Vilken Linux-distro använder du just nu? - Dela gärna dina erfarenheter!

Permalänk
Medlem

Vilken Linux-distro använder du just nu? - Dela gärna dina erfarenheter!

Hej alla!

Jag är nyfiken på vilka Linux-distributioner ni använder och varför. Just nu kör jag Nobara på min maskin och är riktigt nöjd med den. Den känns som en bra balans mellan användarvänlighet och prestanda, och den är byggd med gaming i åtanke, vilket passar mig perfekt.

Men det finns ju så många olika distros där ute – från Arch och Ubuntu till Fedora och Debian. Vad tycker ni om den distro ni kör? Har ni några fördelar eller nackdelar som ni skulle vilja dela med er av?

Berätta gärna om:

Vilken distro ni använder

Varför ni valde den

Eventuella tips eller tricks för andra användare av samma distro

Ser fram emot att höra om era erfarenheter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maddoxswe:

Hej alla!

Jag är nyfiken på vilka Linux-distributioner ni använder och varför. Just nu kör jag Nobara på min maskin och är riktigt nöjd med den. Den känns som en bra balans mellan användarvänlighet och prestanda, och den är byggd med gaming i åtanke, vilket passar mig perfekt.

Men det finns ju så många olika distros där ute – från Arch och Ubuntu till Fedora och Debian. Vad tycker ni om den distro ni kör? Har ni några fördelar eller nackdelar som ni skulle vilja dela med er av?

Berätta gärna om:

Varför ni valde den

EndeavourOS.

Det är Archlinux med en grafisk installerare kort och gott. Jag är inte riktigt framme vid att installera helt och hållet via CLI, så det här ger mig lite mer tid och erfarenhet för att nå den kunskapsnivån. Den är snabbt, enkelt, stabilt och minimalistiskt.

Främsta tipset; Vänta inte för länge mellan yay då versionskuttande i paketen kan ställa till det.

Permalänk
Medlem

Jag har de senaste åren kört Arch på alla mina datorer. Deras wiki är riktigt bra och man hittar det mesta enkelt i AUR. Uppskattar rolling release. Har inte gått sönder på många år av uppdateringar för mig även fast vissa påstår att det händer ofta. Jag kör arch primärt för att kunna skräddarsy mitt os, tillsammas med endast en WM, så inget bloatware dvs.

Jag är nöjd

Permalänk
Medlem

I use arch btw

Distrohoppade lite smått men fastnade för arch. Gillade hur städat det är vid setup, där man mer eller mindre får precis vad man vill ha.

Kan rekommendera archinstall om man vill testa sj, men inte köra helt från grunden. Då får man en liten trevlig installer som hjälper en.

Nuvarande installation har rullat på sedan oktober -23 på min huvuddator, som används huvudsakligen för gaming.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Skrivet av Maddoxswe:

Hej alla!

Berätta gärna om:

Varför ni valde den

Använder sedan några år Fedora på speldatorn samt på en leklaptop och är överlag nöjd. Skulle gå så långt som att säga att det är ett komplett och användbart operativsystem helt i klass med vad man kan förvänta sig 2025.

Gillar jämfört med Ubuntu att det är mer troget upstream, både vad gäller skrivbord och applikationer. Nackdelen jämfört med Ubuntu är att det definitivt är fler utvecklare som använder Debianderivat, så är man ute efter programvara som faller utanför ”happy path” är det större chans att hitta repon eller installationspaket för de senare än för Fedora.
Men med det sagt: det är längesen detta orsakade mig något obehag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Använder sedan några år Fedora på speldatorn samt på en leklaptop och är överlag nöjd. Skulle gå så långt som att säga att det är ett komplett och användbart operativsystem helt i klass med vad man kan förvänta sig 2025.

Gillar jämfört med Ubuntu att det är mer troget upstream, både vad gäller skrivbord och applikationer. Nackdelen jämfört med Ubuntu är att det definitivt är fler utvecklare som använder Debianderivat, så är man ute efter programvara som faller utanför ”happy path” är det större chans att hitta repon eller installationspaket för de senare än för Fedora.
Men med det sagt: det är längesen detta orsakade mig något obehag.

Kan enbart hålla med dig, visst nu kör jag Nobara men det är ju Fedora med lite tweaks för spelande.

