Internetdelning som krånglar

Permalänk

Internetdelning som krånglar

Tjena Sweclockare!

Jag är student och använder internetdelning till min mac nästan hela tiden då jag inte har något wifi hemma. Något jag stör mig på är att internetdelningen ofta är krånglig men i perioder väldigt bra. Jag förstår inte varför.
Oftast måste jag stänga av och sätta på internetdelning varje gång man ska använda det. Även om det bara gått en kort stund. Ofta står det också att jag är uppkopplad men kan ändå inte använda nätet.

Men i vissa perioder funkar det helt utmärkt och datorn kopplar upp sig själv eller föreslår att koppla upp sig själv automatiskt.

Vad beror detta på och har ni några tipps för att få det att funka bättre? Känns som att många andra har samma problem.

För övrigt kan jag rekomendera andra studenter att välja abbonemang med studentrabbat. Ofta är de extremt billiga första 3-5 månaderna och när den perioden är slut kan man bara byta till en annan operatör med liknande deal och på så sätt spara 150 - 250 kr i månaden Har själv gjort det i ett år nu.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pingu1337:

Vad beror detta på och har ni några tipps för att få det att funka bättre?

Jag skulle använda en mobil router istället för telefonen när du använder internet så mycket.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

delning med Wifi eller usb kabel?

min erfarenhet iaf är att ska du promt dela från telefonen kör usbdelning då wifi kan ha tendens att orsaka problem liknande de du beskriver speciellt i utrymmen med många konkurerande nätverk från grannar osv och studentkorridorer t.ex brukar vara en mardröm under prime time när mycket trafik cirkulerar i luftrummet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Jag skulle använda en mobil router istället för telefonen när du använder internet så mycket.

Tack för tipset. Om jag förstår rätt skulle jag behöva ett till simkort för det men då skulle jag kanske kunna hitta liknande billiga alternativ för det också.
Men i nuläget skulle jag bara vilja att internetdelningen fungerade mer smidigt då jag kan spara så mycket pengar på det.

Skrivet av Rouge of Darkness:

min erfarenhet iaf är att ska du promt dela från telefonen kör usbdelning då wifi kan ha tendens att orsaka problem liknande de du beskriver speciellt i utrymmen med många konkurerande nätverk från grannar osv och studentkorridorer t.ex brukar vara en mardröm under prime time när mycket trafik cirkulerar i luftrummet.

Oftast kör jag trådlöst då det är smidigare, men jag ska testa att köra med sladd om/när det börjar stula

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Via USB-kabel är OK på senare generationer iPhone, men tänk på att man är begränsad till USB2-hastigheter när man använder äldre telefoner eller billigare kablar, vilket kan (men inte nödvändigtvis behöver) vara lägre än vad du kan få via wifidelning.

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Via USB-kabel är OK på senare generationer iPhone, men tänk på att man är begränsad till USB2-hastigheter när man använder äldre telefoner eller billigare kablar, vilket kan (men inte nödvändigtvis behöver) vara lägre än vad du kan få via wifidelning.

mjo men ändå typ 480Mb/s vilket iaf genrellt är bra mycket mer än normalsvenne som inte tankar linux.iso torrents hela dagarna behöver.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows