Permalänk
Skrivet av KeWm90:

För ca 3 år sedan köpte vi en villa, lån på 85% idag kanske vi ligger på 81% belåning från vad vi köpte för. Idag klarar vi inte bankens KALP. Vad finns det för risker med det? Ekonomin för oss är densamma idag, lite högre billån då vi bytt bil.

Risken är väl att inte kan byta till en annan bank, men tror inte att nuvarande bank ens kontrollerar KALP via andra tillfällen än när man tecknar lånet.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeWm90:

Idag klarar vi inte bankens KALP. Vad finns det för risker med det? Ekonomin för oss är densamma idag, lite högre billån då vi bytt bil.

Risken är att ni inte har marginal för livet och att ni inte kan byta bank, men så länge ni sköter lånet så kommer nuvarande bank inte göra något.

Skrivet av TobiasStockholm:

men tror inte att nuvarande bank ens kontrollerar KALP via andra tillfällen än när man tecknar lånet.

De tar numer en årlig kreditkontroll p.g.a. lagkrav där de måste bedöma vad de sitter med för kreditrisker, men de beräknar inte kalp med den.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Risken är att ni inte har marginal för livet och att ni inte kan byta bank, men så länge ni sköter lånet så kommer nuvarande bank inte göra något.

De tar numer en årlig kreditkontroll p.g.a. lagkrav där de måste bedöma vad de sitter med för kreditrisker, men de beräknar inte kalp med den.

Ok, stämmer det verkligen? Har inte fått någon kreditupplysning från min bank annat än när jag tecknade lånet. Men de kanske tar en typ av kreditkontroll som inte genererar en kreditupplysning?

KALP är rätt överdrivet sträng för övrigt, vi går back enligt vår KALP men i verkligheten går vi långt ifrån back. Men så shoppar vi inte som galningar heller och har relativt låga vardagliga omkostnader.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Ok, stämmer det verkligen? Har inte fått någon kreditupplysning från min bank annat än när jag tecknade lånet. Men de kanske tar en typ av kreditkontroll som inte genererar en kreditupplysning?

KALP är rätt överdrivet sträng för övrigt, vi går back enligt vår KALP men i verkligheten går vi långt ifrån back. Men så shoppar vi inte som galningar heller och har relativt låga vardagliga omkostnader.

Ja, du ska få information varje år om att din bank har genomfört en kreditupplysning enligt lagkrav, men som du skriver tror den inte generar en upplysningskopia eftersom det är lagkrav och den används bara för att banken ska kunna bedöma vad de sitter med för kreditrisker.

KALP må upplevas överdriven, men så sticker räntan och inflationen som den gjort de senaste åren och då känns den inte så överdriven längre utan det är rätt skönt att man inte hamnar på barbacke direkt s.a.s.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Tack, vi har pengar över varje månad och det finns några tusenlappar att spara extra på "onödig konsumtion" om det skulle behövas. Lite orolig att banken "straffar" oss med högra ränta då KALP inte går ihop. Dock har jag märkt att en annan storbank gärna lånar ut mer än nuvarande bank.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeWm90:

Lite orolig att banken "straffar" oss med högra ränta då KALP inte går ihop. Dock har jag märkt att en annan storbank gärna lånar ut mer än nuvarande bank.

Ni är redan ”straffade” med högre ränta p.g.a. belåningsgraden, som sagt enda riskerna är att det inte går ihop för er eller att ert förhandlingsläge är sämre eftersom ni har svårare att byta bank. Ingen risk att nuvarande bank bryter lånet eller annat, det har de givetvis noll intresse av så länge ni sköter era betalningar.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Ja, du ska få information varje år om att din bank har genomfört en kreditupplysning enligt lagkrav, men som du skriver tror den inte generar en upplysningskopia eftersom det är lagkrav och den används bara för att banken ska kunna bedöma vad de sitter med för kreditrisker.

KALP må upplevas överdriven, men så sticker räntan och inflationen som den gjort de senaste åren och då känns den inte så överdriven längre utan det är rätt skönt att man inte hamnar på barbacke direkt s.a.s.

Jag har heller aldrig fått en sådan kontroll 🤔 är du säker på att det kravet finns? Eller gäller det kanske bara nya lån?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag har heller aldrig fått en sådan kontroll 🤔 är du säker på att det kravet finns? Eller gäller det kanske bara nya lån?

Se årets meddelande jag fick:

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Hej allesammans,

Har påbörjat en process av en nybyggnation av ett Eksjöhus. Upplever att nuvarande bank är dålig på att återkoppla (gått 2 veckor nu). Jag och min sambo har en god ekonomi sedan tidigare. Inga lån, tomten äger vi och handpenning finns till minst 30% av lånets storlek.

Bör man kolla med andra banker som kanske visar större intresse? Tjänar man något mer på att gå till banken sen eksjöhus har samarbete med tro?

Även lite kluven över hur byggnadskreditiv fungerar då de kalkyler jag ser på nätet visar räntekostnaden som 87000kr/mån(!) vilket låter helt absurt.

Tips och hjälp uppskattas!

Visa signatur

PSU: Corsair HX1200i Case: Phanteks NV9
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 9800X3D RAM: Corsair Dominator 96GB
Motherboard: Asus TUF X870-Plus Wifi Cooler: Noctua NH-D15 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Hej allesammans,

Har påbörjat en process av en nybyggnation av ett Eksjöhus. Upplever att nuvarande bank är dålig på att återkoppla (gått 2 veckor nu). Jag och min sambo har en god ekonomi sedan tidigare. Inga lån, tomten äger vi och handpenning finns till minst 30% av lånets storlek.

Bör man kolla med andra banker som kanske visar större intresse? Tjänar man något mer på att gå till banken sen eksjöhus har samarbete med tro?

Även lite kluven över hur byggnadskreditiv fungerar då de kalkyler jag ser på nätet visar räntekostnaden som 87000kr/mån(!) vilket låter helt absurt.

Byggnadskreditiv och räntan kopplat till detta är oftast högre än de normala bolånen du förhandlar om. Däremot kan det finnas banker som faktiskt hjälper till med vettiga räntor kopplat till detta också. Du får helt enkelt kontakta Eksjöhus och dess samarbetsbank och se vad de har att erbjuda - Det kan ju inte vara någon konstig bank de samarbetar med.

Man ska aldrig vara trogen sin bank, de struntar fullkomligt i dig när det väl kommer till kritan

Hör av dig till flera banker och kolla läget - Mitt tips!

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Byggnadskreditiv och räntan kopplat till detta är oftast högre än de normala bolånen du förhandlar om. Däremot kan det finnas banker som faktiskt hjälper till med vettiga räntor kopplat till detta också. Du får helt enkelt kontakta Eksjöhus och dess samarbetsbank och se vad de har att erbjuda - Det kan ju inte vara någon konstig bank de samarbetar med.

Man ska aldrig vara trogen sin bank, de struntar fullkomligt i dig när det väl kommer till kritan

Hör av dig till flera banker och kolla läget - Mitt tips!

Tackar, nej deras samarbetspartner är Nordea, vilket varken säger mig bu eller bä. Jag tyckte mest att den månatliga räntekostnaden för ett byggkreditiv på 2.5miljon lät hiskeligt högt och det skulle vara billigare med ett lån rakt av. Sen kan det ju vara deras räknesätt också som förvirrar en. Får helt enkelt höra av mig 😊

I dagsläget har vi sparbanken och handelsbanken, varav båda känns ganska oseriösa i ärendet.

Visa signatur

PSU: Corsair HX1200i Case: Phanteks NV9
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 9800X3D RAM: Corsair Dominator 96GB
Motherboard: Asus TUF X870-Plus Wifi Cooler: Noctua NH-D15 G2

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av 13ers3rk:

Hej allesammans,

87k/mån i ränta, motsvarar 1 044 000 kr/år i ränta, eller ca 40%.
Det är onekligen något fel i kalkylen.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

87k/mån i ränta, motsvarar 1 044 000 kr/år i ränta, eller ca 40%.
Det är onekligen något fel i kalkylen.

Det är nog Nordeas räkneexempel på effektiv ränta som avses, men det hela blir absurt då det är ett räkneexempel i stil med att köpa en elektronikpryl på avbetalning. ~87 tkr/mån är för att betala av exempellånet på en miljon under ett år inkl. ränta och kostnader, inte själva kostnaden för att ha lånet under ett år utan att amortera. När standardiserad konsumentinformation blir konsumentdesinformation....

Permalänk

Hej! Jag har en fråga som är lite utanför ämnet, men jag kollar här. Hoppas det är okej.

Vi håller på att sälja vår lägenhet, och vad skulle vara en ideal mäklaravgift? Vi är i Stockholm och har fått ett erbjudande om en mäklaravgift på 50 000 kr, plus cirka 8 000 kr för bilder och video. Hemnets avgift tillkommer också utöver detta. Det förväntade försäljningspriset är runt 4,3 miljoner kr.

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av last_grimm:

Hej! Jag har en fråga som är lite utanför ämnet, men jag kollar här. Hoppas det är okej.

Vi håller på att sälja vår lägenhet, och vad skulle vara en ideal mäklaravgift? Vi är i Stockholm och har fått ett erbjudande om en mäklaravgift på 50 000 kr, plus cirka 8 000 kr för bilder och video. Hemnets avgift tillkommer också utöver detta. Det förväntade försäljningspriset är runt 4,3 miljoner kr.

Ideal vet jag inte vad man kan säga om, men vi betalade samma när vi sålde för ca 3 mkr. Personligen gillar jag att lägga upp det med lite lägre arvode men en rörlig del över ett visst pris, ger lite extra motivation till mäklaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av last_grimm:

En av mina bästa vänner är mäklare i Stockholm med omnejd och säljer i stort sett alla i gängets lägenheter med jämna mellanrum. Vårt kompis-pris är nu 40 000:- fast arvode, så jag skulle nog säga att 58 KSEK är ok.

