Nu får Meta träna AI med dina Facebook-inlägg

Permalänk
Melding Plague

Nu får Meta träna AI med dina Facebook-inlägg

Meta har fått grönt ljus och kan nu träna AI-modeller med dina publika inlägg på Facebook och Instagram.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"Idag ska jag äta fiskpinnar. Mums!"

Undrar vilken AI som tränas på våra inlägg på Sweclockers?

Permalänk
Medlem

Bra. Nu behöver bara alla "genier" som Elton John mfl. också sätta sig i båten

Permalänk
Medlem

Man undrar ju om det har nåt att göra med att blidka Trump inför tull-förhandlingarna.

Permalänk
Medlem

Med Facebook som träningsdata lär den börja tro att året är 2008.

Permalänk
Medlem

Facebook/Instagram/osv är ju helt fyllda med bots och falsk information numera. Vad för kvalité av data förväntar de?

Visa signatur

| Asus Prime Z390-A | Intel Core i5 9600K | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB | MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z |

Permalänk
Medlem

Jag har varit fri från ansiktsboken i 7 år nu, snart lika länge som jag var fast där (9år).

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Har enbart ett konto där fortfarande, för att ett par föreningar jag är med i, använder Facebook Messenger.

Hade såååå gärna kunnat raderat hela skiten.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Vill de ha artificiell ointelligens? Känns korkat att träna sin AI på meta.

Permalänk
Medlem

All användarharvesting borde vara opt-in och inte opt-out. Det skall även vara jävligt tydligt när man väljer opt-in.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem

Vore kul om SweC's redaktion hade en per-artikel inställning, som kunde byta ut Like-knappen mot en Dislike-knapp.
Skulle passat bra här...

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

All användarharvesting borde vara opt-in och inte opt-out. Det skall även vara jävligt tydligt när man väljer opt-in.

förstår hur du menar men samtidigt kan jag känna en public post är en public post, vem som helst kan läsa den och använda den för vilket syfte som helst om det är inspiration till ett tal, sångtext eller i detta fall AI träning om det är Meta eller nån tredje part lit svårt att stoppa det när man gjort det tillgängligt för hela internet.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Till vad skall vi ha en AI som baseras på att
1. Alla är fantastiskt duktiga på sina jobb (medan deras kollegor inte klarar något).
2. Alla tränar 72+ timmar per vecka.
3. Alla anser att nyttigt > gott och väljer med nöje en ekologisk broccolistjälk över en Kobebiff.
4. Alla älskar "sofistikerad" litteratur, såsom dikter av Bruno K Öijer...
etc!?

Permalänk
Medlem

Har tagit bort mitt facebook konto så nu är jag fri från just den här skithögen iaf. Google you are next.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

förstår hur du menar men samtidigt kan jag känna en public post är en public post, vem som helst kan läsa den och använda den för vilket syfte som helst om det är inspiration till ett tal, sångtext eller i detta fall AI träning om det är Meta eller nån tredje part lit svårt att stoppa det när man gjort det tillgängligt för hela internet.

Kan man sätta copyright på sina inlägg?

© ronnylov

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Har tagit bort mitt facebook konto så nu är jag fri från just den här skithögen iaf. Google you are next.

Skulle inte bli förvånad om dom har hemliga kopior på data från raderade konton.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Jag håller inte med. De får ju inte gå igenom sångtexter och de spelas ju publikt, eller är det bara företagen som skall skyddas?

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem

Hade sett att det vart (lite) kontroversiellt om detta gällde privata inlägg, eller konversationer i messenger. Men publika inlägg, är väl per definition publika. Trodde dessa gåtts igenom för länge sedan. Meta äger (väl??) ändå all information som existerar på plattformen. Och så länge det är anonymiserat är det väl (i teorin) fritt fram att gå igenom privat information också?
(Sen varför allt och alla tycks vara helt ok med alla dessa sociala medier och dess upplägg är en annan sak)

Permalänk
Skrivet av walkir:

"Idag ska jag äta fiskpinnar. Mums!"

Undrar vilken AI som tränas på våra inlägg på Sweclockers?

Ja jag undrar det samma, det skulle nog kunna bli en ganska väl balanserad AI. I underforumet "Övriga ämnen" finns en härlig blandning av alla sidor hos oss människor som den kan tränas på. Allt från mysiga ÖLclockers till vart vi köper vårat raklödder till tråden för gubbgnäll.

Visa signatur

Tålamod och disciplin!

Permalänk
Medlem

Tycker ändå detta är bull, det borde vara opt in, inte opt out. 99% av användarna kommer inte göra det skulle jag tro.

Inte använt Facebook sedan 2009 nånting. Resten av Metas produkter har jag inte rört.

