Permalänk

Datorn fryser, när den INTE gör något

Hej

Jag har letat på forumet och det finns ju många trådar om datorer som fryser slumpmässigt, men ingen som riktigt stämmer överens med mitt bekymmer...

Har en ca 4-5 år gammal dator som hittills fungerat utmärkt men nu senaste veckorna har den börjat frysa.
Det är frustrerande för det är så slumpmässigt, här är lite info:

Först själva datorn:
AMD Ryzen 9 5950X
RAM-minne 32,0 GB (2x16)
Geforce RTX 2060
850W nätagg
Två NVM diskar (var för sig) och två mekaniska i en lagringspool (Storage spaces).
Windows 10

Ibland bara fryser allt, men ibland ger den blåskärm med meddelandet DPC_WATCHDOG_VIOLATION.
Den kan frysa vid bootning, när windows laddar, vid login-screen och när windows är igång.
Ibland tar det sekunder innan den fryser, ibland kan det gå någon halvtimme.

MEN, nu kommer det mest spännande av allt:
Om jag lyckas få igång den och hinner starta något lite mer krävande program, t.ex. ett spel. Då kan datorn gå hur länge som helst utan att frysa!
Normalt är ju antagligen det omvända... När jag stänger spelet så kan det ta allt från några minuter till någon timme, men sen kan den frysa igen.
Det är som att den håller sig "levande" så länge den är sysselsatt. Börjar datorn slöa, ja då är det kört.

Så, tillfällig fix är att starta ett spel och ha på i bakgrunden medan man jobbar osv. Inte så hållbart, och märkligt.

Är det någon komponent som är mer eller mindre trolig som källa till detta ?

Är det moderkort/CPU så är det ju i princip bara att skrota hela rasket och köpa nytt, men är det någon mindre vital del som faktiskt går att byta så kan det ju eventuellt vara värt ett försök innan jag ger upp...

Förslag?

MVH
Marcus

Permalänk
Medlem

Nej nej lugn i båten, väldigt osannolikt att det är något kritiskt med hårdvara.

Först det mest uppenbara, har du testat Windows ominstallation?

Ifall du inte riktigt vill börja så drastiskt, öppna Cmd som admin och skriv "DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth" och tryck enter. Sen skriv "SFC /scannow" och tryck enter.

Titta efter om det finns någon Windows uppdatering samt för Nvidia drivrutiner. Ifall inte, kan du testa avinstallera Nvidias drivrutiner med DDU och installera ett par versioner äldre.

Men säkrare är en ren Windows. Också värt att uppdatera moderkortets bios.

Annars möjligen att din disk börjat ge upp. Värt att titta efter med Crystaldiskinfo.

Permalänk
Medlem

Min gamla sandy bridge betedde sig likandant vid hård klockning. Har för mig att volten var för låg vid vila. Jag skulle uppdaterat bios och se om det löser bekymret?

Antar att inget är klockat?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Prova stänga av Global c-state control och sätta power supply idle control till typical. Detta i bios.

Annars prova öka vcore lite på minnen eller cpu eller gpu.

Permalänk

Tack för alla tips!
Jag har börjat beta av dom, så får vi se vad som händer.

1. Inte installerat om Windows. Vet att det ofta hjälper mot många åkommor men detta drar jag mig för så länge jag kan. Å andra sidan är det väl snart dags att försöka byta till Windows 11 iallafall, så vi får se om det blir en sista utväg...

2. Har redan kört "DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth" (hittade det som förslag på annan sida) men har nu kört det igen.

3. "SFC /scannow", samma som för DISM, har redan testat det, men det skadar ju inte att testa igen! Hittade inga problem (det gjorde den dock förra gången om jag minns rätt, som den fixade).

4. Laddat ner Crystaldiskinfo. Den säger att Hälsostatus är "Bra" på alla diskar. Temp ligger mellen 47 och 54 grader. Något speciellt värde jag bör titta efter?
Jag har även Samsung Magician installerat, och den säger att jag har senaste firmware på båda M2-diskarna (som är Samsung 980 PRO).

5. Windows Update ska ju köra automatiskt, men jag har kollat för säkerhets skull att det verkligen inte finns några uppdateringar som inte är installerade.

6. Kollade efter nyare drivrutiner från Nvidia. Det fanns såklart (kommer ju typ dagligen känns det som) så det var väl någon månad sedan jag uppdaterade senast. Körde iallafall in de nya, och valde då "Ren installation" för säkerhets skull (annars brukar jag bara köra vanlig uppdatering).

Över lag har jag inte misstänkt varken Windows eller Grafikkortet eftersom frysningarna inträffar redan vid bootningen, men det kanske ett dåligt antagande.

Nästa steg blir BIOS, har laddat ner senaste men inte uppdaterat ännu. Fanns en uppdatering från mars i år. Återkommer så snart det är gjort.
Är ett X570 AORUS ELITE

Inget är klockat. Datorn är snabb nog ändå för det jag använder den till, annars hade det ju varit en misstänkt källa till problemet.

Hjälper inget av detta ger jag mig på Larrxis förslag.

Permalänk

Lät datorn stå på över natten och den hade frusit på morgonen.

7. Har nu uppdaterat BIOS från version F40d till F40g.

Inne i Bios upptäckte jag att XMP för minnena var avstängt, kanske har den själv känt av att systemet varit instabilt och stängt av detta? Slog iallafall igång det igen.

Då väntar jag och ser om allt detta gjort någon förbättring...

Permalänk
Medlem

Kan du se något i loggboken i samband med att datorn hänger sig? Kan ibland ge någon ledtråd.

Start > Loggboken > Windows-loggar > System

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Bara för att utesluta, har du uppdaterat div. drivrutiner till moderkortet?

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att övervaka PSU. Levererar den kontinuerligt 12 och 5 volt eller dippar det stundtals?

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatrimVidz:

Då väntar jag och ser om allt detta gjort någon förbättring...

Det kan inte vara så att det är någon enhet på datorn går ned i sovläge och sedan kraschar?

"Turn this device off to save power" på exempelvis trådlösa nätverkskort skapar relativt ofta problem.

Min erfarenhet säger mig att i 9/10 fall så är det drivrutiner till trådlösa enheter eller grafikkort som spökar.

Permalänk
Medlem

Kanske jag som missade det när jag skummade igenom tråden, men har du testat starta i felsäkert läge?

Permalänk
Medlem

Man kan även pröva att plocka ur delar och se om den slutar. En disk, är det samma fortsätter man med nästa disk och "bantar" metodiskt ned den tills problemet hittas.

Jag har själv varit med om att allt från dåliga ram minnen till usb möss orsakat frysningar.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk

Har likadant moderkort i min unraidserver.
Samma problem.
Lösningen var att ändra power supply idle control i BIOS.

Permalänk
Skrivet av Lallalarsson:

Har likadant moderkort i min unraidserver.
Samma problem.
Lösningen var att ändra power supply idle control i BIOS.

Så många hjälpsamma medlemmar här på Sweclockers.
Jag har inte hunnit prova allt ännu, men om jag tar Lallalarssons råd, vilken inställning är det som styr detta (så att jag ändrar på rätt ställe)?

Permalänk
Skrivet av MatrimVidz:

Så många hjälpsamma medlemmar här på Sweclockers.
Jag har inte hunnit prova allt ännu, men om jag tar Lallalarssons råd, vilken inställning är det som styr detta (så att jag ändrar på rätt ställe)?

Minns inte exakt men det är under CPU någonstans

Permalänk

Bios är uppdaterat, och jag trodde först att det hade löst sig, för datorn klarade sig ett ganska bra tag utan att frysa, men till slut gjorde den det ändå.

Hittade mer tips om inställnignar i Bios: Reddit
"Go into BIOS and disable: Global C State AMD Cool&Quiet CPPC CPPC Preferred Cores"

Så gjorde allt det.

Dator har nu rullat på utan problem i ca två dygn. Vågar knappt hoppas, och tar i massa trä, men det verkar lovande.

stavfel
Permalänk

Uppföljning...

Sedan senast har det gått bra och inga nya frysningar.
Svårt att säga exakt vad som var lösningen, men troligen ändringarna i BIOS som gjordes enligt förra inlägget.

Anser ärendet löst.

Tack alla för era tips och förslag som ledde fram till det!