Permalänk
Medlem

Acid Burn - XP Era LAN bygge.

Tänkte att varför inte slägga uppe en liten byggtråd om den nya dumheten jag fått för mig, då Aptivan verkade blivit rätt uppskattade.

Så, till saken. Efter lite spånande så har bygget fått namnet Acid Burn, både baserat på den tänkta färgen och med reference till Hackers

Utgångsmaterialet för chassit är ett Koolance PC2-601 som i grund och botten är ett Cheiftec Dragon med Koolance hatt, fönster och vattenkylning. detta kommer få göra lite plats för tidsenliga komponenter från Alphacool och planen är även Hardline, om jag orkar

Innehåll blir ett Gigabyte GA-MA78G-DS3H med en AMD Athlon64 X2 5000+, 2x1024MB ram och ett Geforce 8800GTS 512Mb grafikkort

När det kommer till lagring tänkte jag fuska "Lite" och köra två moderna 250GB SATA SSDer i Raid 0 istället för spinn-diskar. men med det sagt så håller jag på och CAD:ar modeller som gör att SSD:n kommer sitta i ett chassi som gör att det set ut som att det vore en 3,5" spinn-disk.

Alla delar kommer behöva få sig en översyn så det är inget projekt som kommer vara klart på en vecka, men kolla gärna in nu och då och se om det hänt nått.

Vi kan börja med lite utgångsbilder för att starta tråden så följer mer saker senare

Stor låda hämtad på DB Schenker, Jag tror att säljaren hänger här så den får göra sig till känna om den så känner för det

Koolance PC2-601, Var på den tiden en av dom häftigaste chassina man kunde ha, endast undergiven det mäktiga Asetec VapoChill.

Delar av innehållet som ska i Koolance lådan, dock behöver moderkortet en rejäl omgång kärlek då det har flertalet svullna kondensatorer som behöver bytas innan jag vågar ta det i drift ordentligt. testade att det kom till bios och hittade ram och diskar allafall.

Updaterat hårdvara, RIP Moderkort..
Visa signatur

|| Ola Ekegren || Xog.gy || INITIAL D Fan ||
|| IBM Aptiva 2176 Retromod || Acid Burn ||

Permalänk
Medlem

Lite gjort idag allafall.

Chassit har blivit isärplockat för att kunna börja fixas.

det är förvånade många popnitar som det sitter ihop med.

Lite rost efter en tidigare läckande tank behöver slipas till och få rost konverterare påstruket.

Lika med kanten som var mot undersidan.

Nya tag i morgon att få bort ljuddämpning och börja behandla rosten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ah, höll koll på detta chassi nyligen.
Hoppades på att det skulle finna ett bra hem
Inte billigt direkt men det var det ju inte heller när det var nytt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Ah, höll koll på detta chassi nyligen.
Hoppades på att det skulle finna ett bra hem
Inte billigt direkt men det var det ju inte heller när det var nytt!

nej, det drog iväg som rackarns i slutet, jag vet inte om jag och den andre hade samma slutbud till och med, bara att jag la det först

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Dagens rapport.

Började med att ge mig på plåten som bildar undersidan av chassit och riva bort skumgummit, få bort limmet, slipa bort rosten och matta ner lacken så den är mer redo för grundfärg. jag ska dock lägga på ett lager rost-omvandlare innan det går på grundfärg för att vara helt säker att det inte blir några problem i framtiden.

Vart helt okey efter lite slipande.

Närbild på värsta området.

Fick även hem mitt Geforce 8800GTS så det åkte upp i testriggen för att stressas med den lurviga munken under en timme för att se att kortet var i bra skick.

Väsnades ordentligt men inte en enda artifakt efter en timmes stresstest.

Som jag nämnt tidigare behöver kondensatorerna på moderkortet bytas, så jag satt och gjorde en karta över alla som sitter på.

Vart helt okey. och kommer hjälpa massor nu när jag ska beställa alla kondensatorer.

