SFW! Känn doften av nyklippt gräs med Dreame Roboticmower A1

Permalänk
Medlem

Jag trodde roboten uppdaterade 3D-kartan vid varje klippning? Jag har tagit bort en häck samt buske sedan roboten installerades, men dessa syns fortfarande i 3D-kartan. Måste jag teacha om hela zonen? Känns ju jättekonstigt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av exhale315:

Jag trodde roboten uppdaterade 3D-kartan vid varje klippning? Jag har tagit bort en häck samt buske sedan roboten installerades, men dessa syns fortfarande i 3D-kartan. Måste jag teacha om hela zonen? Känns ju jättekonstigt...

Vad använder den 3D kartan till? I drift används ju lidar.

Permalänk
Medlem

2 veckor hade jag min A1, innan den började låta konstigt. En månad höll NetOnNet på att försöka laga. Sen när det inte gick ringde jag och ville ha en ersättare. Jag kunde inte hämta en i Borås utan de skulle skicka en från centrallagret (också Borås). Efter 2 veckor ringer jag och undrar var f-n den är någonstans. "Näääe vadå, vi vet inget" blev svaret. Nu såg jag att den var Restad till in i augusti så då ville jag ha en återbetalning istället. Tror ni det kommit på en vecka?
Rekommenderar fortfarande klipparen, men fan akta er för NetOnNet.

Permalänk
Medlem

Köpte ett demoex på Netonnet för 3 veckor sen som slutade fungera mitt i första klippningen, 0% batteri. Skickade in på service men de kunde ej laga och fick ny iförrgår fast supporten sa att den skickas tidigast 31:a juli.
Kunde valt återbetalning men eftersom jag köpte demoexet för 18 och skulle få ny så ville jag ju såklart ha ny.

Visa signatur

OLED83C1 | RTX 5080 | Elac/SVS 7.1.2 | Switch 2 |

Permalänk
Medlem

Gammal tråd men är väl egentligen enda tråden på Swec om A1.

Inte en enda firmware-uppdatering sen förra året. Trodde utvecklarteamet hade tagit fram massa fina förbättringar under vintern, men dom lägger väl all fokus på dom nya modellerna nu. Trist...

Permalänk
Medlem
Skrivet av exhale315:

Gammal tråd men är väl egentligen enda tråden på Swec om A1.

Inte en enda firmware-uppdatering sen förra året. Trodde utvecklarteamet hade tagit fram massa fina förbättringar under vintern, men dom lägger väl all fokus på dom nya modellerna nu. Trist...

Exakt så. Helt otroligt egentligen.

Permalänk
Medlem

Jag har ett hus på plintar och vill gärna ha laddstationen under huset för att skydda mot regn.

Mappar hela tomten men vill naturligtvis inte att gräsklipparen kör in under huset, där finns cement, stenar, avlopp och annat. Försöker att göra en no go zone men får inte det på grund av att laddaren skulle vara i no go zone.

Hur löser man det? Göra två mappningar? I värsta fall så får jag köra in roboten bakom laddstationen när jag gör no go-zonen men då riskerar jag väl att den kör in under huset i alla fall...

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

Jag har ett hus på plintar och vill gärna ha laddstationen under huset för att skydda mot regn.

Mappar hela tomten men vill naturligtvis inte att gräsklipparen kör in under huset, där finns cement, stenar, avlopp och annat. Försöker att göra en no go zone men får inte det på grund av att laddaren skulle vara i no go zone.

Hur löser man det? Göra två mappningar? I värsta fall så får jag köra in roboten bakom laddstationen när jag gör no go-zonen men då riskerar jag väl att den kör in under huset i alla fall...

Lite svårt att veta utan att se bilder men det är väl bara att sätta begränsningslinjer vid husgrunden där du inte inte vill att han ska gå under?

Permalänk
Skrivet av tomle:

Precis installerat en där laddaren står på en plats som inte ska klippas.
När du ska göra kartan så kör ut den dit det ska klippas och gör en zon runt tomtgräns och hus
Nu är du tillbaka på startpunkten och klickar att den ska sluta zonen.
Då ska ju kartan vara grön där det ska klippas, under huset ska ju vara vitt.
Nu kan du välja typ "skapa väg" kör in klipparen nån meter i zonen innan du sätter startpunkt, efter det så kör du den mot laddaren tills den stannar.
Slutför.

Nu ska du har en karta runt tomten och huset och en väg till laddstationen.

Hoppas det kan hjälpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av exhale315:

Lite svårt att veta utan att se bilder men det är väl bara att sätta begränsningslinjer vid husgrunden där du inte inte vill att han ska gå under?

Det är ju det som inte funkar, Dreame A1 verkar inte ha begränsningslinjer vad jag kan se utan endast no-go-zoner som måste avslutas, och då kan jag inte ha laddaren i no-go-zonen eftersom den inte får gå till laddaren...

