Samlingstråd - Avbrutna ordrar vid ’prisfel’

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shinjed:

Min annullerades också, men har de rätt att göra detta efter de tagit en kreditupplysning på mig?

@Shinjed

De kanske va påväg att skicka korten och fick upp ögonen när folk börjar höra av sig till komplett flera gånger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Nej de har ju redan som sagt bekräftat att priset var fel i texten ovanför.
Felet på lagersaldot bygger bara på problemet.
(och som har diskuterats tidigare så anser jag det självklart att det här prisavdraget var för stort för att vara planerat)

Anledningen som de angav i mailet var ”Vi har därför annullerat din beställning eftersom vi inte kommer att kunna få tag i produkten.” Inte att det var fel pris.

Texten ovan är allmän om deras sida men inte specifikt min beställning.

Permalänk
Medlem

Vi måste tyvärr informera dig om att det uppstod ett större tekniskt fel hos Komplett.se den 1 juni. Felet påverkade orderbekräftelser, lagersaldo och priser på några få produkter, inklusive varan du beställde.

Friskriver sig från orderbekräftelsen
Friskriver sig från lagersaldot
Friskriver sig från priset

Men vi alla här vet att de blåste oss då lagersaldot på alla produkter är identiska med .NO sidan.
För övrigt ofta 25 såldes på .no sidan nyligen också….

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Nej de har ju redan som sagt bekräftat att priset var fel i texten ovanför.
Felet på lagersaldot bygger bara på problemet.
(och som har diskuterats tidigare så anser jag det självklart att det här prisavdraget var för stort för att vara planerat)

Inget av detta lär dock vara relevant för den juridiska aspekten. Det spelar ingen roll om det varit ett felaktigt satt pris om det inte kan anses "uppenbart felaktigt" i lagens mening. Det går inte heller att skylla på felaktigt lagersaldo (a.k.a. plocka ner produkten från hemsidan trots att den högst troligen finns i lager) om avtal ingåtts eftersom man då blir skyldig att erbjuda likvärdig ersättningsvara eller täckningsköp. Så allt handlar om om den orderbekräftelse som skickats ut är att betrakta som en accept eller inte.

Det finns inga formuleringar i orderbekräftelsen som gör gällande att det inte är ett bindande avtal. Saxat från Lawline:

Om orderbekräftelsen inte innehåller något förbehåll eller annan tydlig information om att det inte skulle röra sig om en slutlig accept av konsumentens anbud om att köpa varan måste avtalet anses ha ingåtts i och med orderbekräftelsen.

Kollade snabbt igenom lite andra "Orderbekräftelser" från t.ex. Proshop och Webhallen och där framgår tydligt att det inte är ett bindande avtal i stil med:

Citat:

OBS: Detta är inte en orderbekräftelse, utan endast en kopia av vad vi har registrerat i din beställning. Orderbekräftelsen kommer på email, så snart ditt paket är klart till att skickas.

Citat:

Vänligen notera att detta mail är en automatiserad orderbekräftelse och att vi reserverar oss rätten att inte genomföra en beställning om exempelvis varan är slut i lager, maxantal av varan per kund överskridits, det uppstått tekniska fel, vi anser dig vara en konkurrent till Webhallen eller det föreligger någon annan situation som gör att Webhallen inte kan leverera. Skulle ovanstående information inte vara korrekt ber vi dig kontakta vår kundtjänst omgående.

Några sådana formuleringar finns inte i Kompletts utskick. Sen om man orkar lägga tid och energi på att dra det vidare till ARN baserat på det vet jag inte.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

Anledningen som de angav i mailet var ”Vi har därför annullerat din beställning eftersom vi inte kommer att kunna få tag i produkten.” Inte att det var fel pris.

Texten ovan är allmän om deras sida men inte specifikt min beställning.

