MSI:s säkra strömkabel har bränts igen

Permalänk
Melding Plague

MSI:s säkra strömkabel har bränts igen

Trots MSI:s försök att göra 12VHPWR mer användarvänlig, har strömkontakt bränts.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hur kan brist på kräm orsaka brand, borde det snarare inte vara tvärt om xD

Permalänk
Medlem

Ser ut som att kabeln legat i spänn mot sidopanelen och delvis glidit ur kontakten upptill. Varav alla pins på övre raden är brända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Läs på lite så förstår du.
En kabel som ligger på gränsen kan också bli väldigt varm.

Men denna nya 12vhp kabel borde man revidera helt och hållet.

Permalänk
Medlem

Säger som jag alltid sagt, ett par rörkabelskor med typ m8 fattning så är problemet löst. Bara specca åtdraningsmoment på ansöutningarna, som i och för sig oavsett siffra kommer dras hår så in i helvete av användarna 🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

En kabel som ligger på gränsen kan också bli väldigt varm.

Men denna nya 12vhp kabel borde man revidera helt och hållet.

nja, håller med i allt, men "läs på" är inte ett giltigt svar på en rimlig fråga;
varför skulle säg en 500W PSU ha mer smältrisk än en 1500W PSU med ett 5090?
Snarare borde väl OCP/OPP lösa ut på det mindre innan kablarna börjar smälta

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Vänta nu....

En MSI 12VHPWR på ett Corsair HX1500i på 1500 watt.
Har för mig att MSI 12VHPWR är specificerad för max 450 Watt, rätta mig om jag har fel!
Var angivet till max 450 Watt för den kabeln som följde med det 850 Watt MSI PSU som jag monterade i helgen där 12 Volt klarar max 850 Watt (70,8 Ampere).

Vad brukar det sägas om att blanda kablar mellan olika tillverkare?

Edit: Jag mindes fel!
Den kontakten som följde med var på 600 Watt, så antagligen läste jag det någonstans på nätet i test av agg-
Sorry!
Däremot så är det intressant att utförandet på kontakter är olika, min ser ut som nedan.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Har för mig att MSI 12VHPWR är specificerad för max 450 Watt, rätta mig om jag har fel!
Var angivet till max 450 Watt för den kabeln som följde med det 850 Watt MSI PSU som jag monterade i helgen där 12 Volt klarar max 850 Watt (70,8 Ampere).

Om kabeln är specifierad för max 450 W borde väl sense-pinnarna ange det och begränsa? Det är ju halva poängen med dem (den andra halvan är att känna av om kabeln inte sitter i ordentligt).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

tittar man på bilden så ser det ut som MSIs "bläckfisk", alltså den som är 12VHPWR till 4x 8-pin som har smält, och inte en kabel direkt till PSU

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Varför köra med en adapter? Corsair + MSI via 8-pin… nej tack, det gör bara problemet ännu värre. Helt plötsligt kortsluter man ju nätaggets olika kontakter via denna adapter, det blir ännu värre än med en ren kabel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Om kabeln är specifierad för max 450 W borde väl sense-pinnarna ange det och begränsa? Det är ju halva poängen med dem (den andra halvan är att känna av om kabeln inte sitter i ordentligt).

Beror på om alla 4 sense pinnar är populerade eller inte, om dom är det så är det upp till grafikkortet att bestämma om det ska begränsas eller inte.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Hela poängen med tråden tippar jag vore typ:
..men det skulle ju inte ens Gå att lyckas med..

Grammatikrättelser välkomnas!

Visa signatur

Gapar ofta efter galen fågel i fel tunna.

Permalänk
Medlem

Kan dom inte bara komma ut med en ny standard där det är helt omöjligt för det här att hända? Jag sitter fortfarande kvar på min 3090 pga att jag aldrig skulle våga ha den på under nätterna pga av det här problemet... Ville köpa 4090, kunde inte köpa 5090 vid release...

Att inte "få böja en kabel" är ju bara löjligt, att standarden är underdimensionerad är väl ett faktum? Hur kan man skapa en kontakt som man KAN ansluta fel? Redan där gick det ju fel.

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Om du ska svara på det viset kan du ju iallafall hänvisa till en bra källa för att "läsa på" eller?

Skrivet av Chromatic:

Vet inte exakt vad som menades i artikeln, kan vara skämtsamt skrivet. Men, nätagg kan generellt leverera mer än de är specade för, men om enskilda komponenter i nätagget faktiskt är dimensionerade för säg 750W och du drar 900W så kan de enskilda komponenterna prestera sämre och du kan få strömspikar och rent utav för låg spänning på till exempel 12v ut till GPU. Om det inte är en enda rail till PCIe kontakter kan du dra för mycket via en för att kompensera för en annan som levererar sämre.

Man brukar snacka om ripple och transients- nätagget ska filtrera bort "vågen" i AC när det omvandlar till DC, när det pushas hårt kan detta fungera sämre och utrycker sig som svajande DC-spänning. Transients är mer plötsliga strömspikar.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Beror på om alla 4 sense pinnar är populerade eller inte, om dom är det så är det upp till grafikkortet att bestämma om det ska begränsas eller inte.

Eftersom vi nu vet exakt vad som pågår, så spelar det ingen roll om sense pinnarna sitter i. Dom gör i princip ingenting.

TL;DR 40 och 50 serien ser 12 HPWR som en enda strömkabel. 5 av 6 kablar kan vara trasiga och kortet kör fortfarande i fullt fräs på 1 kabel, typ 5x över spec med inte helt oväntat resultat. 30 serien hade det splittat 3x2 så att "bara" 2 kablar kunde faila sen startar inte kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Varför köra med en adapter? Corsair + MSI via 8-pin… nej tack, det gör bara problemet ännu värre. Helt plötsligt kortsluter man ju nätaggets olika kontakter via denna adapter, det blir ännu värre än med en ren kabel

Nja, inget fel på adaptern, det är av samma typ som följt med sen vi började med 12VHPWR; alltså 12VHPWR till 4x 8-pin, den som ska fungera med alla psu med 4x 8-pin, inte den typen som kopplas direkt in i psu

Op har alltså inte gjort någon konstig/otillåten blandning av kablar mellan psu är det som är viktigt att ta med sig (redaktionen har av någon anledning valt att inte ta med bilden som visar detta)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är bra jäkla uselt, även om det nu så, att det skulle råka vara ett "handhavande fel" så borde det helt enkelt inte kunna uppstå. Hur många miljarder stickkontakter, skarvsladdar osv finns det inte hushåll världen över.

Permalänk
Medlem

Säger som jag brukar, det är bara att inse att grafikkort har blivit tok för strömtörstiga. Det fanns en tid då en grafikkrets i toppklassen bara låg på 15w, sedan har det bara ökat exponentiellt.

Mer ström, mer ström, mer ström.

Det såg ut som det hade börjat bomsa in ett tag, efter 700-serien, men i samband med 3000-serien så har strömförbrukning bara skjutit rakt upp. Verkar nästan som att Nvidia sett avvecklingen av SLI som en ursäkt att pumpa oändligt mycket ström in i en enda krets.

Vansinnigt.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Problemet är ju inte kontakten i sig (även om den i mitt tycke är sämre än 8-pin). Problemet ligger i grunden att Nvidia snåla in på lastbalanseringen på 4xxx samt 5xxx serien.

Alla 6 pinnar med ström går till samma kontaktpunkt på gpu:n utan att balanseras, och ström letar alltid sig genom lättaste motståndet dvs att 1-2 pinnar med riktigt bra kontakt av olika anledningar som tex lite bättre krimpning, lite kortare kabel osv osv kommer automatiskt få bära mera ström då den letar sig automatiskt dit om den inte regleras.
Detta kan desutom ändras genom att man bara ta ut och sätter in kablen igen något som du som användare inte vet utan att mäta.

Innan så hade Nvidia kretsar som reglerade strömen jämt även om de inte hade optimal kontakt vilket gjorde att alla kablarna på ex ett 3090 (3x8pin) bar liknade spänning fördelat över kontakterna.

Varför de gjorde detta (med en känsligare kontakt dessutom) är bortom mitt förstånd
De borde istället lastbalanserat varje strömförande kabel (6st) så hade detta problemet inte existerat då gpu:n hade tvingat varje strömförande kabel att bära liknande last.

Permalänk
Skrivet av Nyhet:

Trots MSI:s försök att göra 12VHPWR mer användarvänlig, har strömkontakt bränts.

