Vad ska jag köra/konfigurera på min unraid server för att använda 128gb ram?

Permalänk
Medlem

Vad ska jag köra/konfigurera på min unraid server för att använda 128gb ram?

Köpte 128gb ram pga av en missuppfattning och sitter nu och funderar över hur jag ska få användning för det. Hoppades då att kanske få lite tips/idéer här.

Det är alltså en server med unraid.
Arrayen kör xfs (och mina två pools kör btrfs), så inget zfs att svälja all ram.

Så tänker att mina alternativ är att köra någon VM eller docker container som jag missat/inte visste att jag behövde. alternativt konfigurera något befintligt (eller systemet) att använda mer ram för att förbättra på något sätt.

Är inte särskilt intresserad av att köra spelservers av olika slag då jag mestadels lirar singleplayer spel och ungarna bara lirar Minecraft och Roblox.

Den enda VM jag kör är home assistant.

Har ett gäng docker containers som körs och det är dessa:

Adguard home
Audiobookshelf
Bazaar
Cloudflare-ddns
Crafty controller 4 (endast en paper mc server körs där för barnen)
Flaresolverr (avstängd för tillfället då det ändå inte fungerar längre/just nu med flaresolverr mot cloudflare)
Homebridge
Iqbit
Kometa
Maintainerr
Nginx proxy manager
OneDrive container
Overseerr
Plex media server
Posterizarr
Prowlarr
Qbittorrent
Qbit-manage
Radarr
Recyclarr
Sonarr
Speedtest-tracker
Tautulli
Unpackerr
Znc

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Om ungarna lirar minecraft så sätt upp en sån server. Labba med Active Directory, VLAN eller Linux?
Sätt upp eget moln med nextcloud eller liknande

Permalänk
Medlem

Pihole eller Adguard Home för reklamblockering?

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Om ungarna lirar minecraft så sätt upp en sån server. Labba med Active Directory, VLAN eller Linux?
Sätt upp eget moln med nextcloud eller liknande

Skrivet av lord_dubbdäck:

Pihole eller Adguard Home för reklamblockering?

Som ni kan se i listan över redan existerande containers så har jag redan både Minecraft-server och adguard home.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av naaw:

Som ni kan se i listan över redan existerande containers så har jag redan både Minecraft-server och adguard home.

Såg inte Minecraft specifikt i själva listan men alright.