Rykte: Nvidia prioriterar AI-kort framför RTX 50

Permalänk
Medlem

Inget oväntat över huvud taget.
AI är något som kommer mer och mer, oavsett om vi vill eller inte, jag har stor nytta av AI (ChatGPT främst) i vardagen, men man är lite orolig för framtiden ändå.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Det är ett uttryck, och Izzie har rätt

Vad betyder Uppfinna hjulet på nytt?
anstränga sig i onödan och göra något som någon annan redan har gjort

Exempel: "Vi har en bra mall redan. Vi behöver inte uppfinna hjulet på nytt."

https://www.synonymer.se/sv-syn/uppfinna-hjulet-p%C3%A5-nytt

Det var jag som använde uttrycket och vet mycket väl vad det innebär så det betyder inte att han hade rätt.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Som sagt alla företag som vill överleva gör det de tror att de tjänar mest pengar på.
Min åsikt om LLM är att de ändå går snabbt framåt, säg att man har en enkel fråga. Nivån på frågan är ungefär som när man var 10år gammal och frågade morsan något. Då ger ofta LLM ett svar som är likvärdigt med det den unga personen hade fått.

Vill man däremot ha svar på lite mer komplexa frågor så är LLM ofta lite som att fråga morsan om hjälp i ett spel när man var 10år gammal.

Men man har många enkla frågor i livet och LLM utvecklas snabbt framåt.

Det jag vill ha AI till är att hjälpa mig med 3D utskrifter, nej jag har idag ingen 3D skrivare. Men jag har behov att kunna göra enkla saker, som en låda som man har diverse elektronik i. Om jag gör detta på arbetstid så äger automatisk min arbetsgivare precis allt. Och få ut fritid till att göra allt själv har jag ej.
En AI i LMM hade hjälpt och vi pratar om enkla saker. Skitsamma om det inte är perfekt designat, problemet är att jag idag inte har tid att designa.

Jag tror framtiden för liknande bruk blir större, man ska designa en trädgård. Nej man är inte ute för att vinna en tävling om snyggaste trädgården, man vill ha hjälp av någon men ingen förutom LLM har tid.

Som mek.ing skulle jag inte ta i en AI konstruerad bit ens med tång

Permalänk
Medlem

Finns det en enda person som på riktigt skulle förvånas av detta?

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Som sagt alla företag som vill överleva gör det de tror att de tjänar mest pengar på.

Nej, definitivt inte alla, det gäller bara psykopatdrivna företag som inte bryr sig om de behöver gå över lik. Vilket är alldeles för vanligt, och det finns alldeles för många.

"Överleva" har nära nog inget alls med "maximal vinst" att göra, det finns många andra faktorer som spelar roll där.

Men ja, Nvidia är ett klassiskt psykopatdrivet företag. Och Herr Huang är ett gigantiskt rövhål.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Som mek.ing skulle jag inte ta i en AI konstruerad bit ens med tång

Som Mek.Ing PhD skulle jag använda dom verktyg som finns tillgängliga och löser uppgiften effektivt. Det är din uppgift att granska och godkänna den slutgiltiga lösningen där en del kan ha assisterats av AI.

Han snackar dessutom om "att kunna göra enkla saker, som en låda som man har diverse elektronik i"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det var ju rätt mycket exakt så AMD hanterat ROCm/HIP, det har inte visat sig vara en bra strategi för sett till HW har AMD flera gånger haft mer VRAM med lika/högre bandbredd. Konsensus har ändå rätt mycket varit: det är ändå billigare att använda Nvidia för deras programvara är bättre och långt mer tillgäng (blir rätt dyrt att köpa datacenter GPUer till utvecklarna...). Med UDMA lär vi få se en "Nvidia strategi" även från AMD.

Intel hade en liknande strategi för OneAPI initialt, även om man där alltid kunna använda SIMD på CPU. Problemet är att CPU och GPU har en del rätt fundamentala skillnader, så man kommer inte hela vägen om man bara jobbar på CPU och tänker rulla ut på GPU. Sedan lanseringen av Arc går det att köra OneAPI från laptop GPUer till datacenter GPUer, sedan Battlemage är det (likt Nvidia) också samma mikroarkitektur från laptop till datacenter.

Är helt hundra på att så länge Jensen sitter kvar lär alla Nvidia GPUer stöda CUDA över hela brädet. För finns gott om exempel där "vinnaren" rent krasst inte varit den som på pappret var bäst, vinnare brukar bli den som är "tillräckligt bra" och är mest tillgänglig.

