Samlingstråd - Avbrutna ordrar vid ’prisfel’

Permalänk
Medlem
Skrivet av pippisfarfar:

Testade kompletts chatt för att få någon uppdatering, fick detta till svar

"Ser att vi inte har någon status för varan just nu, jag ska undersöka detta med vår produktavdelning så återkommer vi sedan på mail"

Hm du måste vara ett troll, eller?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / ASRock B650M PG Riptide / ASRock AMD Radeon RX 7900 XT Phantom Gaming 20GB OC / 32GB DDR5-6000Mhz Corsair Vengeance RGB EXPO / 2TB WD Black WDS200T3X0E / Corsair iCUE H150i Elite LCD XT / Corsair RM850x / Corsair 3000D RGB Airflow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cido:

“Some men aren't looking for anything logical, like money. They can't be bought, bullied, reasoned, or negotiated with. Some men just want to watch the world burn.”

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / ASRock B650M PG Riptide / ASRock AMD Radeon RX 7900 XT Phantom Gaming 20GB OC / 32GB DDR5-6000Mhz Corsair Vengeance RGB EXPO / 2TB WD Black WDS200T3X0E / Corsair iCUE H150i Elite LCD XT / Corsair RM850x / Corsair 3000D RGB Airflow

Permalänk
Medlem
Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|OLED77S90C|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Moderator
Moderator

Om kort levereras och läggs ut här i marknaden till överpris får ni gärna rapportera de annonserna, eftersom vi inte tillåter sådant (§ 3.4 marknadsreglerna). Dra inte igång någon häxjakt på andra medlemmar här i tråden (eller på andra platser).

- MOD

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Om kort levereras och läggs ut här i marknaden till överpris får ni gärna rapportera de annonserna, eftersom vi inte tillåter sådant (§ 3.4 marknadsreglerna). Dra inte igång någon häxjakt på andra medlemmar här i tråden (eller på andra platser).

- MOD

Vad menas?
"Systematisk eller storskalig handel på marknaden är ej tillåtet. Detta gäller både försäljning och inköp. Marknaden är endast till för småskaligt privat bruk. Utgångspriset på annonserade varor får inte nämnvärt överstiga aktuella priser hos större svenska återförsäljare."

Men ifall någon lyckats köpa ett för under aktuella priser (9000kr) och säljer det under nypris, så blir det väl inte emot regler? (pratar ju om enstaka, inte systematiskt. Finns en hel del annonser hela tiden från eg. Inet streams och någon Elgiganten kampanj etc. som säljer över inköpspris)

Permalänk
Medlem

Bröt väl även mot § 3.3 inte minst då de sa om beställningen går igenom?

Visa signatur

Processor: Ultra 7 265K · Moderkort: MSI MAG Z890 Tomahawk Wi-Fi
Grafikkort: GB RTX 5070 Ti GOC @ +300/+2000 · Ram: 96GB @ 5600MHz

Misc-PC: i5-6500 · - · 16GB 2133MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Vad menas?
"Systematisk eller storskalig handel på marknaden är ej tillåtet. Detta gäller både försäljning och inköp. Marknaden är endast till för småskaligt privat bruk. Utgångspriset på annonserade varor får inte nämnvärt överstiga aktuella priser hos större svenska återförsäljare."

Men ifall någon lyckats köpa ett för under aktuella priser (9000kr) och säljer det under nypris, så blir det väl inte emot regler? (pratar ju om enstaka, inte systematiskt. Finns en hel del annonser hela tiden från eg. Inet streams och någon Elgiganten kampanj etc. som säljer över inköpspris)

Tycker också det är rimligt sålänge det är under nypris

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manh1992:

Tycker också det är rimligt sålänge det är under nypris

Jag tycker det är rimligt att uppenbara scalpers får storstryk.

Permalänk
Medlem

Nästan som 2 för 1 med den rabatten

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Asus Rog Strix B850-A | Thermalright Peerless Assassin 120 SE Vit ARGB | G.Skill Trident Z5 Royal Silver 32GB @6400Mhz | Crucial P3 M.2 NVMe SSD 4TB | WD Black 7200RPM 4Tb| Fractal Torrent Compact Vit RGB | Thermaltake 850W Snow | LG 1440p @144Hz | Radeon RX 9070 XT Reaper

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Vad menas?

Annonsen togs ned med motiveringen att det såldes över inköpspris och jag bemötte det med en liknande frågeställning.

Om jag t.ex skulle vilja sälja ett Nintendo 8-bitars som ökat i värde över en längre tid.
Här ville jag sälja något som ökat i värde under en kortare tid, annonsen var under inköpspris och under marknadsvärde.

Men som mitt svar i annonsen så var det inget kort till salu, utan jag ville enbart trolla lite och skapa debatt.

Och det här var ju kul.

Skrivet av nu1mlock:

Snacka om att verkligen vilja förstöra för både sig själv och andra. Varför kontaktar du kundtjänst både under helg och sedan igen snabbt på måndagen när dom ändå inte skulle ha hunnit skicka något?

Användare ovan kommenterar ”Bjuder 6000:- för att du köpt det för 5000:-” efter att någon bjudit 7000:-.

Vilket självmål.

OnT: Har ännu inte sett något om min beställning på korten jag kommer att sälja på riktigt om dom nu skulle skickas. 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av modular:

Användare ovan kommenterar ”Bjuder 6000:- för att du köpt det för 5000:-” efter att någon bjudit 7000:-.

Vilket självmål.

OnT: Har ännu inte sett något om min beställning på korten jag kommer att sälja på riktigt om dom nu skulle skickas. 😊

Tror du helt missade att jag och flera andra i din marknadstråd bjöd långt under ditt pris (och under 7000kr som en person erbjöd) eftersom du är en scalper. Den enda som gjorde självmål var du.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Jovisst det är en sak att scalpa, eg. systematiskt köpa upp ett helt lager av något för att artificiellt få upp priset. Absolut klart fel. Men vad gäller exklusiva erbjudanden som är tidsbegränsade och även har annat hinder, som då Inet's livestream jag nämnde?

Person 1 kanske köper en produkt nedsatt från 3000kr till 1500kr.
Person 2 har inte möjlighet att närvara vid stream.
Person 1 behåller gärna produkten för 1500kr som köpt men säljer gärna för 2250kr, då är den inte värt att behålla.
Person 2 köper gladligen oöppnade nya produkten för 2250kr istället för 3000kr från butik. Blir en win-win i det läget.

Sen med denna Komplett grejen blir det lite i mitten, då det inte var så exklusivt men finns som sagt annat liknande, eg. ram-minnen från Elgiganten.

Skrivet av modular:

Annonsen togs ned med motiveringen att det såldes över inköpspris och jag bemötte det med en liknande frågeställning.

Om jag t.ex skulle vilja sälja ett Nintendo 8-bitars som ökat i värde över en längre tid.
Här ville jag sälja något som ökat i värde under en kortare tid, annonsen var under inköpspris och under marknadsvärde.

Men som mitt svar i annonsen så var det inget kort till salu, utan jag ville enbart trolla lite och skapa debatt.

Och det här var ju kul.

Vilket självmål.

Vet inte om vi nästan borde skapa en ny tråd om detta då det spårar ur från 9070xt diskussionen : p

Permalänk
Medlem

Kan tycka att sälja under nypris eller inte spelar någon roll, så länge man köpt kort bara för att sälja vidare.

Det är ju hela grejjen, att dom med kapital kan köpa upp dom billiga korten snabbt, medans dom som behöver räkna på pengarna går misste om sin chans, och i slutändan ändå måste betala ett högre pris.

Är det verkligen så svårt att förstå för folk?

Permalänk
Skrivet av xc:

Hur faller det egentligen under scalping ens? Scalping enligt Cambridge University nedan
"the activity of buying things, such as theatre tickets, at the usual price and then selling them when they are difficult to get at higher prices"

Hur det faller sig moraliskt går väl att diskutera men argumentet att familjer som kämpar ekonomiskt som får chansen att köpa tycker jag faller lite om man säljer den i andra hand till under nuvarande inköpspris och att produkten inte är slut i lager överallt som det brukar falla sig vid riktigt scalping. Oavsett om folk köpte kortet för spekulativt syfte eller inte tror jag detta kort hade varit lika slut i lager tidigt under morgonen

Jag la en beställning, det blir en liten uppgradering mot kortet jag lyckades få tag till vid release för MSRP, om jag säljer mitt nuvarande kort för ca samma som jag köpte det för är det ok eller blir det scalping, vars drar du gränsen för det? Måste jag sälja mitt nuvarande kort för samma som jag ev fynda detta kort till för annars blir jag scalper?
Om än moraliskt dilemma tycker jag då själv att denna affär faller lite under typisk marknadshandel, hittar jag ett parti med artiklar billigt och väljer hålla ett lager av det (oavsett en dag eller ett år då) för att man chansar eller som i detta fall rätt uppenbart att produkten kommer gå upp i pris i handel så funkar det inte annars än ex aktiehandel

Permalänk
Medlem

Jag tror inte vi får genom köpet ändå. Så vi behöver nog inte en tråd till. 😂

Permalänk
Medlem

Nu när vi kan konstatera att denna person inte fick sina GPUS så kan vi börja på Ruta 1 igen där vi inte kommer få ett smack

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrE1:

MSRP på detta kort är 600 USD så priset är inte uppenbart fel för den vanliga konsumenten utan några hundra kr i rabatt.

Vi på den här sidan har bättre koll och vet att det är ett prisfel men skulle inte säga att det är allmänt rimligt att anta att alla potentiella köpare ska förstå det.

Med det sagt så tror jag ändå att köpen blir makulerade.

Nu glömmer du att MSPR är alltid utan moms eftersom vi bor i Sverige så läggs 25% på det priset.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av modular:

Och det här var ju kul.

Vilket självmål.

Vad man än tycker och tänker om scalping, inköpspriser kontra försäljningspriser o.s.v. så tycker jag iallafall att det är ganska fattigt att lägga upp falska annonser "för att trolla lite". Vet inte hur det hjälper till att bibehålla det höga förtroendet för Sweclockers marknad.

Permalänk
Medlem

Det finns inget som en vanlig konsument “borde förstå” när det gäller vad som är ett rimligt pris, särskilt inte under kampanjperioder där butiken själva skyltar med rabatter på 50–60 %. Det är fullt normalt att se priser nedsatta med 30, 40 eller till och med 50 % – det är liksom hela poängen med kampanjer.

Hade ett grafikkort kostat 500 kronor istället för 10 000, alltså 90 % rabatt, ja, då börjar vi snacka uppenbart fel. Men en rabatt på exempelvis 44 %? Det är knappast chockerande, särskilt inte om butiken själv har en pågående kampanj där det utlovas halva priset på utvalda produkter.

Det är inte vårat jobb att känna till marginaler, prishistorik eller releasedatum. Det har inget att göra med ens rätt som konsument. Det är butikens ansvar att sätta rätt pris – inte ditt ansvar att dubbelkolla om det kanske blev för billigt.

Så om butiken försöker häva ditt köp med motiveringen att du “borde ha förstått” – stå på dig. Du har lagen på din sida, och skulle de neka kan du alltid vända dig till ARN (Allmänna reklamationsnämnden). Även om det inte leder hela vägen, visar det att du inte accepterar att bli bortviftad som om din rätt inte spelar någon roll.

Konsumenträtt gäller – även när det skaver för säljaren.

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Snacka om att verkligen vilja förstöra för både sig själv och andra. Varför kontaktar du kundtjänst både under helg och sedan igen snabbt på måndagen när dom ändå inte skulle ha hunnit skicka något?

Jag skulle säga det är ett ganska uppenbart svar, jag vill veta om jag kommer få grafikkortet eller inte. Mitt datorbygge saknar bara grafikkortet och det är inte så kul att gå och vänta på något som inte kommer komma. Men du kanske ska sälja kortet vidare och bryr dig inte när det kommer?

