MSI:s säkra strömkabel har bränts igen

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TuHack:

12VHPWR <- PCI-SIG -> AMD (Apple ARM Dell EMC IBM Intel Synopsys Keysight NVIDIA Qualcomm ...)

Dags att bojkotta AMD! Grrr!

Skämt åsido så skulle det vara intressant att veta mer om fallen med brända kontakter. Tror att böjningen ligger bakom flertalet. Nvidias FE kort har en många gånger bättre placering som inte böjer kablarna. Tror dessutom att kvalitetssäkringen ännu inte riktigt omfattar böjningar + höga effektuttag. Det snålas där det kan och folk riskar även med 3P.

Fast det var väl ändå NVIDIA som i princip skapade denna standarden, och resten av PCI-SIG som godkände den?

Skrivet av Swedishchef_90:

Ja och sen läste de standarden och tolkade att de inte behövde och då sparade ett par dollar och mm2 på kretsen.

Det är värre än så. Standarden säger uttryckligen att alla kablarna MÅSTE gå ihop till en enstaka yta/nod direkt när kontakten möter kretskortet. Det är inte möjligt att samtidigt följa standarden och sköta balansering på grafikkortet.

Asus verkar faktiskt bryta mot standarden med sin strömmätnings-lösning som först skickar det genom stuntmotstånd och sedan slår ihop till en yta/nod.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Är det? Som jag förstod det hade Nvidia massor av extra komponenter och kretsyta för att ändra vilken kontakt varje VRM drog ström från. Och då var det bara tre kontakter de bytte mellan, inte 6 trådar.

Som jag förstår det ska det vara relativt enkelt att göra lastbalansering på PSU-sidan genom att aktivt jämna ut motståndet mellan kablarna.

Jag säger inte att det nödvändigtvis är bättre att lastbalansera på PSU-sidan. Det är bara inte alls uppenbart för mig att det skulle vara bättre att göra det på GPU-sidan.

Jag har diskuterat detta väldigt mycket i en annan tråd och jag tycker psu är det självklara valet men det tycker inte alla.

Men hypotetiskt så är det billigare att utföra i gpu då dessa revideras varannan generation medan psuer följer en ganska fyrkantig atx standard

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Fast det var väl ändå NVIDIA som i princip skapade denna standarden, och resten av PCI-SIG som godkände den?

Det är värre än så. Standarden säger uttryckligen att alla kablarna MÅSTE gå ihop till en enstaka yta/nod direkt när kontakten möter kretskortet. Det är inte möjligt att samtidigt följa standarden och sköta balansering på grafikkortet.

Asus verkar faktiskt bryta mot standarden med sin strömmätnings-lösning som först skickar det genom stuntmotstånd och sedan slår ihop till en yta/nod.

Detta hade jag helt missat och då är väl det enda valet psu balansering..

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Ett sätt att undvika att böja kablarna för spänningsmatningen till grafikkorten skulle kunna lösas med en vinklad kontakt. Om kontakten var vinklad i 90 grader kommer kablarna till grafikkortet att vara i rätt läge från början.

Permalänk
Medlem

Jag har diskuterat detta väldigt mycket i en annan tråd och jag tycker psu är det självklara valet men det tycker inte alla.

Men hypotetiskt så är det billigare att utföra i gpu då dessa revideras varannan generation medan psuer följer en ganska fyrkantig atx standard

Mm, jag är benägen att hålla med om att PSUn är ett fördelaktigt val.

Jag förstår dock inte varför det skulle vara billigare att ha lastbalanseringen i grafikkortet för att de revideras oftare? Jag batalar hellre extra för lastbalansering i PSUn som oftast överlever flera stycken grafikkort.

Jag insåg också precis att om man antar att PSUn har lastbalansering så är det plöttsligt rimligt att kräva att alla 12V-kablar går ihop i en ledare på grafikkortet. Det förhindrar en dåligt designad GPU att överbelasta en specifik ledare. (Och nu pratar jag om en helt annan nivå av dåligt design än Nvidias 4000/5000-serier.) Jag undrar om tidiga versioner föreslog att PSUn skulle ha lastbalansering men att det sedan slopades och att ovan nämnda krav hängde kvar..

Permalänk

har detta hänt på 4080 super oxå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Jag förstår dock inte varför det skulle vara billigare att ha lastbalanseringen i grafikkortet för att de revideras oftare? Jag batalar hellre extra för lastbalansering i PSUn som oftast överlever flera stycken grafikkort.

Jag insåg också precis att om man antar att PSUn har lastbalansering så är det plöttsligt rimligt att kräva att alla 12V-kablar går ihop i en ledare på grafikkortet. Det förhindrar en dåligt designad GPU att överbelasta en specifik ledare. (Och nu pratar jag om en helt annan nivå av dåligt design än Nvidias 4000/5000-serier.) Jag undrar om tidiga versioner föreslog att PSUn skulle ha lastbalansering men att det sedan slopades och att ovan nämnda krav hängde kvar..

Har för mig folk räknade ut vad varje del skulle kosta och då var det väl 20kr gpu och 50 på psu.
Anledningen med gpu är att det blir billigare för användaren då man mer sällan byter psu men ändå får skyddet.

Sen borde man väl kunna ha en adapter med säkringar per 12V...för den oroliga

Skrivet av DjBeowolf:

har detta hänt på 4080 super oxå?

Ja var något enstaka men det var uppenbart användarfel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har för mig folk räknade ut vad varje del skulle kosta och då var det väl 20kr gpu och 50 på psu.
Anledningen med gpu är att det blir billigare för användaren då man mer sällan byter psu men ändå får skyddet.

Intressant. Minns du var du såg dessa uträkkingar?

Det här med säkringar är jag lite skeptisk till. Så fort en går så belastas de övriga mer, så de kommer också gå sönder. Då känns det bättre att bara bryta all ström till GPUn om någon ledare överbelastas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Intressant. Minns du var du såg dessa uträkkingar?

Det här med säkringar är jag lite skeptisk till. Så fort en går så belastas de övriga mer, så de kommer också gå sönder. Då känns det bättre att bara bryta all ström till GPUn om någon ledare överbelastas.

Just att strömmen bryts fast en säkring går ,kan du göra ändå 🙂 relä med någon hållkrets.
termisk säkring räcker dessutom så slipper du byta

Var i någon av de andra trådarna där yoshman och någon annan gav hypotetiska förslag och någorlunda summor de uppskattade de till

Visa signatur

Permalänk

Lösningen är att lämna PC-peasant-träsket och gå över till Xbox 😎

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blixtconny:

Lösningen är att lämna PC-peasant-träsket och gå över till Xbox 😎

Nej, det är delvis sant... Om konsumenten väljer en annan produkt för att en inte fungerar så kommer problemet att lösas.. att välja Xbox däremot löser inga problem. Det är för dålig prestanda i en Xbox.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Billigare vetefan men slutanvändare byter mer sällan nätagg så... om inte annat för att det är en större procedur än att lossa en skruv, en kabel och spärr vid PCI-sloten.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

@Swedishchef_90
Det finns denna pryl https://www.tweaktown.com/news/105428/thermal-grizzlys-wirevi...

Permalänk
Medlem

Absolut men det kostar därefter 🙂 sen balanserar den tyvärr inte

Visa signatur