Vinn nätagg från Seasonic

Läsvarningar på ny hårddisk

Permalänk
Medlem

Läsvarningar på ny hårddisk

Hej,
Jag undrar hur allvarliga är dessa läs varningar?

Programmet jag använder är Victoria.

Detta är tyvärr inte första hårddisken, Jag reklamerar får en ny samma problem.

Det gäller både Toshibas N300 och MGseries i detta fallet.

Ska man fortsätta reklamera tills det kommer en utan varningar, eller kommer denna hålla?

Permalänk

Dum fråga kanske men har du testat köra annan programvara för att kolla diskhälsan? Tänker att det kanske är steg 1 nu när du redan fått hårdvaran utbytt

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Hedersmedlem

Det är ju nästan omöjligt att läsa, ta en skärmdump istället.

Det ser ut som om varningarna är att vissa block tar lång tid att läsa? Det kan ju bero på lite vad som helst, inkl att datorn är upptagen med något annat. Behöver inte vara ett tecken på något fel.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Alla program säger att diskhälsan är bra alltså smart statusen.
Men den läser inte av hela disken den "scannar" bara.
Jag får dessa meddelanden när jag läser av alla sektorerna på hårddisken. Dvs det tar några timmar

Permalänk
Medlem

Jag har en bild med samma fel men en annan hårddisk

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Byt mjukvara främst, vad säger S.M.A.R.T?

Permalänk
Medlem

Låter spontant som att ditt program klagar på hur diskarna är formaterade vilket leder till längre lästider.

Finns det möjligtvis mer dokumentation om vad varningen betyder?

Permalänk
Medlem

Vad säger en full offline smart scan ? Sån tar också mångs timmar

Läsfel utanför smart kan likväl vara controller eller vad som helst

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greven_Z:

Hur mår hårddiskkontrollerna? Har du clonat in datan? Vad används disken till? NAS?

Känns ganska osannolikt att felet ligger på disken i sig, då du får liknande problem med andra enheter.

Vad säger chkdsk?

Edit:
Som @perost är inne på, så sker det med jämna intervall. Något som du kör i Task Scheduler samtidigt? Har du Windows Defender eller något annat som bråkar i bakgrunden? Ringer programmet den hem till Vitryssland (.by)?

Hade valt att köra denna typen av programvara helt offline, speciellt med tanke på ursprunget.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att felen inträffar regelbundet med ungefär 65 min mellanrum så är det nog som sagt mer sannolikt att det är något annat som orsakar fördröjningarna.

Har du märkt av att datorn fryser till då och då vid normal användning? Det borde vara ganska tydligt om den fryser i över en sekund men lätt att missa om det bara händer ungefär en gång i timmen.

Permalänk
Medlem

Har aldrig hört talas om "Victoria", men den verkar ju ge ett bra intryck. Skriven i USA och enbart Windows Således inte skrivet för något annat operativ och sedan porterad. Disken HDWG21C (? UZSV ?) tycks vara en CMR-disk så inget konstigt där heller.
Jag skulle främst göra en A/B test med en annan programvara. HDTune kanske, https://www.hdtune.com/

Har du räknat på felplaceringarna, kan det vara något sorts cylinder- eller sektor-byte som de här diskarna använder. (Hoppa över diagnosspår t.ex.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greven_Z:

Men den läser inte av hela disken den "scannar" bara.

Vad är skillnaden? Jag hade trott att det betydde just att den läser...?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Har aldrig hört talas om "Victoria", men den verkar ju ge ett bra intryck. Skriven i USA och enbart Windows Således inte skrivet för något annat operativ och sedan porterad.

https://hdd.by/victoria/ verkar vara officiella sajten. Ger inte intryck av att vara "skriven i USA", men vad vet jag.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

https://hdd.by/victoria/ verkar vara officiella sajten. Ger inte intryck av att vara "skriven i USA", men vad vet jag.

Nej, företaget är beläget i Minsk.

Permalänk
Medlem

Haha, jag trodde helt ärligt att det var ett tips om att man bör läsa varningar som stod på nya hårddiskar.

Inte fel att undvika särskrivning om möjligt.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem

Varningarna verkar ju mer vara att det tog lite extra tid att läsa nån sektor - 14 ggr under 17 timmar är ju inte direkt "ofta". Skulle kunna vara någon kalibrering disken gör, finns väl särskilda diskar för kontinuerlig inspelning som INTE gör sånt medan andra diskar oftast har "en ledig stund" så kalibrering inte ens märks - MEN läser man kontinuerligt i 17 timmar så gör den sekundlång pause för nåt internt då och då...

Skulle kunna vara nåt annat program i Windows som plötsligt "hoggar" CPU:n nån sekund också.

Jag tror inte det är "fel" på disken.

Visa signatur

MSI Prestige 16 Ryzen 9 AI 4K OLED (tidigare Dell XPS 17, MSI GS73VR)
Byggen: White Dream (2025) - Simply Red (2015) - Liten Lian Li (2011)

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Vad är skillnaden? Jag hade trott att det betydde just att den läser...?

Vad jag förstått läser den lika bra som att datan försvinner när man snabb formarterar.
Men påträffas fel under drift så registreras de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ja, telefonnumret går till Belarus. Jag kan inte hitta källan till mitt påstående längre, så jag återkallar uppgiften om "USA".

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

Låter spontant som att ditt program klagar på hur diskarna är formaterade vilket leder till längre lästider.

Finns det möjligtvis mer dokumentation om vad varningen betyder?

Hårddisken är lika tom som från fabrik, dvs inpluggad men inte fått en enhetsbokstav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikLtz:

Varningarna verkar ju mer vara att det tog lite extra tid att läsa nån sektor - 14 ggr under 17 timmar är ju inte direkt "ofta". Skulle kunna vara någon kalibrering disken gör, finns väl särskilda diskar för kontinuerlig inspelning som INTE gör sånt medan andra diskar oftast har "en ledig stund" så kalibrering inte ens märks - MEN läser man kontinuerligt i 17 timmar så gör den sekundlång pause för nåt internt då och då...

Skulle kunna vara nåt annat program i Windows som plötsligt "hoggar" CPU:n nån sekund också.

Jag tror inte det är "fel" på disken.

Det är en nas disk så den ska ju kunna snurra helatiden.
Jag har oxå funderat på att der år hårddisken som gör något annat under läsningen. Men då borde support hos återförsäljaren och tillverkaren sagt att det inte var något fel på hårddisken. Det borde göra liknande tester.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en 16tb i fjor som samma program inte visade några fel på, sen så i feb i år köptes 2 till. Varav en felfri och en hittades inte av verken windows eller linux, den reklamerades. Fick en ny med sektor varningar reklamerade den.
Fick en ny nu 12tb istället med sektor varningar, reklamerade den fick en ny denna oxå med sektor varningar.

Jag har även testat en gammal hårddisk jag har med typ 65k timmar inga varningar.

Om det inte var fel på hårddiskarna så borde ju inte reklamationen gå igenom vare sig hos återförsäljaren eller toshiba?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greven_Z:

Hej,
Jag undrar hur allvarliga är dessa läs varningar?
<Uppladdad bildlänk>
Programmet jag använder är Victoria.

Det gäller både Toshibas N300 och MGseries i detta fallet.

Ska man fortsätta reklamera tills det kommer en utan varningar, eller kommer denna hålla?

Läs varningar - tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Det skulle inte kunna vara något med SMR / CMR? Dvs om disken har överlappande spår eller inte?

Jag skulle provat den i en Linux-miljö. Lättare att se vad som strular och även få information om disken är CMR eller SMR.

Provat annan kabel / uttag? Provat att vända kabeln? Byter plats på läs / skriv i kabeln, vilket spegelvänder problemet.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

En uppdatering.
Jag bytte sata kabel men varningarna kvarstod, bytte då sata port på moderkortet, det hjälpte inte.
Byggde ihop ett nytt system av gammal hårdvara jag hade liggandes, varningarna försvann.
Vad var då felet? Jag vet inte kanske är en bugg eller något mellan moderkort/chipset och processor. Det är min gissning då jag kör en 4300G på ett B550. Enligt moderkortstillverkaren är processorn supportad men inte enligt AMD.

Lite konstigt är då att återförsäljaren eller tillverkarens support har då inte gjort några egna tester på de diskar jag reklamerat.

Tack för hjälpen/tipsen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greven_Z:

Lite konstigt är då att återförsäljaren eller tillverkarens support har då inte gjort några egna tester på de diskar jag reklamerat.

Tack för hjälpen/tipsen

Om en kund säger det är fel på disk så åker den nog i elskrotlådan direkt då kostnaden för att felsöka den kommer överstiga det man kan sälja den för igen.

Permalänk
Medlem

Jag kanske är ute och cyklar men ska blockstorleken vara 2048, borde det inte vara 1024 vid en formatering?

Se bilden här nedanför:

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Jag kanske är ute och cyklar men ska blockstorleken vara 2048, borde det inte vara 1024 vid en formatering?

Se bilden här nedanför:
<Uppladdad bildlänk>

Kanske det men jag formaterade inte disken, Den funktionen jag använder läser bara av disken. Programmet ställer in det värdet av sig självt.