Jag ser på det hela lite annorlunda, eftersom att det är avikelser med denna beställning så har komplett uppenbarligen pausat alla beställningar nu och väntar med att bestäma hur dom ska göra. Om många människor kontaktar kundtjänst tror jag att chansen ökar att dom väljer att skicka ut korten i good will.

Dom har all rätt att häva alla beställningar. 44% rabatt på ett så nytt kort som sålt bra sen lansering är orimligt, det vet alla som la en beställning samt alla 136 personer som gillade inlägget i fynd tråden om. Det är hela anledningen till varför denna tråd finns, det var för bra för att vara sant.

Det är lite tråkigt att du och många andra här på sweclockers ska vara så dryga och nedvärdera andra människor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pippisfarfar:

Jag skulle säga det är ett ganska uppenbart svar, jag vill veta om jag kommer få grafikkortet eller inte. Mitt datorbygge saknar bara grafikkortet och det är inte så kul att gå och vänta på något som inte kommer komma. Men du kanske ska sälja kortet vidare och bryr dig inte när det kommer?

Jag ser på det hela lite annorlunda, eftersom att det är avikelser med denna beställning så har komplett uppenbarligen pausat alla beställningar nu och väntar med att bestäma hur dom ska göra. Om många människor kontaktar kundtjänst tror jag att chansen ökar att dom väljer att skicka ut korten i good will.

Dom har all rätt att häva alla beställningar. 44% rabatt på ett så nytt kort som sålt bra sen lansering är orimligt, det vet alla som la en beställning samt alla 136 personer som gillade inlägget i fynd tråden om. Det är hela anledningen till varför denna tråd finns, det var för bra för att vara sant.

Det är lite tråkigt att du och många andra här på sweclockers ska vara så dryga och nedvärdera andra människor.

Eftersom ledet från beställning till leverans normalt sett inte hanteras av människor alls, så ökar du förstås risken att ordrar för både dig själv och andra avbryts när du blandar in människor från kundtjänst och dessutom gör det flera gånger.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av smel:

Det finns inget som en vanlig konsument “borde förstå” när det gäller vad som är ett rimligt pris, särskilt inte under kampanjperioder där butiken själva skyltar med rabatter på 50–60 %. Det är fullt normalt att se priser nedsatta med 30, 40 eller till och med 50 % – det är liksom hela poängen med kampanjer.

Hade ett grafikkort kostat 500 kronor istället för 10 000, alltså 90 % rabatt, ja, då börjar vi snacka uppenbart fel. Men en rabatt på exempelvis 44 %? Det är knappast chockerande, särskilt inte om butiken själv har en pågående kampanj där det utlovas halva priset på utvalda produkter.

Det är inte vårat jobb att känna till marginaler, prishistorik eller releasedatum. Det har inget att göra med ens rätt som konsument. Det är butikens ansvar att sätta rätt pris – inte ditt ansvar att dubbelkolla om det kanske blev för billigt.

Så om butiken försöker häva ditt köp med motiveringen att du “borde ha förstått” – stå på dig. Du har lagen på din sida, och skulle de neka kan du alltid vända dig till ARN (Allmänna reklamationsnämnden). Även om det inte leder hela vägen, visar det att du inte accepterar att bli bortviftad som om din rätt inte spelar någon roll.

Konsumenträtt gäller – även när det skaver för säljaren.

Butiken kan hävda att det var felaktig prissättning, orimligt låg pris för produkten. Vilket det var och det var därför så många köpte, därför så många gillade inlägget i fynd tråden, därför hela den här tråden skapades.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Den som hittade dealen först och postade den här förstörde nog mer för sig själv betydligt större chans att den personen skulle få kortet om endast hen hade beställt i istället för "halva sweclockers" man ska alltid beställa fört vis såna har tillfällen och vänta till ordern har gott igenom innan man postar det ett forum.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Den som hittade dealen först och postade den här förstörde nog mer för sig själv betydligt större chans att den personen skulle få kortet om endast hen hade beställt i istället för "halva sweclockers" man ska alltid beställa fört vis såna har tillfällen och vänta till ordern har gott igenom innan man postar det ett forum.

Då hade inga fynd postats i tråden, hade varit alldeles försent.

Permalänk
Medlem

En sån här hög rabatt ser man aldrig på ett grafikkort av senaste generationen. Det är ett uppenbart felaktigt pris och orimligt lågt i förhållande till produktens normala värde.

De som kollar på grafikkort i den här klassen borde ju förstå att priset är för lågt, sedan kan man ju prova att spela dum men tror inte att det håller.

Tycker personligen inte att butiker ska tvingas gå i förlust på det här sättet, det måste få finnas utrymme för att personal gör fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanadagoose:

Då hade inga fynd postats i tråden, hade varit alldeles försent.

Alla fynd är inte uppenbara prisfel som detta...

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Tror du helt missade att jag och flera andra i din marknadstråd bjöd långt under ditt pris (och under 7000kr som en person erbjöd) eftersom du är en scalper. Den enda som gjorde självmål var du.

Ingen annan förkastade en annan individ i den här tråden för att den eventuellt skapade en ekonomisk oangelägenhet för den andre dock.

Tycker faktiskt självinsikten här är likt spårningslänken från Komplett - utebliven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Östfelt:

Tycker personligen inte att butiker ska tvingas gå i förlust på det här sättet, det måste få finnas utrymme för att personal gör fel.

Det är förstås redan inräknat svinn, misstag och annat skit i budgeteringen och prissättningen av alla deras produkter hela tiden.

Skrivet av modular:

Ingen annan förkastade en annan individ i den här tråden för att den eventuellt skapade en ekonomisk oangelägenhet för den andre dock.

Tycker faktiskt självinsikten här är likt spårningslänken från Komplett - utebliven.

Jag nämnde inte dig i den här tråden överhuvudtaget förrän du citerade ett annat irrelevant inlägg av mig.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Östfelt:

En sån här hög rabatt ser man aldrig på ett grafikkort av senaste generationen. Det är ett uppenbart felaktigt pris och orimligt lågt i förhållande till produktens normala värde.

De som kollar på grafikkort i den här klassen borde ju förstå att priset är för lågt, sedan kan man ju prova att spela dum men tror inte att det håller.

Inte helt självklart för den vanlige svensson, kanske för oss som sitter i ett teknikforum är det ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pippisfarfar:

Butiken kan hävda att det var felaktig prissättning, orimligt låg pris för produkten. Vilket det var och det var därför så många köpte, därför så många gillade inlägget i fynd tråden, därför hela den här tråden skapades.

Jo, det är klart att butiken kan hävda att det var en felprissättning – det betyder dock inte att det automatiskt var ett “uppenbart fel” enligt lagens mening. Det är en viktig skillnad.

Det faktum att många köpte produkten eller att folk gillade inlägget i en fyndtråd säger egentligen inget om huruvida priset var orimligt lågt i juridisk bemärkelse. Dem är mitt i en kampanjperiod där det skyltas med upp till 50–60 % rabatt på olika produkter, och en sänkning på runt 44 % är inte särskilt ovanlig eller “häpnadsväckande”.

Vad som är ett “uppenbart fel” enligt Konsumentköplagen (1990:932) handlar om omständigheterna kring köpet – inte om andra i ett forum tyckte det var ett bra pris. Ett pris som verkar ovanligt för en insatt nischgrupp är inte automatiskt uppenbart fel för en vanlig konsument. Och det är den vanliga konsumentens perspektiv som gäller i en rättslig prövning.

Om Komplett nu väljer att vara tysta istället för att informera, och att dem eventuellt nu kommer försöka lägga över skulden på konsumenterna (vi), säger mer om deras krishantering än om vår rätt att stå på oss. Vi har lagstiftning, ARN och Konsumentverket av en anledning – och det här är exakt varför.

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X