Läs hela artikeln här

Det virker som om en del youtubere lager mye støy når det er snakk om svidde kontakter på RTX5090, det står spesifikk 6 kort på verdensbasis... og hvor mange kort er solgt? det er vell noen tusen kort som er solgt så probleme er ikke så stort som en del vil ha det til, har og sendt e-post til Ausus i Norge med spørsmål om dette og om det er noen de vil advare mot dette korte og garanti om det oppstår svidd kort og ødelagt seasonic 2200watt ATX 3.1( den koster over 7000kr) , jeg vil handle meg en Ausus RTX5090 kort siden prisene har gått veldig ned og det er god tilgjenglighet nå.Det nytter ikke å høre på youtubere, de klager over Nvidia men likevell så har de rtx5090 kort i sine egene pc`er.. det sier litt om hvor lite seriøse de er.De advare alle andre men er de bedre selv? nop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

Kan dom inte bara komma ut med en ny standard där det är helt omöjligt för det här att hända? Jag sitter fortfarande kvar på min 3090 pga att jag aldrig skulle våga ha den på under nätterna pga av det här problemet... Ville köpa 4090, kunde inte köpa 5090 vid release...

Att inte "få böja en kabel" är ju bara löjligt, att standarden är underdimensionerad är väl ett faktum? Hur kan man skapa en kontakt som man KAN ansluta fel? Redan där gick det ju fel.

Ju grövre kabel ju mindre får du böja 🙂 googla böj radie kabel så ser du.
Enklaste lösningen vore att inte ha kontakten ovanpå... Så den inte kan spänna mot chassi

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Snart behöver vi visa upp ett certifikat att vi har behörighet att handhava Nvidias grafikkort när vi köper dom 😑

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Tänk att en kabel ska vara så svår att åtgärda... lol alltså

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Ja! Det kan man tycka....

Sen får jag erkänna att jag hade fel, kabeln som följde med var på 600 Watt (lade till bild).
är nog som sweisdapro skriver nedan, att det är MSI's bläckfisk...

Skrivet av sweisdapro:

tittar man på bilden så ser det ut som MSIs "bläckfisk", alltså den som är 12VHPWR till 4x 8-pin som har smält, och inte en kabel direkt till PSU

Ja, du har nog rätt. Ser ut som bläckfisk på nedre vänstra bilden.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
--

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Tänk att en kabel ska vara så svår att åtgärda... lol alltså

Ja...
Går man ner i kontakt/stift area samtidigt som man minskar antalet stift i förhållande till tidigare kontakter.

Frågan är om det någonsin kan bli fullt åtgärdat.

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem

Idiotkontakt, som sagt. Märk väl att jag inte syftar på MSI:s specifika version, utan själva grunddesignen.

Man ska inte behöva en Wireview GPU Pro med ljudlarm bara för att övervaka en idiotkontakt:

https://www.thermal-grizzly.com/en/wireview-gpu-pro/s-tg-wv-p

(Och med tanke på hur jävla mycket Nvidia tar betalt för sina kort så borde de skicka med en gratis.)

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Nja, inget fel på adaptern, det är av samma typ som följt med sen vi började med 12VHPWR; alltså 12VHPWR till 4x 8-pin, den som ska fungera med alla psu med 4x 8-pin, inte den typen som kopplas direkt in i psu

Op har alltså inte gjort någon konstig/otillåten blandning av kablar mellan psu är det som är viktigt att ta med sig (redaktionen har av någon anledning valt att inte ta med bilden som visar detta)

Nej inget ’fel’ kanske, men ännu mer risk för fel, flera steg med potentiellt dåligt isatta kablar, och rak parallellkoppling mellan 8-pin-kontakterna (för att 12-pin suger) så blir lite extra dumt

De som kom till 3000-serien så kopplades sense-pinnarna korrekt vidare till stora kortet och allt var separerat per kontakt, nu är det bara rent parallellt

Permalänk

Nu är jag förvisso inte kretsdesigner hos Nvidia men för en lekman som en själv verkar det som en högst oklok idé att mata snudd på 10A per kabel i en tätt packad bunt med kablar…

Det kanske är dags för mer energisnåla kort eller en helt ny standard med högre spänning?

Permalänk
Medlem

Gör ingenting, folk flockas runt Nvidias kort ändå, "det händer inte mig" verkar de tycka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Gör ingenting, folk flockas runt Nvidias kort ändå, "det händer inte mig" verkar de tycka

"Totalt har det nu rapporterats minst sex bekräftade och ett obekräftat fall av smälta 12VHPWR-kablar på RTX 5000-serien, "

Inte så att det händer var och varannan... Och även i detta all handlar det om någon som
1. Böjt kabeln
2. Mixat Corsair+ msi

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop