Datorn fryser, när den INTE gör något
Hej
Jag har letat på forumet och det finns ju många trådar om datorer som fryser slumpmässigt, men ingen som riktigt stämmer överens med mitt bekymmer...
Har en ca 4-5 år gammal dator som hittills fungerat utmärkt men nu senaste veckorna har den börjat frysa.
Det är frustrerande för det är så slumpmässigt, här är lite info:
Först själva datorn:
AMD Ryzen 9 5950X
RAM-minne 32,0 GB (2x16)
Geforce RTX 2060
850W nätagg
Två NVM diskar (var för sig) och två mekaniska i en lagringspool (Storage spaces).
Windows 10
Ibland bara fryser allt, men ibland ger den blåskärm med meddelandet DPC_WATCHDOG_VIOLATION.
Den kan frysa vid bootning, när windows laddar, vid login-screen och när windows är igång.
Ibland tar det sekunder innan den fryser, ibland kan det gå någon halvtimme.
MEN, nu kommer det mest spännande av allt:
Om jag lyckas få igång den och hinner starta något lite mer krävande program, t.ex. ett spel. Då kan datorn gå hur länge som helst utan att frysa!
Normalt är ju antagligen det omvända... När jag stänger spelet så kan det ta allt från några minuter till någon timme, men sen kan den frysa igen.
Det är som att den håller sig "levande" så länge den är sysselsatt. Börjar datorn slöa, ja då är det kört.
Så, tillfällig fix är att starta ett spel och ha på i bakgrunden medan man jobbar osv. Inte så hållbart, och märkligt.
Är det någon komponent som är mer eller mindre trolig som källa till detta ?
Är det moderkort/CPU så är det ju i princip bara att skrota hela rasket och köpa nytt, men är det någon mindre vital del som faktiskt går att byta så kan det ju eventuellt vara värt ett försök innan jag ger upp...
Förslag?
MVH
Marcus