorn inte hjälper när man har DLSS igång för att på rätt FPS med uppskalning. att det då blir ca 3% i skillnad, då är det ju helt onödigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av esafesa:

jag har precis installerat ett 5090, så den biten är check

Samt målet jag har är att ha 60-120 i FPS ska man maxa även med 5090 framåt så kommer DLSS behövas.

Men är det så att processorn inte hjälper när man har DLSS igång för att på rätt FPS med uppskalning. att det då blir ca 3% i skillnad, då är det ju helt onödigt.

I vissa spel är X3D-processorerna dock klart mer överlägsna som t.ex. i Baldur's Gate 3.

Permalänk
Medlem

Har uppgraderat till 9950X3D från 9800X3D och har man mycket fönster uppe och jobbar med datorn plus spelar så är absolut den första att föredra. Ingen skillnad i spel mer eller mindre men stor skillnad i allt annat i mitt tycke. Så, spelar inte pengarna nån roll ser jag inte varför inte slå till på mer kärnor.

Visa signatur

Lian Li V3000+ AMD 9950X3D Alphacool Core 1 Aurora Asus X870E Hero Inno3D 5090 Frostchill G-skill 6000@6400 CL28 Trident Z5 Neo Svart 64 Gb, Seasonic PX 2200W 3,1 Custom loop Alphacool Core Distro 360 + Core Distro 140 D5 pumpar Quantum Surface 2 X 480 + 360 + Push/Pull i allt 9100 Pro 4tb 990 Pro 4tb Samsung 49 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glennswe:

Har uppgraderat till 9950X3D från 9800X3D och har man mycket fönster uppe och jobbar med datorn plus spelar så är absolut den första att föredra. Ingen skillnad i spel mer eller mindre men stor skillnad i allt annat i mitt tycke. Så, spelar inte pengarna nån roll ser jag inte varför inte slå till på mer kärnor.

hur märker du av skillnaden? i vanligt bruk så att säga? har du några exempel?

Permalänk
Medlem

Jag märker stor skillnad när man har mycket igång. Nåt jag saknade med alla 8 kärniga X3D cpuerna jämfört mot Intels 13 och 14 serien. T.ex man laddar hem nåt och samtidigt spelar man och kollar youtube för quester och liknande, då tyckte jag 98an var klart segare och ännu segare 78X3D jag hade före. Men det är mitt tycke och med nya är jag tvärnöjd, det bästa av 2 världar. Spel dock äger ju dom verkligen och dessutom lättkylda. Klar succe’.

Visa signatur

Lian Li V3000+ AMD 9950X3D Alphacool Core 1 Aurora Asus X870E Hero Inno3D 5090 Frostchill G-skill 6000@6400 CL28 Trident Z5 Neo Svart 64 Gb, Seasonic PX 2200W 3,1 Custom loop Alphacool Core Distro 360 + Core Distro 140 D5 pumpar Quantum Surface 2 X 480 + 360 + Push/Pull i allt 9100 Pro 4tb 990 Pro 4tb Samsung 49 OLED

Permalänk
Medlem

kör på minst 64gb ram också om du inte redan gör det

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - kingston fury 64gb 6000mhz ddr5 - xfx 9070 xt - 2tb kingston fury m2 - 1tb wd black sn850 - 1tb wd black sn850x - corsair hx1200 - lg 34gs95qe - lg 27gl850-b - acer xv322qkkv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glennswe:

Jag märker stor skillnad när man har mycket igång. Nåt jag saknade med alla 8 kärniga X3D cpuerna jämfört mot Intels 13 och 14 serien. T.ex man laddar hem nåt och samtidigt spelar man och kollar youtube för quester och liknande, då tyckte jag 98an var klart segare och ännu segare 78X3D jag hade före. Men det är mitt tycke och med nya är jag tvärnöjd, det bästa av 2 världar. Spel dock äger ju dom verkligen och dessutom lättkylda. Klar succe’.

Det är EXAKT det där jag menar, i jobbet har jag flera program och rutor uppe samtidigt samt saker i bakgrunden.