Permalänk
Medlem

Ganska kraftigt modifierad LinuxMint på desktop och vanilla Ubuntu på laptop. Tycker flödet är bättre i Gnome för laptops där man ofta saknar mus.

Aldrig haft anledning att byta distro från den här setupen, som jag kört i snart ett decennium. Inga krasher, inga problem med att nånting gått sönder vid updates eller liknande.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Asus ROG Strix B650E-F | Kingston Fury DDR5 6000 MHz 64GB | Noctua NH-D15 | Asus RTX 4080 16 GB TUF Gaming | be quiet! Dark Power 12 1000W | be quiet! Dark Base 700 | 3x Western Digital M.2 SN850X 2TB | Samsung 870 QVO 2TB | Creative Sound Blaster X-Fi | Acer Predator XB323QKNV 32" | 2x Acer XB271HU 27" | Mionix Naos 7000 | Corsair Gaming K70 Rapidfire MX Speed | Sennheiser GAME One

Permalänk
Medlem

Jag kör Fedora med KDE skrivbordet. Inga problem än med Fedora över något Debian-baserat tack vare att nästan alla program jag vill ha finns som flatpak.

Jag körde mycket Mint Cinnamon förut, men där stötte jag på en del problem som kom utav att Mint inte är så framåtlutande med t.ex Wayland, Pipewire och så vidare och krävde en del tricksande. Jag gillar även generellt KDE mer än Cinnamon på grund av att det går att ändra på det mesta utseendemässigt!

Stavfel
Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Fedora desktop, Mint på laptop.

Nöjd med Fedora, känner mig lite utanför när "alla" guider är för Ubuntu och dylikt. Men brukar gå bra.
För mig kan utskrifter och USB-filöverföringar ifrån mobiler vara det jag önskade förbättringar inom samt att KDE var lika samarbetsvillig som Gnome gällande färgkalibrering, men tror jag läste att det var pågång.
Blev Fedora tack vare Chris Titus Tech guide på Youtube.

Permalänk
Medlem

Arch. Jag har aldrig känt behovet av att köra någon annat. Rullande släpp av senaste versionerna av all mjukvara är det bästa med Arch.

Permalänk
Medlem

Använder Bazzite KDE, baserad på Fedora atomic, sen knappa året tillbaka. Valde den primärt för att den är "immutable" eller "oföränderlig" på svenska. Ville prova på något nytt och jag gillar konceptet att inte behöva hålla på och fibbla med systemet. Allting känns enklare (iaf när man förstått konceptet)

"immutable" innebär att rotfilssystemet är skrivskyddat, vilket bl.a. gör att mången malware får det lite jobbigare. Och när Bazzite uppdateras så byts hela systemet ut mot en ny version, inte genom att modifera enskilda paket som i vanliga distron. Skulle någonting gå fel så kan man med en omstart starta med senaste fungerande uppdateringen. Det har hänt ett par gånger att ett program slutat fungera, men då bootar man tillbaka till versionen innan uppdateringen och nästa uppdatering som oftast kommer inom en vecka eller två brukar fixa det. Det innebär förvisso att nedladdningarna blir nån gigabyte stora vid uppdatering, så snabb nedladdninghastighet på bredbandet skadar inte

Alla program man installerar är antingen flatpaks eller så använder man distrobox. Det kan upplevas som en nackdel då allt finns inte som flatpak utan då använder man distrobox (där man installerar valfri distro i en container) Det är nu busenkelt att göra med grafiska gränssnittet "Boxbuddy", men antar att om man inte är intresserad av att lära sig det lilla så kan det nog upplevas som bökigt. Till exempel har jag installerat Protonmails app i en ubuntu-container då det inte rekommenderas att installera den som ett lager i systemet och flatpak-versionen inte är från Protonmail.
I övrigt fungerar bazzite som vilken distro som helst.

Ja, sen är Bazzite gjord med spel i åtanke och körs tydligen även på såna där handhållna saker. Själv kör jag på PC med senaste hårdvaran och fungerar ypperligt.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem

Har tre diskar i min framework-dator just för att kunna testa olika distros utan att behöva virtualisera eller ominstallera/ompartitionera min daily driver. Tycker om att testa olika distros och system som hobby och började med Ubuntu 2007. Har gått igenom både en NixOS- och en Arch-fas, men nu undviker jag i vart fall Arch-baserade system (men inte så att jag tycker att andra borde byta om de inte vill!).

Min favoritdistro just nu är Chimera Linux. Den är lite ovanlig på så sätt att den har:

* coreutils från FreeBSD istället för GNU
* LLVM + Musl istället för gcc + glibc.
* dinit istället för systemd
* APK som package manager (samma som Alpine, fast nyare version)
* ZFS (med encryption) på root, om man så vill

Det är ett väldigt no nonsense-system. På sätt och vis kan det påminna en del om Arch, fast med en bättre pakethanterare och såklart med helt andra defaults.

Är väldigt nöjd med både Chimera och dinit. Distron är rullande, men man behöver inte vara rädd för konflikter eller trasiga uppgraderingar om man väljer att inte uppdatera på ett tag. Sedan är det lite kul att köra ett system som per definition inte kan kallas för GNU/Linux.

Om någon funderar på att testa, så är ett tips att gå med i Matrix-kanalen ifall man stöter på något problem. Manualen är rätt bra, men den är långt ifrån fullständig. Kan också vara bra att veta att det är ett väldigt litet projekt som mycket väl skulle kunna försvinna imorgon (om än osannolikt).

Andra distros jag kör:
NixOS - På en av jobbdatorerna och på sambons dator. Immutable och med möjlighet att backa tillbaka till tidigare configs. Väldigt speciell distro, på gott och ont.
Bazzite - På steamdatorn. För mig är det den SteamOS-varienten som fungerat bäst.
Tuxedo OS - På datorer som exempelvis min styvfars laptop. Som Kubuntu borde vara, lätt att använda och stabilt.
FreeBSD/Debian/Ubuntu (Server) - På servrar, i den ordningen.
Proxmox - såklart!
Opnsense - för brandväggar.
Fedora - Ifall jag har bråttom.

Permalänk
Medlem

Debian. Stabil, pålitlig. Eller så kör man unstable och får nyare versioner. Alltså fyller det alla behov.

Permalänk

Kör inte mycket Linux på skrivbordssidan men har använt Debian (Stable) på servern/routern hemma under många år. Det var den distributionen som rekommenderas av någon okänd person för många år sedan när man försökte introducera mig till konceptet screen+irssi på en gammal dator för att häftigt kunna vara online på IRC dygnet runt. Jag har aldrig brytt mig särskilt mycket om det "politiska" bakom Linuxdistributioner utan är öppen till att använda det som fungerar bäst för situationen. För mig är Debian tråkigt och bara fungerar vilket är något jag värderar för en server. Debian har dessutom ett stort paketutbud och uppgraderingarna mellan releases under dessa år har varit väldigt smärtfria.

Baksidan är att viss programvara som för stunden har ganska kvick utveckling snabbt blir rätt gammal när det inte sker några uppdateringar som inte gäller säkerhet på 2-3 år. Podman (för att hantera containrar) är ett exempel där jag t.o.m smyguppgraderade till Trixie/testing för någon månad sedan bara för att få in ny funktionalitet som jag ville använda. Detta är ju samtidigt fördelen med en stabil distribution att man inte behöver oroa sig för plötsliga förändringar.

Men ja, Debian är mycket vana för mig och någon RHEL-baserad distribution hade garanterat löst uppgiften precis lika bra.

Permalänk
Medlem

Efter år av diverse distros så som Red Hat, Slackware, Debian och senare Arch gick jag vidare till Void Linux och är nöjd med precis allt. Sabilt, rullande och en minimalistisk design från start. Paketen är så som utvecklarna släpper de och inte ändrade på något vis. Avsaknaden av Systemd är väl snarare en smaksak om det är bra eller dåligt. Enklare initsystem i form av Runit ser iaf jag som en fördel framför Systemd som är betydligt större och gör betydligt mer än att starta systemet idag.

Pakethanteraren xbps, snabb enkel och fantastisk att använda.

Spelar i princip inget krävande då jag kör en Thinkpad T480 laptop, Quake på sin höjd

Kort och gott Void Linux, fantastiskt nöjd
https://voidlinux.org/

fel modell på laptop.
Visa signatur

chraist fell into the Void

Permalänk
Medlem

Jag slutade mitt i en runda av distrohopp och landade på Nobara, som jag skruvat lite på så jag kör Hyprland lite andra program än det som är default på den vanliga KDE-ISOn.

Visa signatur

L-ARV: Ryzen R9 5950X, 64Gb@3600, 500Gb + 1Tb nvme, RX 9070 XT Red Devil, MO-RA 420 OS: Nobara
LAN-Burken: Ryzen R7 5600G, 16Gb@3200, RX 6800 XT, OS: Garuda
Kotten: PineBook Pro, OS: Manjaro_ARM
Macbook PRO 13 (2015) OS: Manjaro SWAY

Permalänk
Medlem

Blev ett byte till CachyOS för någon månad sedan för att testa det efter att Nobara slutade fungera efter update.
För mig så är bra prestanda, spel och simpel youtube/surf typ viktigast.
Det fungerar bra, har lite problem med med att videos tenderar att frysa upp hela systemet och det verkar ske efter att datorn vaknat upp från hibernate, några idéer någon? Förutom att stänga av det då, vilket jag kanske gör ändå, får se.

Visa signatur

Speldatorn:
Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Samsung 27G60SD QD-OLED |

Permalänk
Medlem

Jag kör EndeavourOS på datorn i signaturen. Har kört Arch innan men jag uppskattar EndeavourOS defaults och den enklare installationen är väl bara en bonus

Jag gillar rolling release-modellen och känslan av att alltid ha det "senaste".

Som alla andra distrohoppade jag en hel del innan jag fastnade för EndeavourOS, framförallt olika Debian-derivat. Jag kanske har haft otur men jag hade fler problem med dem vid stora uppdateringar än vad jag någonsin haft med Arch/EOS.

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem

Linux Lite 7.4 på en 2,2 GHz med 2 GB RAM med SSD-disk via IDE-SATA-adaptor. Min reservdator, men jag tycker att Linux Mint Xfce var bättre än Linux Lite trots 750 MB RAM krav kontra 2 MB för Linux Mint Xfce. Linux Lite tar väldig tid att uppdatera och är inte lika snabb som Linux Mint Xfce.

Permalänk
Medlem

Tycker att Arch blivit lite överhypat senaste tiden. Känns som att Arch-communityt går med näsan lite väl högt, vilket är trist så klart. Folk verkar gilla AUR överlag och jag förstår att det är ett stort dragplåster.

Debian och dess derivat är ju alltid säkra kort då de ofta används som mål för många mjukvaror. Debian Stable är ju jättebra för server.

Mint upplever jag har fått en ganska dålig stämpel de senaste åren då det "inte är tillräckligt avancerat". Samtidigt slår sig folk för bröstet för att de tog sig igenom Arch-installationen men är helt beroende av AUR. Men faktum är ju att Mint faktikst fungerar bra och är superlätt att få igång. Är ju simplare än win-installationen egentligen.

Vill man köra rolling release så är ju openSUSE Tumbleweed jättebra. Blir min primära desktop inom en snar framtid.

Ubuntu kan ha trampat fel med snap men vi får se. Inget kag kör i nuläget i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maddoxswe:

Vilken distro använder du?

Använder EndeavourOS XFCE. I use Arch, btw.

Skrivet av Maddoxswe:

Varför valde du den?

Ville testa Arch efter flera år med Linux Mint Cinnamon. Men eftersom jag inte orkar läsa guider (blir bara distraherad och "stirrig" i blicken av att läsa mycket), så byggde jag inte min egna. Sen kom tipset om EndeavourOS från en vän, så jag gav det en chans. Detta var nog 2019/2020. Gillar XFCE för att det är minimalt, har bättre startmeny än Cinnamon (älskar listor istället för en rad med ikoner), tar mindre prestanda och är isch-anpassningsbart.

Whisker Menu (startmenyn i XFCE) funkar endast i XFCE sist jag kollade för nått år sen. Annars hade jag nog använt Cinnamon som miljö.

Skrivet av Maddoxswe:

Tyvärr inga, mer än det gamla vanliga: don't fuck it up and keep it clean!

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem

Jag använder Arch på alla mina datorer och tar enbart tag i Ubuntu när jag får en jobblaptop som har bråkiga drivrutinskrav.