Skrivet av AusgangVerboten:

Precis installerat en där laddaren står på en plats som inte ska klippas.
När du ska göra kartan så kör ut den dit det ska klippas och gör en zon runt tomtgräns och hus
Nu är du tillbaka på startpunkten och klickar att den ska sluta zonen.
Då ska ju kartan vara grön där det ska klippas, under huset ska ju vara vitt.
Nu kan du välja typ "skapa väg" kör in klipparen nån meter i zonen innan du sätter startpunkt, efter det så kör du den mot laddaren tills den stannar.
Slutför.

Nu ska du har en karta runt tomten och huset och en väg till laddstationen.

Hoppas det kan hjälpa.

Hm... Det jag gjorde var att köra gräsklipparen runt hela tomten och när jag kom tillbaka till startpunkten så tog jag att den skulle sluta zonen men då är ju allt inom zonen grönt, dvs även huset.
Sen så försökte jag skapa en no-go-zon runt huset men det funkade alltså inte eftersom laddaren stod under huset.

Hur menar du att du gör kartan? Är för du två vanliga zoner?
Jag kan ju inte göra en no-go-zon så får inte heller till vägen...

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

Det är ju det som inte funkar, Dreame A1 verkar inte ha begränsningslinjer vad jag kan se utan endast no-go-zoner som måste avslutas, och då kan jag inte ha laddaren i no-go-zonen eftersom den inte får gå till laddaren...

Jodå, visst går det att rita ut både linjer, cirklar och rektanglar

Gå in på Kartredigering > Ställ in förbjudet område > Förbjudet område

Permalänk
Medlem
Skrivet av exhale315:

Jodå, visst går det att rita ut både linjer, cirklar och rektanglar

Gå in på Kartredigering > Ställ in förbjudet område > Förbjudet område

Jag får inte till det.
Sure jag kan sätta en vägg manuellt i kartan men har ju ingen koll på var huset är så det ger inte så mycket.

Jag har alltså först skapat work area, dvs jag gick runt hela tomten. Då är alltså huset och laddaren med i area.
Sen så gör jag en no go zone genom att gå runt huset med klipparen men då kan jag inte stänga zonen.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Skrivet av tomle:

Hm... Det jag gjorde var att köra gräsklipparen runt hela tomten och när jag kom tillbaka till startpunkten så tog jag att den skulle sluta zonen men då är ju allt inom zonen grönt, dvs även huset.
Sen så försökte jag skapa en no-go-zon runt huset men det funkade alltså inte eftersom laddaren stod under huset.

Hur menar du att du gör kartan? Är för du två vanliga zoner?
Jag kan ju inte göra en no-go-zon så får inte heller till vägen...
<Uppladdad bildlänk>

Jag hade ditt problem innan och läste igenom beskrivningen en gång till och läste allt denna gång.
Att när du har skapat zonen så innan du sparar eller vad de kallade det så välj "väg",backa in nån meter i zonen "sätt startpunkt" och sen kör mot laddaren. Den stannar automatiskt och välj "slutpunkt".
Efter det kan du spara kartan.
Samma sak om du skapar en zon till där du vill ha att roboten tar en speciell väg mellan zonerna.
Lägger in en bild hur tomten ser ut och att laddaren som står utanför zonen har en väg till sig.

Permalänk

Alltså huset ska du inte behöva göra en "no go" zon av. Den blir ju automatiskt en kan man ju säga då den inte är med i klippzonen du skapar.
Om du gjort huset till no go zon och sen har laddaren under huset ställer det nog till problem.

Jag skulle börja om på ny kula, skapa zon du vill ha klippt, skapa väg till laddaren sen slutför🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av AusgangVerboten:

Alltså huset ska du inte behöva göra en "no go" zon av. Den blir ju automatiskt en kan man ju säga då den inte är med i klippzonen du skapar.
Om du gjort huset till no go zon och sen har laddaren under huset ställer det nog till problem.

Jag skulle börja om på ny kula, skapa zon du vill ha klippt, skapa väg till laddaren sen slutför🙂

Jag uppfattar @tomle som att han har sammanhängande klippzon runt huset, d.v.s. om han teachar in tomtens yttre gräns så finns det ett hus kvar i "mitten" som inte ritas in.

En tanke jag fick annars @tomle , är att du teachar en zon 2 runt huset, som aldrig används i klippschemat. Och en väg mellan zon 1 och zon 2 till laddstationen.

Permalänk
Skrivet av exhale315:

Jag uppfattar @tomle som att han har sammanhängande klippzon runt huset, d.v.s. om han teachar in tomtens yttre gräns så finns det ett hus kvar i "mitten" som inte ritas in.

En tanke jag fick annars @tomle , är att du teachar en zon 2 runt huset, som aldrig används i klippschemat. Och en väg mellan zon 1 och zon 2 till laddstationen.

Men då borde det väl fungera att göra först en zon runt tex halva huset och efter det gör man en zon 2 med resten och överlappar zon 1 så ska den automatiskt göra de två zonerna till en?

Permalänk
Medlem

Min har slutat fungera sedan några dagar tillbaka och visar "Sensor error (14)". Är det någon som vet hur man får support? De har inte svarat på mejl. Måste man gå via Mentech? Det kostar ju pengar att skicka in produkten, och i deras policy står det att man kanske själv får stå för kostnaden om ärendet inte täcks av garantin.

Permalänk
Medlem

Funderar på A1 pro, men sonen har ett fotbollsmål på baksidan. Ramen ligger längst gräset, är inte högre än 5cm. Något A1 ”ser” eller måste man göra en högre träram på målramen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av casuaL:

Funderar på A1 pro, men sonen har ett fotbollsmål på baksidan. Ramen ligger längst gräset, är inte högre än 5cm. Något A1 ”ser” eller måste man göra en högre träram på målramen?

Nivåerna är 10,15 och 20.

Men experiment inställning tillåter 5 cm.

Iaf på vanliga A1.

Permalänk
Medlem

Är sugen på en A1 Pro då den är rätt mycket billigare än Luba 2. Någon som haft möjlighet att testa dessa två? Tester på Youtube håller oftast Luba som vinnaren men vet inte om det motiverar prisskillnaden. En Luba 2 Mini Lidar alt Luba 2 kostar ju rätt mycket mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyL:

Är sugen på en A1 Pro då den är rätt mycket billigare än Luba 2. Någon som haft möjlighet att testa dessa två? Tester på Youtube håller oftast Luba som vinnaren men vet inte om det motiverar prisskillnaden. En Luba 2 Mini Lidar alt Luba 2 kostar ju rätt mycket mer.

Har ingen personlig erfarenhet av Luba 2 men skulle nog säga att valet hänger på hur tomten ser ut.

Min gräsmatta är långt ifrån perfekt men min A1 (ej Pro) fixar det utan problem. Har dock inga kraftiga sluttningar.

A1 Pro har väl t.o.m lite bättre grepp än A1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av exhale315:

Har ingen personlig erfarenhet av Luba 2 men skulle nog säga att valet hänger på hur tomten ser ut.

Min gräsmatta är långt ifrån perfekt men min A1 (ej Pro) fixar det utan problem. Har dock inga kraftiga sluttningar.

A1 Pro har väl t.o.m lite bättre grepp än A1.

Tack.
Slutade med en beställning av A1 Pro. Tycker prisskillnaden är för stor mot Luba och denna har ju fått fina recensioner den med.
Tomten är inte så avancerad tror jag så det borde gå.

Permalänk
Medlem

Ny firmware släppt till A1, efter typ 8-10 månader. Ganska omfattande ändringar/förbättringar verkar det som.

Permalänk
Medlem

Då det var så dåligt väder hemma så drog jag ur sladdarna till det mesta även routern. Vet någon om gräsklipparen kör enligt schema ändå, utan wifi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av exhale315:

Ny firmware släppt till A1, efter typ 8-10 månader. Ganska omfattande ändringar/förbättringar verkar det som.

4.3.6_1433 har jag som släpptes i höstas nån gång.

Har du en nyare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

4.3.6_1433 har jag som släpptes i höstas nån gång.

Har du en nyare?

Yes, jag har 4.3.6_1542. Skumt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av exhale315:

Yes, jag har 4.3.6_1542. Skumt!

Mycket skumt.

När fick du den? Kanske släpar någon vecka mellan enheterna.

Har väntat på en firmware då produkten är ny och det borde finnas MASSOR att förbättra/åtgärda.

Räknar med uppdatering i alla fall 5 år efter lansering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av casuaL:

Då det var så dåligt väder hemma så drog jag ur sladdarna till det mesta även routern. Vet någon om gräsklipparen kör enligt schema ändå, utan wifi?

Det borde den göra då man från telefonen egentligen bara sköter inställningar osv. Så allt borde vara sparat i roboten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Mycket skumt.

Har väntat på en firmware då produkten är ny och det borde finnas MASSOR att förbättra/åtgärda.

Exakt en vecka sen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Öltorp:

Mycket skumt.

Skrivet av exhale315:

Exakt en vecka sen.

Vill inte vara en partypooper, men Dreame är hemskt dåliga på mjukvaruuppdateringar. Det är lite som någon skrev tidigare i tråden, man är totalt ointresserad av tidigare släppte produkter utan nästan all fokus går till nya lanseringar. Detta skriver jag i egenskap av en ägaren till en Dreame robotdammsugare.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||