Apple uppges döpa om alla operativsystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Märkligt, varför ska programversion ha något med årtal att göra? När en fullversion släpps är det en stor nyhet, som tex ny layout eller gränssnitt osv. Alltså en väsentlig uppdatering som ofta påverkar slutanvändare. Jag tror inte Apple kommer genomföra sånna förändringar varje år. Därmed har man holkat ur och förstört poängen med versionshantering.

Sånt här hör inte hemma hos Apple, dem är smartare än så, låt asiaterna tönta sig med det istället.

Jag antar att marknadsfolket och utvecklarna hos Apple inte är överens om den här förändringen.

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Det släpps väl redan major-versioner av dem varje år? Det är bara att de nu alla kommer heta samma - 26 istället för 42, 18, 7, 3 osv beroende på plattform.

Firefox och Chrome får för övrigt nya major-versioner betydligt oftare. Jag kommer iofs ihåg att folk tyckte att det var att "tönta sig" när de började med det.

Permalänk
Medlem

¯\_(ツ)_/¯
truly...

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Det släpps väl redan major-versioner av dem varje år? Det är bara att de nu alla kommer heta samma - 26 istället för 42, 18, 7, 3 osv beroende på plattform.

Firefox och Chrome får för övrigt nya major-versioner betydligt oftare. Jag kommer iofs ihåg att folk tyckte att det var att "tönta sig" när de började med det.

Ok, jag visste inte om det på IOS, jag är ny på iPhone. Oavsett är det märkligt att göra major-versioner i parti och minut. Vad är poängen egentligen? Firefox är väl värst här. Minns när ver 3.5 varade i typ 5 år (trots uppdateringar) och släppte till slut 4.0. WOW! Snacka om uppdatering. Sen lade sig Google i och jobbade hårt med Chrome och det duggade tätt mellan major-versioner. Plötsligt vaknade Mozilla-gänget och ville ”komma ikapp” Chrome. Efter det har det varit ny major-version för minsta stavfel.

Permalänk
Medlem

Vore oerhört bra om de gick ifrån idén att släppa "nytt operativsystem" varje år. Men, det här indikerar ju motsatsen.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Vore oerhört bra om de gick ifrån idén att släppa "nytt operativsystem" varje år. Men, det här indikerar ju motsatsen.

Tidigare var det tydligare hopp mellan major och minor releaser.

Leopard -> Snow Leopard
Lion -> Mountain Lion
Sierra -> High Sierra

Nu tycker jag att Big Sur -> Monterey -> Ventura kändes som väldigt små hopp, medan Sonoma var mer nytt.

Ska bli intressant att se vad Solarium kommer bjuda på. Inte helt otroligt att jag stannat på Sonoma ett par år till beroende på hur stor förändring det blir.