Det var allt för idag

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lite småfix idag,

Gjorde en djupdykning i kondensatorer, och bestämde mig för att bytta till Aluminium Polymer kondensatorer istället för den gamla typen av elektrolyt kondingar. dels ger dom ännu lägre impedans än dom gamla och framförallt läckfria

Lägre impedans är fördelaktigt då det ger en stabilare spänningskontroll och dom kommer naturligt gå svalare vilket ger ännu längre livstid

Det vart en liten lista med komponenter

Det var strålande väder här idag så jag passade på att länga på rostomvandlare på undersidans chassiplåt så det kan ligga ut och torka över dagen.

ser ut att jobba på bra

Min lödpenna jag haft i evigheters tid har med senaste tiden börjat ge upp mer och mer, när jag skulle löda kontakten för att mata ut ström på Aptivan så smälte den knappt lödtennet på spetsen, så jag kollade runt lite och fastnade för en Miniware TS-101 så det ska bli spännande och testa

stavning..
Visa signatur

Permalänk
Medlem

På att göra listan idag stod att fortsätta med att får bort dämpningsmattan från chassiramen, vilket rackarns slit...

det enda som verkar funka är att dränka den i isopropanol och sen skrapa bort det, om och om och om igen..

Det grövsta borta, nu är det bara att hugga i och skrapa!

ÄNTLIGEN!! Trodde det aldrig skulle släppa helt, 3dl IPA senare och jag vet inte hur många omgångar av skrapande och torkande så är det nu äntligen borta.

I morgon blir det att börja slipa ner chassiramen och förhoppningsvis få på rostomvadlare på söndag. så det kan ligga ute i solen hela dagen och gotta sig.

Vill passa på och säga hej till teamet på Alphacool, superkul att ni finner projektet värt att följa!

Det får bli dagens uppdatering, eller förresten en sak till..

Logotypen har blivit tolkad, den är inte identisk men lik nog för att ingen ska se skillnad direkt.
Stort tack till Dizept för hjälpen med dom sista trixen i går natt.. det vart lite sent men sånt händer när kreativiteten flödar

Tjipp!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xog:

På att göra listan idag stod att fortsätta med att får bort dämpningsmattan från chassiramen, vilket rackarns slit...

det enda som verkar funka är att dränka den i isopropanol och sen skrapa bort det, om och om och om igen..

<Uppladdad bildlänk>
Det grövsta borta, nu är det bara att hugga i och skrapa!

<Uppladdad bildlänk>
ÄNTLIGEN!! Trodde det aldrig skulle släppa helt, 3dl IPA senare och jag vet inte hur många omgångar av skrapande och torkande så är det nu äntligen borta.

I morgon blir det att börja slipa ner chassiramen och förhoppningsvis få på rostomvadlare på söndag. så det kan ligga ute i solen hela dagen och gotta sig.

Vill passa på och säga hej till teamet på Alphacool, superkul att ni finner projektet värt att följa!

Det får bli dagens uppdatering, eller förresten en sak till..

<Uppladdad bildlänk>
Logotypen har blivit tolkad, den är inte identisk men lik nog för att ingen ska se skillnad direkt.
Stort tack till Dizept för hjälpen med dom sista trixen i går natt.. det vart lite sent men sånt händer när kreativiteten flödar

Tjipp!

VD40 eller 5.56 mot envist klister ^^.
Frysen eller kylspray och en hammare mot asfaltsmattor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

VD40 eller 5.56 mot envist klister ^^.
Frysen eller kylspray och en hammare mot asfaltsmattor.

Provade wd40, det vart en glatt yta och sen när det "torkade" så var det lika klibbigt fortfarande

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xog:

Tänkte att varför inte slägga uppe en liten byggtråd om den nya dumheten jag fått för mig, då Aptivan verkade blivit rätt uppskattade.

Så, till saken. Efter lite spånande så har bygget fått namnet Acid Burn, både baserat på den tänkta färgen och med reference till Hackers

Utgångsmaterialet för chassit är ett Koolance PC2-601 som i grund och botten är ett Cheiftec Dragon med Koolance hatt, fönster och vattenkylning. detta kommer få göra lite plats för tidsenliga komponenter från Alphacool och planen är även Hardline, om jag orkar

Innehåll blir ett Gigabyte GA-K8N Pro-SLI med en AMD Athlon64 X2 3800+, 4x512MB ram och ett Geforce 8800GTS 512Mb grafikkort

När det kommer till lagring tänkte jag fuska "Lite" och köra två moderna 250GB SATA SSDer i Raid 0 istället för spinn-diskar. men med det sagt så håller jag på och CAD:ar modeller som gör att SSD:n kommer sitta i ett chassi som gör att det set ut som att det vore en 3,5" spinn-disk.