Alltså jag menar att det är en tidsfråga innan de antingen avslutar eller allvarligt minskar tillverkningen av konsumentkort. Varje konsumentkort som säljs är en missad vinst för dem.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Rebben:

Alltså jag menar att det är en tidsfråga innan de antingen avslutar eller allvarligt minskar tillverkningen av konsumentkort. Varje konsumentkort som säljs är en missad vinst för dem.

Tror inte Jensen ser det så, men är helt med på att många skulle göra misstaget att "inte se skogen för alla träd".

I flera presentationer kring CUDA har Nvidia lyft fram styrkan i att "vem som helst med ett Nvidia-kort" har alla tillgång till alla funktioner i CUDA.

Att det är så lätt och relativt sett billigt att komma igång med CUDA är en kritiskt komponent att det idag blivit de-facto standard för GPGPU, det både inom utbildning och industrin. Att bara fokusera på datacenter/pro-kort skulle vara samma misstag som alla *NIX tillverkarna gjorde mot Microsoft/Windows där den senare då ändå "vann" i server-rummet trots en på flera sätt sämre produkt (att Linux nu allt mer äter upp marknaden för Windows är även det p.g.a. tillgänglighet, nice adapt av MS med WSL2...).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jag har 25+ års erfarenhet av detta därför säger jag aldrig i livet, Arbetar som chief-och lead-engineer så försök inte lära mig vad utveckling är

Cool, att du tar upp titlar och erfarenhet är inte till din fördel i den här diskussionen.

Permalänk
Skrivet av Purgatory:

Cool, att du tar upp titlar och erfarenhet är inte till din fördel i den här diskussionen.

Du snackar, herr PhD

Permalänk
Medlem

Som mek.ing skulle jag...

Skrivet av Purgatory:

Som Mek.Ing PhD skulle jag...

Du snackar, herr PhD

Ser du kanske vem som gav inspirationen
En titel säger väldigt lite här. Menar du att utan Civ.Ing utbildning och dyra mjukvaror för analys etc. så bör man inte designa typ ett inlägg för en besticklåda? Vad är det värsta som kan hända?

AI används utbrett inom konstruktion av gigantiska fackverk och fundament av stora företag, du får nog hålla dig hemma om du ska vara säker framöver.

Permalänk
Medlem

5090 och neråt är ju bara smulorna som gamers får ta del av när det blir några kärnor som inte platsar i Nvidia RTX PRO 6000 Blackwell.

Permalänk
Skrivet av Purgatory:

Ser du kanske vem som gav inspirationen
En titel säger väldigt lite här. Menar du att utan Civ.Ing utbildning och dyra mjukvaror för analys etc. så bör man inte designa typ ett inlägg för en besticklåda? Vad är det värsta som kan hända?

AI används utbrett inom konstruktion av gigantiska fackverk och fundament av stora företag, du får nog hålla dig hemma om du ska vara säker framöver.

Det var du som började med ditt PhD:ande, men du kanske har problem med närminnet.
När jag är mentor för en för en nybakad ingenjör så lär jag hen konstruktionsfilisofi, att göra editerbara och logiska 3D-parter/konstruktioner och ritningar, DFM, DFA etc.
Så småningom har ingenjören kommit så långt att grunderna sitter och grundresultatet är bra.
Hur menar du att man skall gå tillväga på ett motsvarande sätt med ett AI som gör konstruktionen??
Kommer AI att förbättra sina konstruktioner så att de blir användbara? Eller är det stokastiskt och aldrig går att lita på?
Kommer du som granskare alltid behöva gå igenom/rätta till alla felaktigheter som AI:t har skapat.
Dvs att det går fortare att göra allt själv?
(Säg gärna vilket företag du jobbar för så jag kan undvika dess produkter,men du kanske inte har lämnat skolbänken än?)
Beträffande hobby mekkonstruktion så finns det många gratis/testversioner av CAD program, så man gör sig själv en otjänst genom att inte lära sig det basala och bara förlita sig på AI.
Det är också ett steg när man skaffar sig en 3D-printer och inte bara vill göra Warhammergubbar.

Permalänk
Medlem

Det var du som började med ditt PhD:ande, men du kanske har problem med närminnet.
När jag är mentor för en för en nybakad ingenjör så lär jag hen konstruktionsfilisofi, att göra editerbara och logiska 3D-parter/konstruktioner och ritningar, DFM, DFA etc.
Så småningom har ingenjören kommit så långt att grunderna sitter och grundresultatet är bra.
Hur menar du att man skall gå tillväga på ett motsvarande sätt med ett AI som gör konstruktionen??
Kommer AI att förbättra sina konstruktioner så att de blir användbara? Eller är det stokastiskt och aldrig går att lita på?
Kommer du som granskare alltid behöva gå igenom/rätta till alla felaktigheter som AI:t har skapat.
Dvs att det går fortare att göra allt själv?
(Säg gärna vilket företag du jobbar för så jag kan undvika dess produkter,men du kanske inte har lämnat skolbänken än?)
Beträffande hobby mekkonstruktion så finns det många gratis/testversioner av CAD program, så man gör sig själv en otjänst genom att inte lära sig det basala och bara förlita sig på AI.
Det är också ett steg när man skaffar sig en 3D-printer och inte bara vill göra Warhammergubbar.

Ok mek.ing-chief-lead-engineer, jag tog upp min utbildningsnivå som är högre än din för att trolla, men tycker det är löljligt att lyfta i sammanhanget. Kom med bra argument istället.

Inlägget du "sågade" nämnde "En AI i LMM hade hjälpt och vi pratar om enkla saker. Skitsamma om det inte är perfekt designat, problemet är att jag idag inte har tid att designa." Men bra att du förklarar din konstruktionsfilosofi. Lillankan kanske kan gå kurs hos dig för att designa sin verktygslåda som han/hon inte har tid att designa, det går säkert snabbare.

Allting behöver inte vara overkill. Ja det ersätter såklart inte CAD, men försök ha lite fantasi. AI löser inte allt själv, men vem trodde det?

Jag har jobbat på ett företag med 40000 anställda världen över som chief-lead-projektledare som håller i stora infrastrukturprojekt i Sverige, du kommer ha svårt att undvika det.

Permalänk
Skrivet av xc:

5090 och neråt är ju bara smulorna som gamers får ta del av när det blir några kärnor som inte platsar i Nvidia RTX PRO 6000 Blackwell.

Skrivet av Purgatory:

Ok mek.ing-chief-lead-engineer, jag tog upp min utbildningsnivå som är högre än din för att trolla, men tycker det är löljligt att lyfta i sammanhanget. Kom med bra argument istället.

Inlägget du "sågade" nämnde "En AI i LMM hade hjälpt och vi pratar om enkla saker. Skitsamma om det inte är perfekt designat, problemet är att jag idag inte har tid att designa." Men bra att du förklarar din konstruktionsfilosofi. Lillankan kanske kan gå kurs hos dig för att designa sin verktygslåda som han/hon inte har tid att designa, det går säkert snabbare.

Allting behöver inte vara overkill. Ja det ersätter såklart inte CAD, men försök ha lite fantasi. AI löser inte allt själv, men vem trodde det?

Jag har jobbat på ett företag med 40000 anställda världen över som chief-lead-projektledare som håller i stora infrastrukturprojekt i Sverige, du kommer ha svårt att undvika det.

Projektledare, det förklarar varför du tycker AI är så lockande.
Hoppas du omger dig med duktiga ingenjörer som kan något om teknik annars blir det Morandibron 2.0

Permalänk
Medlem

Projektledare, det förklarar varför du tycker AI är så lockande.
Hoppas du omger dig med duktiga ingenjörer som kan något om teknik annars blir det Morandibron 2.0

Haha du gillar att fokusera på titlar, i min forskning så utför jag alla beräkningar och analyser själv. Forskningsingenjör är en annan titel. Det går att ha flera hattar. Alla ingenjörer värd namnet bör ta en seriös funderare angående AI och hur det kan användas.

Men undvik att diskutera grundfrågan du.

Permalänk
Skrivet av Purgatory:

Haha du gillar att fokusera på titlar, i min forskning så utför jag alla beräkningar och analyser själv. Forskningsingenjör är en annan titel. Det går att ha flera hattar. Alla ingenjörer värd namnet bör ta en seriös funderare angående AI och hur det kan användas.

Men undvik att diskutera grundfrågan du.

Jag belyste problemet, men du missade det också

Permalänk
Medlem

Jag belyste problemet, men du missade det också

Du har belyst ditt förträffliga sätt att arbeta på, som också är det enda och såklart bästa sättet. AI är inte användbart till något inom konstruktion, varken på hobbynivå eller professionellt. Som mek.ing med 25+ år i branschen så vet du bättre än alla andra.

Jag har belyst att det inte stämmer överens med min och många andras världsbild.