Volvo: Filma inte bilens lidar-sensor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Följdfråganblir då om man får göra såhär.

Vilka kameror får jag förstöra med laser?
Butikskameror? Offentliga övervakningskameror? Bara handhållna kameror kanske?
Eller får man inte förstöra andras kameror kanske?

Är inte frågan egentligen, hur pass säker är bilens lidar från att störas ut?
Och vad händer med bilen om lidarn störs ut?
Känns spontant som att jag vill hålla i ratten ett (bra) tag till

Permalänk
Medlem

Kanske tjuvens nya favorit blir att sno en lidar från volvo bilar som de sedan förstör övervaknings kameror med?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

kan nån förklara hur/varför denna laser inte är farlig för ögonen, även om jag stirrar rakt in i den i 10 min?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jagers:

kan nån förklara hur/varför denna laser inte är farlig för ögonen, även om jag stirrar rakt in i den i 10 min?

Ja

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Och vems är ansvaret om någon (många?) sabbar sina telefoner (eller för den delen dyra systemkameror) genom att råka ta bilder när en bil med lidar påslagen står lite för nära. (Och det är ju en sak hur det är idag, en annan när detta är standardutrustning på bilar) Blir ju helt omöjligt att avgöra detta då ljuset, som bekant, är helt osynlig för blotta ögat.
Känns inte som en helt genomtänkt produkt. Men har väldigt svårt att tro att detta endast gäller Volvos bilar?

Permalänk
Medlem

Kul liten anekdot, första generationen av City Safety(IR Kamera i vindrutan) slog ut fart kamrer på löpande band i Norge, inte så poppis då dom har en något analfixerad attityd mot trafikbrott.
(innan någon blir kränkt å andras vägnar, jag är norsk)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Det tog ju inga sekunder i videon ialafall... var ju omedelbart

Vi kommer nog att få se mer väsen i just detta ärendet, men fenomenet är gammalt.
Se här

Du ser inte lasern i filmen, det går inte att avgöra om det var omeldebart. När det har gått så långt så att det tar skada så är det ju verkligen 1 eller 0, inte halvkasst, det kanske behövdes 1 sekund, eller 3, eller 0.1 - hur vet du?

Så med lite killgissning: Vi här på forumet var nog inte först med att komma på detta att det kan skada en hastighetskamera med lidar. Det är inte här nöten knäcks, tänk lite.

Det är antigen för kort tid, för långt avstånd, fel vinkel eller ett absorberade material i vägen, eller en sensor som inte reagerar på 1550 på samma sätt som en mobilkameras sensor (p.g.a. andra materialval etc).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Ett tips, det finns massor av saker du inte ska göra även om det går. Stirra in i solen, korsa en väg utan att se sig för, dricka för mycket vatten. Etcetera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Ett tips, det finns massor av saker du inte ska göra även om det går. Stirra in i solen, korsa en väg utan att se sig för, dricka för mycket vatten. Etcetera.

Att ta bilder på en bil känns inte som en av sakerna du borde passa dig för

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gurk:

Du ser inte lasern i filmen, det går inte att avgöra om det var omeldebart. När det har gått så långt så att det tar skada så är det ju verkligen 1 eller 0, inte halvkasst, det kanske behövdes 1 sekund, eller 3, eller 0.1 - hur vet du?

Jag vill nog påstå att man ser laserdioden ganska tydligt i videon. Och att den bränner fast några punkter i sekunden på sensorn vilket lämnar spår exakt där dioden flashar till varje gång. Så man ser skadetillfällena. Men det går inte att avgöra om lasern pulserar i typ 15hz - eller kanske 15.000hz.

"Men... Den vänder ju infrarött utanför spektrat vi kan se? Hur skulle man då kunna se det här i videon?"
(Om någon nu undrar detta).

På samma sätt kan man se den infraröda lampan till fjärrkontrollen. Osynlig för det nakna ögat, men ger samma "lila" sken i en mobilkamera på film
För sensorerna gör fel med färgupptagningen i det spektrat.

Skrivet av Gurk:

Så med lite killgissning: Vi här på forumet var nog inte först med att komma på detta att det kan skada en hastighetskamera med lidar. Det är inte här nöten knäcks, tänk lite.

Det är antigen för kort tid, för långt avstånd, fel vinkel eller ett absorberade material i vägen, eller en sensor som inte reagerar på 1550 på samma sätt som en mobilkameras sensor (p.g.a. andra materialval etc).

Det här tror jag också. Det här har man rimligen tänkt på. Sen kan man såklart fråga sig om volvo kollat alla versioner av alla hastighetskameror i hela världen 😅.
Redan frågan om att bilen kan grilla okända personers mobiler på offentliga platser känns som en halvbakad idé hehe.
Men det är rimligen genomgånget rätt ordentligt redan.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agamemnon_71:

Det roliga med ljus är att det man inte ser kan väldigt sällan skada ett öga.
Ljuset i Lidar har använts länge i många saker. Ljusbommar och sensorer på arbetsplatser t.ex.
Det farliga ljuset är det som ligger nära det ögat kan uppfatta.
Annars hade all möjlig elektromagnetisk strålning, som radio och WIFI, skadat oss hela tiden.

Ja, men det är skillnad på en wifi-antenn och en mikrovågsugn trots att båda kör samma frekvens

Denna sensor är mycket kraftfullare än andra/tidigare implementationer, det är därför problemen uppstår. Hade de minskat med 70-90% hade de tappat lite upplösning/signal, men inte riskerat skador på annat alls lika lätt

Jag tror dessa kommer behöva återkallas

Permalänk
Medlem

Konstigt att det inte skadar vidvinkelkameran, den borde ju göra att samma mängd ljus koncentreras på en mindre area på sensorn.

Säger de ingenting om vilka avstånd det kan skada kameror på? Såvitt jag vet avtar intensiteten på laser med kvadraten på avståndet precis som för vanliga ljuskällor, men med skillnaden att man använder en "fiktiv" punkt bakom laserkällan. Jag vet inte hur långt bakom den där fiktiva punkten är, men säg 10-100 meter. Om det stämmer borde saker som skadar en kamera på 50 cm även kunna skada på några meters avstånd, kanske till och med tiotals meter eller mer... Det är ju helt orimligt att de skulle få köra omkring med en sak som skadar kameror för alla som är i närheten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Det är för långt avstånd, för kort tid för att ta skada.
Du ska teoretiskt parkera bilen med LIDAR:n i jämnhöjd med sensorn 3m ifrån isf i några sekunder.

Som tex på en parkering där det finns många "rader" och bilar parkeras oftas med fronten mot varandra med som mest en halv meter oftas betydligt mindre?

Utöver kameror i bilar så finns ju diverse övervakningskameror överallt.
Tex parkeringsgarage där dom då sitter väldigt lågt och alltid är på.
Kanske i ditt egna villa garage som även då oftas inte sitter så högt, och pillar du färdigt med mobilen i några minuter innan du stänger av bilen varje gång du parkerar.
För dom flesta verkar ju pilla mer med mobilen än köra bilen idag!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Konstigt att det inte skadar vidvinkelkameran, den borde ju göra att samma mängd ljus koncentreras på en mindre area på sensorn.

Säger de ingenting om vilka avstånd det kan skada kameror på? Såvitt jag vet avtar intensiteten på laser med kvadraten på avståndet precis som för vanliga ljuskällor, men med skillnaden att man använder en "fiktiv" punkt bakom laserkällan. Jag vet inte hur långt bakom den där fiktiva punkten är, men säg 10-100 meter. Om det stämmer borde saker som skadar en kamera på 50 cm även kunna skada på några meters avstånd, kanske till och med tiotals meter eller mer... Det är ju helt orimligt att de skulle få köra omkring med en sak som skadar kameror för alla som är i närheten?

Men det är väl LiDAR som skadas av reflektionen, inte din kamera. Eller så har jag helt missuppfattat det hela.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Men det är väl LiDAR som skadas av reflektionen, inte din kamera. Eller så har jag helt missuppfattat det hela.

Hela artikeln handlar om att kameran går sönder.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Lidar sänder ut en stråle stark energi som kan skada vilken kamera som helst som råkar filma bilen när den är igång

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Hela artikeln handlar om att kameran går sönder.

My bad, läste nog lite snabbt och hade fått det hela om bakfoten. Tack för rättningen!

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Går våra fartkameror efter vägarna sönder också? Kan bli en dyr affär det här.

Permalänk
Medlem

Tråden är fylld med patetiska "what if" om dyra kameror osv.
Som om någon med dyr kamera skulle få för sig att stå omkring en meter från LIDARN och specifikt fotografera den.

Här har någon specifikt gjort ett test på kort avstånd med kamera som personen på förväg vetat inte klarar aktuellt ljus-våglängd och kommentatorer får panik...

Permalänk
Medlem

Hur är det med kameror på andra bilar?
Dom sitter ju överallt på nya bilar liksom.