Då vet man att 9950 är betydligt bättre än det där! Att det är skillnad på just sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prophet^:

kör på minst 64gb ram också om du inte redan gör det

har 64GB idag (4x16GB) men det är XMP 6200 C36 Corsair titanium

Funderar på att köpa samma (dock 2x32 istället) fast AMD EXPO 6000 c30 Corsair titanium

Permalänk
Medlem
Skrivet av esafesa:

har 64GB idag (4x16GB) men det är XMP 6200 C36 Corsair titanium

Funderar på att köpa samma (dock 2x32 istället) fast AMD EXPO 6000 c30 Corsair titanium

Du kan ju alltid testa dina gamla minnen först, för mig funkade det inte med mina gskill 6400 minnen alls men det beror på, du kan ha tur 😄

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - kingston fury 64gb 6000mhz ddr5 - xfx 9070 xt - 2tb kingston fury m2 - 1tb wd black sn850 - 1tb wd black sn850x - corsair hx1200 - lg 34gs95qe - lg 27gl850-b - acer xv322qkkv

Permalänk

genrellt sett så ska du tänka precis som om du körde den lägre upplösningen så mer last på cpu.

så om man ska köra dlss/fsr så får du cpulasten som om du körde 1080/1440p nånstans för en 4k upskalad upplösning, uppskalningen sker sist på grafikkkortet innan bilden skickas till skärmen typ.

så med DLSS kan om man har en slö cpu mycket väl ge sämre resultat än att bara låta den köra i 4k och låta gpu dra de mesta av lasset.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

så om man ska köra dlss/fsr så får du cpulasten som om du körde 1080/1440p nånstans för en 4k upskalad upplösning, uppskalningen sker sist på grafikkkortet innan bilden skickas till skärmen typ.

Det stämmer ju, men jag vet inte om det är rätt sätt att tänka. Det är nog mer användbart att se det som att processorn har en max-framerate (oavsett upplösning), och den är lättare att slå i när grafikkortet får det lättare (lägre upplösning, oavsett om via uppskalning eller inte).

De flesta grafikinställningarna påverkar ju processoranvändningen väldigt lite, undantag för RT (ffa i vissa spel), och upplösning påverkar inte alls.

Det är väl också hur man bör tänka med DLSS då; 4K med DLSS Performance har snarlika CPU-krav som den native-upplösningen som ger samma FPS på det grafikkortet. På mitt 3080 har jag för mig att 4K DLSS P är rätt snarlikt 1440p native i prestanda.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

om jag fattar det rätt är DLSS Performance 1080p och Quality 1440p ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prophet^:

Du kan ju alltid testa dina gamla minnen först, för mig funkade det inte med mina gskill 6400 minnen alls men det beror på, du kan ha tur 😄

Mina minnen står inte med på moderkortets sida på minnen det stödjer, så lär funka skit

Är ett Asus ROG Crosshair X870E Hero jag köpt

Permalänk
Medlem

Listan över minnen som ett moderkort stöder är en vägledning. Tillverkarna testar inte alla minnen då det kostar för mycket (tid är också pengar).

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Det stämmer ju, men jag vet inte om det är rätt sätt att tänka. Det är nog mer användbart att se det som att processorn har en max-framerate (oavsett upplösning), och den är lättare att slå i när grafikkortet får det lättare (lägre upplösning, oavsett om via uppskalning eller inte).

De flesta grafikinställningarna påverkar ju processoranvändningen väldigt lite, undantag för RT (ffa i vissa spel), och upplösning påverkar inte alls.

Det är väl också hur man bör tänka med DLSS då; 4K med DLSS Performance har snarlika CPU-krav som den native-upplösningen som ger samma FPS på det grafikkortet. På mitt 3080 har jag för mig att 4K DLSS P är rätt snarlikt 1440p native i prestanda.

ja, det går inte säga något universalläge då det är ganska individuellt till vilket spel/spelmotor och spelkoden hur den kommer svara på DLSS/FSR

men generellt så kommer en lägre upplösning ge bättre prestanda såvida cpu´n har umpf nog att mata gpu med data för att dra nytta av den uppfriade gpu lasten

det hela handlar ju om hur mycket data per sekund kan din cpu ksn skicka till grafikkortet. lägre upplösning med samma inställningar innebär ju generellt att mindre paket med data behöver skickas till gpu per bild.

och främst om inte cpu är extremt underdimensionerad dvs så brukar den största bromsklossen vara begränsning i antalet kärnor spelet är kodat att använda och hur pass intensiv AI/Fysik/annat ej grafikrelaterat är som medför att klockcyclar som gör att bilderna till gpu får vänta för att cpu är fullsketen med annat jobb för att driva spelet.