Alla delar kommer behöva få sig en översyn så det är inget projekt som kommer vara klart på en vecka, men kolla gärna in nu och då och se om det hänt nått.

Vi kan börja med lite utgångsbilder för att starta tråden så följer mer saker senare

<Uppladdad bildlänk>
Stor låda hämtad på DB Schenker, Jag tror att säljaren hänger här så den får göra sig till känna om den så känner för det

<Uppladdad bildlänk>
Koolance PC2-601, Var på den tiden en av dom häftigaste chassina man kunde ha, endast undergiven det mäktiga Asetec VapoChill.

<Uppladdad bildlänk>
Delar av innehållet som ska i Koolance lådan, dock behöver moderkortet en rejäl omgång kärlek då det har flertalet svullna kondensatorer som behöver bytas innan jag vågar ta det i drift ordentligt. testade att det kom till bios och hittade ram och diskar allafall.

Lycka till med bygget ska hålla ögonen på detta

Jag har faktiskt en Asetec VapoChill i mina föräldrars garage som jag planerat att göra ngt med.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mk: ASUS PRIME B450M-A GPU: XFX AMD Radeon RX 6750 XT Core Gaming Ram: G.Skill Trident Z RGB Series 16GB 3200MHzChassi: NZXT H7 Elite Nätagg: NZXT C750 750W v2Hd: Kingston SSDNOW A1000 240GB M.2, Samsung 850 EVO SSD 250GB, Samsung SSD 860 PRO SSD 512GB x 2 Skärm: Acer KG241

Permalänk
Medlem
Skrivet av cirdonia:

Lycka till med bygget ska hålla ögonen på detta

Jag har faktiskt en Asetec VapoChill i mina föräldrars garage som jag planerat att göra ngt med.

Tack så mycket! och Häftigt med en sån raritet, man ser dom typ aldrig. tror jag sett en till salu på Ebay, hoppas du tar tag i och bygger nått i den. borde inte vara så svår att återuppliva

//Ola

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Började slipa på chassiramen idag, mest runt dom områdena som behövdes behandlas med rostomvandlare.

Sen torka av med lite IPA och två omgångar av rostomvandlare.

Jobbar på bra!

Nu är det bara låta det torka så blir det på och matta ner för att kunna dra på primer när det anländer i veckan.

//Ola

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Åh fyfan vilken nostalgikick. En polare hade exakt den Koolance-lösningen om jag inte minns helt snett. Själv hade jag bara vanliga Dragon med egenknåpat fönster, DFI LANParty-bräda och UV-rör Någon skulle ju vara värst också och hade ett fulltower fullknökat med diskar. Det var ett as att släpa med på LAN.

Trist att det hade rostat men lycka till med projektet, kommer följas

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xog:

Provade wd40, det vart en glatt yta och sen när det "torkade" så var det lika klibbigt fortfarande

Aceton och lacknafta är två andra alternativ som fungerar mot olika typer av klister/fästmassa.

Använder dom själv när jag ska bort med dubbelhäftande värmeledande tejp på komponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Åh fyfan vilken nostalgikick. En polare hade exakt den Koolance-lösningen om jag inte minns helt snett. Själv hade jag bara vanliga Dragon med egenknåpat fönster, DFI LANParty-bräda och UV-rör Någon skulle ju vara värst också och hade ett fulltower fullknökat med diskar. Det var ett as att släpa med på LAN.

Trist att det hade rostat men lycka till med projektet, kommer följas

Jag kollade på att få tag på ett DFI NF4 Ultra LanParty moderkort men det är SÅ mycket pengar, 6000+ och sen jobbet att byta alla kondingar ovanpå.

Jag kommer nog bara ha två diskar, en av diskvaggorna kommer få ge vika för en extra radiator i nosen
Men UV blir det.. hittade en som sålde CCFL rör, oöppnade förpackningar sen den tiden så jag shoppade loss

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

Aceton och lacknafta är två andra alternativ som fungerar mot olika typer av klister/fästmassa.

Använder dom själv när jag ska bort med dubbelhäftande värmeledande tejp på komponenter.

Jag provade aceton och det gjorde typ samma sak sak som IPA:n, det vart en geggig sörja av limmet som gick att skrapa av.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xog:

Jag kollade på att få tag på ett DFI NF4 Ultra LanParty moderkort men det är SÅ mycket pengar, 6000+ och sen jobbet att byta alla kondingar ovanpå.

Jag kommer nog bara ha två diskar, en av diskvaggorna kommer få ge vika för en extra radiator i nosen

Hade både NF2 LanParty med Athlon 2500+ och NF4 med först 3400+ (tror jag, single core iaf) och sen deliddad Opteron 165. Önskar att man hade sparat men som fattig student sålde man ju när man skulle uppgradera.

Citat:

Men UV blir det.. hittade en som sålde CCFL rör, oöppnade förpackningar sen den tiden så jag shoppade loss

Härligt! Det är ju tidsenligt hur gräsligt man än tycker det ser ut idag DFI-brädorna kom ju med fluorescerande IDE-kablar m.m. Hade några gräsliga neongröna halvgenomskinliga 80mm-fläktar och lyckades även snoka reda på någon fluorescerande färg som jag målade några detaljer i.

Man inser att man börjar bli medelålders när man drömmer sig tillbaka

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Hade både NF2 LanParty med Athlon 2500+ och NF4 med först 3400+ (tror jag, single core iaf) och sen deliddad Opteron 165. Önskar att man hade sparat men som fattig student sålde man ju när man skulle uppgradera.

Härligt! Det är ju tidsenligt hur gräsligt man än tycker det ser ut idag DFI-brädorna kom ju med fluorescerande IDE-kablar m.m. Hade några gräsliga neongröna halvgenomskinliga 80mm-fläktar och lyckades även snoka reda på någon fluorescerande färg som jag målade några detaljer i.

Man inser att man börjar bli medelålders när man drömmer sig tillbaka

Det kanske är uv-reaktiva kablar på väg i posten och även genomskinliga fläktar som är uv-reaktiva eller med led’s.. allt från den tiden

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Därja! nu är mycket av plåtdelarna slipade, sidorna och fronten kvar bara att matta ner sen är allt redo för primer.

Lite nudel armar nu efter det passet

Mer slipande i morgon!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xog:

Jag provade aceton och det gjorde typ samma sak sak som IPA:n, det vart en geggig sörja av limmet som gick att skrapa av.

Grejen med aceton är att man måste mer eller mindre använda en stängd behållare om det är större mängder som ska bort och dränka sakerna. Avdunstar för snabbt annars och då blir det som du säger en kletig massa. Har glasbehållare med lock som pallar aceton som jag slänger ner ramstickor i bland annat och bara låter ligga.

Lacknafta/white spirits är lite lättare att jobba med. Men är lite hit/miss om det fungerar mot olika typer av fästmassa/lim, typ som alcohol som ibland inte gör ett skit heller det med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

Grejen med aceton är att man måste mer eller mindre använda en stängd behållare om det är större mängder som ska bort och dränka sakerna. Avdunstar för snabbt annars och då blir det som du säger en kletig massa. Har glasbehållare med lock som pallar aceton som jag slänger ner ramstickor i bland annat och bara låter ligga.

Lacknafta/white spirits är lite lättare att jobba med. Men är lite hit/miss om det fungerar mot olika typer av fästmassa/lim, typ som alcohol som ibland inte gör ett skit heller det med.

Fattar, så det hade inte varit en lösning på mitt problem för jag har inte en stor behållare nog för att få i chassit i och nog inte råd att köpa den mängden aceton som skulle behövas för att fylla upp den

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sådär! Allt nedslipat, ska bara torkas av med lite alkohol och sen är det redo för primer. mycket spännande

Färgen kom till bygget idag med så perfekt i tid

Många delar blir det som ska målas.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xog:

Sådär! Allt nedslipat, ska bara torkas av med lite alkohol och sen är det redo för primer. mycket spännande

Färgen kom till bygget idag med så perfekt i tid

<Uppladdad bildlänk>
Många delar blir det som ska målas.

Påminner om när jag plockade ner mitt Antec P180 i beståndsdelar och lackade. H-vete vad det borrades popnitar Inte hade jag något fönster heller så vad det skulle vara bra för kan man fråga sig.

Kommer nog bli grymt det här med så gediget grundarbete.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Påminner om när jag plockade ner mitt Antec P180 i beståndsdelar och lackade. H-vete vad det borrades popnitar Inte hade jag något fönster heller så vad det skulle vara bra för kan man fråga sig.

Kommer nog bli grymt det här med så gediget grundarbete.

Jag funderade en stund på att borta ur alla nitar, men jag nöjde mig att splitta på innerchassit och ytter delarna. dels mest för att kunna hantera rosten helt så det aldrig blir ett problem i framtiden.

Tack för lovorden

stavning..
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tyvärr inte så matig uppdatering som jag önskat idag, jag lyckades paja ryggen i förgår efter jag vart klar med all slipning så jag har typ varit sängliggande sen dess.

Idag kunde jag ta mig iväg en liten sväng och plocka upp lite paket alla fall

Vattenblocket till 8800 GTS:et dök up

TS101 Lödpennan, ska bli väldigt spännande och testa!

UV Reaktiva SATA kablar.

och det stora paketet! Massor med gamla prylar som legat på en hylla i 20 år det luktar som dom är så gamla med....

Allt uppkopplat provisoriskt för att kolla så det funkar, mycket UV blir det

Hoppas att kunna vara bra till helgen så att första lagret primer kan åka på

Tjipp så länge!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Idag fick jag till att få på lite primer, tror det kommer bli helt ok när det blir klar
Byggt ett litet temporärt lackhörn på balkongen, funkar helt OK när det inte blåser för mycket.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ibland så går inte saker som man tänkt sig, helgen har varit väldigt blåsig så har inte kunnat varit ute och målat något så jag tänkte stt jag sätter igång att börja byta konfingar på moderkortet istället så det blir klart. Sagt och gjort riggades avlödningspistol, luftrenare, lödmatta och nya lödpennan upp och jobbet börjades,

gick kanon, några behövde lite extra lod för att avlödningspistolen skulle tömma hålen helt. fick bort 25 kondensatorer innan katastrofen hände..

Jag värmde troligen lite för länge och lacken var supertunn så när jag rörde lite på avlödningspistolen så gick den rakt igenom lacken och drog med sig ledningsbanorna under. Det var det moderkortet..

Kan säga jag var minst sagt upprörd på mig själv för detta enormt klantiga misstag och behövde en personlig time-out där ett tag..

Väl sansat så var det daggs att lösa det nyskapade problemet, så nytt lika kort eller annat?

Klura, klura.. efter mycket övervägande hittade jag en Tradera annons på ett komplett kitt på efterföljande generationen av samma kort, nu Socket AM2 istället och redan Poly-caps från fabrik. tillverkat 2008 så sen i XP eran men fortfarande finns det drivrutiner till både XP 32/64-bit.

Det kändes som en bra uppgradering för en dator som bara kommet användas nu och då.

Socket 939 kortet

AM2 kortet som ersätter.

stilen är väldigt lika och kollar man bara in genom fönstret så kommer det nog vara svårt stt säga vilket det är av dom.

i tradera fyndet ingick även en Athlon 64 X2 5000+ och 2gb DDR ram så allt som behövdes till en väldigt rimligt pris. så ja.. nu blir det fullt fokus på bara chassit istället. inget ont som inte har nått gott med sig.

Tjing!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om det bara är ledningsbanorna i det yttersta lagret som skadats kan det nog gå att laga... Men ditt "nya" moderkort kan du klämma i en Phenom 2 och få betydligt bättre prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrSwizz:

Om det bara är ledningsbanorna i det yttersta lagret som skadats kan det nog gå att laga... Men ditt "nya" moderkort kan du klämma i en Phenom 2 och få betydligt bättre prestanda.

Japp! dock är det lite för utanför XP eran jag försöker hålla, detta var lite för nytt mot vad jag egentligen vill köra men fördelarna med Poly-caps var lite för intressant

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xog:

Klura, klura.. efter mycket övervägande hittade jag en Tradera annons på ett komplett kitt på efterföljande generationen av samma kort, nu Socket AM2 istället och redan Poly-caps från fabrik. tillverkat 2008 så sen i XP eran men fortfarande finns det drivrutiner till både XP 32/64-bit.

Tvivlar starkt på att det sitter Polymer caps från fabrik.
Snarare vanliga alu elektrolyter i samma "burk" format
Men jag kan ju såklart ha fel!