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Sötast
Skrivet av Gurk:

Vi kommer nog att få se mer väsen i just detta ärendet, men fenomenet är gammalt.
Se här

Eftersom man i videon ser att nya pixlar dör kontinuerligt samtidigt som kameran rör sig innebär i enkelhet att der inte kräver ens 0.1 sekunder för att orsaka skadan. Eftersom kameran rör sig i x hastighet horizontellt och eller vertikalt ifrån lidarn och nya punkter hinner brännas i realtid under rörelsens gång innebär att pixeln går sönder på den lilla tid som den träffar exakt den punkten på sensorn.

Annars hade pixeln/pixlarna bränts först om kameran stannar i relation till lidarn. Ungefär samma som att du inte bränner fingrarna om rör handen tillräckligt fort framför en laser med x watt diod medans att fingrarna bokstavligen bränns av handen om du placerar den statiskt framför.

Permalänk
Medlem

Känns ju ändå som andra bilar med inbyggda kameror definitivt kan ta skada av detta.
Räcker att parkera mitt emot en sådan bil på en parkeringsplats och så kan problemet vara ett faktum.

Permalänk
Medlem

Ny tiktok challenge: Filma en volvo med farsans nya mobil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Är inte frågan egentligen, hur pass säker är bilens lidar från att störas ut?
Och vad händer med bilen om lidarn störs ut?
Känns spontant som att jag vill hålla i ratten ett (bra) tag till

Det är en mycket intressant fråga. Det är ett långt ifrån bara hypotetiskt problem. Jag kan peka på en commit som hanterar störningar från just Volvos Lidar, i ett helt annat kommersiellt system, som har med fordon att göra.

I laserklass 1 ska man i princip kunna ta en kikare och titta rakt in i lasern under lång tid. I en produkt jag är bekant med löser man det genom att uppladdningen av en kondensator tar så lång tid att man inte kan nå farlig effekt. Men det kräver förstås medveten design och testning. I den produkten är principen att den inte ska kunna bli farlig om inte två samtidiga fel inträffar, vilket innebär att även mjukvaran sätter begränsningar. Jag får nog offra en gammal kameratelefon och testa lite… Den lasern går 360 grader genom att studsa på väggar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Ren och skär fysik.

Det handlar om mängden energi, där konsumentprodukter och LIDAR på ett fordon, inte är jämförbara på långa vägar. Skillnaden mellan ett duschmunstycke och en högtryckstvätt. Ju större avstånd som laser måste nå, ju mer energi och desto farligare blir lasern på kort avstånd.

För att inte tala om den potentiella kumulativa effekten som skull kunna uppstå om vägen börjar trafikeras av ett stort antal sådana fordon, särskilt i städer. Det sistnämda är et enormt oroväckande frågetecken för att det finns absolut noll forskning om det ännu. (Bortom det grundläggande, att vi vet att om två lasrar träffar samma punkt, så resulterar det i en kumulativ effekt.)

Att företag sedan inte skulle göra något som "aktivt skadar människor" är inte ett särskilt starkt argument, då det bevisligen finns väldigt många företag som skiter fullständigt i det, så länge det itne kan knytas till dem i närtid. Finns ju hur många företag som helst sedan, som har bestället vinklad forskning för att bevisa att deras produkter är ofarliga, över det sista århundradet.

Tobak, asbest, PFAS.

Och nu senast cancerframkallande kemikalier i barnkläder. För att det kostar för mycket att rensa bort dem. (DN 27/5)

Permalänk

Det har funnits problem med lasrar förut
https://youtu.be/14eYz_m8ZIY?si=6-dTQrMth6Doe2Pi

Permalänk
Skrivet av Fläcken:

Men hur drabbas fartkameror då?

Bra ide, ett gäng lasrar på grillen

Permalänk
Skrivet av Joppis:

Om jag inte minns fel så sitter det fortfarande systemkameror med spegelreflex i fartkameror. Sensorn blir bara utsatt för ljus under slutartiden.

Minns när jag fick vänta 4 månader på min Nikon D200, Nikon hade problem med att rampa upp produktionen och polisens fartkameror hade förkörsrätt 😉
https://kameratrollet.se/2022/10/19/mangder-med-fartkameror-p...

Permalänk
Skrivet av FX9:

Men med så fokuserade strålar så kan ju lasern missat vidvinkelobjektivet och ändå träffat vanliga linsen. Även om det såklart är sannolikt att man träffar båda om man håller på att rikta kameran mot lasern.

Men det kanske blir tydligt om man faktiskt orkar läsa hela inlägg...men det har iaf inte jag tid med

Det är sensorn som pajjar, inte något i optiken