och därför single core prestandan spelar in mer roll än multi core då arbete på varje individuell kärna kan göras klar fortare och klämma in mer jobb på varje kärna spelet kan använda utan att behöva skjuta upp data till gpu.

dock tror jag att bägge TS nämnda cpuer kommer prestera relativt likvärdigt i spel ända fördelen med 9950x3d är de extra kärnorna som troligen mestadels kommer dras nytta av vid högt multitrådade applikationer t.ex video rendering eller liknande.

både 9800x3d och 9950x3d har ju potentialen att iaf kunna mata gpu´n med en 5-10% mer data än 12900k för just spel.

så troligen ingen gigantisk skillnad typ potentielt ~5-10% mer fps i slutänden så ca 5-10fps/100fps vinst att byta ut cpu´n i spel med samma spelinställningar.

Skrivet av esafesa:

om jag fattar det rätt är DLSS Performance 1080p och Quality 1440p ?

vet inte exakt men tror performance är ~50% output upplösning och quality ~77% av output upplösning om man inte modifierat funktionen i drivaren.

4k DLSS performance = ~1080p
4k DLSS Quality = ~1440p
innan skalning och balanced nånstans mitt imellan dessa typ ~1260p.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

det hela handlar ju om hur mycket data per sekund kan din cpu ksn skicka till grafikkortet. lägre upplösning med samma inställningar innebär ju generellt att mindre paket med data behöver skickas till gpu per bild.

Nä, så är det väl ändå inte. Men resten (det icke-citerade) håller jag med om.
Det är ju ingen bandbreddsbegränsning som är problemet. Varje bildruta måste processorn köra igenom spelets logik som du skriver (AI, fysik, draw calls till CPU, ev RT-beräkningar som skapa BVH), och den processen är i regel oberoende av upplösning. I spel där man är hårt CPU-begränsad brukar det inte spela roll alls.

Hade själv några test-exempel i MSFS 2020 med min gamla 5800X, där jag hade nästan samma FPS inställningar.
T ex ett test med 1440p ultra:
GTX 1070 i 1440p: 44.2 fps, och med 150% render scaling: 25.7 fps
RTX 3080 i 1440p: 70.9 fps, och sen med 150% render scaling (4K): 68.7 fps -- uppenbar CPU-flaskhals där, nästan konstant. 2.25x fler pixlar och -3% prestanda. Med snabbare GPU hade skillnaden antagligen varit mindre (det är ju ett tungdrivet spel för GPU också, 3080 i 4K är inte optimalt), dvs upplösningen påverkar inte CPU.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Om priset inte spelar någon roll ser jag inte att 9950x3d skulle ha någon nackdel jämfört med 9800x3d (möjligtvis tillgänglighet).

Enda nackdelen med 9950x3D är att ena CCD behöver disablas när man startar spel och att den automatiska funktionen som ska hantera detta i bakgrunden eventuellt kommer strula och bli ett irritationsmoment. Exemeplvis i någon framtida Windows-uppdatering.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Enda nackdelen med 9950x3D är att ena CCD behöver disablas när man startar spel och att den automatiska funktionen som ska hantera detta i bakgrunden eventuellt kommer strula och bli ett irritationsmoment. Exemeplvis i någon framtida Windows-uppdatering.

Dum fråga kanske men varför behövs detta?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 9950X3D | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 4090 | ASUS ROG Strix X870-F GAMING WIFI | Kingston 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | Samsung 990 Pro 2TB M.2 | Samsung 970 EVO Plus 2TB M.2 | NZXT Kraken Elite V2 240mm | NZXT H5 Flow 2024 | NZXT C1200 1200W | ASUS 32" ROG Swift PG32UCDP OLED 4K 240/480

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av alex20hz:

Dum fråga kanske men varför behövs detta?

Det är inte en dum fråga
Det ger bättre prestanda av två anledningar.

1) Processorn har kärnorna uppdelade i två fysiska dies, och kommunikation mellan kärnorna inom en die är mycket snabbare än kommunikation mellan. Så om spelet körs på kärnor i båda dies försämras prestandan pga högre latenser.
2) 12- och 16-kärniga X3D-processorer har bara den extra L3-cachen på en av dessa dies, så en 9950X3D har 8 kärnor som är mycket snabbare för spel än de andra 8.

De allra flesta spelen förlorar mycket mer på de punkterna än de tjänar på att ha tillgång till mer än 8 kärnor.

Visa signatur