Men läser ni inte hela mejlet i sin helhet eller vad jag skriver?
Återigen börjar de mejlet med:
"Felet påverkade orderbekräftelser, lagersaldo och priser på några få produkter, inklusive varan du beställde.”
Nu får ni ge er….
Jag ger iallafall upp nu. Tro vad ni vill.
Lika sannolikt som elgiganten skulle sätta ner säg en apple-telefon till halva priset nån månad efter släpp.

Skrivet av fragande:

Inget av detta lär dock vara relevant för den juridiska aspekten. Det spelar ingen roll om det varit ett felaktigt satt pris om det inte kan anses "uppenbart felaktigt" i lagens mening.

Det är väl där det är grumligt nog att det kanske skulle gå att få rätt i domstol om man gav sig fan på det, som ren lekman så visst kan man tycka det verkar som en fin rea.
… även om jag tycker alla här på sweclockers åtminstone borde vara kompetenta nog att bedöma att det var ett felaktigt pris.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

"Felet påverkade orderbekräftelser, lagersaldo och priser på några få produkter, inklusive varan du beställde.”

Absolut, men de ger lagersaldot (lögn) som slutgiltig anledning till varför de inte kan leverera just min produkt. Varför annars nämna att de inte får in det igen?

Permalänk
Medlem

@Donnerstal Nu vet vi!

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Nu får ni ge er….

Varför ska man ge sig om man har rätten på sin sida? Varför skulle det inte kunna diskuteras huruvida det är rätt eller inte, både moraliskt och lagmässigt? Du får tycka som du vill, men varför blir du upprörd över att andra undersöker vad lagen säger?

I alla fall, summa summarum här verkar vara:

Är priset att anses som "uppenbart felaktigt"? *
Är orderbekräftelsen ett bindande avtal?
Och tredje, är deras ursäkt/anledning om att de inte kan få tag på varan giltig?

Oavsett vad man tycker om hur moraliskt det är att 'hävda sin rätt' i ren girighet tycker jag det är en intressant fråga att reda ut, helt och hållet från en objektiv diskussion om konsumenträtt.

* (Kommer de ta reda på huruvida kunderna har ett SweC konto?)

Edit, hellre än att lägga in en ny kommentar på kort tid.
Låt oss alltså undersöka frågan:

1) Är en orderbekräftelse ett avtal?
Ja, i normalfallet är det en bekräftelse. Och deras egna villkor verkar inte innehålla något som strider mot denna logik.

2) Friskrivningen, "vi kan inte garantera leverans, eller tidpunkt":
Konsumentverket och ARN har tidigare bedömt att alltför vaga och generella friskrivningar inte alltid gäller, särskilt om ett avtal ingåtts, enligt ovan.
Därmed: även om ett lagersaldofel har förekommit, bör de ändå bli tvungna att leverera minst sitt faktiska lagersaldo. Om inte "så många de kan få tag på".

3) Är priset att anses som uppenbart felaktigt?
För en SweC medlem, absolut. För en lekman som ser en rabatt på ett grafikkort, eller får en rekommendation att köpa det av en bekant? Nej. Så, hur ska de bevisa att vi hänger på SweC?

Finns det några lagmässiga motargument?

Permalänk
Viking
Skrivet av Bael:

Vad vet vi?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Nu får ni ge er….
Jag ger iallafall upp nu. Tro vad ni vill.
Lika sannolikt som elgiganten skulle sätta ner säg en apple-telefon till halva priset nån månad efter släpp.

Det är väl där det är grumligt nog att det kanske skulle gå att få rätt i domstol om man gav sig fan på det, som ren lekman så visst kan man tycka det verkar som en fin rea.
… även om jag tycker alla här på sweclockers åtminstone borde vara kompetenta nog att bedöma att det var ett felaktigt pris.

Att döma av tråden innan var nog alla redo för det också, jag hade inte blivit irriterad om dom bara erkänt att priset var åt helvete som vi alla visste, ännu bättre om dom levererat åt någon av dom första t.o.m (jag var troligen inte en av dom). Jag blir snarare upprörd att man istället blåljuger för konsumenter att det är slut i lagret när dom inte ens kan uppfylla dom som iallafall köpte efter midnatt och lagret i Norge är det inget fel på
Ska jag satsa på köpa något för ett bra pris på komplett nästa gång? Dom kan ju köra lockpris på det och satsa på merförsäljning och säga hoppsan lagret var fel igen

Permalänk
Medlem

Men det var ändå skojigt att följa diskussionen och se hur många som har engagerat sig, hoppat och hållit tummarna mm det kändes som att det handlade om att man vunnit en jackpot värd en miljon eller så … 🤣🤣 det kändes som social experiment 😂

Hade 0 hopp på komplett som har skamlöst scalpat Rtx 5090 och 5080 sista tiden levererar av sk goodwill 🫤

Permalänk
Medlem

Komplett lär väl kanske skicka ut något svar till dem som mailar om att det finns i lager om man går in på .no och säga att de delar upp lagret för de olika länderna som komplett säljer till. Och att det bara var det svenska som hade tekniskt strul, passande timing må tycka.

Om de nu inte kan komma få tag i några exemplar framöver så borde de plocka bort kortet helt ur stortimentet. Men det har de inte gjort.

Permalänk
Medlem

Komplett har 1.8 stjärnor på Trustpilot innan eventuella nya omdömen efter detta spektakel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToxicMonkey:

Varför ska man ge sig om man har rätten på sin sida? Varför skulle det inte kunna diskuteras huruvida det är rätt eller inte, både moraliskt och lagmässigt? Du får tycka som du vill, men varför blir du upprörd över att andra undersöker vad lagen säger?

Där jag ville att folk skulle "ge sig" var i första hand att jag fortfarande anser att alla här på Sweclockers bör förstått från början att det högst sannolikt var felaktigt prissatt och att Komplett nu har bekräftat att det var det. (på sitt eget tillkrånglade vis)

Rent moraliskt är det inte så mycket svårare för mig än att jag försökte beställa en produkt som jag egentligen visste högst sannolikt var felaktigt prissatt, och säljaren hann upptäcka det innan jag fick varan i handen. Så inte mer än rätt egentligen.

Att de hann skicka ut lite signaler som tydde på att jag kanske skulle få en produkt är lite störande, men inget som jag rent moraliskt hakar upp mig på eftersom jag redan visste förutsättningarna.

Rent objektivt kan det absolut vara intressant att lista ut vad som gäller.
Rent juridiskt kanske det finns ett teoretiskt case, men utifrån förutsättningarna ovan är det inte moraliskt för mig att pusha det här längre mot mina egna värderingar - jag har sträckt det så långt jag är villig att gå redan genom att jag lade beställningen från början.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om dom inte uppenbarligen blåljugit hade jag inte orkat posta.

Någon som köpt som privatperson och inte har likviditetsproblem kan med fördel testa nedan.

1) Svara inte på deras annullering nu.
2) Köp samma kort på komplett.no. Det lär levereras inom en vecka.
3) Svara artigt att dom inom koncernen visst verkar ha kort och att du ej accepterar deras annullering samt kräver dom på mellanskillnaden när du fått kortet.
4) När dom nekar ovan skippa ARN och gå direkt till förenklat tvistemål i frågan. Här nånstans kommer en ens halvnykter analys av läget landa i att dom inte vill ha frågan rättsligt prövad.

Glöm inte även kräva ansökningsavgift a 900 kr samt 1h advokatkostnad för att författa ansökan när du blir kontaktad för att dra tillbaka ansökan. Vilket förövrigt är vad du riskerar med ett förenklat tvistemål vid förlust.

/Nån som köpte kortet via bolag

Permalänk
Medlem

Sist det var sånt här rabalder var väl för en sex, sju år sedan när nån av Kina-butikerna (minns inte vilken) hade ett väldigt felprisat nVidia-kort. Då började folk faktiskt få korten innan det blev stopp. Undrar om inte alla som lagt order blev bannade från webbutiken också.