Distrovalet spelar inte superstor roll men jag har kört Arch i över 10 år och har inte upptäckt något som stör mig vilket får mig att tro att min och Arch-filosofi är i linje med varandra. Här är några saker jag gillar:
- Simpelt installationsförvarande med archinstall.
- Ingen DE by default så man slipper rensa bloat.
- Rolling release så jag slipper gräva när saker går sönder vid big-bang uppgraderingar.
- AUR så det är lätt att dra in 3rd-party paket.
- Simpelt paketeringsformat när man vill slänga ihop egna paket.
- Väldokumenterat. Även obskyra fel på enskilda Lenovo laptops finns med på Wikin.

Permalänk
Medlem

Jag kör Mint på min jobbmaskin, och den främsta anledningen till att det blev Mint är att jag vill att det "bara skall fungera". Det är en viktig maskin i min vardag och jag har varken tid eller lust att hålla på med ständiga uppdateringar och trixande. Glädjande nog flyter det på utmärkt och jag har inte haft några allvarliga problem alls. Toppbetyg till Mint, således!

Min spelmaskin kör fortfarande Win 10, men jag tänkte ändra på det nån dag. Lite sugen på att testa CachyOS på den då det är en modern maskin (den i signaturen) och jag vill såklart få så hög prestanda som möjligt. Vi får se när det finns tid och energi till det, hehe. Garanterat innan oktober iaf!

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, PowerColor Red Devil 9070XT, 8TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS

Permalänk
Medlem

Ubuntu 24.04 utan GUI på 3 datorer, 24.04 med GUI på 2 datorer och en med 22.04 med GUI.

Började med Ubuntu då jag sprang på det inom jobbet. Jag kände då att jag ville lära mig det bättre, så jag körde på helt enkelt.

Jag använder datorerna till allt möjligt. Servar/apier etc samt GUI datorer till surf/programmering/analyser etc. Tycker dom fungerar mycket bra. Jag kör allt möjligt annars, Windows 10/11, server 2019/2022, Mac etc..
Tycker att Ubuntu fungera bra för allt jag gör, förutom när man känner för att spela, då tar jag min Windows-burk.
Jag gillar att Ubuntu säger till och frågar vilka uppdateringar man vill göra. Ja

Permalänk
Medlem

Debian på desktop sedan 15 år. Har dock testat en massa olika distar när det ändå varit dax att installera om. Testade Arch på den tiden då uppdateringar ofta trasade sönder OS'et så jag tröttnade. Körde Kubuntu en tid men upplevde det buggigt. Nu rör jag inte (K)Ubuntu efter Canonical började skicka telemetri till Amazon (för några år sedan). De fick massiv kritik för detta och tog bort det, men jag litar inte på dem än i dag. Sedan är jag lite allergisk mot distar som bygger på andra. Debian -> Ubuntu -> Linux Mint. Då kan jag lika gärna köra Debian.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Samsung 990 PRO 1TB M.2 - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Turbo - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 12 Stable

Permalänk
Medlem

Gentoo. Gillar att ha all källkod nära till hands för att kunna kika på hur saker görs. Det är även lätt att lägga till egna patchar om man vill lägga till någon funktionalitet i något kommando, t.ex. loggning för att "titta in" i körningarna. Kompileringarna får fungerar som benchmarks för att se om något går bättre eller sämre när jag petar på resten av systemet. Mina generella rekommendationer på bra tekniker är tmpfs och zswap.

Permalänk
Medlem

Kör på min asus laptop EndeavourOS och min HP stationära kör jag AnduinOS och fundera på min Windows 11 maskin HP Gaming Omen 16.
På min HP Omen 16 köra CachyOS eller Manjaro blir någon av dem, sitter mest på den sista spela spel.
Blev nyfiken på Linux, lite roligare stabilare system om jämnför Windows 11 då.

Permalänk
Medlem

Arch även här. Jag brukade distrohoppa en del förr men fastnade för Arch av många anledningar som redan nämnts. Jag vet inte riktigt när jag började använda Arch, men min nuvarande installation är från 2016 i alla fall.

Permalänk
Medlem

Har tre servrar, en med Mint och två med Debian.
Började med Mint då jag var van det sedan tidigare.

Skulle jag köra Linux på någon av mina vanliga datorer så tror jag att jag väljer Mint.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Linux Mint när jag kör på min laptop eller speldatorn (dual boot på båda). Kör ett par VM på mina servrar (mini-pc) och har där Ubuntu och Debian.

Anledningen är för att det fungerar tillfredställande. Jag har väl tänkt testa lite arch men vi får se när det blir.