SFW! Känn doften av nyklippt gräs med Dreame Roboticmower A1

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Den visar ändå en uppskattning på hur lång tid det ska ta. Så inte så mycket jobb.

Men som sagt, min klipper en gång - tar 4-5h - även fast schemat är på 11h.

Ja, det går ju lösa oavsett. Har redan min uppsatt och ska köra den första gången på schema idag så får se hur min beter sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Den visar ändå en uppskattning på hur lång tid det ska ta. Så inte så mycket jobb.

Men som sagt, min klipper en gång - tar 4-5h - även fast schemat är på 11h.

Jo men om din tar 4-5 h plus laddning lite över 1 timme blir det ju en klippning. Eller om den räknar 5 x 2 klippningar är 10 h plus laddning. 11 h räcker då inte.

Min klippte minst 2 gånger på ett 10 h schema men då tar 1 klippning 3h.

Permalänk
Medlem
Skrivet av riccoo:

Ja, det går ju lösa oavsett. Har redan min uppsatt och ska köra den första gången på schema idag så får se hur min beter sig.

Skrivet av Öltorp:

Jo men om din tar 4-5 h plus laddning lite över 1 timme blir det ju en klippning. Eller om den räknar 5 x 2 klippningar är 10 h plus laddning. 11 h räcker då inte.

Min klippte minst 2 gånger på ett 10 h schema men då tar 1 klippning 3h.

Automatiskt schema löser det ju också. På fredagar kör min 08-12:46 för den har beräknat att det tar 4:46 att klippa hela området. Den sluttiden har inte jag satt, utan det har appen gjort. Övriga dagar där jag satt en egen sluttid så står den dock kvar.

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Skrivet av Taft:

Nu har jag ställt igång min och mappade gräsmattan. Det var busenkelt, fick göra några zoner där han inte ska vara och det var ju enkelt de med. Jag skippade gung ställ och tänker utmana och se om han klarar av att klippa där fast den står där.

Jag märker att den är riktig tyst, skrämmande tyst. Funderar om den ens är igång och klipper. Eller går den runt första gången du trycker på "Start" knappen. Jag har iofs ställt på 6cm, stod i appen att första klippning rekommenderas högre än 5cm. Ställde precis som dig mellan 07 - 22. Jag har en zone till som jag ska ställa in och göra en bygga mellan. Men tänker se hur den klarar av första zone som är mer än gästvänlig

En annan fundering, den ska ju ha alarm som går igång när någon lyfter den. Måste man aktivera den nånstans? För när jag lyfter den så säger en röst att robot är lyft eller vad de nu va. Men ingen alarm som tjuter. Tänker låta den gå nu till 22 och sen imorgon titta till i inställningar på själva roboten, för i appen så står det att den ska ha larm igång.

Grabben har döpt den till NPC, om du kollar min karta, där jag har gjort en pil. Tror du man kan göra en bro där? Fast gräsmattan är inte uppdelade i zoner tänker om den kan ta en genväg hem XD<Uppladdad bildlänk>

Skrivet av Taft:

Om man har gjort färdig kartan osv, och vill flytta ladd station till en annan plats. Måste man rita om hela kartan?
En annan fundering, om det blir strömavbrott. Blir den stående då? Eller kan den söka sig tillbaka till ladd station eftersom den är utan ström?

Alarmet tjuter först efter några sekunder när du lyft på klipparen. Först tjatar den om att roboten är lyft och att man ska kontrollera, men om man håller den lyft ett tag så börjar den tjuta. Så Testa det

Du kan testa med en bro där vid pilen! Bara göra en "path" i appen så den vet att den kan åka där. Sen om den kommer att använda den vägen eller inte har jag ingen aning om, men skadar ju inte att testa som sagt!

Ang. att flytta laddstationen så ska det gå att göra. Läste något om det i instruktionsboken, eller om det var i deras hjälpavsnitt i appen. Har för mig det typ:
Kör ut roboten manuellt från laddaren så att du fjärrstyr den. Då har den koll på vart den är.
Flytta stationen till önskad ny plats.
Kör roboten manuellt dit, och docka den försiktigt genom att styra in den.
Då borde den förstå att det är nya platsen för laddstationen.

Du bör kanske dubbelkolla detta dock, men jag vet att det ska gå

Visa signatur

Details is everything, the rest is just details.

[Bygglogg] Fullskalig radiostyrd R2D2: https://www.sweclockers.com/galleri/11953-radiostyrd-r2d2-byg...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Automatiskt schema löser det ju också. På fredagar kör min 08-12:46 för den har beräknat att det tar 4:46 att klippa hela området. Den sluttiden har inte jag satt, utan det har appen gjort. Övriga dagar där jag satt en egen sluttid så står den dock kvar.

Nu vet jag inte alls hur logiken fungerar då jag inte hunnit testa. Men tänker att om man kör på det automatiska schemat kanske den inte hinner klippa klart om det börjar regna och den ska pausa någon timme tills det slutat regna.

Permalänk
Medlem

Bugg? Ikväll körde han halva gräsmattan men ansåg sig vara klar..

Permalänk
Medlem

Hur fungerar den med hinderdetektering? Har läst att den inte är jättebra på det. Samt att motorn till knivarna är rätt klen och inte klarar allt för tjockt gräs? Den ska även ogilla ojämnheter i gräsmattan?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Hur fungerar den med hinderdetektering? Har läst att den inte är jättebra på det. Samt att motorn till knivarna är rätt klen och inte klarar allt för tjockt gräs? Den ska även ogilla ojämnheter i gräsmattan?

Enligt mina erfarenheter nu nån vecka senare.

Hur fungerar den med hinderdetektering?

För bra, haha. Nä men den är lite för försiktig ibland och säkerhetsavståndet är lite stort kan jag tycka. Men krocka gör den absolut inte å andra sidan. Du kan ju också i ”labs” gå ner till att den könner av objekt så lågt som 5cm.

Samt att motorn till knivarna är rätt klen och inte klarar allt för tjockt gräs? Den ska även ogilla ojämnheter i gräsmattan?

Den klarade av mina 700kvm oklippta och absolut inte platta gräsmatta. Med både relativt brant backe och många ojämnheter. Aldrig fastnat för mig ännu, vi får se när den kör fast första gången. Första klippningen var jag tvungen att stänga av hinderdetekteringen dock för den trodde högt gräs var ett hinder och körade omkring som en förvirrad själ.

Imponerad av den än så länge och idag fick jag en uppdatering med lite trevliga nyheter som kanske gör den ännu bättre.

Permalänk
Medlem

den var inte stor haha. och för det priset

jag har en idé. Istället för AI, ge oss en radiostyrd gräsklippare så det blir lika mycket en leksak till barn, 2 flugor i en smäll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av riccoo:

Enligt mina erfarenheter nu nån vecka senare.

Hur fungerar den med hinderdetektering?

För bra, haha. Nä men den är lite för försiktig ibland och säkerhetsavståndet är lite stort kan jag tycka. Men krocka gör den absolut inte å andra sidan. Du kan ju också i ”labs” gå ner till att den könner av objekt så lågt som 5cm.

Samt att motorn till knivarna är rätt klen och inte klarar allt för tjockt gräs? Den ska även ogilla ojämnheter i gräsmattan?

Den klarade av mina 700kvm oklippta och absolut inte platta gräsmatta. Med både relativt brant backe och många ojämnheter. Aldrig fastnat för mig ännu, vi får se när den kör fast första gången. Första klippningen var jag tvungen att stänga av hinderdetekteringen dock för den trodde högt gräs var ett hinder och körade omkring som en förvirrad själ.

Imponerad av den än så länge och idag fick jag en uppdatering med lite trevliga nyheter som kanske gör den ännu bättre.

Den är väldigt ny, så mycket förbättringar kommer det ju säkert. Men i m3s test så var de föga imponerade för priset med de problem jag beskrev ovan. En glömd vattenslang och spridarhuvud körde den rakt över.

Skrivet av rwkk:

den var inte stor haha. och för det priset

jag har en idé. Istället för AI, ge oss en radiostyrd gräsklippare så det blir lika mycket en leksak till barn, 2 flugor i en smäll.

När jag var liten så hade vi en gräsklippare som såg ut som en gokart. Gissa vem som var frivillig att klippa gräset då

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Jag är fortfarande sjukt nöjd! Såg uppdatering idag. Ska kartlägga om slutet på veckan och koppla ihop andra zoner också. Håller på fixa hundkoja till den

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 3
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Den är väldigt ny, så mycket förbättringar kommer det ju säkert. Men i m3s test så var de föga imponerade för priset med de problem jag beskrev ovan. En glömd vattenslang och spridarhuvud körde den rakt över.

När jag var liten så hade vi en gräsklippare som såg ut som en gokart. Gissa vem som var frivillig att klippa gräset då

Vattenslang kör den över. Den är ju inte så hög. Lägsta hinder den kan detektera är idag 10cm (5cm med labs).

Möjligt att den reagerar när 5 cm är påslaget har inte testat då jag har som sagt ingen jämn gräsmatta. Kör själv 15 och den ser allt jag vill den ska se och så har jag två småbarn som slänger allt möjligt på gräset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av riccoo:

Vattenslang kör den över. Den är ju inte så hög. Lägsta hinder den kan detektera är idag 10cm (5cm med labs).

Möjligt att den reagerar när 5 cm är påslaget har inte testat då jag har som sagt ingen jämn gräsmatta. Kör själv 15 och den ser allt jag vill den ska se och så har jag två småbarn som slänger allt möjligt på gräset.

Roboup 1200 pro klarar ju iaf nästan en vattenslang.

Ja, det är just för leksaker jag tänker. En sandlådespade platt på marken är en bra bit under 15cm…

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Roboup 1200 pro klarar ju iaf nästan en vattenslang.

Ja, det är just för leksaker jag tänker. En sandlådespade platt på marken är en bra bit under 15cm…

Ja man får se över sina förutsättningar och se om det passar eller inte. Har en del träd på tomten och klipper båda sidorna av huset så för mig hade inte en GPS variant fungerat. Då finns det inga andra alternativ om man inte vill sätta begränsningskabel.

Så ser det annorlunda ut för dig har du helt klart fler alternativ att välja mellan. Detta är min första robotgräsklippare dock så har inget att jämföra med. Chansade då jag tyckte tekniken verkade intressant och är nöjd hittills vi får se hur tiden spelar ut sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av riccoo:

Ja man får se över sina förutsättningar och se om det passar eller inte. Har en del träd på tomten och klipper båda sidorna av huset så för mig hade inte en GPS variant fungerat. Då finns det inga andra alternativ om man inte vill sätta begränsningskabel.

Så ser det annorlunda ut för dig har du helt klart fler alternativ att välja mellan. Detta är min första robotgräsklippare dock så har inget att jämföra med. Chansade då jag tyckte tekniken verkade intressant och är nöjd hittills vi får se hur tiden spelar ut sig.

Jaså, är det en begränsning för gps? Har du mer info? Jag är också robotnovis. Har en som kräver kabel men orkar inte hålla på med det.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Jaså, är det en begränsning för gps? Har du mer info? Jag är också robotnovis. Har en som kräver kabel men orkar inte hålla på med det.

Det jag har läst mig till är att det alltid ska va fri sikt mellan roboten och gps stationen. Vilket kan bli knepigt när den kör bakom träd eller eller byggnader. Så valde själv bort det. Men har som sagt aldrig testat eller grävt djupt i ämnet så kanske finns modeller som löser det eller så kanske problemet är överdrivet.

Sen slapp jag gärna att lösa el och montering för gps stationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av riccoo:

Det jag har läst mig till är att det alltid ska va fri sikt mellan roboten och gps stationen. Vilket kan bli knepigt när den kör bakom träd eller eller byggnader. Så valde själv bort det. Men har som sagt aldrig testat eller grävt djupt i ämnet så kanske finns modeller som löser det eller så kanske problemet är överdrivet.

Sen slapp jag gärna att lösa el och montering för gps stationen.

https://www.byggahus.se/forum/threads/vilken-gps-kabelfri-rob...

Den här människan verkar inte hålla med.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av riccoo:

Det jag har läst mig till är att det alltid ska va fri sikt mellan roboten och gps stationen. Vilket kan bli knepigt när den kör bakom träd eller eller byggnader. Så valde själv bort det. Men har som sagt aldrig testat eller grävt djupt i ämnet så kanske finns modeller som löser det eller så kanske problemet är överdrivet.

Sen slapp jag gärna att lösa el och montering för gps stationen.

Va? Min kör långt ifrån stationen klockrent. Den använder lidar för allt. Lidarn jobbar mot hinder samt gränsen du skapade i början.

Suverän maskin…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Va? Min kör långt ifrån stationen klockrent. Den använder lidar för allt. Lidarn jobbar mot hinder samt gränsen du skapade i början.

Suverän maskin…

Tror du missade mer än halva konversationen där...

För att svara på mig själv så verkar RTK-stationen alls behöva se klipparen hela tiden: https://www.smart-dots.com/blog/blog-3/what-is-epos-rtk-in-ro...

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Tror du missade mer än halva konversationen där...

För att svara på mig själv så verkar RTK-stationen alls behöva se klipparen hela tiden: https://www.smart-dots.com/blog/blog-3/what-is-epos-rtk-in-ro...

Ser det nu, my bad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Tror du missade mer än halva konversationen där...

För att svara på mig själv så verkar RTK-stationen alls behöva se klipparen hela tiden: https://www.smart-dots.com/blog/blog-3/what-is-epos-rtk-in-ro...

Jag är absolut ingen expert så ta inte mina ord som sanning. Går bara på det jag läst mig till.

Men tittar men på det du länka till så stämmer det ju delvis att man inte kan ha byggnad emellan stationen och gräsklipparen iaf.

Sen hur stort problemet är i verkligheten har jag noll koll på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av riccoo:

Jag är absolut ingen expert så ta inte mina ord som sanning. Går bara på det jag läst mig till.

Men tittar men på det du länka till så stämmer det ju delvis att man inte kan ha byggnad emellan stationen och gräsklipparen iaf.

<Uppladdad bildlänk>

Sen hur stort problemet är i verkligheten har jag noll koll på.

Ursäkta, jag var trött. Det stämmer som du säger. Placeringen av sändaren verkar rätt känslig.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Köpte en A1 och varit riktigt nöjd än så länge. Är det någon som vet vart man kan läsa patch notes för alla uppdateringarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fujiwara:

Köpte en A1 och varit riktigt nöjd än så länge. Är det någon som vet vart man kan läsa patch notes för alla uppdateringarna?

Senaste i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

<Uppladdad bildlänk>

Senaste i alla fall.

Perfekt tack.

Permalänk
Medlem

Köpte garage från VidaXL tycker det blev rätt så bra. Skulle bara haft en dörr som automatiskt stänger och öppnar

https://www.youtube.com/shorts/0J7EYicrMaI

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 3
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5