Vilken är första uppgraderingen som bör göras?

Permalänk
Medlem

Vilken är första uppgraderingen som bör göras?

Hej,
Nyligen köpt en begagnad dator och är nyfiken på vilken uppgradering som bör göras först enligt swec eller om man bör spara ihop och byta mobo, cpu, minnen och GPU samtidigt?

GPU: EVGA RTX 3060 Ti 8GB.
CPU: RYZEN 5 3600 med original kylare.
PSU: Corsair RM850 modulärt.
RAM: Corsair Vengeance LPX 3200 (CL16 - 16gb). (beställt 16gb till)
SSD: Kingston NV3 M.2 NVMe Gen 4 1TB
Moderkort: Aorus B450 M.
Chassi: Antec.
Fläktar in: x2 Zalman 120mm
Fläktar ut: x1 Antec 120mm / x1 Antec 140mm.

Permalänk
Medlem

Vilken skärm lirar du på? Antar att du menar för spel?

Permalänk
Medlem

Ser inget direkt fel på den datorn. Vad används den till?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk

beror väl på vad du vill göra med den.

den är inte hårdvarumässigt en katastrof direkt både rtx 3060 och R5 3600 står sig ganska bra.

det mest uppenbara är väl att byta ut kylaren till cpu´n så den verkligen kan boosta ordentligt och tar längre tid innan den slår i värmetaket för boost eller inte alls och den ligger spikad på max boost vid användning.

en annan sak är väl möjligen potentialen att uppdatera till en 5000 serien cpu vilket är sista och snabbaste generationen som släptes till am4.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem

Inga större fel på den där.
Men om något ska uppgraderas hade jag nog först bara sneglat på att säkra att BIOS är uppdaterad och ploppa in en 5600 eller 5700X3D eller liknande.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Vilken skärm lirar du på? Antar att du menar för spel?

1080 144hz acer predator skärm, ja precis endast spelande I princip

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Inga större fel på den där.
Men om något ska uppgraderas hade jag nog först bara sneglat på att säkra att BIOS är uppdaterad och ploppa in en 5600 eller 5700X3D eller liknande.

Bios uppdaterade jag efter ny installation av Windows 11, hur stor uppgradering är en vanlig 5600?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Ser inget direkt fel på den datorn. Vad används den till?

Enbart gaming, 1080p 144hz just nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

beror väl på vad du vill göra med den.

den är inte hårdvarumässigt en katastrof direkt både rtx 3060 och R5 3600 står sig ganska bra.

det mest uppenbara är väl att byta ut kylaren till cpu´n så den verkligen kan boosta ordentligt och tar längre tid innan den slår i värmetaket för boost eller inte alls och den ligger spikad på max boost vid användning.

en annan sak är väl möjligen potentialen att uppdatera till en 5000 serien cpu vilket är sista och snabbaste generationen som släptes till am4.

Vilken i 5000 serien bör man snegla på och tips för en rimlig cpu kylare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alliaria:

Bios uppdaterade jag efter ny installation av Windows 11, hur stor uppgradering är en vanlig 5600?

Beror på spel men enligt speltesterna TechPowerUp gjorde var 5600 drygt 16 % snabbare än 3600X i 1080p med ett 3080 som grafikkort.

Är du missnöjd med den nuvarande prestandan på datorn?

Permalänk
Skrivet av Alliaria:

1080 144hz acer predator skärm, ja precis endast spelande I princip

Börja med en ordentlig kylare om prosessorn har värmeproblem eller inte håller boost. Tror inte en 3600 ska strypa ett 3060 något nämnvärt såvida inte processorn värmethrottlar konstant.

Men börja med att använda den i nån vecka eller mer och känn var du tycker du får problem med datorn.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Alliaria:

Såg inte detta innan.

5700x3d eller 5800x3d är väl basta för just spel i 5000 serien

Kylare tja de beror på budget men D15 är ett solidt val för ~1000+:-

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alliaria:

no brainer är 5700X3D med en Peerless Assassin eller Phantom Spirit kylare

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Såg inte detta innan.

5700x3d eller 5800x3d är väl basta för just spel i 5000 serien

Kylare tja de beror på budget men D15 är ett solidt val för ~1000+:-

Skrivet av sweisdapro:

no brainer är 5700X3D med en Peerless Assassin eller Phantom Spirit kylare

Tack för era svar, ska försöka vänta och utvärdera lite.
Men byta cpu när det känns rätt och sen ett 5070 längre fram eller bottlar det för hårt?

Permalänk

Tror inte ett 5070 skulle lida så hårt parad med en 5700x3d

De är ju fortfarande i många fall top 10 i spelprestanda trots sina 2 generationer gammal och kör om diverse modeller både ur 7000 och 9000 serien.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Because you ask
Gpu, rest as you see fit, but also just maybe.
Retrobyggarlego, usch hyggligt.

Re-thinking round 1:
Nytt mobo+cpu+ram är kanske mer rätt ände,
Därefter gpu

Anyhoo, what's the plan?

Visa signatur

Gapar ofta efter galen fågel i fel tunna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alliaria:

Tack för era svar, ska försöka vänta och utvärdera lite.
Men byta cpu när det känns rätt och sen ett 5070 längre fram eller bottlar det för hårt?

tycker det låter som en utmärkt plan, du kommer alltid bottlas av något, och beroende på vilket spel kommer det vara cpu eller gpu, och ofta kommer det att skifta även inom spelet beroende på vad som händer

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

tycker det låter som en utmärkt plan, du kommer alltid bottlas av något, och beroende på vilket spel kommer det vara cpu eller gpu, och ofta kommer det att skifta även inom spelet beroende på vad som händer

Ploppade in två 8gb minnen till igår och satte igång XMP så nu kör det 32gb på 3200mhz

Sugen på att köpa en av kylarna du skickade till CPUn, hur vet jag om det kommer passa nu när jag tagit ram-slotten brevid cpun också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alliaria:

Ploppade in två 8gb minnen till igår och satte igång XMP så nu kör det 32gb på 3200mhz

Sugen på att köpa en av kylarna du skickade till CPUn, hur vet jag om det kommer passa nu när jag tagit ram-slotten brevid cpun också?

så länge du har plats till kylaren i chassit så ska det inte vara några problem att höja den främre fläkten tills minnena får plats om du har riktigt höga moduler, lpx tror jag får plats under fläkten även i "lägsta" läget (i kant med toppen på kylaren).
jag köpte hem två TR Phantom Spirit 120 SE för att ha "just in case", och testat på en 4690k än så länge som inte var några problem att överklocka "skiten" ur kylarmässigt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

så länge du har plats till kylaren i chassit så ska det inte vara några problem att höja den främre fläkten tills minnena får plats om du har riktigt höga moduler, lpx tror jag får plats under fläkten även i "lägsta" läget (i kant med toppen på kylaren).
jag köpte hem två TR Phantom Spirit 120 SE för att ha "just in case", och testat på en 4690k än så länge som inte var några problem att överklocka "skiten" ur kylarmässigt

Stort tack för svar och tålamod med mig 😅
Så du rekommenderar phantom spirit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Klickade hem en Phantom Spirit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alliaria:

Klickade hem en Phantom Spirit

Det blir du garanterat nöjd med!

Visa signatur