Permalänk
Medlem

Speldator för ca 25 000 kr

Hej!

Jag önskar köpråd för dator som endast kommer användas för spel.

Krav:

Budget: cirka 25 000 kr, men det är flexibelt.

Tacksam för all hjälp!

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/lista/QRzTS/bohman08

Permalänk
Medlem

Vilken upplösning skall du spela i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjädernylle:

Vilken upplösning skall du spela i?

1920 x 1080 då jag har en MSI G2712.

Påverkar det förslaget ovan?

Permalänk
Medlem

Tack för förslaget!

Finns det lämpliga fläktar utan RGB?

Vad menas med beskrivningen av moderkortet på Inets hemsida?

"Med den nya sockeln AM5 kan du känna dig trygg i din investering. AMD har nämligen utlovat stöd till åtminstone 2025, för framtida uppgraderingar, och har som en extra trevlig bonus behållit stöd för AM4-kylare"?

Betyder det att stödet kan försvinna nästa år? Vad innebär det för mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bohman08:

Tack för förslaget!

"Med den nya sockeln AM5 kan du känna dig trygg i din investering. AMD har nämligen utlovat stöd till åtminstone 2025, för framtida uppgraderingar, och har som en extra trevlig bonus behållit stöd för AM4-kylare"?

Hejsan

Gällande AM5, AMD kommer att stödja plattformen till åtminstone 2027.

Glhf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bohman08:

Tack för förslaget!

Detta är samma CPU kylare men utan RGB
https://www.inet.se/produkt/8308822/thermalright-peerless-ass...

Permalänk
Medlem

Nu hann SDD:n bli beställningsvara.

Kan jag byta till denna? https://www.inet.se/produkt/4305265/kingston-fury-renegade-m-...

Tar gärna emot fler synpunkter på datorpaketet ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bohman08:

Nu hann SDD:n bli beställningsvara.

Kan jag byta till denna? https://www.inet.se/produkt/4305265/kingston-fury-renegade-m-...

Tar gärna emot fler synpunkter på datorpaketet ovan.

Det går utmärkt att byta till den du länkar till.

edit: angående Alastairs förslag, hade jag skolat byggt för de pengarna i det chassit hade det blivit ett liknande bygge. Jag hade lagt till en 120mm fläkt för utblås då chassit bara kommer med 2st 140mm fläktar (frontmonterade) och för att hålla det homogent skulle jag nog gått på den här: https://www.inet.se/produkt/5323416/fractal-design-aspect-120... MEN det är 69 dagars väntan och så länge hade jag inte orkat vänta Märke spelar ingen större roll, ta en fläkt med ok prestanda (flöde, statiskt tryck, och ljudnivå, kanske en BeQuiet?). Hade nog valt en kylare utan ARGB alternativt inte kopplat in RGBn i den kylare som finns i förslaget. Jag tycker förslaget är mycket fint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

edit: angående Alastairs förslag, hade jag skolat byggt för de pengarna i det chassit hade det blivit ett liknande bygge. Jag hade lagt till en 120mm fläkt för utblås då chassit bara kommer med 2st 140mm fläktar (frontmonterade) och för att hålla det homogent skulle jag nog gått på den här: https://www.inet.se/produkt/5323416/fractal-design-aspect-120... MEN det är 69 dagars väntan och så länge hade jag inte orkat vänta Märke spelar ingen större roll, ta en fläkt med ok prestanda (flöde, statiskt tryck, och ljudnivå, kanske en BeQuiet?). Hade nog valt en kylare utan ARGB alternativt inte kopplat in RGBn i den kylare som finns i förslaget. Jag tycker förslaget är mycket fint.

Stort tack för hjälpen! Jag lade till en fläkt och har nu lagt beställningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bohman08:

Stort tack för hjälpen! Jag lade till en fläkt och har nu lagt beställningen.

Kul! Hoppas du får stor glädje av din nya dator.

Glhf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Är det en fläkt för baken så kan du i princip ta vad som helst. Det finns en anledning till att många chassin inte har bakre fläkten installerad, och det är för att det många gånger inte behövs då luften åker ut ändå. Du kan se hur perforerat det är i baken t.ex.

En Arctic P12 hade funkat kanon för en hundring!

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffmode:

Är det en fläkt för baken så kan du i princip ta vad som helst. Det finns en anledning till att många chassin inte har bakre fläkten installerad, och det är för att det många gånger inte behövs då luften åker ut ändå. Du kan se hur perforerat det är i baken t.ex.

En Arctic P12 hade funkat kanon för en hundring!

Misstänker att anledningen främst är att tillverkaren vill spara pengar Det kan göra stor skillnad med en bakre fläkt för utsug, allt beroende på chassi och cpu/gpu kombo, kanske inte primärt på cpu temp men väl på gpu och vrm/ram. Tycker det känns dumt att spara en hundring eller två på ett 25kkr bygge genom att INTE installera en bakre fläkt för utsug. Mina 2 ören...

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Misstänker att anledningen främst är att tillverkaren vill spara pengar Det kan göra stor skillnad med en bakre fläkt för utsug, allt beroende på chassi och cpu/gpu kombo, kanske inte primärt på cpu temp men väl på gpu och vrm/ram. Tycker det känns dumt att spara en hundring eller två på ett 25kkr bygge genom att INTE installera en bakre fläkt för utsug. Mina 2 ören...

Ja men jag håller med helt! Sa inte att man inte skulle göra det Det gör jag också. Jag har t.o.m. en 400kr-fläkt för utblås själv

Men jag antar att de gjort en del tester på vart man ska lägga pengarna bäst när man producerar ett chassi. Antar att bakre fläkten åker ibland för att det inte har enorm påverkan, om det är välperforerat som Fractal gör t.ex.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440