Frugan har facebook fortfarande, tycker det är underhållande att kolla vad barndomskompisarna gör av någon anledning, inte för att de pratat på över 10 år liksom. Dock kan jag sakna att inte kunna ta del av lokala grupper i byn, men är det något event eller nåt så brukar jag få veta det av min bättre hälft.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Jag håller helt med. Det borde gälla alla företag som samlar data på något sätt. Erbjud ett alternativ där man betalar för sig. Klart!

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Skulle inte bli förvånad om dom har hemliga kopior på data från raderade konton.

Jo så är det nog och som jag fattat det så försvinner inte det jag tex kommenterat på andras inlägg och tror nog inte att min inlägg försvinner heller helt och hållet, men jag är färdig med Meta/facebook nu. Anvder visserligen WhatsApp fortfarande, men det är dåligt på en lägre nivå.

Nästa steg för mig är att sluta sitta i Googles knä

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk

Jag minns argumentet information vill vara fri som många andra körde i tider som upphovsrättsinnehavare inte var så glada.

I vilket fall, hur ska man förhindra att AI använder öppen information tillgängligt för alla utan login på Facebook? Det är en bra fråga, att endast förbjuda Meta göra just detta, så hindrar man just bara Meta från det.

Min åsikt med AI är att ny teknik kommer med positiva och negativa saker. Hade man endast sett till de negativa sakerna som internet kom med så skulle nog i princip alla säga att man skulle förbjuda internet.
Men det kommer även med bra saker. Detsamma med AI. Det gäller bara få till så slutreslúltatet blir bra. Och alla har vi olika åsikter när det är bra, så mycket prat det är nu på två om att internet sociala medier etc gör livet sämre för ungdomar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Till vad skall vi ha en AI som baseras på att
1. Alla är fantastiskt duktiga på sina jobb (medan deras kollegor inte klarar något).
2. Alla tränar 72+ timmar per vecka.
3. Alla anser att nyttigt > gott och väljer med nöje en ekologisk broccolistjälk över en Kobebiff.
4. Alla älskar "sofistikerad" litteratur, såsom dikter av Bruno K Öijer...
etc!?

Jag tror många med flockmentalitet skulle tycka om en AI-präst som predikar vad som är den senaste trenden.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Kanske alla som har kritiserat Thump & Slusk blir oroliga nu.

Åker jänkarna utomlands eller vid inresa (gäller alla) till USA kan det bli problem i tullen, det pågår redan nu och kanske blir värre nu.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Och hur vet användaren om datan inte används trots opt-out? Lita på ett storföretag som varit inblandad i skumraskaffärer redan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Kan man sätta copyright på sina inlägg?

© ronnylov

I Sverige gäller Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk. Om det du skriver har så kallad verkshöjd har du unik rätt till detta. Dock kan man inte hindra andra att läsa det och lära sig av det, vare sig privatpersoner eller AI, så länge det är tillgängligt. Ibland ser man ett missförstånd att sociala medier skulle ta över upphovsrätten, men det handlar helt enkelt om att medierna ges rätt av dig att publicera det du skriver på medierna, i och med att du blir medlem, eller dylikt, och godkänner villkoren.

Permalänk
Medlem

Många år sedan jag stängde ned Facebook. Innan Covid ialf. Instagram har jag aldrig haft.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Asus Rog Strix B850-A | Thermalright Peerless Assassin 120 SE Vit ARGB | G.Skill Trident Z5 Royal Silver 32GB @6400Mhz | Crucial P3 M.2 NVMe SSD 4TB | WD Black 7200RPM 4Tb| Fractal Torrent Compact Vit RGB | Thermaltake 850W Snow | LG 1440p @144Hz | Radeon RX 9070 XT Reaper

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Hade sett att det vart (lite) kontroversiellt om detta gällde privata inlägg, eller konversationer i messenger. Men publika inlägg, är väl per definition publika. Trodde dessa gåtts igenom för länge sedan. Meta äger (väl??) ändå all information som existerar på plattformen. Och så länge det är anonymiserat är det väl (i teorin) fritt fram att gå igenom privat information också?
(Sen varför allt och alla tycks vara helt ok med alla dessa sociala medier och dess upplägg är en annan sak)

Bara för att något är publikt så innebär det inte per automatik att man har nyttjanderätt eller inte behöver respektera upphovsrätten. Lägger jag upp en bild på min webbsida, som är tillgänglig för allmänheten och någon tankar ner den och börjar sälja tryck av den, då har den personen begått upphovsrättsbrott.

Hurvida Meta "äger informationen" är väl lite mer en laglig gråzon, särskilt här i EU, med hur regler omkring giltiga användaravtal faktiskt ser ut.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk

Det rimliga tillvägagångssättet vore att tillåta Meta och andra aktörer att träna sina AI på publik information publicerad efter ett framtida brytpunktsdatum, med opt-out. Publik information publicerad innan brytpunkten kan tillåtas, dock endast med opt-in.