Just det, "Wish" var det, och här är tråden: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1494093-billiga-grafik...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tibbit:

Om dom inte uppenbarligen blåljugit hade jag inte orkat posta.

Någon som köpt som privatperson och inte har likviditetsproblem kan med fördel testa nedan.

1) Svara inte på deras annullering nu.
2) Köp samma kort på komplett.no. Det lär levereras inom en vecka.
3) Svara artigt att dom inom koncernen visst verkar ha kort och att du ej accepterar deras annullering samt kräver dom på mellanskillnaden när du fått kortet.
4) När dom nekar ovan skippa ARN och gå direkt till förenklat tvistemål i frågan. Här nånstans kommer en ens halvnykter analys av läget landa i att dom inte vill ha frågan rättsligt prövad.

Glöm inte även kräva ansökningsavgift a 900 kr samt 1h advokatkostnad för att författa ansökan när du blir kontaktad för att dra tillbaka ansökan. Vilket förövrigt är vad du riskerar med ett förenklat tvistemål vid förlust.

/Nån som köpte kortet via bolag

https://www.komplett.no/product/1321422

Nu är kortet bortplockat från NO också. Tror de läser denna tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Tänkte precis beställa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

@Entash

Är nog en stor risk för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldorado:

<Uppladdad bildlänk>

Komplett har 1.8 stjärnor på Trustpilot innan eventuella nya omdömen efter detta spektakel.

Wow, är det så illa? Betala ett premium för att köpa från Inet/Proshop istället känns inte helt fel framöver känner jag, speciellt efter den här soppan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Där jag ville att folk skulle "ge sig" var i första hand att jag fortfarande anser att alla här på Sweclockers bör förstått från början att det högst sannolikt var felaktigt prissatt och att Komplett nu har bekräftat att det var det. (på sitt eget tillkrånglade vis)

De kan omöjligt bevisa att vi är SweC medlemmar, och 44% rabatt är inte orimligt, därmed är det argumentet mestadels vederlagt. Det som kvarstår är alltså moraliska bekymmer, och vissa juridiska spörsmål, som frågan om huruvida deras friskrivning är giltig eller ej.

Det är intressant att du var beredd att utnyttja deras 'uppenbara misstag', men drar linjen vid att hävda dina potentiella rättigheter? Varför dras strecket där och inte ännu tidigare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToxicMonkey:

Finns det några lagmässiga motargument?

Jag som lekman ser det så här:

1. Det finns inga formuleringar i orderbekräftelsen som gör gällande att det inte handlar om ett ingånget avtal, en s.k. accept.

2. Det enda relevanta stycket i deras köpvillkor (som man förövrigt inte godkänner vid beställning, bara en länk längst ned på sidan) tycks vara:

Citat:

2.1 Beställning av Kompletts produkter sker via www.komplett.se. För att en beställning skall vara bindande för Komplett, måste beställningen skriftligen bekräftas av Komplett före genomförd leverans. Detta innebär bland annat att om produkt i Komplett sortiment utgått eller av annan anledning inte finns att tillgå med iakttagande av rimliga ansträngningar, är Komplett ej skyldig att tillhandahålla sådan produkt oaktat att kunden beställt densamma enligt ovan.

3. Det finns inget i orderbekräftelsen som indikerar att denna inte är den skriftliga bekräftelse som det fetade stycket hänvisar till. Det är ju bokstavligen en skriftlig bekräftelse av beställningen.

Har skummat igenom den s.k. e-handelslagen och propositionen till denna. Där står bl.a. att näringsidkaren tydligt måste informera om när avtal ingås. Från detta vägledande fall i ARN kan man bl.a. utläsa att det i det fallet inte ansågs bindande eftersom det i lättillgängliga köpvillkor (som godkändes vid köp) tydligt framgick att den initiala orderbekräftelsen inte utgjorde en accept, trots att den annars bör kunna ses som det.

I det här fallet finns ju ingenting i varken orderbekräftelse eller köpvillkor som indikerar att den initiala orderbekräftelsen inte är en accept från vad jag kan uttyda i alla fall. Det känns mer som att det åligger köparen att extrapolera att man ska få ytterligare en bekräftelse innan avtalet är ingånget, vilket jag har svårt att tänka mig att en köpare förväntas kunna göra.

Uppenbart felaktigt pris tror jag blir väldigt svårt att hävda, vilket också troligen var varför de helt sonika plockade bort kortet från .se-sidan och hävdade felaktigt lagersaldo gissar jag.

Skrivet av Jubas:

@Entash

Är nog en stor risk för det.

Säkerligen varit smärre panik på kontoret och förberedelser inför att kundservice öppnar imorgon gissar jag. Att man plockar ner kortet från svenska sidan med hänvisning till att det är slut i lager medan det finns på .no som har delat lager blir ju lite pinsamt minst sagt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

1. Det finns inga formuleringar i orderbekräftelsen som gör gällande att det inte handlar om ett ingånget avtal, en s.k. accept.

2. Det enda relevanta stycket i deras köpvillkor (som man förövrigt inte godkänner vid beställning, bara en länk längst ned på sidan) tycks vara:

3. Det finns inget i orderbekräftelsen som indikerar att denna inte är den skriftliga bekräftelse som det fetade stycket hänvisar till. Det är ju bokstavligen en skriftlig bekräftelse av beställningen.

Har skummat igenom den s.k. e-handelslagen och propositionen till denna. Där står bl.a. att näringsidkaren tydligt måste informera om när avtal ingås. Från detta vägledande fall i ARN kan man bl.a. utläsa att det i det fallet inte ansågs bindande eftersom det i lättillgängliga köpvillkor (som godkändes vid köp) tydligt framgick att den initiala orderbekräftelsen inte utgjorde en accept, trots att den annars bör kunna ses som det.

I det här fallet finns ju ingenting i varken orderbekräftelse eller köpvillkor som indikerar att den initiala orderbekräftelsen inte är en accept från vad jag kan uttyda i alla fall. Det känns mer som att det åligger köparen att extrapolera att man ska få ytterligare en bekräftelse innan avtalet är ingånget, vilket jag har svårt att tänka mig att en köpare förväntas kunna göra.

Uppenbart felaktigt pris tror jag blir väldigt svårt att hävda, vilket också troligen var varför de helt sonika plockade bort kortet från .se-sidan och hävdade felaktigt lagersaldo gissar jag.

Säkerligen varit smärre panik på kontoret och förberedelser inför att kundservice öppnar imorgon gissar jag. Att man plockar ner kortet från svenska sidan med hänvisning till att det är slut i lager medan det finns på .no som har delat lager blir ju lite pinsamt minst sagt

Intressant fall! Efter att ha läst det håller jag med, jag har inte hört talas om att Komplett brukar skicka flera bekräftelser som skiljer sig åt, som i detta fallet där en beställningsbekräftelse skickas automatiskt som sedan bekräftas ytterligare med en orderbekräftelse. Därmed tveksamt att det argumentet håller.

Kvarstår är alltså bara den initiala friskrivningen och om den kan anses kunna häva köpet efter att ett avtal ingåtts. Eller har jag missat något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Du argumenterar helt rätt:

*Komplett har sannolikt brutit mot konsumentens rätt till tydlig information.

*Orderbekräftelsen bör kunna betraktas som en accept i juridisk mening.

*Priset var inte orimligt i kampanjkontext.

*En ARN-anmälan är både rimlig och välgrundad i det här fallet.

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToxicMonkey:

Intressant fall! Efter att ha läst det håller jag med, jag har inte hört talas om att Komplett brukar skicka flera bekräftelser som skiljer sig åt, som i detta fallet där en beställningsbekräftelse skickas automatiskt som sedan bekräftas ytterligare med en orderbekräftelse. Därmed tveksamt att det argumentet håller.

Kvarstår är alltså bara den initiala friskrivningen och om den kan anses kunna häva köpet efter att ett avtal ingåtts. Eller har jag missat något?

De flesta återförsäljare brukar ju skicka ut en initial beställnings-/orderbekräftelse som tydligt informerar om att det inte är en accept/bindande avtal, utan bara ett automatiserat "Vi har registrerat din order". Sedan får man en bindande bekräftelse med kvitto efter att varan plockats/packats och lämnat lagret. I det här fallet finns det ju ingen sådan information i varken orderbekräftelse eller Köpvillkor, vilket känns som en blunder.

Citat:

Den där "friskrivningen" om att leverans inte kan garanteras vet jag inte om jag ger så mycket för. Mycket sånt håller inte rent juridiskt, utan har ett avtal faktiskt ingåtts så står bl.a. konsumentköplagen över det. Det går inte att avtala bort lagstadgade rättigheter.

Gissar att det hela kommer koka ned till en bedömning om orderbekräftelsen är en accept eller, om man nu orkar dra det till ARN.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad talar emot för att detta är ett giltigt avtal (accept)?

Tydlig orderbekräftelse.
Texten börjar med:

“Tack för att du valde att beställa hos oss.”

Detta är typiskt språk som indikerar att företaget accepterat din beställning. Det är inte villkorat eller formulerat som en reservation.

Inga förbehåll eller reservationer i bekräftelsen:
Det står inget som tyder på att detta inte är ett giltigt avtal – t.ex. formuleringar som “förutsatt att varan finns i lager” eller “preliminär bekräftelse” saknas.

Du får en uppmaning om att följa leveransen:
Texten säger:

“Du får ett nytt e-postmeddelande när beställningen är på väg...”

Det tyder på att ordern är accepterad, och att nästa steg är leverans, inte ny accept.

Det finns en specifik order, produkt, adress och totalsumma:
Allt det här är normalt det som krävs för att ett avtal ska anses ingånget – identitet, produkt, betalning och leverans.

Inga aktiva köpvillkor har godkänts:
Det nämns (och det syns i andra diskussioner) att Komplett inte kräver aktiv godkännande av köpvillkor. Detta försvagar deras möjlighet att hävda att något i villkoren (t.ex. krav på leveransbekräftelse) gäller.

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt varför alla är upprörda. Verkar som de flesta har ändrat ton från "låter för bra för att vara sant, men jag chansar och ser vad som händer" till "det är inget uppenbart prisfel och nu ska de smutskastas för att de makulerar köpen".

Har varit intressant att följa tråden eftersom jag själv avstod från att chansa när jag såg fyndtipset tidigt på morgonen. Men tror att det är dags att släppa detta nu och gå vidare.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem
Skrivet av smel:

<Uppladdad bildlänk>

Vad talar emot för att detta är ett giltigt avtal (accept)?

Tydlig orderbekräftelse.
Texten börjar med:

“Tack för att du valde att beställa hos oss.”

Detta är typiskt språk som indikerar att företaget accepterat din beställning. Det är inte villkorat eller formulerat som en reservation.

Inga förbehåll eller reservationer i bekräftelsen:
Det står inget som tyder på att detta inte är ett giltigt avtal – t.ex. formuleringar som “förutsatt att varan finns i lager” eller “preliminär bekräftelse” saknas.

Du får en uppmaning om att följa leveransen:
Texten säger:

“Du får ett nytt e-postmeddelande när beställningen är på väg...”

Det tyder på att ordern är accepterad, och att nästa steg är leverans, inte ny accept.

Det finns en specifik order, produkt, adress och totalsumma:
Allt det här är normalt det som krävs för att ett avtal ska anses ingånget – identitet, produkt, betalning och leverans.

Inga aktiva köpvillkor har godkänts:
Det nämns (och det syns i andra diskussioner) att Komplett inte kräver aktiv godkännande av köpvillkor. Detta försvagar deras möjlighet att hävda att något i villkoren (t.ex. krav på leveransbekräftelse) gäller.

Står dock att mer information finns på din sida.

Edit
Där står det tydligt att mottagen eller behandlad eller skickad. Sen vad som gäller som bindande avtal skulle jag personligen säga är vid behandlad

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

Förstår inte riktigt varför alla är upprörda. Verkar som de flesta har ändrat ton från "låter för bra för att vara sant, men jag chansar och ser vad som händer" till "det är inget uppenbart prisfel och nu ska de smutskastas för att de makulerar köpen".

Har varit intressant att följa tråden eftersom jag själv avstod från att chansa när jag såg fyndtipset tidigt på morgonen. Men tror att det är dags att släppa detta nu och gå vidare.

Jag förstår att du inte känner dig personligt drabbad eftersom du inte la en beställning – men för oss som faktiskt gjorde det handlar det inte bara om "att chansa". Det som irriterar många är att:

* Komplett skickade en tydlig orderbekräftelse med korrekt summering av beställningen.

* Det fanns ingen information om att avtalet inte var bindande eller att ytterligare bekräftelse skulle krävas.

* Priset låg på ca 44 % rabatt, vilket är helt i linje med deras kampanjbudskap om “upp till 50 %” rabatt – alltså inget uppenbart fel.

Så nej, det är inte att “ändra ton” – det är att stå på sig som konsument när en återförsäljare backar från ett giltigt avtal utan laglig grund. Att många reagerar nu handlar inte om girighet utan om principer och förtroende för hur företag hanterar sina misstag.

Att man "chansade" utesluter inte att man fortfarande har rättigheter enligt Konsumentköplagen, särskilt när avtalet uppfyller kraven på ett giltigt köpeavtal.

Och när företaget sedan slutar svara på frågor, plockar ner produkten, och hänvisar till tekniska fel utan transparens – då är det helt rimligt att kunder reagerar.

Vill man gå vidare så får man såklart göra det. Men det är också helt legitimt att ifrågasätta och stå upp för sin rätt.

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToxicMonkey:

De kan omöjligt bevisa att vi är SweC medlemmar, och 44% rabatt är inte orimligt, därmed är det argumentet mestadels vederlagt.

Nu är vi där igen...
Först, självklart kan inte Komplett sålla bland köparna och leverera utifrån om varje individ handlade i god tro eller inte. Det lär vara omöjligt att bevisa.
Och ja, jag har redan sagt att för en lekman så kanske 44% kan räknas som rimlig rabatt, dvs finns säkert en del där ute som handlade i god tro, så den delen av köplagen kanske skulle kunna gå att applicera? ("I am not a lawyer" )

Men återigen: 44% rabatt är orimligt om man är insatt - speciellt efter alla argument som kommit fram i tråden åter och åter, så jag kan inte förstår att så många fortfarande verkar protestera mot det. Måste nästan vara att de försöker lura sig själva att det var en legit deal som Komplett måste stå för?

Skrivet av ToxicMonkey:

Det är intressant att du var beredd att utnyttja deras 'uppenbara misstag', men drar linjen vid att hävda dina potentiella rättigheter? Varför dras strecket där och inte ännu tidigare?

Det finns en liten opportunist och hycklare i oss alla
När jag såg priset så slog jag till rätt omedelbums, utan att göra någon massiv analys eller själaransakan, mer än att det troligen är felregistrerat men komplett överlever om de råkar skicka ut mitt grafikkort.
Alla drar vi strecket nånstans. Jag lade beställningen och hade jag fått kortet i handen hade jag antagligen tackat och tagit emot och använt kortet. (inget scalpande)
Nu när jag inte fick kortet och med allt som kommit fram i tråden, så är det inte mer med det, mer än lite besvikelse och en gnutta ånger att jag föll för impulsen från början.

Visa signatur