Hemnet har blivit uhemult dyrt, överväg att skippa. Kan räcka med Booli.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem
Skrivet av last_grimm:

Skrivet av PuMaH:

Ideal vet jag inte vad man kan säga om, men vi betalade samma när vi sålde för ca 3 mkr. Personligen gillar jag att lägga upp det med lite lägre arvode men en rörlig del över ett visst pris, ger lite extra motivation till mäklaren.

Jag gjorde samma som PuMaH skriver här ovan.

Gjorde en kalkyl och en stege med en rörlig del.

Fast pris fram till försäljningssumma X (detta var jag nöjd med men visste att det troligen skulle gå högre)
mellan summa X och Y så fick de någon procent på priset över X.
Från summa Y och uppåt så tror jag det var 15% på allt över Y.

De erbjöd först ett fast pris på 60 + hemnetavgifter.

Jag kontrade med fast på 45 + hemnetavgifter och stegen.
Detta var 2022 så väldigt dålig marknad och alla mäklare behövde jobb. Så jag fick igenom min kontring.
Slutade på en total kostnad på 48 + hemnet.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk

Keep it simple, SBAB alltid om de inte är hög belåning då är det vettigast att se sig efter andra alternativ.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av razerrazer:

Keep it simple, SBAB alltid om de inte är hög belåning då är det vettigast att se sig efter andra alternativ.

Vem är svaret riktat till?

Sedan är det långt ifrån säkert att SBABs ränta är bra. Den är helt ok i vissa fall, men ganska dålig i andra.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av blunden:

Vem är svaret riktat till?

Sedan är det långt ifrån säkert att SBABs ränta är bra. Den är helt ok i vissa fall, men ganska dålig i andra.

Beror på som sagt hur stor belåningsgrad du har, har du relativt låg burkar SBAB vara bästa alternativet.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av razerrazer:

Beror på som sagt hur stor belåningsgrad du har, har du relativt låg burkar SBAB vara bästa alternativet.

Jag har relativt låg belåningsgrad och har alltid fått bättre ränta än SBAB ger, oftast betydligt bättre. Jämförde precis igen och även nu låg SBAB dåligt till. Det bygger dock givetvis på hur väl man lyckas förhandla samt hur hungriga storbankerna är just då.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av razerrazer:

Det är väl främst de som inte har så bra förutsättningar (eller inte vill förhandla) som får bättre ränta hos SBAB, har man låg belåningsgrad och ordnad ekonomi brukar de andra bankerna erbjuda bättre med ganska enkel förhandling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Jag har relativt låg belåningsgrad och har alltid fått bättre ränta än SBAB ger, oftast betydligt bättre. Jämförde precis igen och även nu låg SBAB dåligt till. Det bygger dock givetvis på hur väl man lyckas förhandla samt hur hungriga storbankerna är just då.

SBAB ligger 0,25% högre än vad jag har hos Swedbank.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

SBAB ligger 0,25% högre än vad jag har hos Swedbank.

Det förvånar mig inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

Hemnet har blivit uhemult dyrt, överväg att skippa. Kan räcka med Booli.

Å andra sidan är det en billig extrapeng för att få en köpare du annars går miste om. Jag har exempelvis alltid enbart kollat Hemnet och tror många räknar med att "allt" tillgängligt finns där.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS Prime 9070 XT 16GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Å andra sidan är det en billig extrapeng för att få en köpare du annars går miste om. Jag har exempelvis alltid enbart kollat Hemnet och tror många räknar med att "allt" tillgängligt finns där.

Beror väl på vad man säljer, är väl typ 20-40k nu för stockholmarna (pga av marknadsvärdet vi har)

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Beror väl på vad man säljer, är väl typ 20-40k nu för stockholmarna (pga av marknadsvärdet vi har)

Kollade vad de tog och lägger man ut något för 13 mille ska de ha 10k för basvarianten och lägger man ut för 5 mille är det 7k istället, inte direkt så farligt ändå när ett enda extra bud täcker den summan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Kollade vad de tog och lägger man ut något för 13 mille ska de ha 10k för basvarianten och lägger man ut för 5 mille är det 7k istället, inte direkt så farligt ändå när ett enda extra bud täcker den summan.

Inte det någon väljer? De flesta kör väl stora,då är det 40k för 4m lägenhet enligt min granne

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hemnets priser enligt de själva. Kostnaden för mäklare och hemnet är dessutom avdragsgill när man säljer bostaden.

https://www.hemnet.se/priser

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Detta är precis varför skitföretaget Hemnet kunnat öka sina priser med typ 1000% på tio år. Det är dags att göra upp med helvetet vi gemensamt skapat.

Mäklare får kickback från Hemnet så säljer gärna på oss skiten.

Visa signatur