Permalänk

Snabbladdningsmysterium

Hej,

Jag har ett mysterium som jag inte lyckas lösa själv. Jag har en Motorola G84 telefon som stödjer snabbladdning som de kallar "turbo-power". Det är 30W snabbladdning.

Förut hade jag en Xiaomi med en laddare som stödjer 33W. Denna laddare funkar bra att snabbladda min Motorola med.

Men sladden börjar bli sliten så köpte en Motorola 33W laddare inkl kabel. Tyvärr funkar inte snabbladdningen med den. Läser man på själva "klumpen" så ger de samma uteffekt vid samma volt-/amperetal.

Okej tänkte jag, det kanske är sladden? Men nej, tar jag sladden från Xiaomi laddaren så funkar fortfarande inte snabbladdningen. Det funkar inte heller att köra Xiaomi kabeln i Motorola laddaren.

Så jag gick och köpte en ny kabel på IKEA, USB-A till USB-C som klarar 3A. Med den kabeln fungerar inte snabbladdningen med någon av "klumparna".

Laddare med USB-C - USB-C så funkar de flesta vad jag testat, men snål som man är ville man komma undan med endast en kabel. Men tyvärr verkar det helt omöjligt att hitta en kabel som fungerar? Jag blir inte klok på det iallafall. Någon som är duktig på laddare/kablar och vet varför det inte funkar för mig?

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att den gamla laddaren hade PD (Power Delivery, version 3.1 tex) standard medan den nya motorola laddaren inte har det?

Permalänk

Funkar inte med laddaren du fick med telefonen?

för enligt vad jag hittar ska det ha kommit med en Quickcharge 3 33W laddare med telefonen?

kan vara så att laddaren du köpt inte stödjer QC3 eller att sladden inte har korrekt hårdvara i sig för att tillåta fulla 33W genom kabeln.

dessa snabbladdnings standarder är en hel djungel där varje tillverkare har egna standarder tyvärr och kräver specifika kablar med rätt hårdvara inbyggd i kkablarna för att tillåta att snabbladda med kabeln.

och i detta fallet så verkar motorola gjort en egen specialare som tillåter över 18W vilket verkar vara normala max på QC3 standarden.

så det hela låter ju som att du behöver någon Motorola special usb-A till USB-c kabel till din laddare för att tillåta att köra ända upp till 33W

alternativt har du köpt nån kinaklon laddare som ända tänkta användningsområde troligen är att fylla sophinken.

har du en länk till vilken laddare du köpt? för orginalladdaren till den såg iaf ut att använda en usb-A port så troligen inget stöd för usb PD vilket vad jag vet brukar kräva usb-c i bägge ändarna.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows